Lære og Pagter 2021
11.-17. januar. Lære og Pagter 2; Joseph Smith – Historie 1:27-65: »Børnenes hjerte skal vende sig til deres fædre«


»11.-17. januar. Lære og Pagter 2; Joseph Smith – Historie 1:27-65: ›Børnenes hjerte skal vende sig til deres fædre‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Lære og Pagter 2021, 2020

»11.-17. januar. Lære og Pagter 2; Joseph Smith – Historie 1:27-65«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2021

Billede
Moroni viser sig for Joseph Smith

Han kaldte mig ved navn, af Michael Malm

11.-17. januar

Lære og Pagter 2; Joseph Smith – Historie 1:27-65

»Børnenes hjerte skal vende sig til deres fædre«

Helligånden kan undervise dig, hver gang du læser skrifterne – selv skrifter du har læst mange gange før. Så vær åben over for ny indsigt og inspiration.

Nedskriv dine indtryk

Der var gået tre år, siden Gud Faderen og hans Søn, Jesus Kristus, havde vist sig for Joseph Smith i lunden, men Joseph havde ikke modtaget yderligere åbenbaring siden da. Han begyndte at spekulere på sin status hos Herren. Ligesom alle os havde han begået fejltagelser, og han følte sig fordømt på grund af dem. Men Gud havde stadig et værk for ham at udføre. Og det værk, som Joseph blev kaldet til at udføre, har forbindelse til det, Gud beder os om. Joseph skulle bringe Mormons Bog frem; hvad er vi blevet bedt om at gøre med den? Joseph skulle modtage præstedømmets nøgler for at vende børnenes hjerte til deres fædre; hvordan vender vi vores hjerte til vores forfædre? Joseph fik fortalt om profetier, der snart ville blive opfyldt; hvad er vores andel i at opfylde dem? Når vi tager del i Guds værk, kan vi forvente at møde modstand og endda forfølgelse, ligesom profeten gjorde. Men vi kan også have tro på, at Herren vil gøre os til redskaber i sine hænder, ligesom han gjorde med Joseph.

Se også De hellige, Liahona, apr. 2018, s. 27-31; Liahona, juni 2018, s. 33-39; Liahona, juli 2018, s. 13-15.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Joseph Smith – Historie 1:27-33

Gud har et værk, som jeg skal udføre.

Når du læser Joseph Smith – Historie 1:27-33, så tænk over, at Gud har et værk, som du skal udføre, ligesom han havde for Joseph Smith. Overvej denne opfordring fra præsident Russell M. Nelson: »Spørg jeres himmelske Fader i Jesu Kristi navn, hvad han føler for jer og jeres mission her på jorden. Hvis I spørger med oprigtig hensigt, vil Ånden over tid hviske livsændrende sandheder til jer. Jeg lover jer, at når I begynder at fange selv et glimt af, hvordan jeres himmelske Fader ser jer, og hvad han regner med, at I gør for ham, så vil jeres liv aldrig blive det samme!« (»Bliv sande borgere i tusindårsriget«, verdensomspændende foredrag for unge voksne, 10. jan. 2016, broadcasts.ChurchofJesusChrist.org).

Du føler måske nogle gange, ligesom Joseph Smith gjorde i vers 28-29. Hvad kan du lære af Joseph Smiths eksempel om, hvad man skal gøre, når ens handlinger ikke er i overensstemmelse det værk, Gud har kaldet en til at udføre?

Joseph Smith – Historie 1:34-65

Mormons Bog indeholder »det evigtvarende evangeliums fylde«.

Tænk over, når du læser Joseph Smith – Historie 1:34-65, hvilke detaljer i disse vers, der ville gøre indtryk på dig, hvis du aldrig havde hørt om Mormons Bog. Hvorfor er denne beretning så vigtig for dig som troende for dit vidnesbyrd om Mormons Bog?

Tænk over, hvordan Mormons Bog opfylder profetierne i Esajas 29:4, 11-18.

Joseph Smith – Historie 1:36-41

Evangeliets gengivelse opfyldte fordums profetier.

Moroni citerede adskillige profetier fra Det Gamle og Det Nye Testamente for Joseph, såsom Esajas 11, Apostlenes Gerninger 3:22-23 og Joel 3:1-5. Hvorfor kan det have været vigtigt for Joseph at kende disse profetier? Hvorfor er det vigtigt, at du kender dem?

Lære og Pagter 2

Hvad gengav profeten Elias?

Præsident Henry B. Eyring har sagt: »Det er vigtigt at vide, hvorfor Herren har lovet at sende profeten Elias. Elias var en stor profet, som havde fået stor myndighed af Gud. Han besad den største myndighed, Gud kan give sine børn, han havde beseglingsmagten, magten til, at det, der bindes på jorden, er bundet i himlen« (»Hjerter knyttet sammen«, Liahona, maj 2005, s. 78).

Se også Lære og Pagter 110:13-16; David A. Bednar, »Lad dette hus blive bygget til mit navn«, Liahona, maj 2020, s. 84-87.

Billede
Templet i Palmyra i New York om efteråret

Templet i Palmyra i New York. Familier besegles i templet ved den magt, profeten Elias gengav.

Lære og Pagter 2

Profeten Elias kom for at vende mit hjerte til mine forfædres.

Hvad lærer ord som »plante«, »hjerte« og »vende« i dette afsnit dig om profeten Elias’ mission og velsignelserne ved de præstedømmenøgler, han gengav? Hvordan har du følt, at dit hjerte har vendt sig mod dine forfædre? Tænk på, hvordan du kan opleve sådanne følelser oftere. Måske kan du bede en slægtning om at fortælle dig en historie om en af dine forfædre – eller endnu bedre, du kan nedskrive eller optage den. Måske kan du finde en afdød forfader, der aldrig modtog evangeliets ordinancer, og derefter udføre dem i templet.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Joseph Smith – Historie 1:28-29.Hvad følte Joseph Smith vedrørende sine fejl? Hvad gjorde han som reaktion på disse følelser? Hvad lærer vi af ham om, hvad vi skal gøre, når vi begår fejl?

Joseph Smith – Historie 1:33-54.Du kan bede en i din familie om at læse dele af eller hele Moronis budskab fra Joseph Smith – Historie 1:33-42 højt fire gange (fordi Moroni gentog det budskab fire gange). Men hver gang, det bliver læst, kan de bede de andre i familien om at fortælle, hvad de kan huske fra budskabet, uden at de ser i skrifterne. Hvorfor gentager Herren mon vigtige budskaber flere gange? Hvordan underviser Herren os gennem gentagelser?

Lære og Pagter 2:2.Hjælp dine børn til at forstå »de løfter, der blev givet til fædrene«, ved at læse Abraham 2:9-11 sammen eller se videoen: »Special Witnesses of Christ—President Russell M. Nelson« (ChurchofJesusChrist.org). Find de løfter, som Gud giver som en del af sin pagt med Abraham. Hvordan »planter« vi disse løfter i vores hjerte?

Lære og Pagter 2:2-3.Hjælp din familie til at vende deres hjerte til deres fædre (eller forfædre) ved at bede dem om at lære om en forfader og derefter fortælle resten af familien, hvad de har lært. Hvorfor vil Herren gerne have, at vi lærer om vores familiemedlemmer og udfører tempelordinancer for dem? Hvordan bliver vi velsignet, når vi tager del i slægtshistorie og tempeltjeneste? (se Dale G. Renlund, »Slægtsforskning og tempeltjeneste: Besegling og helbredelse«, Liahona, maj 2018, s. 46-49).

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Jeg vil søge min slægts historie«, Børnenes sangbog, s. 100.

Gør dit personlige studium bedre

Brug hjælpekilder til studium af skrifterne. Redskaber som fodnoter, Topical Guide, Bible Dictionary, Guide til skrifterne og ChurchofJesusChrist.org kan hjælpe dig til bedre at forstå folk, begivenheder og vendinger i skrifterne.

Billede
Moroni giver Joseph Smith guldpladerne

Joseph modtager pladerne, af Gary E. Smith