Lære og Pagter 2021
28. december-3. januar. Lære og Pagter 1: »Lyt, o, I … folk«


28. december-3. januar. Lære og Pagter 1: ›Lyt, o, I … folk‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Lære og Pagter 2021, 2020

28. december-3. januar. Lære og Pagter 1«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2021

Billede
en familie læser i skriften

28. december-3. januar

Lære og Pagter 1

»Lyt, o, I … folk«

Tænk på Lære og Pagter 1 som Herrens personlige indledning til denne bog om sidste dages åbenbaringer. Hvad vil han gerne have, at du ved om Lære og Pagter? Tænk over dette spørgsmål og skriv de indtryk ned, du modtager, når du læser afsnit 1.

Nedskriv dine indtryk

I november 1831 var Jesu Kristi genoprettede kirke kun halvandet år gammel. Selvom den voksede, var den stadig en næsten ukendt gruppe af troende, der boede i et tyndt beboet grænseområde og var ledet af en profet midt i tyverne. Men Gud anså disse troende for at være hans tjenere og hans sendebud, og han ønskede, at de åbenbaringer, han havde givet til dem, skulle udgives til verden.

Lære og Pagter, afsnit 1 er Herrens forord til samlingen af disse åbenbaringer, og det viser tydeligt, at selvom medlemstallet af Kirken var lille, så var der ikke noget småt over det budskab, som Gud ønskede, at hans hellige skulle dele. Det er »advarselsrøsten« til alle »jordens indbyggere«, som lærer dem at omvende sig og stadfæste Guds »evigtvarende pagt« (v. 4, 8, 22). Tjenerne, der bærer dette budskab med sig, er »de svage og ringe«, men ydmyge tjenere er lige præcis, hvad Gud har brug for – dengang og nu – til at bringe sin kirke »ud af dunkelhed og ud af mørke« (v. 23, 30).

Se mere om historien bag Lære og Pagter 1 i Saints, 1:140-143.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Lære og Pagter 1

Herren indbyder os til at »gransk[e] disse befalinger«.

Et forord introducerer en bog. Det fortæller om bogens emne og formål og hjælper læserne til at forberede sig på at læse. Når du læser afsnit 1 – Herrens »forord« til Lære og Pagter (v. 6) – så se efter de emner og formål, som Herren angav for sine åbenbaringer. Hvad lærer du af afsnit 1, der kan hjælpe dig til at få størst gavn af dit studium af Lære og Pagter? Du kan for eksempel tænke over, hvad det vil sige at »høre Herrens røst« i disse åbenbaringer (v. 14) eller at »gransk[e] disse befalinger« (v. 37).

Se også indledning til Lære og Pagter.

Lære og Pagter 1:1-6, 23-24, 37-39

Gud taler gennem sine tjenere, og hans ord vil blive opfyldt.

Afsnit 1 begynder og slutter med Guds erklæring om, at han taler gennem sine udvalgte tjenere (se v. 4-6, 23-24, 38). Skriv ned, hvad du lærer af denne åbenbaring om Herren og hans røst. Hvad lærer du om Herrens tjenere? Hvornår har du hørt Herrens røst ved hans tjeneres røst? (Se v. 38).

Billede
et generalkonferencemøde

Profeter og apostle lærer os Guds befalinger.

Lære og Pagter 1:3, 24-28, 31-33

Hvis jeg er ydmyg, kan Herrens revselser bevirke, at jeg omvender mig.

Læg mærke til, at Herren i vers 3 og vers 24-28 sagde, at folkets synder og fejl skal blive gjort kendt. På den ene side er dette en smertefuld, trist oplevelse, og på den anden side er den lærerig. Hvorfor er disse situationer så forskellige? Tænk over, hvordan du reagerer, når du bliver klar over dine synder og svagheder. Hvilke kvaliteter finder du i vers 24-28, der kan hjælpe dig til at reagere på den rigtige måde? Hvad lærer disse vers sammen med vers 31-33 dig om, hvordan Herren ser på dine svagheder og synder?

Se også Ordsprogene 3:11-12; Eter 12:27; Moroni 6:8.

Lære og Pagter 1:12-30, 35-36

Herren gengav sit evangelium for at hjælpe mig til at møde udfordringerne i de sidste dage.

Selvom afsnit 1 advarer om, at der kommer foruroligende dage, så indeholder det også et betryggende budskab: »Jeg, Herren, [har,] eftersom jeg kendte de ulykker, der var ved at komme over jordens indbyggere, kaldet min tjener Joseph Smith jun. og talt til ham fra himlen« (v. 17).

Læg mærke til de katastrofer, som Herren advarede om (se for eksempel v. 13-16, 35). Hvilke andre katastrofer lægger du mærke til i vore dages verden, eller i dit liv? Vers 17-30 beskriver, hvad Herren har gjort for dig som forberedelse til disse katastrofer. Du kan overveje at skrive en liste over det, du finder.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Lære og Pagter 1:1-6, 37-39.Du kan for at begynde en samtale om advarsler fra Herren tale om advarsler, vi modtager fra andre, om farer, vi ikke kan se – såsom et glat gulv, en voldsom storm eller en bil, der nærmer sig os. Hvad lærer disse eksempler os om Herrens advarsler? Hvordan advarer Herren os ifølge Lære og Pagter 1:1-6, 37-39? Hvad har han advaret os om for nylig? Måske kan I se eller læse dele af en af de seneste generalkonferencetaler og se efter eksempler på Guds advarselsrøst.

Lære og Pagter 1:16.Hvad vil det sige at »grundfæste [Herrens] retfærdighed«? Hvordan kan vi sikre, at vi gør det, i stedet for at vi »vandrer på [vores] egen vej«?

Lære og Pagter 1:30.Hvad betyder det at sige, at Kirken er »sand[] og levende«? Du kan få din familie til at tænke over dette spørgsmål ved for eksempel at vise dem billeder at ting, der er levende, og ting, der ikke er. I kan også tale om, hvad I som familie kan gøre for at »bringe [Kirken] frem, ud af dunkelhed og ud af mørke«.

Lære og Pagter 1:37.I kan som familie overveje at planlægge, hvordan I vil »gransk[e] disse befalinger« i Lære og Pagter i år. Hvordan vil I gøre skriftstudium til en regelmæssig del af jeres familieliv? Hvilke studieforslag kan hjælpe jer til at lære af skrifterne? (Se »Forslag til at forbedre dit familieskriftstudium« i begyndelsen af dette hæfte).

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Følg Guds profeter«, Børnenes sangbog, s. 58-59, især det sidste vers.

Gør dit personlige studium bedre

Se hen til Jesus Kristus. Skrifternes formål er at vidne om Frelseren og hans evangelium. Når du læser Lære og Pagter 1, så overvej at markere vers, der lærer dig noget om Jesus Kristus.

Billede
Befalingernes Bog

De første åbenbaringer til den genoprettede kirke blev samlet i Befalingernes Bog.