Kom, følg med meg
30. november–6. desember Moroni 1–6: “For å holde dem på den rette vei”


“30. november–6. desember. Mosiah 1–6: ‘For å holde dem på den rette vei’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“30. november–6. desember. Moroni 1–6”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
Alma døper mennesker i Mormons vann

Minerva Teichert (1888–1976), Alma Baptizes in the Waters of Mormon [Alma døper i Mormons vann], 1949–1951, olje på masonitt, 91 x 122 cm. Brigham Young University Museum of Art, 1969

30. november–6. desember

Moroni 1–6

“For å holde dem på den rette vei”

Moroni skrev ned det han håpet “en gang i fremtiden [ville] bli verdifullt” (Moroni 1:4). Hva finner du i Moroni 1–6 som er av verdi for deg? Skriv ned det du oppdager, og vurder å dele det med noen som også kan synes det er verdifullt.

Skriv ned dine inntrykk

Etter å ha fullført sin fars opptegnelse om nephittene og forkortet jaredittenes opptegnelse, trodde Moroni en stund at skrivearbeidet hans var ferdig (se Moroni 1:1). Hva mer kunne han si om de to nasjonene som var fullstendig utryddet? Men Moroni hadde sett vår tid (se Mormon 8:35), og han ble inspirert til å “[skrive] litt til, så det kanskje en gang i fremtiden vil bli verdifullt for mine brødre” (Moroni 1:4). Han visste at et omfattende frafall var på vei, som ville føre med seg forvirring angående prestedømsordinanser og religion generelt. Dette er kanskje grunnen til at han ga klargjørende detaljer om nadverden, dåp, overdragelse av Den hellige ånds gave og velsignelsene ved å møtes med andre troende for “å holde dem på den rette vei, … og [bare la dem] stole på det Kristus hadde gjort, han som var [vår] tros opphavsmann og fullender” (Moroni 6:4). Dyrebar innsikt som dette gir oss grunn til å være takknemlig for at Herren bevarte Moronis liv, slik at han kunne “[skrive] … litt til” (Moroni 1:4).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Moroni 1

Jesu Kristi disipler forblir trofaste til tross for motgang.

For noen mennesker er det lettere å være trofaste når livet er lett og komfortabelt. Men som Jesu Kristi disipler må vi forbli trofaste også når vi opplever prøvelser og motgang. Når du leser Moroni 1, hva inspirerer deg ved Moronis trofasthet til Herren og til hans kall? Hvordan kan du følge hans eksempel?

Moroni 2–6

Prestedømsordinanser må bli forrettet slik Herren befaler.

Frelseren mottok og forrettet hellige ordinanser i løpet av sin jordiske tjenestegjerning, for eksempel dåp (se Matteus 3:13–17; Joseph Smiths oversettelse, Johannes 4:1–3 [i Veiledning til Skriftene]), prestedømsordinasjon (se Markus 3:13–19) og nadverden (se Matteus 26:26–28). Men på grunn av det store frafallet er mange mennesker i dag forvirret med hensyn til hvordan ordinansene skal utføres – og om de i det hele tatt er nødvendige. I Moroni 2–6 ga Moroni oss viktige detaljer angående visse prestedømsordinanser, som kan bidra til å rydde opp i noe av denne forvirringen. Hvilke inntrykk kommer til deg mens du lærer om ordinansene i disse kapitlene? Å stille seg følgende spørsmål kan kanskje være nyttig i læringsprosessen:

Bekreftelse (Moroni 2; 6:4).Hva lærer Frelserens instruksjoner i Moroni 2:2 deg om ordinansen bekreftelse? Hva tror du det vil si å bli “påvirket av og renset ved Den Hellige Ånds kraft”? (Moroni 6:4).

Prestedømsordinasjon (Moroni 3).Hva finner du i dette kapittelet som kan hjelpe noen til å forberede seg til å bli ordinert til prestedømmet? Hva finner du som kan hjelpe noen til å utføre en ordinasjon?

Nadverden (Moroni 4–5; 6:6).Legg merke til løftene i nadverdsbønnene (se Moroni 4:3; 5:2), og grunn over hva du gjør for å holde disse løftene. Hva kan du gjøre for å innby til en mektigere innflytelse av Ånden når du tar del i nadverden?

Dåp (Moroni 6:1–3).Hva kan du gjøre for å fortsette å innfri kriteriene for dåp som blir gitt i disse versene, selv etter at du er døpt? Hva forteller disse versene deg om hva det innebærer å være et medlem av Jesu Kristi Kirke?

Basert på det du har lært, hvordan vil du forandre måtene du tenker på, deltar i eller forbereder andre til disse ordinansene? Hvorfor er det viktig at disse ordinansene blir “forrettet … ifølge Kristi befalinger”? (Moroni 4:1).

Se også “Ordinances” [Ordinanser], Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org (se også Ordinanser i Veiledning til Skriftene).

Bilde
ung kvinne mottar en velsignelse

Jesus underviste hvordan ordinanser skulle utføres.

Moroni 6:4–9

Jesu Kristi disipler har omsorg for hverandres sjelers velferd.

Selv om det er sant at vi alle “[arbeider] på [vår egen] frelse” (Mormon 9:27), forklarte også Moroni at å “[komme] ofte sammen” med andre troende kan bidra til å holde oss “på den rette vei” (Moroni 6:4–5). Når du leser Moroni 6:4–9, grunn på velsignelsene som kommer ved å være “regnet blant Kristi kirkes folk” (Moroni 6:4). Hvordan kan du gjøre opplevelsene du og andre har i kirken mer lik den Moroni beskriver, enten du er en leder eller en deltager?

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg til å vite hvilke prinsipper som bør vektlegges og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

Moroni 1; Moroni 6:3

Hva vil det si å “fornekte Kristus”? (Moroni 1:2–3). Hvordan kan vi vise at vi er “fast bestemt på å tjene ham til enden”? (Moroni 6:3). Del eksempler på mennesker dere kjenner som har denne besluttsomheten når det gjelder å tjene ham.

Moroni 4:3; Moroni 5:2

Å lese nadverdsbønnene som en familie kan lede til en drøftelse rundt det å behandle nadverden med større ærbødighet. Kanskje familiemedlemmer kan drøfte utsagn i disse bønnene som er spesielt meningsfylte for dem. De kan også skrive ned sine tanker rundt disse utsagnene eller lage en tegning som hjelper dem til å tenke på Frelseren. De kan ta med seg det de skrev eller tegnet til nadverdsmøtet for å hjelpe dem å fokusere sine tanker på ham. Fortell familien hva du føler for nadverden og Frelserens offer.

Moroni 6:1–4

Hva betyr det å ha et “sønderknust hjerte og en angrende ånd”? (Moroni 6:2). Hvordan bidrar dette til å forberede oss til dåpen? Hvordan kan det hjelpe oss etter at vi er døpt?

Moroni 6:4–9

Ifølge disse versene, hva er noen av velsignelsene vi får ved å være “regnet blant Kristi kirkes folk”? (Moroni 6:4). Hvorfor trenger vi Kirken?

Moroni 6:8

Hva lærer dette verset oss om omvendelse? Hva vil det si å be om tilgivelse med “ærlig hensikt”?? (Moroni 6:8). Vurder å synge en sang om tilgivelse, for eksempel “Hjelp meg, o Fader” (Barnas sangbok, 52).

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Finn tegn på Guds kjærlighet. President M. Russell Ballard sa, “Hans evangelium er kjærlighetens evangelium – kjærlighet til Gud og kjærlighet til hverandre” (“Gud elsker sine barn”, Lys over Norge, juli 1988, 53). Når du leser Skriftene, overvei å skrive ned eller markere bevis på Guds kjærlighet til deg og alle hans barn.

Bilde
Moroni gjemmer seg i en hule

Moroni in the Cave [Moroni i hulen], av Jorge Cocco