Kom, følg med meg
23.–29. november. Ether 12–15: “Ved tro blir alle ting oppfylt”


“23.–29. november. Ether 12–15: ‘Ved tro bli alle ting oppfylt’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“23.–29. november. Ether 12–15”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
Ether går inn i en hule

Ether Hiding in the Cavity of a Rock [Ether gjemmer seg i en fjellhule], av Gary Ernest Smith

23.–29. november

Ether 12–15

“Ved tro blir alle ting oppfylt”

Å skrive ned inntrykk kan innby videre åpenbaring og styrke ditt vitnesbyrd. Det hjelper deg også til å huske dine inntrykk og dele dem med andre i fremtiden.

Skriv ned dine inntrykk

Ethers profetier til jaredittene var “store og forunderlige” (Ether 12:5). Han “fortalte dem … om alle ting fra menneskets begynnelse av” (Ether 13:2). Han forutså “Kristi dager” og det nye Jerusalem i de siste dager (Ether 13:4). Og han talte om “håp om en bedre verden, ja, også om en plass ved Guds høyre hånd” (Ether 12:4). Men jaredittene forkastet hans ord, av samme grunn som mennesker ofte forkaster Guds tjeneres profetier i dag – “fordi de ikke [ser] dem” (Ether 12:5). Det kreves tro for å tro på løfter eller advarsler om ting vi ikke kan se, akkurat som Ether måtte ha tro for å profetere om “store og forunderlige ting” til et folk som ikke trodde. Moroni måtte ha tro for å stole på at Herren ville gjøre hans “[ukyndighet] i å skrive” til en styrke (se Ether 12:23–27). Det er denne type tro som gjør oss “sikre og standhaftige – alltid rike på gode gjerninger – og [ledet] … til å forherlige Gud” (Ether 12:4). Og det er ved denne type tro at “alle ting [blir] oppfylt” (Ether 12:3).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Ether 12

Tro på Jesus Kristus kan føre til mektige mirakler.

Mange mennesker i dag vil, som jaredittene på Ethers tid, se bevis før de vil tro på Gud og hans makt. Moroni sa derimot at “tro er det som håpes, men ikke sees” og at du “ikke [får] noe vitnesbyrd før [din] tro er prøvd (Ether 12:6).

Merk hver gang du finner ordet “tro” i Ether 12, og skriv ned det du lærer om tro. Se etter svar på spørsmål som dette: Hva er tro? Hva er fruktene av et liv fylt med tro? Du kan også skrive ned dine tanker rundt vitnesbyrd du har fått etter at “[din] tro er prøvd” (Ether 12:6).

Se også Hebreerne 11; Alma 32.

Ether 12:1–9, 28, 32

Jesus Kristus gir oss “et herligere håp.”

I tillegg til dyp innsikt om tro, har Ether 12 også mye å si om håp – kanskje du kan notere hver gang ordet “håp” dukker opp. Hva betyr håp for deg? Hva var grunnene til at Ether hadde “et … håp om en bedre verden”? (se Ether 12:2–5). Hvordan har Jesu Kristi evangelium gitt deg “et herligere håp”? (Ether 12:32).

Gå inn på gitakk.jesukristikirke.org/nor for å høre et budskap fra president Russell M. Nelson om måten du kan finne fred og helbredelse på – uansett hvilke omstendigheter du har.

Se også Moroni 7:40–41; Dieter F. Uchtdorf, “Håpets uendelige kraft”, Ensign eller Liahona, nov. 2008, 21–24; Forkynn mitt evangelium, 117.

Ether 12:23–29

Jesus Kristus kan la det svake bli til styrke

Når vi leser Moronis mektige skrivelser er det lett å glemme at han bekymret seg over sin “[ukyndighet] i å skrive” og fryktet at folket ville gjøre narr av hans ord (se Ether 12:23–25). Men Gud lovet at han ville “la det svake bli til styrke” for de ydmyke (vers 27), og den åndelige kraften i Moronis skrivelser er et overbevisende tegn på at Herren oppfylte sitt løfte.

Etter å ha lest Ether 12:23–29, tenk på ganger når Gud har hjulpet deg til å gjenkjenne dine svakheter og gjorde deg sterk på tross av dem. Kanskje dette også er en god anledning til å tenke på svakheter du strever med nå. Hva føler du at du trenger å gjøre for å ydmyke deg for Herren og vise tro på ham for å kunne motta hans løfte om å “la det svake bli til styrke”? (Ether 12.27).

Mens du grunner over disse versene, kan følgende innsikt fra eldste Neal A. Maxwell være til hjelp: “Når vi leser i Skriftene om menneskenes ‘svakheter,’ omfatter dette begrepet den … svakhet som er nedlagt i menneskets natur, hvor kjødet har en uopphørlig innvirkning på ånden (se Ether 12:28–29). Svakhet omfatter imidlertid også våre individuelle svakheter, som det er forventet at vi skal overvinne (se Lære og pakter 66:3; Jakob 4:7)” (Lord, Increase Our Faith [1994], 84).

Se også “Grace [Nåde]”, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org (eller Nåde i Veiledning til Skriftene).

Ether 13:13–22; 14–15

Å forkaste profetene fører til åndelig fare.

Å være konge for jaredittene hadde historisk sett vært et farlig embede. Dette var spesielt tilfelle med Coriantumr, ettersom mange “mektige menn … forsøkte å drepe [ham]” (Ether 13:15–16). Legg merke til hva Coriantumr i Ether 13:15–22 gjorde for å beskytte seg selv, og hva profeten Ether rådet ham til å gjøre isteden. Mens du leser resten av Ethers bok, grunn på konsekvensene av å forkaste profetene. Hva skjer med mennesker når “Herrens Ånd [slutter] å streve med dem”? (Ether 15:19).

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg til å vite hvilke prinsipper som bør vektlegges og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

Ether 12:7–22

Når dere leser disse versene sammen, kan dere gå gjennom noen inspirerende eksempler på tro dere har lest om i Mormons bok. Dette kan lede til en samtale om eksempler på tro i deres familiehistorie eller i deres eget liv. Vurder å skrive ned disse opplevelsene hvis dere ikke allerede har gjort det.

Ether 12:27

Hvorfor gir Herren oss svakheter? Hva er vår rolle i å la “det svake bli til styrke”? Hva er Frelserens rolle?

Ether 12:41

Kan du komme på en morsom måte å lære barna å “søke … Jesus” på? Én måte kan være å gjemme et bilde av Jesus og be familiemedlemmer “søke” og finne bildet. Hvordan søker vi Jesus, og hvordan blir vi velsignet når vi finner ham?

Ether 13:13–14; 15:19, 33–34

Det kan kanskje være interessant for familiemedlemmene å sammenligne Ethers opplevelse med Mormon og Moronis opplevelse (se Mormon 6; 8:1–10). Hvordan er de like? Hvordan var nephittenes vei mot ødeleggelse lik jaredittenes vei? (sammenlign Ether 15:19 med Moroni 8:28). Hvilke sannheter lærer vi som kan hjelpe oss å unngå det som skjedde med dem?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Oppfordre til spørsmål. Barn er naturlig nysgjerrige. Noen ganger opplever du kanskje deres spørsmål som forstyrrende for det du prøver å undervise. Se i stedet på deres spørsmål som muligheter. De er en indikasjon på at barn er rede til å lære – de gir deg innsikt i hva dine barn er opptatt av og hva de føler for det de lærer (se Undervis på Frelserens måte, 25–26).

Bilde
Ether kneler ved inngangen til en hule

Marvelous Were the Prophecies of Ether [Vidunderlige var Ethers profetier], av Walter Rane