Kom, følg med meg
9.–15. november. Ether 1–5: “Riv i stykker vantroens slør”


“9.–15. november. Ether 1–5: ‘Riv i stykker vantroens slør’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“9.–15. november. Ether 1–5”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
Jareditter som reiser gjennom villmarken

The Jaredites Leaving Babel [Jaredittene forlater Babel], av Albin Veselka

9.–15. november

Ether 1–5

“Riv i stykker vantroens slør”

Ethers bok er opptegnelsen til jaredittene, som kom til det lovede land flere århundrer før nephittene. Gud inspirerte Moroni til å inkludere Ethers opptegnelse i Mormons bok på grunn av dens relevans for vår tid. Hvordan føler du at den er relevant i ditt liv?

Skriv ned dine inntrykk

Selv om det er sant at Guds veier er høyere enn våre og vi alltid skulle underkaste oss hans vilje, oppmuntrer han oss også til å tenke og handle på egenhånd. Det er én lekse Jared og hans bror lærte. Tanken på å reise til et nytt land som var “utvalgt fremfor alle land på jorden” synes å ha begynt i Jareds sinn, og Herren “hadde medlidenhet” og lovet å innfri ønsket hans, og sa: “Og dette vil jeg gjøre for deg fordi du har anropt meg så lenge (se Ether 1:38–43). Og når det gikk opp for Jareds bror hvor mørkt det var inni båtene som skulle bringe dem til det lovede land, ba Herren ham om å foreslå en løsning, og stilte et spørsmål vi vanligvis spør ham: “Hva vil du jeg skal gjøre?” (Ether 2:23). Budskapet synes å være at vi ikke skulle forvente at Gud skal befale oss i alle ting. Vi kan dele våre egne tanker og ideer med ham, og han vil lytte og gi oss sin bekreftelse eller eventuelt råde oss til noe annet. Noen ganger er det eneste som skiller oss fra velsignelsene vi søker vårt eget “vantroens slør,” og hvis vi kan “[rive] … i stykker det … [sløret]” (Ether 4:15), blir vi kanskje overrasket over hva Herren er villig til å gjøre for oss.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Ether 1:33–43

Når jeg roper til Herren, vet jeg at han vil ha barmhjertighet med meg.

I Ether 1:33–43 leser vi om de tre bønnene til Jareds bror. Hva lærer du av Herrens svar på hver enkelt av disse bønnene? Tenk på en gang du opplevde Herrens barmhjertighet når du ropte til ham i bønn. Du vil kanskje skrive ned denne opplevelsen, og dele den med noen som kan trenge å høre ditt vitnesbyrd.

Ether 2; 3:1–6; 4:7–15

Jeg kan motta åpenbaring for mitt liv.

President Russell M. Nelson sa: “Jeg ber dere innstendig om å øke deres åndelige kapasitet til å motta åpenbaring … Velg å gjøre det åndelige arbeidet som kreves for å nyte Den hellige ånds gave og høre Åndens røst oftere og tydeligere” (“Åpenbaring for Kirken, åpenbaring for vårt liv”, Ensign eller Liahona, mai 2018, 96).

Når du studerer Ether 2; 3:1–6 og 4:7–15, hvilke sannheter finner du som hjelper deg til å forstå hvordan du skal søke personlig åpenbaring? Du kan markere spørsmålene eller bekymringene Jareds bror hadde og hva han gjorde med dem med én farge, og hvordan Herren hjalp ham og gjorde sin vilje kjent med en annen farge. Hva gjør inntrykk på deg ved måten Jareds bror talte med Herren på, og hva lærer du av dette om hvordan du kan øke tilstrømningen av åpenbaring i ditt liv?

Ether 2:16–25

Herren vil gjøre meg beredt til å krysse mitt “store dyp.”

Jaredittene hadde et stort hinder på veien mot det lovede land: De måtte krysse det “store dyp” (Ether 2:25). Uttrykket “store dyp” kan være en passende beskrivelse på hvordan vi noen ganger opplever våre prøvelser og utfordringer. Og noen ganger, som i tilfellet med jaredittene, er det å krysse våre “store dyp” den eneste måten vi kan oppfylle Guds vilje for oss på. Ser du noen likhetspunkter med ditt liv i Ether 2:16–25? Hvordan har Herren forberedt deg på dine utfordringer? Hva vil han kanskje be deg om å gjøre nå, for å forberede deg til det han trenger at du skal gjøre i fremtiden?

Ether 3

Jeg er skapt i Guds bilde.

På Shelem-fjellet lærte Jareds bror mye om Gud og om seg selv. Hva lærer du fra Ether 3 om Guds åndelige og fysiske natur? Hvordan hjelper disse sannhetene deg til å forstå din guddommelige identitet og ditt guddommelige potensial?

Bilde
kvinne og to barn som leker på en strand

Vi er alle Guds barn.

Ether 3:6–16

Var Jareds bror den første personen som så Herren?

Gud hadde vist seg til andre profeter før Jareds bror (se for eksempel Moses 7:4, 59), så hvorfor sa Herren til ham: “Aldri har jeg vist meg for noe menneske”? (Ether 3:15). Eldste Jeffrey R. Holland ga denne mulige forklaringen: “Kristus sa til Jareds bror: ‘Aldri har jeg vist meg for noe menneske på denne måten, ikke på eget initiativ, men utelukkende tilveiebragt ved mottagerens tro’” (Christ and the New Covenant [1997], 23).

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg til å vite hvilke prinsipper som bør vektlegges og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

Ether 1:34–37

Hva kan disse versene lære oss om å be for andre? Hvilke andre sannheter om bønn blir illustrert i disse versene?

Ether 2:16–3:6

Hva lærer eksempelet med Jareds bror oss om hvordan vi kan finne svar på våre problemer og spørsmål? Kanskje medlemmer av familien kan dele erfaringer der de har søkt og mottatt svar fra Herren.

Ether 4:11–12

Etter å ha lest disse versene, kan familiemedlemmer skrive ned hverdagslige ting som påvirker familien (slik som filmer, sanger, leker eller mennesker) på papirlapper, og legge dem i en bolle. Deretter kan de etter tur ta en lapp og drøfte hvorvidt den “tilskynder [dem] til å gjøre godt” (Ether 4:12). Hvilke forandringer føler familien seg inspirert til å gjøre?

Ether 5

Du kan gjemme en gjenstand eller noe godt i en eske, og be et familiemedlem om å se inni og så gi resten av familien ledetråder for å hjelpe dem til å gjette hva det er. Når dere leser Ether 5 sammen, drøft hvorfor det er viktig at Herren bruker vitner i sitt verk. Hvordan kan vi dele vårt vitnesbyrd om Mormons bok med andre?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Vær alltid beredt. “Uformelle undervisningsøyeblikk går fort over, så det er viktig å benytte seg av dem når de oppstår … En tenåring med en vanskelig avgjørelse foran seg, kan for eksempel være rede til å lære om hvordan han eller hun kan motta personlig åpenbaring” (Undervisning på Frelserens måte, 16).

Bilde
Jesus rører ved seksten stener foran Jareds bror

Sawest Thou More Than This? [Så du mer enn dette?], av Marcus Alan Vincent