Kom, følg med meg
2.–8. november. Mormon 7–9: “Jeg taler til dere som om dere var til stede”


“2.–8. november. Mormon 7–9: ‘Jeg taler til dere som om dere var til stede’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“2.–8. november. Mormon 7–9”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
Moroni skriver på gullplater

Moroni Writing on Gold Plates [Moroni skriver på gullplater], av Dale Kilborn

2.–8. november

Mormon 7–9

“Jeg taler til dere som om dere var til stede”

Mormon og Moroni hadde tro på at deres opptegnelse ville inspirere dem som levde i de siste dager. Når du leser Mormon 7–9, skriv ned de inntrykk du får om hvordan du kan anvende det du lærer.

Skriv ned dine inntrykk

Mormon og Moroni visste hvordan det føltes å være alene i en ugudelig verden. For Mormon må ensomheten ha vært ekstra ille, etter at hans far døde i kamp og nephittene var utryddet. “Jeg er helt alene tilbake,” skrev han. “Jeg har hverken venner eller noe sted å gå” (Mormon 8:3, 5). Det så kanskje håpløst ut, men Moroni fant håp i sitt vitnesbyrd om Frelseren og sin kunnskap om at “Herrens evige planer skal rulle videre” (Mormon 8:22). Og Moroni visste at Mormons bok ville spille en nøkkelrolle i disse evige hensiktene – en opptegnelse han nå flittig var i ferd med å fullføre, en opptegnelse som en dag skulle “skinne i mørket” og bringe mange mennesker “[til] kunnskap om Kristus” (Mormon 8:16; 9:36). Moronis tro på disse løftene gjorde det mulig for ham å erklære til bokens fremtidige lesere at “jeg taler til dere som om dere var tilstede” og “jeg vet at dere skal ha mine ord” (Mormon 8:35; 9:30). Nå har vi hans ord, og Herrens verk ruller frem, delvis fordi Mormon og Moroni var trofaste mot sin oppgave, til og med når de var alene.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Mormon 7

Jeg må tro på Jesus Kristus og “[gripe]” hans evangelium.

Mormons siste nedtegnede ord, som finnes i Mormon 7, er rettet til lamanittenes etterkommere i de siste dager, men de inneholder sannheter som gjelder for oss alle. Hva lærer Mormons budskap deg om Jesus Kristus og hans evangelium? Hvorfor tror du Mormon valgte dette budskapet for å avslutte sine opptegnelser?

Mormon 7:8–10; 8:12–22; 9:31–37

Mormons bok er av stor verdi.

President Russell M. Nelson spurte: “Hvis dere ble tilbudt diamanter eller rubiner eller Mormons bok, hva ville dere velge? Hva er faktisk av størst verdi for dere?” (“Mormons bok: Hvordan ville livet ditt ha vært uten den?Ensign eller Liahona, nov. 2017, 61).

Mormon og Moroni visste at opptegnelsen de førte ville være av stor verdi i vår tid, så de gjorde store oppofrelser i sitt arbeide med den og for å beskytte den. Når du leser Mormon 7:8–10; 8:12–22 og 9:31–37, overvei hvorfor opptegnelsen er så verdifull i vår tid. Du kan finne ytterligere innsikt i 1 Nephi 13:38–41; 2 Nephi 3:11–12 og Lære og pakter 33:16; 42:12–13. Hvilke opplevelser har hjulpet deg å forstå at Mormons bok er av stor verdi?

Bilde
eksemplarer av Mormons bok på forskjellige språk

Profetenes nedtegnelser i Mormons bok angår oss.

Mormon 8:26–41; 9:1–30

Mormons bok ble skrevet for vår tid.

Jesus Kristus viste Moroni hva som ville skje da Mormons bok kom frem (se Mormon 8:34–35), og det Moroni fikk se fikk ham til å komme med sterke advarsler angående vår tid. Når du leser Mormon 8:26–41 og 9:1–30, grunn på hvorvidt det er noen tegn til disse holdningene og handlingene i ditt liv. Hva kan du gjøre annerledes?

Mormon 9:1–30 inneholder for eksempel Moronis budskap som svar på den utbredte mangel på tro på Jesus Kristus han forutså i vår tid. Vurder å skrive ned det du lærer fra hans ord om følgende:

Hva lærer du fra Moroni som kan hjelpe deg til å bringe andre nærmere vår himmelske Fader og Jesus Kristus?

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg til å vite hvilke prinsipper som bør vektlegges og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

Mormon 7:5–7, 10; 9:11–14

Hva lærer disse versene oss om vår himmelske Faders plan og hvorfor vi trenger en Frelser?

Mormon 7:8–10

Hva har vi lært fra vårt studium av Mormons bok dette året som har bidratt til å styrke vår tro på Bibelen? Som utgangspunkt for en drøftelse kan dere sammen lese noen vers fra Mormons bok og Bibelen som underviser lignende sannheter, som for eksempel Alma 7:11–13 og Jesaja 53:3–5 eller 3 Nephi 15:16–24 og Johannes 10:16.

Mormon 8:1–9

Hvordan kan det ha føltes å være alene slik Moroni var? Hva gjør inntrykk på oss ved arbeidet han utførte?

Mormon 8:12, 17–21; 9:31

Vurder å lese disse versene som en familie, og deretter lese følgende uttalelse av eldste Jeffrey R. Holland: “Bortsett fra hans eneste fullkomne, enbårne Sønn, er ufullkomne mennesker alt Gud alltid har hatt å arbeide med … Og når dere ser ufullkommenhet, husk at begrensningen ikke ligger i verkets guddommelighet” (“Herre, jeg tror!”, Ensign eller Liahona, mai 2013, 94). Hvorfor er det farlig å fokusere på andres ufullkommenheter, inkludert de som skrev Mormons bok?

Mormon 8:36–38

Hva vil det si å påta oss Jesu Kristi navn? Hvorfor kan noen kanskje skamme seg over å påta seg Jesu Kristi navn? Hvordan kan vi være frimodige i vårt vitnesbyrd om Jesus Kristus?

Mormon 9:16–24

Visse ingredienser er nødvendige for at et eksperiment eller en oppskrift skal bli vellykket. Vurder å gjøre et eksperiment eller å lage en yndlingsrett sammen som en familie, før dere leser Mormon 9:16–24. Når dere leser versene (spesielt vers 20–21), se etter hvilke “ingredienser” som gjør mirakler mulig. Hvilke mirakler kan vi se i verden rundt oss og i vår familie?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Gå til Kirkens offisielle ressurser. Hvis du har spørsmål angående evangeliet er de beste kildene for å få svar: Bønn, Skriftene, de levende profeters ord og andre offisielle kirkepublikasjoner (se Undervisning på Frelserens måte, 17–18, 23–24).

Bilde
Mormon forkorter gullplater

Mormon Abridging the Plates [Mormon forkorter platene], av Jon McNaughton