Kom, følg med meg
26. oktober–1. november. Mormon 1–6: “Jeg skulle ønske jeg kunne overtale dere, alle … til å omvende dere”


26. oktober–1. november. Mormon 1–6: ‘Jeg skulle ønske jeg kunne overtale dere, alle … til å omvende dere’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

26. oktober–1. november. Mormon 1–6”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
Nephi skriver på gullplater

Mormon Abridging the Plates [Mormon forkorter platene], av Tom Lovell

26. oktober–1. november

Mormon 1–6

“Jeg skulle ønske jeg kunne overtale dere, alle … til å omvende dere”

Når du leser Mormon 1–6, grunn på det du lærer av Mormons eksempel. Skriv ned det du føler deg inspirert til å gjøre.

Skriv ned dine inntrykk

Mormon sparte oss for den “fullstendig[e] beretning” om den “redselsfulle scene” av ugudelighet og blodsutgytelse han så blant nephittene (Mormon 2:18; 5:8). Men det han skrev i Mormon 1–6 er nok til å minne oss på hvor langt rettferdige mennesker kan falle. Mormon sto midt i en gjennomgripende ugudelighet, men ingen kan anklage ham for å ha blitt sliten eller til og med mismodig. Til tross for alt han så og opplevde, mistet han aldri sin forståelse av Guds store barmhjertighet og sin overbevisning om at omvendelse er måten man kan oppnå den på. Og selv om Mormons eget folk avviste hans innstendige innbydelse om å omvende seg, visste han at han hadde et større publikum han måtte overbevise. “Se,” erklærte han, “jeg skriver til alle jordens ender.” Han skrev med andre ord til deg (se Mormon 3:17–20). Og hans budskap til deg, i dag, er det samme budskap som kunne ha frelst nephittene på deres tid: “Tro [på] Jesu Kristi evangelium … [Omvend] dere og [bered] dere til å stå for Kristi domstol” (Mormon 3:21–22).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Mormon 1

Jeg kan leve rettferdig tross ugudeligheten rundt meg.

Fra og med begynnelsen av Mormons første kapittel vil du legge merke til store forskjeller mellom Mormon og menneskene rundt ham. Når du leser Mormon 1, vurder å sette Mormons egenskaper og ønsker opp mot hans folks egenskaper og ønsker. Merk konsekvensene han og de opplevde (du finner ett eksempel i vers 14–15). Hva lærer du som inspirerer deg til å leve rettferdig i en ugudelig verden?

Når du leser Mormon 2–6, fortsett å se etter hvordan Mormon viste sin tro på sin himmelske Fader og Jesus Kristus til tross for de onde innflytelsene rundt ham.

Bilde
Nephittene og lamanittene kjemper mot hverandre

Battle [Kamp], av Jorge Cocco

Mormon 2:10–15

Bedrøvelse etter Guds sinn fører til sann og vedvarende forandring.

Da Mormon så hvor sorgfulle folket var, håpet han at de ville omvende seg. Men “deres sorg førte ikke til omvendelse” (Mormon 2:13) – det var ikke den bedrøvelse etter Guds sinn som fører til virkelig forandring (se 2 Korinterbrev 7:8–11). I stedet følte nephittene verdens sorg (se Mormon 2:10–11). For å forstå forskjellen mellom bedrøvelse etter Guds sinn og verdens sorg, vurder å lage en oversikt der du kan skrive ned det du lærer fra Mormon 2:10–15 om disse to typene sorg. Oversikten din kan se omtrent slik ut:

Bedrøvelse etter Guds sinn

Verdens sorg

Bedrøvelse etter Guds sinn

Kom til Jesus (vers 14)

Verdens sorg

Forbanne Gud (vers 14)

Bedrøvelse etter Guds sinn

Verdens sorg

Bedrøvelse etter Guds sinn

Verdens sorg

Når du reflekterer over det du lærer, vurder hvordan det kan påvirke det du gjør for å overvinne synd og bli mer som din himmelske Fader og Frelseren.

Se også Dieter F. Uchtdorf, “Du kan klare det nå!Ensign eller Liahona, nov. 2013, 55–57.

Mormon 3:3, 9

Jeg bør alltid anerkjenne Guds hånd i mitt liv.

Mormon skrev ned en svakhet han så hos nephittene: De anerkjente ikke måtene Herren velsignet dem på. President Henry B. Eyring oppfordret oss til å finne ut “hvordan [vi] kan gjenkjenne og minnes Guds godhet … Be og [grunn] og [still] følgende spørsmål: Sendte Gud et budskap som var til meg? Så jeg hans hånd i mitt eller mine barns liv? … Jeg vitner om at han elsker oss og velsigner oss, mer enn de fleste av oss ennå har forstått” (“Husk, husk”, Ensign eller Liahona, nov. 2007, 67, 69).

Når du leser Mormon 3:3, 9 tenker du kanskje på hvordan du anerkjenner Guds innflytelse i ditt liv. Hvilke velsignelser får du når du anerkjenner hans innflytelse? Hva er konsekvensene ved å ikke anerkjenne ham? (se Mormon 2:26).

Mormon 5:8–24; 6:16–22

Jesus Kristus står med åpne armer for å ta imot meg.

Nephittene forkastet Mormons læresetninger, men han hadde et håp om at hans opptegnelse ville påvirke deg. Når du leser Mormon 5:8–24 og 6:16–22, hva lærer du om følgene av synd? Hva lærer du fra disse versene om din himmelske Faders og Jesu følelser for deg, til og med når du synder? Hvordan har du følt at Jesus Kristus rekker ut sine åpne armer til deg? Hva føler du deg inspirert til å gjøre som følge av det?

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg til å vite hvilke prinsipper som bør vektlegges og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

Mormon 1:2

Hva vil det si å “ha et årvåkent blikk”? Du kan finne innsikt i eldste David A. Bednars artikkel “Et årvåkent blikk” (Liahona, des. 2006, 14–20). Hvordan var gaven å ha et årvåkent blikk en velsignelse for Mormon? Hvordan kan den være en velsignelse for oss?

Mormon 1:1–6, 15; 2:1–2

Forstår barna i familien din at de kan utvikle store åndelige evner og stor åndelig kraft selv når de er unge? Mormons eksempel kan hjelpe dem. Vurder å bruke alderstallene og hendelsene i Mormon 1:1–6, 15 og 2:1–2 til å lage en tidslinje over Mormons barndom og ungdom. Når dere drøfter Mormons egenskaper og opplevelser, påpek egenskaper dine barn har som inspirerer deg og andre rundt dem.

Mormon 2:18–19

Hvilke ord brukte Mormon for å beskrive den verden han levde i? Hvordan klarte han å bevare håpet til tross for ugudeligheten rundt ham? Hvordan kan vår familie gjøre det samme?

Mormon 3:12

Hva følte Mormon for menneskene rundt ham, selv om de var onde? Hva kan vi gjøre for å utvikle den type kjærlighet han hadde?

Mormon 5:2

Hvorfor nøler vi kanskje med å kalle på vår himmelske Fader når vi strever? Hva kan vi gjøre for å stole mer på vår himmelske Fader?

Mormon 5:16–18

For å hjelpe familien til å forestille seg hva det vil si å “drives omkring som agner for vinden” (vers 16), riv et stykke papir i små biter og la familiemedlemmer blåse dem hit og dit. Forklar dem at agner er skall som faller av kornet, som er lette nok til å bli tatt av vinden. Hvordan er det å være “uten Kristus og Gud i verden” (vers 16) som å være som agner i vinden?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Undervis klar og enkel lære. Herrens evangelium er vakkert i sin enkelhet (se L&p 133:57). Istedenfor å prøve å underholde familien med overdådige leksjoner, forsikre deg om at det du underviser er basert på ren og enkel lære.

Bilde
Mormon ser utover den nephittiske og lamanittiske slagmarken

Mormon’s Miraculous Book [Mormons mirakuløse bok], av Joseph Brickey