Kom, følg med meg
19.–25. oktober. 3 Nephi 27–4 Nephi: “Det kunne sikkert ikke være noe lykkeligere folk”


“19.–25. oktober. 3 Nephi 27–4 Nephi: ‘Det kunne sikkert ikke være noe lykkeligere folk’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“19.–25. februar. 3 Nephi 27–4 Nephi”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
Jesus ber sammen med nephittene

Christ’s Prayer [Kristi bønn], av Derek Hegsted

19.–25. oktober

3 Nephi 274 Nephi

“Det kunne sikkert ikke være noe lykkeligere folk”

Herren befalte sine disipler å skrive ned det de opplevde (se 3 Nephi 27:23–24). Skriv ned de åndelige opplevelser du har mens du studerer.

Skriv ned dine inntrykk

Jesu Kristi læresetninger er ikke bare en vakker filosofi som vi skal tenke på. De er mye mer enn det – de er ment å skulle forandre vårt liv. Boken 4 Nephi gir et slående eksempel på dette, og illustrerer hvor dyptgripende Frelserens evangelium kan forvandle et folk. Etter Jesu korte tjenestegjerning tok århundrer med strid mellom nephittene og lamanittene slutt. To nasjoner som var kjent for splid og stolthet ble “ett, Kristi barn” (4 Nephi 1:17), og de begynte å ha “alle ting felles” (4 Nephi 1:3). “Guds kjærlighet … bodde i menneskenes hjerter” og “det kunne sikkert ikke være noe lykkeligere folk blant alle mennesker skapt ved Guds hånd” (4 Nephi 1:15–16). Slik forandret Frelserens læresetninger nephittene og lamanittene. Hvordan forandrer de deg?

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

3 Nephi 27:1–12

Jesu Kristi Kirke kalles ved hans navn.

Etter hvert som Frelserens disipler begynte å etablere Hans kirke rundt omkring i landet, dukket det opp et spørsmål som for noen kan virke som en ubetydelig detalj – hva skulle Kirkens navn være? (se 3 Nephi 27:1–3). Hva lærer du fra Frelserens svar i 3 Nephi 27:4–12 om betydningen av dette navnet? I 1838 åpenbarte Herren navnet på sin kirke i dag (se L&p 115:4). Grunn på hvert ord i dette navnet. Hvordan hjelper disse ordene oss til å vite hvem vi er, hva vi tror og hvordan vi skulle oppføre oss?

Se også Russell. M. Nelson, “Kirkens riktige navn”, Ensign eller Liahona, nov. 2018, 87–90; M. Russell Ballard, “Et navns betydning”, Ensign eller Liahona, nov. 2011, 79–82.

3 Nephi 28:1–11

Når jeg foredler mine ønsker blir jeg en mer trofast disippel.

Hva ville du sagt hvis Frelseren spurte deg, som han spurte sine disipler, “Hva ønsker dere av meg?” (3 Nephi 28:1). Tenk på dette neste gang du leser om Frelserens disiplers opplevelse i 3 Nephi 28:1–11. Hva lærer du om ønskene i disiplenes hjerter, fra deres svar på hans spørsmål? President Dallin H. Oaks sa: “For å nå vårt evige mål må vi ønske og arbeide for å oppnå de egenskaper som kreves for å bli en evig person … Vi … [vil] ønske å bli [som Jesus Kristus]” (“Ønsker”, Ensign eller Liahona, mai 2011, 44–45). Hva kan du gjøre for at ditt hjertes ønsker skal bli mer rettferdige? (For mer informasjon om “[forandringen] med [de tre disiplers] legemer” se 3 Nephi 28:37 og “Forklarelse”, Veiledning til Skriftene, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.)

4 Nephi 1:1–18

Omvendelse til Jesus Kristus og hans evangelium leder til enhet og lykke.

Kan du forestille deg hvordan det må ha vært å leve i årene etter Frelserens besøk? Hvordan klarte folket å bevare denne guddommelige freden så lenge – nesten 200 år? Når du studerer 4 Nephi 1:1–18, vurder å markere eller skrive ned valgene folket gjorde for å kunne oppleve dette velsignede livet.

Tenk over hva du kan gjøre for å hjelpe din familie, din menighet eller ditt lokalsamfunn til å leve i større enhet og lykke, slik som folket i 4 Nephi. Hvilke av Jesu Kristi læresetninger kan du i større grad etterleve for å oppnå dette målet? Hva kan du gjøre for å hjelpe andre til å forstå og etterleve disse læresetningene?

4 Nephi 1:19–49

Ugudelighet fører til splittelse og sorg.

Dessverre gikk Sion-samfunnet i 4 Nephi (se også Moses 7:18) til slutt i oppløsning. Når du leser 4 Nephi 1:19–49, se etter holdningene og oppførselen som fikk dette samfunnet til å bryte sammen. Ser du noen tegn på disse holdningene eller denne oppførselen hos deg selv?

Se også “Kapittel 18: Vær på vakt mot stolthet” (Læresetninger fra Kirkens presidenter: Ezra Taft Benson (2014), 229–40).

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg til å vite hvilke prinsipper som bør vektlegges og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

3 Nephi 27:13–21

Disse versene kan hjelpe familiemedlemmene til å bedre forstå hva Frelseren mente da han refererte til “mitt evangelium.” Etter å ha lest og drøftet disse versene, kan du be hvert familiemedlem oppsummere hva evangeliet er i én setning.

3 Nephi 27:23–26

Hvor flinke er vi til å skrive ned det vi har “sett og hørt” – personlig eller som en familie? Hvorfor er det viktig å føre en opptegnelse over åndelige ting?

3 Nephi 27:30–31

For å hjelpe familien til å forstå gleden Frelseren beskriver i disse versene, kan dere leke en lek der noen i familien gjemmer seg og andre prøver å finne dem. Dette kan lede til en samtale om hvorfor det er viktig å finne hvert eneste familiemedlem slik at “ingen av dem er fortapt.” Hvordan kan vi hjelpe våre familiemedlemmer til å forbli sterke i evangeliet eller til å komme tilbake hvis de har kommet på avveie?

3 Nephi 28:17–18, 36–40

Hva kan vi lære fra Mormons eksempel da han ikke forsto alt vedrørende forandringen som skjedde med de tre nephittiske disiplene? Hva kan vi gjøre når vi ikke forstår alt vedrørende et prinsipp i evangeliet? President Dieter F. Uchtdorf sa: “Gud bryr seg om dere. Han vil lytte, og han vil besvare deres personlige spørsmål. Svar på deres bønner vil komme på hans egen måte og i hans egen tid, og derfor må dere lære å lytte til hans røst” (“Motta et vitnesbyrd om lys og sannhet”, Ensign eller Liahona, nov. 2014, 21).

4 Nephi 1:15

For å redusere strid i hjemmet kan kanskje familiemedlemmer sette seg et mål om å være mer kjærlige mot hverandre denne uken. Når uken er omme, gjennomgå utviklingen sammen og drøft hvordan det å vise hverandre større kjærlighet har påvirket familien.

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Søk åpenbaring daglig. Åpenbaring kommer ofte “linje på linje” (2 Nephi 28:30). Når du grunner over versene du studerer, kan tanker og innskytelser komme til deg i løpet av dagen. Ikke se på studium av evangeliet som noe du “setter av tid til,” men snarere noe du alltid gjør (se Undervisning på Frelserens måte, 12).

Bilde
Jesus snakker med tre nephittiske disipler

Christ with Three Nephite Disciples [Kristus med tre nephittiske disipler], av Gary L. Kapp