Kom, følg med meg
28. september–11. oktober. 3 Nephi 17–19: “Se, min glede er fullkommen”


“28. september–11. oktober. 3 Nephi 17–19: ‘Se, min glede er fullkommen’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“28. september–11. oktober. 3 Nephi 17–19”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
Jesus viser seg for nephittene

The Light of His Countenance Did Shine upon Them [Lyset fra hans ansikt skinte på dem], av Gary L. Kapp

28. september–11. oktober

3 Nephi 17–19

“Se, min glede er fullkommen”

Mens de tidligere kapitlene i 3 Nephi hovedsakelig fokuserte på Frelserens ord, beskriver kapitlene 17–19 hans tjenestegjerning og undervisning blant folket. Mens du leser disse kapitlene, hva lærer Ånden deg om Frelseren?

Skriv ned dine inntrykk

Jesus Kristus hadde tilbragt dagen med å betjene folket i landet Overflod, hadde undervist evangeliet, gitt dem anledning til å se og føle sårene i sitt oppstandne legeme, og vitnet om at han var den lovede Frelseren. Og nå var tiden kommet da han måtte dra. Han måtte vende tilbake til sin Fader, og han visste at folket trengte tid til å grunne på det han hadde lært dem. Så han lovet å komme tilbake neste dag, oppløste folkemengden og ba dem dra hjem. Men ingen dro. De sa ikke hva de følte, men Jesus skjønte det: De håpet at han ville “være hos dem litt lenger” (3 Nephi 17:5). Han hadde andre viktige ting å gjøre, men anledninger til å vise omsorg kommer ikke alltid beleilig, så Jesus ble hos folket litt lenger. Det som fulgte, var kanskje det mest gripende eksempelet på omsorgstjeneste som er nedtegnet i Skriften. De som var til stede klarte bare å si at det var ubeskrivelig (se 3 Nephi 17:16–17). Jesus oppsummerte selv den spontane, åndelige utgytelsen med disse enkle ordene: “Se, min glede er fullkommen” (3 Nephi 17:20).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

3 Nephi 17

Frelseren er mitt fullkomne eksempel på omsorgstjeneste.

Vi vet at det var omtrent 2 500 personer (se 3 Nephi 17:25) som opplevde Kristi første besøk, som nedtegnet i 3 Nephi 11–18. Og Frelseren klarte å vise omsorg for hver enkelt av dem. Hva lærer du om omsorgstjeneste fra Frelserens eksempel i dette kapittelet? Hvilke behov så han til? Grunn på hvordan hans eksempel kan hjelpe deg i din omsorgstjeneste for andre.

Bilde
Jesus velsigner nephittiske barn

Behold Your Little Ones [Se, deres små], av Gary L. Kapp

3 Nephi 17:13–22; 18:15–25; 19:6–9, 15–36

Frelseren lærte oss hvordan vi skulle be.

Forestill deg hvordan det ville vært å høre Frelseren be for deg. Hva kunne han ha sagt på dine vegne? Hans læresetninger og bønner i disse kapitlene gir deg kanskje en pekepinn. Når du studerer, hva lærer du fra Kristi eksempel som kan gjøre dine egne bønner mer meningsfylte? Hvilke velsignelser ved å be har du erfart i ditt liv?

3 Nephi 18:1–12

Jeg kan bli åndelig mettet når jeg tar del i nadverden.

Når du leser 3 Nephi 18:1–12, grunn på hvordan det å ta del i nadverden kan bidra til at du blir åndelig “mettet” (3 Nephi 18:3–5, 9; se også 3 Nephi 20:1–9). Du kan for eksempel lage en liste med spørsmål for å tilskynde til personlig refleksjon når du tar del i nadverden, slik som: “Hva føler jeg for Frelseren og hans offer for meg?” “Hvordan påvirker hans offer mitt daglige liv?” eller “På hvilke måter er jeg en god disippel, og hva kan jeg forbedre?”

Disse ordene fra president Henry B. Eyring kan kanskje hjelpe deg til å grunne på én måte nadverden kan bidra til at du blir åndelig mettet: “Når du gransker livet ditt i løpet av nadverdens ordinans, håper jeg ikke bare du tenker på det du har gjort galt, men også på det du har gjort riktig – øyeblikk da du har følt at vår himmelske Fader og Frelseren var fornøyd med deg. Du kan også benytte anledningen under nadverden til å be Gud om å hjelpe deg å se disse tingene … Når jeg har gjort dette, har Ånden forsikret meg om at selv om jeg fremdeles er langt fra fullkommen, er jeg bedre i dag enn jeg var i går. Og dette gir meg tillit til at jeg, på grunn av Frelseren, kan bli enda bedre i morgen” (“Alltid minnes ham”, Liahona, feb. 2018, 5).

3 Nephi 18:36–37; 19:6–22

Jesu Kristi disipler søker Den hellige ånds gave.

Tenk på en bønn du nylig holdt. Hva lærer bønnene dine deg om dine innerste ønsker? Etter å ha tilbragt dagen i Frelserens nærhet “ba [forsamlingen] om det som de ønsket mest” – Den hellige ånds gave (3 Nephi 19:9). Når du leser disse versene, grunn på ditt eget ønske om å ha Den hellige ånds ledsagelse. Hva lærer du om det å søke Den hellige ånds ledsagelse?

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg til å vite hvilke prinsipper som bør vektlegges og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

3 Nephi 17

Når dere leser dette kapittelet som en familie, vurder å ta en kort pause nå og da der du ber familien forestille seg disse begivenhetene selv. Du kan for eksempel stille spørsmål som: “Hvilke lidelser ville du bedt Frelseren om å bli helbredet fra?” “Hva ville du ønsket at han skulle be om på dine vegne?” eller “Hvilke av dine kjære ville du ønsket at han skulle velsigne?” Å lese dette kapittelet inspirerer deg kanskje også til å be for medlemmer av din familie, én etter én, slik Jesus gjorde.

3 Nephi 18:1–12

Hva vil det si å bli “mettet” ved å ta del i nadverden, og hvordan opplever vi det? Hva lærer vi fra vers 5–7 om hvorfor Jesus ga oss nadverdens ordinans?

3 Nephi 18:17–21

Hva kan disse versene lære oss om hensiktene med bønn? Hvordan kan vi øke den åndelige kraften i våre bønner, både som enkeltpersoner og som en familie?

3 Nephi 18:25; 19:1–3

Hva har vår familie opplevd på grunn av evangeliet, som vi ønsker at alle rundt oss også kunne oppleve? Hvordan kan vi følge eksempelet til menneskene i disse versene og “[arbeide] overmåte hårdt” (3 Nephi 19:3) for å bringe andre til Kristus, slik at de også kan “føle og se” (3 Nephi 18:25) det vi har funnet i evangeliet?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

La Ånden veilede ditt studium. Den hellige ånd kan veilede deg til de tingene du trenger å lære hver dag. Vær følsom for hans tilskyndelser, selv om de skulle foreslå at du skal lese et annet emne eller studere på en annen måte enn du vanligvis ville gjort. Når du leser om nadverden i 3 Nephi 18 kan Ånden for eksempel tilskynde deg til å bruke mer tid på det emnet enn du hadde planlagt.

Bilde
engler rundt Jesus og de nephittiske barna

They Saw the Heavens Open [De så himlene åpne seg], av Walter Rane