Kom, følg med meg
21.–27. september. 3 Nephi 12–16: “Jeg er loven og lyset”


“21.–27. september. 3 Nephi 12–16: ‘Jeg er loven og lyset’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“21.–27. september: 3 Nephi 12–16”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
Jesus tilkjennegir de tolv apostler

Third Nephi: These Twelve Whom I Have Chosen [Tredje Nephi: Disse tolv som jeg har utvalgt], av Gary L. Kapp

21.–27. september

3 Nephi 12–16

“Jeg er loven og lyset”

Man kan finne mange prinsipper i 3 Nephi 12–16. Noen blir fremhevet i denne oversikten, men du kan finne andre. La din himmelske Fader, gjennom sin Ånd, undervise deg det du trenger akkurat nå.

Skriv ned dine inntrykk

Akkurat som Jesu disipler som samlet seg ved fjellet i Galilea, hadde folket som samlet seg ved tempelet i Overflod levd under Moseloven. De hadde fulgt den fordi den rettet deres sjeler mot Kristus (se Jakob 4:5), og nå sto Kristus foran dem og forkynte en høyere lov. Men selv de av oss som aldri har etterlevd Moseloven kan forstå at normen Jesus satte for sine disipler er en mye høyere lov. “Måtte dere derfor være fullkomne,” erklærte han (3 Nephi 12:48). Hvis dette får deg til å føle deg utilstrekkelig, husk at Jesus også sa “Velsignet er de fattige i ånden som kommer til meg, for himmelens rike er deres” (3 Nephi 12:3). Denne høyere lov er en innbydelse – en annen måte å si “Kom … til meg og bli frelst” (3 Nephi 12:20) på. Som Moseloven, retter denne loven oss mot Kristus – den eneste som kan frelse og fullkommengjøre oss. “Se,” sa han, “jeg er loven og lyset. Se hen til meg og hold ut til enden, og dere skal leve” (3 Nephi 15:9).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

3 Nephi 12–14

Frelserens læresetninger viser meg hvordan jeg kan være en sann disippel.

Det er mange sannheter, råd og advarsler i 3 Nephi 12–14. Her er én måte å studere og anvende det Frelseren underviste i disse kapitlene på: Velg noen vers og se om du kan oppsummere det versene lærer oss i én setning som begynner med “Jesu Kristi sanne disipler …” For eksempel kan en oppsummering av 3 Nephi 14:1–5 være “Jesu Kristi sanne disipler er ikke fordømmende.” Du vil kanskje velge et vers fra disse kapitlene som er spesielt betydningsfylt for deg, og lære det utenat eller kopiere det og plassere det et sted der du kan se det ofte. Grunn på hvordan du kan anvende det du lærer i dine personlige bestrebelser for å bli en bedre Jesu Kristi disippel.

Se også Matteus 5–7; Lukas 6:20–49.

3 Nephi 12:1–2; 15:23–24; 16:1–6

Velsignet er de som tror uten å se.

I forhold til det totale antall Guds barn, er det svært få som har sett Frelseren og hørt hans røst slik folket i Overflod gjorde. De fleste av oss er mer som menneskene som blir beskrevet i 3 Nephi 12:2; 15:23 og 16:4–6. Hvilke løfter blir i disse versene gitt til slike mennesker? Hvordan har disse løftene blitt oppfylt i ditt liv?

Se også Johannes 20:26–29; 2 Nephi 26:12–13; Alma 32:16–18.

3 Nephi 12:21–30; 13:1–8, 16–18; 14:21–23

Rettferdige handlinger er ikke nok, mitt hjerte må også være rent.

Ett tema du kanskje legger merke til i disse kapitlene, er Frelserens innbydelse til å etterleve en høyere lov – å være rettferdig ikke bare i våre ytre handlinger, men også i vårt hjerte. Se etter dette temaet når Frelseren taler om strid (3 Nephi 12:21–26), umoral (3 Nephi 12:27–30), bønn (3 Nephi 13:5–8) og faste (3 Nephi 13:16–18). Hvilke andre eksempler kan du finne? Hva kan du gjøre for å rense ditt hjertes ønsker i stedet for å fokusere på ytre handlinger?

3 Nephi 14:7–11

Hvis jeg søker “gode gaver” fra min himmelske Fader, vil jeg motta.

President Russell M. Nelson sa: “Ønsker virkelig Gud å tale til deg? Ja! … Å, det er så mye mer din himmelske Fader ønsker at du skal vite” (“Åpenbaring for Kirken, åpenbaring for vårt liv”, Ensign eller Liahona, mai 2018, 95). Når du leser Herrens innbydelse i 3 Nephi 14:7–11 om å be, lete og banke på, tenk over hvilke “gode gaver” han kanskje ønsker du skal be om. Følgende tilleggs-skriftsteder kan kanskje hjelpe deg å forstå hvordan du skal be, lete og banke på. De kan kanskje også bidra til å forklare hvorfor noen bønner ikke blir besvart på den måten du forventer: Jesaja 55:8–9; Helaman 10:5; Moroni 7:26–27, 33, 37 og Lære og pakter 9:7–9.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg til å vite hvilke prinsipper som bør vektlegges og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

3 Nephi 12:48

Hvordan hjelper eldste Jeffrey R. Hollands budskap “Vær da fullkomne – omsider” (Ensign eller Liahona, nov. 2017, 40–42) oss til å forstå Frelserens ord i dette verset? Du kan også finne hjelp i Moroni 10:32–33.

3 Nephi 12:9, 38–42; 14:3–5, 12

Hvordan kan disse versene anvendes på forhold mellom familiemedlemmene? Kanskje familien din sammen kan sette seg noen mål om å etterleve disse prinsippene mer trofast.

3 Nephi 13:19–21

Disse versene kan tilskynde til en samtale om hva din familie verdsetter. Finnes det noen skatter på jorden som hindrer deg i å samle skatter i himmelen? Du kan forsterke dette poenget ved å lede familien i en skattejakt hvor dere skal finne ting i hjemmet som minner familiemedlemmene på skatter av evig verdi.

3 Nephi 14:7–11

Yngre barn vil kanskje like en lek, inspirert av 3 Nephi 14:8–9, der de spør om én ting og får noe helt annet. Hva ville Frelseren at vi skulle vite om vår himmelske Fader da han delte dette eksempelet?

3 Nephi 14:15–20

Hvilken “god frukt” hjelper oss å vite at Joseph Smith, eller Kirkens nåværende president, er en sann profet?

3 Nephi 14:24–27

Tenk på måter du kan hjelpe familien til å se for seg lignelsen i disse versene. Kanskje medlemmer av familien kunne lage tegninger, gjøre bevegelser eller bygge ting på fast og sandfylt underlag.

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk konkretiseringer. Frelseren underviste dype sannheter ved å henvise til kjente gjenstander. Du kan gjøre noe lignende når familien leser 3 Nephi 12–16. Når dere leser kapittel 12 kan du for eksempel vise noe salt, et stearinlys og en ytterjakke. Dette kan også lede til en fin repetisjonsaktivitet. Vis gjenstandene igjen etter at dere har lest disse kapitlene, og spør familiemedlemmer hva Frelseren underviste om hver ting.

Bilde
Jesus underviser nephittene

The Savior’s Visit to the People in America [Frelserens besøk til folket i Amerika], av Glen S. Hopkinson