Kom, følg med meg
31. august–6. september: “Godt budskap om stor glede”


“31. august–6. september Helaman 13–16: ‘Godt budskap om stor glede’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“31. august–6. september”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
Lamanitten Samuel underviser på muren

Samuel the Lamanite on the Wall [Lamanitten Samuel på muren], av Arnold Friberg

31. august–6. september

Helaman 13–16

“Godt budskap om stor glede”

Når du skriver ned dine inntrykk denne uken, tenk over hvordan prinsippene i Helaman 13–16 bygger på og forsterker andre ting du har lært i Skriftene.

Skriv ned dine inntrykk

Den første gangen lamanitten Samuel prøvde å dele et “godt budskap” i Zarahemla (Helaman 13:7), ble han avvist og kastet ut av de hårdhjertede nephittene. Du kan gjerne si at det var som om de hadde bygd en ugjennomtrengelig mur rundt sine hjerter, som hindret dem i å motta Samuels budskap. Samuel forsto betydningen av budskapet han bar frem og utviste tro ved å følge Guds bud om å “vende tilbake og profetere” (Helaman 13:3). På samme måte som Samuel, treffer vi alle på murer når vi “[bereder] Herrens vei” (Helaman 14:9) og prøver å følge hans profeter. Og som Samuel bærer også vi vitnesbyrd om Jesus Kristus, “som visselig skal komme,” og innbyr alle til å “[tro] på hans navn” (Helaman 13:6; 14:13). Ikke alle vil lytte, og noen vil kanskje aktivt gå imot oss. Men de som tror på dette budskapet med tro på Kristus, erfarer at det virkelig er “godt budskap om stor glede” (Helaman 16:14).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Helaman 13

Herren gir advarsler gjennom sine profeter.

Profeter blir i Skriftene noen ganger sammenlignet med vektere på en mur eller i et tårn, som varsler om fare (se Jesaja 62:6; Esekiel 33:1–7).

President M. Russell Ballard sa: “Gjennom århundrene har profeter oppfylt sin plikt når de har advart menneskene mot farene foran dem. Herrens apostler er forpliktet til å følge med, advare og strekke seg ut for å hjelpe dem som søker svar på livets spørsmål” (“Gud står ved roret”, Ensign eller Liahona, nov. 2015, 25).

Når du leser og grunner på Helaman 13 kan du gjerne markere de mange advarslene Samuel ga. Hva underviste han for eksempel om omvendelse, om ydmykhet og rikdom? Hvordan angår disse advarslene deg? Hvilke advarsler har vår tids profeter nylig gitt, og hva føler du at du burde gjøre med hensyn til disse advarslene?

Bilde
President Russell M. Nelson

Profeten leder oss til Jesus Kristus.

Helaman 13–15

Herren er barmhjertig mot dem som omvender seg.

Samuel ble opprinnelig sendt til nephittene for å gi dem den gledelige nyheten om Frelserens komme (se Helaman 13:7). Fordi de forkastet ham, vendte han tilbake med kraftige advarsler om Guds straffedommer. Men disse advarslene innbefattet konsekvent en barmhjertig innbydelse om å omvende seg. Se etter disse innbydelsene i Helaman 13–15 (se spesielt Helaman 13:6, 11; 14:15–19; 15:7–8). Hvordan angår disse innbydelsene deg? Hva lærer du fra disse versene om omvendelse? Når har du erfart den Guds barmhjertighet som kommer gjennom omvendelse?

Helaman 14; 16:13–23

Tegn og undere kan styrke troen til dem som ikke har forherdet sitt hjerte.

I Helaman 14 forklarte Samuel grunnen til at Herren ga tegn på Frelserens fødsel og død: “Så dere … [kan] tro på hans navn” (Helaman 14:12). Når du studerer Helaman 14, legg merke til tegnene på Frelserens fødsel i vers 1–8 og tegnene på hans død i vers 20–28. Hvorfor tror du disse tegnene kan være virkningsfulle måter å tilkjennegi Jesu Kristi fødsel og død på?

Kan du komme på noen tegn Herren har gitt for å hjelpe deg å tro på ham? Profeter har for eksempel forutsagt tegn som vil bli vist før Frelserens annet komme (se “Tidenes tegn”, Veiledning til Skriftene, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Har noen av disse tegnene blitt oppfylt i vår tid? Andre tegn som fører til tro på Jesus Kristus kan være mer personlige og mindre dramatiske. Bruk et øyeblikk på å grunne på hvordan du har sett hans hånd i ditt liv.

Hvilken advarsel gis med hensyn til tegn i Helaman 16:13–23? Hvordan kan du unngå holdningen til menneskene som blir beskrevet i disse versene?

Se også Alma 30:43–52; Ronald A. Rasband, “Etter guddommelig forordning”, Ensign eller Liahona, nov. 2017, 55–57.

Helaman 16

Å følge profetens råd bringer meg nærmere Herren.

Eldste Neil L. Andersen sa: “I mitt eget liv har jeg funnet ut at når jeg ydmykt studerer Guds profets ord og omhyggelig, tålmodig og åndelig innretter min vilje etter hans læresetninger, vokser alltid min tro på Herren Jesus Kristus. Hvis vi velger å sette hans råd til side og mener at vi vet bedre, blir vår tro skadelidende og vårt evige perspektiv fordunkles” (“Guds profet”, Ensign eller Liahona, mai 2018, 26–27). Hvordan bekrefter nephittenes ord og handlinger i Helaman 16 det eldste Andersen underviste? Hvilken personlig forpliktelse føler du at du bør inngå når det gjelder Herrens profeter og deres budskap?

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg til å vite hvilke prinsipper som bør vektlegges og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

Helaman 13:3–4

Hva ved Samuels reaksjon på Herrens befaling i Helaman 13:3–4 finner familien din inspirerende? Kanskje kan du i familiens skriftstudium denne uken oppmuntre familiemedlemmer til å dele inntrykk som “kom til [deres] hjerte.”

Helaman 13:38

Tanken om at lykke kan finnes “i ugudelighet” er vanlig i vår tid. På hvilke måter har det å leve i henhold til evangeliet bragt oss lykke?

Helaman 15:3

Hvordan viser Guds irettesettelse at han elsker oss? Innby medlemmer i familien til å ydmykt spørre Gud hva de kan gjøre for å forbedre seg.

Helaman 15:5–8

Hva lærer vi om omvendelse fra det lamanittene beskrev i disse versene? Hvordan kan vi følge deres eksempel?

Helaman 16:1–3

Ville familien likt å rollespille historien om lamanitten Samuel? Etter å ha lest beretningen kan kanskje familiemedlemmer etter tur stå på en stol og lese noen av Samuels profetier mens andre familiemedlemmer later som de skyter piler eller kaster stener. Dette kan hjelpe familien til å forstå hva Samuel og nephittene kan ha følt. Små barn vil kanskje også like å lage tegninger fra historien. Hvordan kan vi være som Samuel og dele evangeliet med andre til tross for vår frykt?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Se etter mønstre. Et mønster er en plan eller en modell som kan brukes som en veiledning når en oppgave skal utføres. I Skriftene finner vi mønstre som viser hvordan Herren utfører sitt verk, ved for eksempel å sende sine tjenere for å advare folket.

Bilde
Lamanitten Samuel underviser

© The Book of Mormon for Young Readers, Samuel the Lamanite [Lamanitten Samuel], av Briana Shawcroft