Kom, følg med meg
14.–20. september. 3 Nephi 8–11: “Stå opp og kom frem til meg”


“14.–20. september. 3 Nephi 8–11: ‘Stå opp og kom frem til meg’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“14.–20. september. 3 Nephi 8–11”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
Jesus viser seg for nephittene

I Am the Light of the World [Jeg er verdens lys], av James Fullmer

14.–20. september

3 Nephi 8–11

“Stå opp og kom frem til meg”

I 3 Nephi 8–11 hørte folket Guds røst tale til dem. Når du leser disse kapitlene, legg merke til hva hans røst sier til deg.

Skriv ned dine inntrykk

“Se, jeg er Jesus Kristus som profetene vitnet om skulle komme til verden” (3 Nephi 11:10). Med disse ordene presenterte Frelseren seg selv, og oppfylte profetier i Mormons bok fra en periode på over 600 år. Eldste Jeffrey R. Holland skrev: “Dette besøket og denne erklæringen utgjorde midtpunktet, høydepunktet i hele Mormons boks historie. Det var tilkjennegivelsen og kjennelsen som hadde informert og inspirert hver nephittiske profet … Alle hadde snakket om ham, sunget om ham, drømt om ham og bedt om at han måtte komme – men her var han virkelig. Den største av alle dager! Den Gud som vender hver en mørk natt til morgenlys, hadde kommet” (Christ and the New Covenant [1997], 250–51).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

3 Nephi 8–11

Jesus Kristus er verdens lys

Du legger kanskje merke til at temaer som handler om mørke og lys – både fysisk og åndelig – går igjen i 3 Nephi 8–11. Hva lærer du fra disse kapitlene om åndelig mørke og lys? Hva bringer mørke inn i ditt liv? Hva bringer lys? Hvorfor tror du Frelseren valgte å presentere seg som “verdens lys og liv”? (3 Nephi 9:18; 11:11). Hvordan har Jesus Kristus vært et lys i ditt liv?

3 Nephi 8–10

Hvis jeg omvender meg, vil Frelseren samle meg inn, beskytte og helbrede meg.

Hva tror du menneskene følte etter å ha opplevd ødeleggelsen og mørket beskrevet i 3 Nephi 8? Hva tror du de kan ha følt da de hørte Frelserens røst tale om lys, barmhjertighet og forløsning i kapittel 9 og 10?

Selv om Frelseren erklærte at den grufulle ødeleggelsen var et resultat av folkets synder, lovet han at han ville helbrede dem som ville komme tilbake til ham og omvende seg (se 3 Nephi 9:2, 13). Eldste Neil L. Andersen bemerket: “Jeg undrer meg over Frelserens barmhjertige og kjærlige armer for den som omvender seg, uansett hvor selvisk den oppgitte synder var. Jeg vitner om at Frelseren er i stand til og gjerne vil tilgi våre synder” (“Omvend dere så jeg kan helbrede dere”, Ensign eller Liahona, nov. 2009, 40).

Let i 3 Nephi 9–10 etter bevis på Kristi barmhjertighet og hans iver etter å tilgi. Hva finner du for eksempel i 3 Nephi 9:13–22 og 10:1–6 som hjelper deg til å føle Frelserens kjærlighet og barmhjertighet? Grunn på opplevelser du har hatt der du har følt ham “[samle]” og “[gi deg] føde” (se 3 Nephi 10:4). Vurder å skrive ned disse opplevelsene i en dagbok eller å dele dem med dem du er glad i.

3 Nephi 11:1–8

Jeg kan lære å høre og forstå Guds ord.

Har du noen gang følt at du strevde med å forstå et budskap Gud formidlet til deg? Kanskje opplevelsen til folket i 3 Nephi 11:1–8 kan hjelpe deg å forstå noen prinsipper angående det å høre og forstå Guds røst. Du legger kanskje merke til kjennetegnene ved Guds røst som folket hørte, og hva de gjorde for å forstå den bedre. Hvordan kan denne beretningen anvendes på dine anstrengelser for å høre og gjenkjenne Guds røst i ditt liv gjennom personlig åpenbaring?

3 Nephi 11:8–17

Jesus Kristus innbyr meg til å få et personlig vitnesbyrd om ham.

Omtrent 2 500 mennesker var samlet i Overflod da Jesus Kristus viste seg (se 3 Nephi 17:25). På tross av det store antallet, innbød Frelseren “alle” til å kjenne naglegapene i hans hender og føtter (3 Nephi 11:14–15). Hva forteller dette deg om betydningen av å ha personlige erfaringer som bygger tro på Jesus Kristus? På hvilke måter innbyr Frelseren deg til å “stå opp og [komme] frem til” ham? (3 Nephi 11:14). Hvilke opplevelser har hjulpet deg til å få et vitnesbyrd om at han er din Frelser? Du kan gjerne også tenke over hvordan Frelserens eksempel i disse versene kan inspirere dine bestrebelser på å betjene andre.

Bilde
Jesus viser nephittene sårene i sine hender

One by One [Én etter én], av Walter Rane

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg til å vite hvilke prinsipper som bør vektlegges og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

3 Nephi 8–9

For å hjelpe familien til å sette seg inn i hendelsene som blir beskrevet i 3 Nephi 8–9, kan du gjenfortelle eller lytte til et opptak av deler av disse kapitlene i et mørkt rom. Drøft hvordan det kan ha vært å befinne seg i mørke i tre dager. Deretter kan dere snakke om hvordan Jesus Kristus er “verdens lys” (3 Nephi 9:18).

3 Nephi 10:1–6

Bildet av en høne som samler sine kyllinger, kan være et mektig undervisningshjelpemiddel for å hjelpe barn å forstå Frelserens karakter og misjon. Du kan gjerne lese disse versene mens familien din ser på et bilde av en høne og kyllingene hennes. Hvorfor samler en høne kyllingene sine? Hvorfor ønsker Frelseren å samle og ha oss nær seg? Hva kan skje hvis en kylling velger å ikke komme når den blir ropt på?

3 Nephi 11:1–7

Kanskje du kan lese noen av disse versene med en lav, “mild røst” (3 Nephi 11:3). Hva måtte folket gjøre for å forstå røsten fra himmelen? Hva kan vi lære av deres opplevelse?

3 Nephi 11:21–38

Er det noen i familien som forbereder seg til å bli døpt? Å lese 3 Nephi 11:21–38 kan kanskje hjelpe dem i deres forberedelse. Hvordan kan det å grunne på Frelserens læresetninger i disse versene hjelpe familiemedlemmer som allerede er døpt?

3 Nephi 11:29–30

Hva lærer disse versene oss om strid? Hvordan kan vi “avskaffe” strid i hjemmet vårt? (3 Nephi 11:30).

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Skriv ned inntrykk. Eldste Richard G. Scott sa: “Kunnskap som er omhyggelig nedtegnet, er kunnskap som er tilgjengelig i nødens stund … [Å skrive ned åndelige inntrykk] øker sannsynligheten for å motta ytterligere lys” (“Skaff deg åndelig kunnskap”, Lys over Norge, jan. 1994, 88).

Bilde
Jesus viser seg for nephittene

One Shepherd [Én hyrde], av Howard Lyon