Kom, følg med meg
7.–13. september. 3 Nephi 1–7: “Løft ditt hode og vær ved godt mot”


“7.–13. september. 3 Nephi 1–7: ‘Løft ditt hode og vær ved godt mot’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“7.–13. september: 3 Nephi 1–7”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
Nephitter er vitne til dagen uten natt

One Day, One Night, and One Day [Én dag, én natt og én dag] av Jorge Cocco

7.–13. september

3 Nephi 1–7

“Løft ditt hode og vær ved godt mot”

Nephittene var vitne til mirakuløse tegn, men over tid glemte de det de hadde opplevd (se 3 Nephi 2:1). Å skrive ned dine inntrykk vil hjelpe deg å huske dine åndelige opplevelser mens du studerer 3 Nephi 1–7.

Skriv ned dine inntrykk

På visse måter var det en spennende tid for dem som trodde på Jesus Kristus. Profetier ble oppfylt – store tegn og mirakler blant folket tydet på at Frelseren snart ville bli født. På den annen side var det også en vanskelig tid for de troende, fordi de ikke-troende, til tross for alle miraklene, insisterte på at “tiden var omme” for Frelserens fødsel (3 Nephi 1:5). Disse menneskene forårsaket “stort oppstyr i hele landet” (3 Nephi 1:7), og fastsatte til og med en dato da alle de troende skulle bli drept hvis tegnet som var profetert av lamanitten Samuel – en natt uten mørke – ikke fant sted.

I disse vanskelige omstendighetene ropte Nephi “inntrengende til sin Gud for sitt folk” (3 Nephi 1:11). Herrens svar er inspirerende for alle som opplever forfølgelse eller tvil og trenger å vite at lys vil overvinne mørke: “Løft ditt hode og vær ved godt mot, … jeg vil oppfylle alt som jeg har talt ved mine hellige profeters munn” (3 Nephi 1:13).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

3 Nephi 1:4–21; 5:1–3

Herren vil oppfylle alle sine ord.

Hva tror du at du hadde følt hvis du var en av de troende i perioden som blir omtalt i 3 Nephi 1–7? Hvordan kunne det for eksempel ha vært å vente på natten uten mørke som skulle bebude Frelserens fødsel, og vite at du ville bli drept hvis det ikke skjedde? Når du leser 3 Nephi 1:4–21 og 5:1–3, se etter hva Nephi og de andre troende gjorde for å bevare sin tro i denne vanskelige tiden. Hvordan velsignet Herren dem? Hva lærer du som kan være til hjelp når du opplever at du venter på velsignelser som Herren har lovet?

3 Nephi 1:22; 2:1–3

Å glemme åndelige opplevelser gjør meg sårbar for Satans fristelser.

Du tenker kanskje at det å være vitne til noe så mirakuløst som en natt uten mørke ville vært med deg i lang tid, som et anker for ditt vitnesbyrd. Men minnene om tegnene og undrene nephittene var vitne til, syntes å svinne hen over tid. Hva fikk dem til å glemme, og hva var konsekvensen av at de glemte? (se 3 Nephi 1:22; 2:1–3).

Hva gjør du for å huske og fornye ditt vitne om åndelige sannheter? Vurder for eksempel hvordan det å skrive ned åndelige opplevelser kan være til hjelp for deg. Hvordan vil du dele ditt vitne med dine nærmeste, for å hjelpe dem til å tro?

Se også Alma 5:6; Henry B. Eyring, “Husk, husk”, Ensign eller Liahona, nov. 2007, 66–69; Neil L. Andersen, “Tro kommer ikke ved en tilfeldighet, men ved valg”, Ensign eller Liahona, nov. 2015, 65–68.

3 Nephi 2:11–12; 3:1–26; 5:24–26

Herren styrker sine hellige mot åndelig fare.

I vår tid møter vi vanligvis ikke på røverbander som tvinger oss til å forlate hjemmet vårt og samler oss på ett sted. Men vi møter åndelige farer, og nephittenes opplevelse kan inneholde lekser som kan hjelpe oss. Se etter disse leksene når du leser 3 Nephi 2:11–12 og 3:1–26.

I 3 Nephi 5:24–26 leser vi om innsamlingen av Herrens folk i de siste dager. Hva lærer disse versene oss om hvordan Herren samler sitt folk i dag?

Se også “Verdensomspennende andakt for ungdom: Budskap fra president Russell M. Nelson og søster Wendy W. Nelson”, 3. juni 2018, ChurchofJesusChrist.org; “Israel – Israels innsamling”, Veiledning til Skriftene, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.

3 Nephi 5:12–26; 7:15–26

Jeg er en Jesu Kristi disippel.

Hva tror du det vil si å være en Jesu Kristi disippel? (se L&p 41:5). I 3 Nephi 5:12–26 avbrøt Mormon sin forkortelse av de nephittiske opptegnelsene, og erklærte at han var en Jesu Kristi disippel. Så, i 3 Nephi 7:15–26, beskrev han en annen disippels tjenestegjerning – profeten Nephi. Hva finner du i disse to versene som hjelper deg å forstå hva det vil si å være en Kristi disippel?

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg til å vite hvilke prinsipper som bør vektlegges og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

3 Nephi 3:13–14, 25–26

Hva gjorde nephittene for å beskytte seg selv mot fienden de sto overfor? Hva gjør vi for at vårt hjem skal være et trygt sted som er beskyttet mot verdens ondskap?

3 Nephi 2:1–3; 6:15–17

For å hjelpe familien til å lære hvordan Satan kan bedra oss, tegn en kropp, og mens familien leser 3 Nephi 2:1–3 og 6:15–17 markerer du de forskjellige delene av kroppen som blir nevnt. Ifølge disse versene, hva er noen av måtene Satan frister oss på for å få oss til å glemme Gud og begynne å synde?

3 Nephi 4:7–12, 30–33

Hva gjorde nephittene da de så Gadianton-røverne komme mot dem? Hva kan vår familie lære fra nephittene når vi står overfor vanskelige situasjoner? Hva kan vi lære fra nephittenes ord etter at Herren hjalp dem i nødens stund?

3 Nephi 5:13; Lære og pakter 41:5

Les 3 Nephi 5:13 og Lære og pakter 41:5, og drøft hva det vil si å være en Kristi disippel. Kanskje familiemedlemmene kan fortelle om tilfeller der de la merke til at en av de andre var en disippel. Hvis du har små barn kan du lage et navneskilt der det står “Jeg er en Jesu Kristi disippel,” og la dem få gå med skiltet når du ser at de følger Frelseren.

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp familien å anvende Skriftene på seg selv. Nephi sa: “Jeg anvendte alle Skriftene på oss, så den kunne være oss til gavn og lærdom” (1 Nephi 19:23). For å hjelpe familien å anvende Skriftene på seg selv, kan du be dem grunne på hva de ville ha gjort hvis de var blant de troende som blir beskrevet i 3 Nephi 1:4–9. (Se Undervisning på Frelserens måte, 21.)

Bilde
Nephitter er vitne til dagen uten natt

One Day, One Night, and One Day [Én dag, én natt og én dag], av Jorge Cocco