Kom, følg med meg
24.–30. august. Helaman 7–12: “Husk Herren”


“24.–30. august. Helaman 7–12: ‘Husk Herren’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“24.–30. august. Helaman 7–12”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
Nephi ber i et tårn i hagen

Illustrasjon av Nephi i et tårn i hagen, av Jerry Thompson

24.–30. august

Helaman 7–12

“Husk Herren”

Nephi, Lehi og andre hadde “mange åpenbaringer daglig” (Helaman 11:23). Hyppig åpenbaring gjelder ikke bare for profeter – det er tilgjengelig for deg også. Å skrive ned dine inntrykk kan hjelpe deg til å motta åpenbaring mer regelmessig.

Skriv ned dine inntrykk

Nephis far, Helaman, sa til sine sønner, “Husk, ja, husk”: Han ville at de skulle huske sine forfedre, huske profetenes ord og mest av alt “vår forløser … som er Kristus (se Helaman 5:5–14). Det er tydelig at Nephi faktisk husket, for dette er det samme budskapet han “utrettelig” forkynte (Helaman 10:4) til folket flere år senere. “Hvordan kunne dere glemme deres Gud?” (Helaman 7:20), spurte han. All Nephis innsats – forkynnelse, bønner, utøvelse av mirakler og å be Gud om en hungersnød – var forsøk på å hjelpe folket til å vende seg til Gud og huske ham. På mange måter er det å glemme Gud faktisk et større problem enn å ikke kjenne ham, og det er lett å glemme ham når vårt sinn blir distrahert av “denne verdens … verdiløse ting” og fordunklet av synd (Helaman 7:21; se også Helaman 12:2). Men som Nephis tjenestegjerning viser, er det aldri for sent å huske og “[vende] om til Herren deres Gud” (Helaman 7:17).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Helaman 7–11

Profeter åpenbarer Guds vilje.

Mange profeter blir beskrevet i Mormons bok, men Helaman 7–11 er en spesielt god plass for å lære hva en profet er, hva han gjør og hvordan vi skulle motta hans ord. Når du leser disse kapitlene, legg merke til Nephis handlinger, tanker og dialog med Herren. Hvordan kan Nephis tjenestegjerning hjelpe deg å bedre forstå profetens rolle i vår tid? Her er noen få eksempler. Hva annet finner du?

Helaman 7:17–22:Profeter roper omvendelse og advarer mot konsekvensene av synd.

Helaman 7:29; 9:21–36:Profeter vet gjennom åpenbaring fra Gud hva menneskene trenger å høre.

Helaman 10:7:Profeter er gitt kraften til å besegle på jorden og i himmelen (se også Matteus 16:19; L&p 132:46).

Helaman 10:4–7, 11–12:

Hvordan påvirker disse versene dine følelser for vår levende profet? Hva har han undervist i det siste? Hva gjør du for å lytte til og følge hans veiledning?

Helaman 9–10

Tegn og mirakler er til hjelp, men er ikke tilstrekkelig for å bygge varig tro.

Hvis tegn og mirakler var nok til å forandre et menneskes hjerte, ville alle nephittene blitt omvendt gjennom de bemerkelsesverdige tegn Nephi ga i Helaman 9. I stedet oppsto det “en splittelse blant folket” (Helaman 10:1) fordi mange av dem “[fremdeles] forherdet … sine hjerter” (Helaman 10:15). Hvordan reagerer ofte de ugudelige på tegn og mirakler? (se Helaman 10:12–15; se også 3 Nephi 2:1–2). Hva er faren ved å gjøre tegn til fundamentet i et vitnesbyrd?

Helaman 10:2–4

Ettertanke innbyr åpenbaring.

Hvis du noen gang har følt deg nedtrykt, engstelig eller forvirret, kan du kanskje lære en viktig lekse fra Nephis eksempel i Helaman 10:2–4. Hva gjorde han da han følte seg “nedslått”? (vers 3).

President Henry B. Eyring sa: “Når vi grunner, søker vi åpenbaring ved Ånden. Det å grunne er for meg den ettertanke og bønn som foregår etter at jeg har lest og studert Skriftene omhyggelig” (“Tjen med Ånden”, Ensign eller Liahona, nov. 2010, 60). Hvordan kan du utvikle en vane med å grunne? Du kan lese om én måte å regelmessig grunne over Guds ord på, se bror Devin G. Durrants budskap “Mitt hjerte fordyper seg stadig i dem” (Ensign eller Liahona, nov. 2015, 112–15).

Se også Salomos ordspråk 4:26; Lukas 2:19; 1 Nephi 11:1; 2 Nephi 4:15–16; 3 Nephi 17:3; Moroni 10:3; L&p 88:62.

Helaman 12

Herren vil at jeg skal huske ham.

I Helaman 12 oppsummerer Mormon, som var opptatt med å forkorte opptegnelsen, noen av de leksene vi kan lære fra beretningen om Nephi i de foregående kapitlene. Vurder å bruke hans oppsummering som en anledning til å granske ditt eget hjerte. Du vil kanskje også lage en liste over de tingene som, ifølge Mormon, får mennesker til å glemme Gud. Hva hjelper deg til å huske ham? Hvilke forandringer føler du deg inspirert til å gjøre basert på det du lærte?

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg til å vite hvilke prinsipper som bør vektlegges og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

Helaman 7–9

Hvilke likheter ser vi mellom de tingene Nephi gjorde og det profeter gjør i dag? Hva underviser vår profet i dag? Kanskje dere kan velge et råd profeten nylig har gitt, og drøfte som en familie hvordan dere bedre kan etterfølge det.

Helaman 10:4–5, 11–12

Hvordan viste Nephi at han søkte Herrens vilje fremfor sin egen? Hvordan kan vi følge hans eksempel? På hvilke måter kan vår familie i større grad søke Herrens vilje?

Helaman 11:1–16

Hva ønsket Nephi, og hva gjorde han med det? Hva lærer vi om bønn fra Nephis eksempel?

Helaman 11:17–23

Hva lærer vi om Nephis bror, Lehi, i Helaman 11:17–23? Hvem kjenner vi som lever et rettferdig liv uten å få mye anerkjennelse?

Helaman 12:1–6

Kan du komme på en konkretisering du kan bruke for å hjelpe familien å forstå hva “[ustadig]” betyr? Du kan for eksempel be et familiemedlem prøve å balansere noe på hodet. Du kan deretter be familiemedlemmer se i Helaman 12:1–6 etter grunner til at mennesker kan være ustadige eller ustabile når det gjelder å følge Herren. Hvordan kan vi forbli åndelig stabile?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Gjennomgang. Her er en idé til hvordan familiemedlemmer lettere kan huske skriftstedene de lærer: Velg et vers du finner meningsfylt, og vis det et sted i hjemmet der familiemedlemmene ofte kan se det. Be andre familiemedlemmer etter tur velge et skriftsted som vises frem, og drøft det når familien er samlet, for eksempel ved måltider eller familiebønn.

Bilde
Seantum blir avslørt som morderen

© The Book of Mormon for Young Readers, Seantum—The Murderer Is Discovered [Seantum – morderen blir avslørt], av Briana Shawcroft; kopiering ikke tillatt