Kom, følg med meg
17.–23. august. Helaman 1–6: “Vår Forløsers klippe”


“17.–23. august. Helaman 1–6: ‘Vår Forløsers klippe’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“17.–23. august. Helaman 1–6”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
bølger som slår mot klipper

17.–23. august

Helaman 1–6

“Vår Forløsers klippe”

Prinsippene i denne oversikten kan bidra til å veilede ditt studium av Helaman 1–6, men ikke la dem begrense deg. Den hellige ånd vil veilede deg til de sannhetene du trenger å lære.

Skriv ned dine inntrykk

Helamans bok forteller om både triumfer og tragedier blant nephittene og lamanittene. Den begynner med “alvorlige vanskeligheter blant det nephittiske folk” (Helaman 1:1), og vanskelighetene kommer på rekke og rad gjennom opptegnelsen. Her leser vi om politiske intriger, røverbander, profeter som blir avvist, og stolthet og vantro i hele landet. Men vi finner også eksempler som Nephi og Lehi og “den mest ydmyke del av folket,” som ikke bare overlevde, men hadde åndelig vekst (Helaman 3:34). Hvordan klarte de det? Hvordan klarte de å forbli sterke mens sivilisasjonen deres begynte å gå nedover og bryte sammen? På samme måte som vi alle holder oss sterke i den “mektige storm” djevelen sender for å “[slå] mot [oss]” – ved å bygge vårt liv på “vår Forløsers klippe som er Kristus, Guds Sønn, … [for] hvis menneskene bygger på denne grunnvoll, kan de ikke falle” (Helaman 5:12).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Helaman 1–6

Stolthet hindrer meg i å ha Herrens ånd og styrke.

Når du leser Helaman 1–6 – og gjennomgående i hele Mormons bok – legger du kanskje merke til et mønster i nephittenes adferd: Når nephittene er rettferdige, velsigner Gud dem og de har fremgang. Etter en stund blir de stolte og ugudelige, og gjør valg som fører til ødeleggelse og lidelse. Så blir de ydmyket og ansporet til å omvende seg, og Gud velsigner dem på ny. Mønsteret gjentas så ofte at noen kaller det “stolthetssyklusen.”

Bilde
stolthetssyklusen

“Stolthetssyklusen”

Se etter eksempler på denne syklusen mens du leser. Du kan gjerne markere eksemplene når du finner dem. Her er noen spørsmål som kan hjelpe deg å forstå dette mønsteret og se hvordan det kan være relevant for deg:

  • Hvilke bevis på stolthet ser du blant nephittene? (se for eksempel Helaman 3:33–34; 4:11–13). Ser du lignende eksempler på stolthet hos deg selv?

  • Hva er konsekvensene av stolthet og ugudelighet? (se Helaman 4:23–26). Hva er konsekvensene av ydmykhet og omvendelse? (se Helaman 3:27–30, 35; 4:14–16).

  • Hva ønsket Helaman at hans sønner skulle huske? (se Helaman 5:4–12). Hvordan kan det å huske disse sannhetene hjelpe deg å unngå å bli stolt?

Se også Dieter F. Uchtdorf, “Stolthet og prestedømmet”, Ensign eller Liahona, nov. 2010, 55–58.

Helaman 3:24–35

Jeg kan bli helliggjort når jeg overgir mitt hjerte til Gud.

Mormon beskrev i Helaman 3 en tid da Kirken hadde slik fremgang og ble så velsignet at til og med lederne var overrasket (se vers 24–32). Til slutt ble noen mennesker stolte, mens andre ble “sterkere i sin ydmykhet … ja, så deres hjerter var renset og helliggjort” (Helaman 3:35). Legg merke til i vers 34–35 hva de mest ydmyke menneskene gjorde for å bli helliggjort. Hvordan hjelper disse tingene deg til å bli mer helliggjort? Det kan være nyttig å vite at Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org) definerer helliggjørelse som “den prosess som består i å bli fri fra synd – lutret, renset og hellig gjennom Jesu Kristi forsoning.” Hva føler du deg inspirert til å gjøre for å følge disse disiplenes eksempel? Hva gjør du for å overgi ditt hjerte til Gud?

Helaman 5:14–52

Mitt hjerte blir styrket på grunn av “de store bevis [jeg har] fått.”

Eldste Jeffrey R. Holland sa en gang til dem som strever med sin tro: “Dessuten har dere mer tro enn dere tror, på grunn av det Mormons bok kaller ‘de store bevis’ [Helaman 5:50] … Frukten av å etterleve evangeliet er tydelig i de siste-dagers-helliges liv overalt” (“Herre, jeg tror”, Ensign eller Liahona, mai 2013, 94). Når du leser disse versene, tenk på bevis som Herren har gitt deg. For eksempel, du har kanskje ikke bokstavelig talt hørt Herrens røst, men har du følt “en hvisken” fra Den hellige ånd som “trengte inn i selve sjelen”? (Helaman 5:30; se også L&p 88:66). Kanskje du har vært i mørke, ropt til Gud om å få større tro, og blitt “fylt med den glede som er usigelig” (Helaman 5:40–47). Hvilke andre erfaringer har styrket din tro på Kristus og hans evangelium?

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg til å vite hvilke prinsipper som bør vektlegges og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

Helaman 3:27–30

Mens profeten Mormon forkortet de hellige opptegnelsene, brukte han av og til uttrykket “således ser vi” for å understreke viktige sannheter. Hva ønsket han at vi skulle se i Helaman 3:27–30? I deres studium denne uken kan du kanskje stoppe opp av og til og spørre familiemedlemmer hvordan de ville fullført uttrykket “og således ser vi” angående det de har lest. Hvilke sannheter ønsker de å legge vekt på?

Helaman 5:6–7

President George Albert Smiths avdøde bestefar George A. Smith viste seg for ham i en drøm og spurte: “Jeg vil gjerne vite hva du har gjort med mitt navn.” President Smith svarte: “Jeg har aldri gjort noe med ditt navn som du trenger å skamme deg over” (i Læresetninger fra Kirkens presidenter: George Albert Smith [2011], xxv). Etter å ha lest Helaman 5:6–7 kan du kanskje snakke med medlemmer av familien din om det å huske og ære navnene vi bærer, innbefattet Frelserens navn.

Helaman 5:12

For å hjelpe familien til å se for seg hva det vil si å ha “en sikker grunnvoll,” kan dere kanskje lage en liten konstruksjon sammen og plassere den på forskjellige typer fundament. Så kan dere lage en “[mektig] storm” ved å spraye på vann og bruke en vifte eller hårføner for å lage vind. Hva skjedde med konstruksjonen når den sto på de forskjellige fundamentene? Hvordan er Jesus Kristus som “en sikker grunnvoll” i vårt liv?

Helaman 5:29–33

Hvilke opplevelser har vi hatt der vi har gjenkjent Guds røst i vårt liv?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Vær tålmodig med deg selv. En grunnvoll av tro bygges én bit om gangen. Hvis du synes at noen læresetninger er vanskelige å forstå nå, vær tålmodig. Stol på at forståelse vil komme når du bygger din grunnvoll på Jesus Kristus ved å utøve tro og studere flittig.

Bilde
Nephi og Lehi i fengsel

© The Book of Mormon for Young Readers, Nephi and Lehi Encircled by a Pillar of Fire [Nephi og Lehi omkranset av en ildsøyle], av Briana Shawcroft; kopiering ikke tillatt