Kom, følg med meg
28. september‒11. oktober. 3 Nephi 17‒19: “Se, min glede er fullkommen”


“28. september‒11. oktober. 3 Nephi 17‒19: ‘Se, min glede er fullkommen’”, Kom, følg med meg – for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“28. september–11. oktober. 3 Nephi 17‒19”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
Jesus viser seg for nephittene

The Light of His Countenance Did Shine upon Them [Lyset fra hans ansikt skinte på dem], av Gary L. Kapp

28. september‒11. oktober

3 Nephi 17–19

“Se, min glede er fullkommen”

Når du leser 3 Nephi 17‒19, vurder hvilke skriftsteder, erfaringer, aktiviteter og historier som vil hjelpe barna å forstå sannhetene i disse kapitlene.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

Vis et bilde av Frelseren, og be barna fortelle hva de ville ha følt hvis han hadde besøkt dem slik han gjorde med nephittene.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

3 Nephi 17:7, 20–25

Frelseren elsker hvert eneste av vår himmelske Faders barn.

Jesus viste sin kjærlighet til barna da han velsignet dem og ba for dem. Hvordan kan du hjelpe barna du underviser, å føle hans kjærlighet til dem?

Mulige aktiviteter

  • Gi et sammendrag av beretningen i 3 Nephi 17 mens du viser et bilde som det i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Eller du kan bruke “Kapittel 44: Jesus Kristus velsigner barna” (Historier fra Mormons bok, 124‒25, eller den tilhørende videoen på ChurchofJesusChrist.org). Les setninger eller vers fra 3 Nephi 17 som legger vekt på Frelserens kjærlighet til folket (for eksempel vers 7 og 20‒25). La barna bytte på å holde bildet og fortelle hva Jesus gjorde fordi han elsket folket.

  • Bruk denne ukens aktivitetsside til å hjelpe barna å tegne seg selv sammen med Jesus. Mens de gjør det kan du hjelpe dem å tenke på hvordan Jesus har vist sin kjærlighet til dem.

    Bilde
    Jesus velsigner de nephittiske barna

    Behold Your Little Ones [Se, deres små], av Gary L. Kapp

3 Nephi 18:1‒12

Jeg kan tenke på Jesus når jeg tar nadverden.

Det er mange ting som kan distrahere et barn under nadverden. Hvordan kan du hjelpe barna i klassen å forstå hvor viktig det er å tenke på Frelseren og hans kjærlighet til dem i løpet av denne hellige ordinansen?

Mulige aktiviteter

  • Be barna fortelle deg hva som skjer under nadverden. Les versene fra beretningen om da Jesus forrettet nadverden for nephittene (se 3 Nephi 18:1‒12), og be barna reise seg når de hører noe som ligner på det vi gjør under nadverden. Hva vil Jesus Kristus at vi skal huske eller tenke på under nadverden? (se 3 Nephi 18:7, 11).

  • Nynn, syng eller spill en salme eller Primær-sang mens barna fargelegger bilder som kan hjelpe dem å minnes Frelseren under nadverden (se denne ukens aktivitetsside). Oppfordre dem til å se på disse bildene for å hjelpe dem å minnes Jesus når de tar del i nadverden.

3 Nephi 18:15, 20–21, 24; 19:16–17, 30

Jesus lærer meg hvordan jeg skal be.

Hva lærer du om bønn når du studerer 3 Nephi 17‒19? Hvordan kan du bruke det du lærer, til å lære barna hvordan de skal be?

Mulige aktiviteter

  • Vis bilder av mennesker som ber (for eksempel de i “Kapittel 46: Jesus Kristus underviser nephittene og ber sammen med dem” i Historier fra Mormons bok, 128–30). Be barna peke på detaljer på bildene som viser at disse menneskene ber. Les 3 Nephi 19:16‒17 for å forklare at Jesus lærte oss hvordan vi skal be. La barna fortelle deg hva de føler når de ber.

  • Les 3 Nephi 18:21, og be barna tegne seg selv eller familien sin som ber. Oppmuntre barna til å oppfordre familien til å be sammen med dem.

  • Syng en sang om bønn sammen, for eksempel “Et barns bønn” (Barnas sangbok, 6–7). Be barna dele hva sangen lærer dem om bønn. Bær ditt vitnesbyrd om bønn.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

3 Nephi 17

Frelseren elsker vår himmelske Faders barn.

President Ezra Taft Benson sa: “Jeg lover dere, kjære barn, at engler vil betjene også dere. Dere ser dem kanskje ikke, men de vil være der for å hjelpe dere, og dere vil føle deres nærvær” (“Til Kirkens barn”, Lys over Norge, juli 1989, 77).

Mulige aktiviteter

  • Les noen vers fra 3 Nephi 17 sammen som du føler vil være meningsfylte for barna du underviser. Når du leser hvert vers, be barna velge et ord eller en setning de syns er viktig, og deretter fortelle hvorfor disse ordene var meningsfylte for dem. Bær vitnesbyrd om at Jesus er veldig glad i barn, og dette er grunnen til at han velsignet dem og ba for dem.

  • Be barna dele hva de ville ha følt om de var blant barna Frelseren velsignet. Vis om mulig videoen “My Joy Is Full” [Min glede er fullkommen] (ChurchofJesusChrist.org) for å hjelpe dem å forestille seg denne hendelsen. Hva gjorde Frelseren for å vise sin kjærlighet? Hva kan vi gjøre for å forberede oss til å være sammen med ham når han kommer igjen?

3 Nephi 18:1‒12

Når jeg tar nadverden kan jeg bli fylt med Den hellige ånd.

3 Nephi 18 kan lære oss hvor viktig nadverden er for Frelseren. Hvordan kan du hjelpe barna å føle at den er viktig for dem?

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å lese 3 Nephi 18:1‒12. Hva lærer de om nadverden i disse versene? Hjelp dem å lese nadverdsbønnene i Lære og pakter 20:77 og 79 og finne ord og uttrykk i bønnene som også finnes i 3 Nephi 18:1–12. Hva betyr disse ordene og uttrykkene? Hvordan kan vi forberede oss til å ta del i nadverden? Hva lover vi å gjøre, eller hvilken pakt inngår vi, når vi tar nadverden?

  • Syng en sang om ærbødighet sammen, for eksempel “Stille nå, kjære barn” (Barnas sangbok, 11). Hvordan kan vi få hjelp til å føle Ånden ved ærbødig å ta nadverden? Hvordan hjelper det oss å ta rettferdige valg?

3 Nephi 18:15–24; 19:6–9, 15–36

Bønn vil hjelpe meg å holde meg nær min himmelske Fader.

Ved hjelp av bønn kan vi føle vår himmelske Fader nær oss. Hvilke budskap om bønn i 3 Nephi 18‒19 vil hjelpe barna du underviser til å forbedre sine bønner?

Mulige aktiviteter

  • Skriv følgende skriftstedhenvisninger på papirlapper, og gi dem til hvert barn eller små grupper av barn: 3 Nephi 18:15; 3 Nephi 18:20; 3 Nephi 18:21; 3 Nephi 19:19 og 3 Nephi 19:24. Be barna lese i Skriftene og se etter hva Jesus Kristus eller hans disipler underviste om bønn. Be dem fortelle klassen hva de finner ut.

  • Skriv på tavlen: Jeg takker deg for . Gi barna ett minutt til å komme på så mange ting de kan for å fullføre setningen. Hvorfor er det bra for oss å uttrykke takknemlighet til vår himmelske Fader? Skriv så Jeg ber deg på tavlen, les 3 Nephi 18:18‒21 og 19:9, 23 sammen, og se etter forslag til hva vi skulle be om.

  • Bær vitnesbyrd eller fortell om en personlig erfaring med bønnens kraft, og oppfordre barna til å bære vitnesbyrd eller fortelle om sine erfaringer.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å snakke med foreldrene eller andre familiemedlemmer om hvordan de kan få en mer meningsfylt opplevelse av nadverden neste søndag.

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp yngre barn å lære fra Skriftene. For å hjelpe yngre barn å lære fra Skriftene, kan du fokusere på et enkelt skriftsted eller bare et nøkkeluttrykk. Du kan gjerne be barna om å reise seg når de hører et bestemt ord eller uttrykk.