Kom, følg med meg
7.–13. desember. Moroni 7–9: “Måtte Kristus løfte deg opp”


“7.–13. desember. Moroni 7–9: ‘Måtte Kristus løfte deg opp’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“7.–13. desember. Moroni 7–9”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
Moroni skriver på gullplater

Minerva Teichert (1888–1976), Moroni: The Last Nephite [Moroni: Den siste nephitt], 1949–1951, olje på masonitt, 91 x 122 cm. Brigham Young University Museum of Art, 1969

7.–13. desember

Moroni 7–9

“Måtte Kristus løfte deg opp”

Når du studerer Moroni 7–9, lytt til Den hellige ånds tilskyndelser, og skriv ned hans budskap til deg. Han kan lære deg både det du trenger å vite og det du trenger å gjøre.

Skriv ned dine inntrykk

Før Moroni avsluttet opptegnelsen vi i dag kjenner som Mormons bok med sine siste ord, delte han tre budskap fra sin far, Mormon: En tale til “Kristi fredelige etterfølgere” (Moroni 7:3), og to brev som Mormon hadde skrevet til Moroni. Kanskje Moroni inkluderte disse budskapene i Mormons bok fordi han forutså likheter mellom farene på hans tid og i vår tid. Da disse ordene ble skrevet var det nephittiske folk samlet sett i ferd med å falle hodestups ut i frafall. Mange av dem hadde “mistet kjærligheten til hverandre” og frydet seg over “alt unntatt det som er godt” (Moroni 9:5, 19). Allikevel fant Mormon grunn til å ha håp – og lærte oss at håp ikke vil si å overse eller være naiv i forhold til verdens problemer, det vil si å ha tro på vår himmelske Fader og Jesus Kristus, hvis kraft er større og mer evigvarende enn disse problemene. Det vil si å “[gripe] alt som er godt” (Moroni 7:19). Det vil si å la Jesu Kristi forsoning “og håpet om hans herlighet og om evig liv for evig hvile i ditt sinn” (Moroni 9:25). Og inntil den strålende dagen for Kristi annet komme, vil det si å aldri slutte med det “arbeide [vi har] å utføre … så vi kan seire over fienden av all rettferdighet” (Moroni 9:6).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Moroni 7:12–20

Kristi lys hjelper meg å skjelne mellom godt og ondt

Dagens verden er full av innflytelsesrike budskap. Hvordan kan vi vite hvilke som er rette og hvilke som er gale? Mormons ord i Moroni 7 gir oss en rekke prinsipper vi kan bruke for å unngå å “[dømme] feilaktig” (Moroni 7:18). Når du studerer Moroni 7:12–20, se etter sannheter som kan hjelpe deg til å vite hva som vil bringe deg nærmere Gud og hva som ikke vil gjøre det. Disse sannhetene kan kanskje hjelpe deg til å vurdere budskapene du støter på og opplevelsene du har denne uken, og avgjøre om de innbyr og lokker deg til å gjøre godt eller ikke (se Moroni 7:13).

Se også “Judging Others [Å dømme andre]”, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org; Veiledning til Skriftene, “Kristi Lys”.

Moroni 7:20–48

Ved tro på Kristus kan jeg “gripe alt som er godt.”

Etter å ha undervist om hvordan man skjelner mellom godt og ondt, stilte Mormon et spørsmål som fremstår som aktuelt i dag: “Hvordan er det mulig … å gripe alt som er godt?” – spesielt når motstanderens fristelser er så forlokkende (Moroni 7:20). Mormons svar finnes i resten av kapittel 7. Når du leser vers 20–48, se etter sannheter som kan hjelpe deg til å gjenkjenne “alt [det gode]” du har på grunn av Jesus Kristus. Hvordan hjelper det å ha tro på ham deg til å finne det som er godt? Hvordan kan du “gripe” mer av det som er godt?

Se også Trosartiklene 1:13.

Moroni 7:44–48

“Kjærligheten er Kristi rene kjærlighet.”

President Dallin H. Oaks sa: “Grunnen til at kjærlighet aldri svikter og at kjærlighet til og med er større enn de mest betydelige gode gjerninger han nevnte, er at kjærlighet, ‘Kristi rene kjærlighet’ (Moro. 7:47), ikke er en handling men en tilstand eller et stadium … Kjærlig er noe man blir” (“Utfordringen å bli”, Liahona, jan. 2001, 42). Når du leser Moroni 7:44–48, tenk gjennom Mormons beskrivelse av nestekjærlighet, og lytt etter inntrykk fra Den hellige ånd, han kan hjelpe deg til å finne måter du kan forbedre deg på. Hvorfor trenger vi tro og håp for å motta nestekjærlighetens gave?

Moroni 9:9

Kan min kyskhet og dyd bli tatt fra meg?

Mormons beskrivelse av nephittenes grufulle synder har fått noen til feilaktig å si at ofre av seksuelle overgrep eller seksuelt misbruk har brutt kyskhetsloven. Men eldste Richard G. Scott gjorde det klart at det ikke er tilfelle. Han sa: “Det er mitt høytidelige vitnesbyrd at når en annen person sårer deg voldsomt mot din vilje ved å utøve vold, perversitet eller incest, er du ikke ansvarlig og du må ikke ha skyldfølelse (“Hvordan helbrede tragiske sår etter overgrep”, Lys over Norge, juli 1992, 32).

Moroni 9:25–26

Jeg kan ha håp i Kristus uavhengig av mine omstendigheter.

Etter å ha beskrevet ugudeligheten han hadde sett, ba Mormon sin sønn om å ikke sørge. Hva ved Mormons budskap gjør størst inntrykk på deg? Hva betyr det for deg at Kristus skal “løfte deg opp”? Hvilke av Kristi egenskaper og evangeliets prinsipper “[hviler] i ditt sinn” og gir deg håp?? (Moroni 9:25).

Se også Dieter F. Uchtdorf, “Håpet i Guds lys”, Ensign eller Liahona, mai 2013, 70, 75–77.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg til å vite hvilke prinsipper som bør vektlegges og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

Moroni 7:5–11

Hvorfor er det ifølge Moroni 7:5–11 viktig å gjøre de rette tingene av rett grunn? Hvordan kan vi vite om vi ber og adlyder Guds bud med “ærlig hensikt”? (vers 6).

Moroni 7:12–19

Hvordan kan Mormons råd hjelpe oss til å ta gode valg med hensyn til hvordan vi bruker tiden vår og hvem vi bruker den på? Du kan be familiemedlemmer lete i hjemmet og “[gripe]” (Moroni 7:19), eller holde fast ved, de tingene som innbyr dem “til å gjøre godt og til å elske Gud og til å tjene ham” (Moroni 7:13). Ros dem for alle de gode tingene de finner.

Moroni 7:29

Etter å ha lest dette verset kan familien snakke sammen om mirakler de har vært vitne til, eller andre måter de har sett Guds hånd i sitt liv på.

Moroni 8:5–26

Hva var det nephittene som døpte små barn misforsto med hensyn til Jesu Kristi forsoning? Hva lærer Mormons læresetninger oss om forsoningen?

Moroni 8:16–17

Hva vil det si å ha “fullkommen kjærlighet”? Hvordan hjelper den oss til å overvinne frykt? Hvordan hjelper den oss til å undervise sannhet med frimodighet? Hvordan utvikler vi den?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk musikk til å innby Ånden og undervise læren. “Det ligger en ubegrenset kraft i musikk når det gjelder å føre [oss] til større åndelighet” (“Det første presidentskaps forord”, Salmer, x). En sang om kjærlighet, for eksempel “Elsk du din neste” (Salmer, nr. 190), kan berike en samtale i familien om kjærlighet i Moroni 7:44–48.

Bilde
Jesus Kristus

Portrait of Christ the Savior [Portrett av Kristus, Frelseren], av Heinrich Hofmann