Kom, følg med meg
14.–20. desember. Moroni 10: “Kom til Kristus og bli fullkommengjort i ham”


“14.–20. desember. Moroni 10: ‘Kom til Kristus og bli fullkommengjort i ham’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“14.–20. desember. Moroni 10”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
Jesus viser seg for nephittene

That Ye May Know [Så dere kan vite], av Gary L. Kapp

14.–20. desember

Moroni 10

“Kom til Kristus og bli fullkommengjort i ham”

Når du blir ferdig med å lese Mormons bok, vurder å søke et fornyet vitne fra Den hellige ånd om at den er sann. Skriv ned de inntrykkene du da mottar.

Skriv ned dine inntrykk

Mormons bok innledes med Nephis løfte om at han vil vise oss at “Herrens milde barmhjertighet er over alle dem som han har utvalgt på grunn av deres tro” (1 Nephi 1:20). Boken avsluttes med et lignende budskap fra Moroni idet han gjorde seg klar til å “[forsegle]” opptegnelsene: Han ber oss “minnes hvor barmhjertig Herren har vært” (Moroni 10:2–3). Selv om vi bare tenker på all den barmhjertighet som er nedtegnet i Mormons bok, gir det oss mye å tenke på. Hvilke eksempler kommer du på? Du grunner kanskje på hvor barmhjertig Gud ledet Lehis familie gjennom ødemarken og over de store vann, den ømme barmhjertighet han viste Enos da hans sjel hungret etter tilgivelse, eller den barmhjertighet han viste Alma, en bitter fiende av Kirken som ble en av dens fryktløse forsvarere. Eller dine tanker går kanskje til den barmhjertighet den oppstandne Frelseren viste folket da han helbredet deres syke og velsignet deres små barn. Kanskje aller viktigst – alt dette kan minne deg på “hvor barmhjertig Herren har vært” mot deg, for en av hovedhensiktene med Mormons bok er å innby hver enkelt av oss til å motta Guds barmhjertighet – en innbydelse som enkelt blir uttrykt i Moronis avsluttende ord, “Kom til Kristus og bli fullkommengjort i ham” (Moroni 10:32).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Moroni 10:3–7

Jeg kan kjenne sannheten gjennom Den hellige ånds kraft.

Løftet i Moroni 10:3–7 har forandret livet til millioner av mennesker over hele verden. Hvordan har det forandret ditt? Enten du søker å få eller å styrke ditt vitnesbyrd om Mormons bok, så gjelder Moronis innbydelse deg. Når du leser Moroni 10:3–7, vurder å lese enda nøyere enn du har gjort tidligere. Du kan undersøke hver enkelt setning og stille deg spørsmål som disse: Hva betyr dette? Hvordan kan jeg bli flinkere til dette? Hvilke erfaringer har jeg hatt med dette? Hvordan har Den hellige ånd tilkjennegitt sannheten av Mormons bok for meg?

Tenk også på noen som trenger å høre ditt vitnesbyrd om Mormons bok. Hvordan vil du hjelpe denne personen til å få sitt eget vitnesbyrd?

Moroni 10:8–25

“[Fornekt] … [ikke] Guds gaver”

Det er mange måter man kan “fornekte Guds gaver” på (Moroni 10:8). Enkelte mennesker benekter at disse gavene i det hele tatt eksisterer. Andre kan benekte at de har åndelige gaver, men gjenkjenner dem hos andre mennesker. Andre igjen benekter sine gaver ved ganske enkelt å neglisjere dem eller unnlate å utvikle dem.

Når du leser Moroni 10:8–25, se etter sannheter som vil hjelpe deg å oppdage dine åndelige gaver og bruke dem med større kraft for å velsigne deg selv og andre. Søk innsikt i de gaver Gud har gitt deg eller de gavene han ønsker du skal søke etter. Hvorfor er det viktig å “huske … at enhver god gave kommer fra Kristus”? (Moroni 10:18).

Overvei også dette rådet fra eldste John C. Pingree Jr.: “Hvordan blir vi så kjent med våre gaver? Vi kan studere vår patriarkalske velsignelse, spørre dem som kjenner oss best, og selv finne ut hva vi er naturlig flinke til og liker å gjøre. Ikke minst kan vi spørre Gud (se Jakobs brev 1:5; L&p 112:10). Han kjenner våre gaver, for det var han som ga dem til oss” (“Jeg har et verk for deg”, Ensign eller Liahona, nov. 2017, 33).

Se Veiledning til Skriftene, “Åndelige gaver”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.

Moroni 10:30–33

Jeg kan bli fullkommengjort ved Jesu Kristi nåde.

Moronis anmodning om å “komme til Kristus” innebærer mer enn å lære om ham eller å tenke ofte på ham, eller til og med å prøve enda hardere å holde hans bud, så viktige disse tingene enn er. Det er snarere en innbydelse om å komme til Kristus i den videste mulige forstand – å bli som han er. Når du leser Moroni 10:30–33, legg merke til uttrykk som kan hjelpe deg til å forstå hva det vil si å komme fullstendig til Kristus, som for eksempel å “gripe enhver god gave,” “nekt dere all ugudelighet,” og, selvfølgelig, “bli fullkommengjort i ham” (uthevelse tilføyd).

Hvordan er dette mulig? Se etter svar i Moroni 10:30–33. Hva forteller Ånden deg at du skulle gjøre for mer fullstendig å “[komme] til Kristus og bli fullkommengjort i ham”?

Se Omni 1:26; Veiledning til Skriftene, “Fullkommen”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg til å vite hvilke prinsipper som bør vektlegges og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

Moroni 10

Les dette kapittelet sammen, og se etter de gangene Moroni brukte uttrykket ber innstendig. Skriv ned eller marker det Moroni innstendig ber – eller sterkt anmoder – oss om å gjøre. Hva kan vi gjøre for å følge hans innstendige anmodninger?

Moroni 10:3

Hva har vi lært om Herrens barmhjertighet mens vi har lest i Mormons bok i år? Hvordan har Herren vært barmhjertig mot vår familie?

Moroni 10:3–5

Etter å ha lest disse versene, kan du kanskje be familiemedlemmer dele hvordan de kom til kunnskap om at Mormons bok er sann. Vurder å synge en sang sammen om det å søke etter sannhet, for eksempel “Søk, overvei og be” (Barnas sangbok, 66). Du kan også be familiemedlemmer skrive sine vitnesbyrd i en familiedagbok.

Moroni 10:8–18

Jul er en tid det er naturlig å tenke på det å motta gaver. Kanskje familiemedlemmer kan pakke inn gaver til hverandre som representerer de “Guds gaver” som nevnes i Moroni 10:9–16. Disse gavene kan også representere andre gode gaver som kommer fra Kristus, som de ser hos hverandre.

Moroni 10:27–29, 34

Familiemedlemmer kan fortelle hva de kunne tenkt seg å si til Moroni når de “møter [ham] for Den Store Jehovas behagelige domstol.”

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Se etter Jesus Kristus. Hensikten med Mormons bok – og all hellig skrift – er å vitne om Jesus Kristus. Hva lærer du om Jesus Kristus i Moroni 10? Hva føler du deg inspirert til å gjøre for å komme til ham?

Bilde
Moroni begraver gullplatene

Moroni Burying the Plates [Moroni begraver gullplatene], av Jon McNaughton