Kom, følg med meg
21.–27. desember. Jul: “Han skal komme til verden for å forløse sitt folk”


“21.–27. desember. Jul: ‘Han skal komme til verden for å forløse sitt folk’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“21.–27. desember. Jul”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
Josef, Maria og Jesusbarnet i en stall

Behold the Lamb of God [Se Guds lam], av Walter Rane

21.–27. desember

Jul

“Han skal komme til verden for å forløse sitt folk”

Julehøytiden er en tid for å reflektere over og uttrykke takknemlighet for vår Frelsers, Jesu Kristi fødsel. Når du denne uken leser og grunner på hans fødsel og liv, vurder hvordan ditt studium av Mormons bok dette året har styrket ditt vitnesbyrd om at han er verdens Frelser. Skriv ned inntrykk som kommer til deg.

Skriv ned dine inntrykk

Hver profet i Mormons bok, fra Nephi til Moroni, var trofaste mot det hellige formålet som står oppsummert på bokens tittelside: “Å overbevise [alle mennesker] om at Jesus er Kristus.” Én profet så ham som en førjordisk ånd, og en annen så hans fødsel og tjenestegjerning i et syn. Én sto på en mur for å bekjentgjøre tegnene på hans fødsel og hans død, og en annen knelte ved hans oppstandne legeme og rørte ved sårene i hans hender, føtter og side. Alle kjente til denne grunnleggende sannheten: “Det [finnes ikke] noen annen vei og ikke noe annet middel hvorved mennesket kan bli frelst enn gjennom Jesu Kristi sonende blod, han som … kommer for å forløse verden” (Helaman 5:9).

Denne julehøytiden, mens troende over hele verden feirer Guds godhet og kjærlighet ved å sende sin Sønn, grunn på hvordan Mormons bok har styrket din tro på Kristus. Mens du tenker på hans fødsel, grunn på hvorfor han kom og hvordan hans komme har forandret ditt liv. Da kan du oppleve julens sanne glede – gaven som Jesus Kristus gir til deg.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

1 Nephi 11:13–36; Mosiah 3:5–10; Helaman 14:1–13; 3 Nephi 1:4–22

Jesus Kristus kom til jorden for å være min Frelser.

Det er en tradisjon å lese historien om Frelserens fødsel i Det nye testamente i julehøytiden, men du kan også finne rørende profetier om denne hellige begivenheten i Mormons bok. Profetier om Frelserens fødsel finnes for eksempel i 1 Nephi 11:13–36; Mosiah 3:5–10; Helaman 14:1–13 og 3 Nephi 1:4–22. Hvilke tanker om Jesus Kristus kommer til deg mens du leser disse versene, og overveier de mulige betydningene av tegnene på hans fødsel? Hvordan styrker vitnesbyrdene til disse fordums profeter i Amerika ditt vitnesbyrd om Kristus og hans misjon?

Se også Matteus 1:18–252; Lukas 2.

2 Nephi 2:6; Alma 7:7–13; 11:40; Helaman 5:9; 14:16–17

Jesus Kristus er hele menneskehetens Forløser.

Vi ville ikke hatt noen grunn til å feire Jesu Kristi fødsel om det ikke hadde vært for hans sonoffer, hvorved han frelser oss fra synd og død, trøster oss i våre lidelser og hjelper oss til å “bli fullkommengjort i ham” (Moroni 10:32). Hva har du lært fra Mormons bok dette året om Frelserens kraft til å forløse deg? Har noen historier eller læresetninger gjort spesielt inntrykk på deg? Overvei hva de følgende eksemplene lærer deg om Frelserens forløsende misjon: 2 Nephi 2:6; Alma 7:7–13; 11:40 og Helaman 5:9; 14:16–17. Hva føler du deg inspirert til å gjøre for å vise ham din takknemlighet?(Christmas.ComeUntoChrist.org har noen ideer som kan hjelpe deg i gang.)

1 Nephi 6:4; 19:18; 2 Nephi 25:23, 26; 33:4, 10

Mormons bok vitner om Jesus Kristus.

“Et annet vitne om Jesus Kristus” er mer enn bare en undertittel på Mormons bok, det er en erklæring om dens guddommelige hensikt. Grunn på hva du lærer fra de følgende skriftstedene om Mormons boks misjon for å vitne om Kristus: 1 Nephi 6:4; 19:18; og 2 Nephi 25:23, 26; 33:4, 10.

Vurder å skrive ned i en dagbok hvordan ditt studium av Mormons bok dette året har bragt deg nærmere Kristus. Følgende forslag kan være til hjelp:

  • “Noe nytt jeg lærte om Frelseren i år var at …”

  • “Å lese [vers om Frelseren] forandret måten jeg …”

  • “Min yndlingsperson [eller historie] i Mormons bok lærte meg at Frelseren …”

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg til å vite hvilke prinsipper som bør vektlegges og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

1 Nephi 11:13–23; Mosiah 3:5–10; Helaman 14:1–13; 3 Nephi 1:4–22

Barn vil kanskje like å tegne bilder av det de hører når du leser historiene om Kristi fødsel og tjenestegjerning i 1 Nephi 11:13–23; Mosiah 3:5–10; Helaman 14:1–13 og 3 Nephi 1:4–22. Barna dine kan så gjenfortelle historiene med utgangspunkt i tegningene de har laget.

“Han er gaven”

Du kan pakke et bilde av Jesus Kristus inn som en julepresang, for å hjelpe familien til å fokusere på gaven vår himmelske Fader ga oss ved å sende sin Sønn. Familiemedlemmene kan snakke sammen om noen favoritt-julegaver de har fått eller håper å få. De kan deretter åpne pakken med bilde av Kristus og drøfte hvordan han har vært en dyrebar gave for oss. Videoen “Han er gaven” (ChurchofJesusChrist.org) kan hjelpe dere til å drøfte hvordan dere som en familie denne julen kan oppdage, omfavne og dele den gaven Frelseren er.

Familien vil kanskje også ha nytte av å tenke på en “gave” de kunne tenkt seg å gi til Frelseren, som for eksempel å prøve å være vennligere mot andre eller å prøve å overvinne en dårlig vane. Vurder å be familiemedlemmene skrive ned sine forslag, pakke dem pent inn og plassere gavene rundt et bilde av Frelseren.

Julens ånd

Kanskje det kan være gøy å planlegge aktiviteter familien kan gjøre for å føle Kristi ånd i løpet av dagene før jul, som for eksempel å hjelpe noen eller å synge julesalmer sammen.

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedre vår undervisning

Følg opp oppfordringer til å handle. “Når du følger opp en oppfordring til å handle, viser du [dine familiemedlemmer] at du bryr deg om dem og hvordan evangeliet velsigner dem. Du gir dem også anledninger til å fortelle om erfaringer, og dette styrker deres engasjement og hjelper dem å støtte hverandre i å etterleve evangeliet” (Undervisning på Frelsens måte, 35).

Bilde
en engel viser Nephi jomfru Maria i et syn

Nephis Vision of the Virgin Mary [Nephi ser jomfru Maria i et syn], av Judith A. Mehr