Kom, følg med meg
Tillegg A: Hvordan vitner Ånden til meg at Mormons bok er sann?


“Tillegg A: Hvordan vitner Ånden til meg at Mormons bok er sann?” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“Tillegg A”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Tillegg A

Hvordan vitner Ånden til meg at Mormons bok er sann?

Du har kanskje hørt om Moronis løfte til alle som leser Mormons bok: “Og hvis dere spør av et oppriktig hjerte, med ærlig hensikt og har tro på Kristus, vil han åpenbare sannheten av det for dere ved Den Hellige Ånds kraft” (Moroni 10:4). Men hva vil det si å vite sannheten “ved Den Hellige Ånds kraft”? Hvordan kan du vite når Den hellige ånd taler til deg?

Det kan være nyttig å huske at Den hellige ånd kommuniserer med oss på måter som er veldig annerledes enn de måtene vi er vant til å kommunisere med hverandre på. Men din himmelske Fader ønsker å hjelpe deg til å lære å gjenkjenne Ånden. Han har gitt deg Mormons bok, hvor flere trofaste tjenere beskriver sine erfaringer med Herrens røst.

Nephi fortalte for eksempel sine brødre at Herren hadde talt til dem “med en mild, lav røst,” dog ikke nødvendigvis en røst de kunne høre med sine ører. Nephi sa snarere at hans brødre var “følelsesløse” og ikke kunne “føle hans ord” (1 Nephi 17:45, uthevelse tilføyd). Enos beskrev sine bønnesvar som “Herrens røst” som kom “til [hans] sinn” (Enos 1:10). Overvei også disse ordene som beskriver røsten som kom fra himmelen da den oppstandne Frelser viste seg i landet Overflod: “Det var ikke en skarp røst, heller ikke var det en høy røst, men … den trengte helt inn i dypet av deres sjel og fikk deres hjerter til å brenne (3 Nephi 11:3).

Kanskje du har hatt lignende opplevelser, eller kanskje dine opplevelser har vært annerledes. Den hellige ånd kommuniserer på forskjellige måter, og åpenbaring kan komme til hver av oss på forskjellig vis. Og når Ånden er i vårt liv, vil vi se hans innflytelse på oss på mange måter. Apostelen Paulus talte om” Åndens frukt” – følelser av “kjærlighet, glede, fred, langmodighet, mildhet, godhet, trofasthet, saktmodighet, avholdenhet” (Galaterne 5:22–23).

Her er noen andre læresetninger og eksempler fra Mormons bok om Den hellige ånd. Når du leser dem, vil du kanskje se at Den hellige ånd har talt mer til deg enn du har vært klar over, og båret vitnesbyrd til deg om at Mormons bok virkelig er Guds ord.

Takknemlighet og glede

Mormons bok begynner med profeten Lehi som ser et strålende syn. I synet ble han gitt en bok, som han ble bedt om å lese. Opptegnelsen forteller oss at “mens han leste, ble han fylt av Herrens Ånd.” Denne opplevelsen fikk Lehi til å prise Gud for hans “makt og godhet og barmhjertighet” og Lehis “sjel frydet seg, og hele hans hjerte svulmet” (1 Nephi 1:12, 14–15).

Har du noensinne hatt en lignende opplevelse? Har det å lese Mormons bok noensinne fylt ditt hjerte med takknemlighet for Guds godhet og barmhjertighet? Har noen skriftsteder i Mormons bok noensinne fått din sjel til å fryde seg? Disse følelsene er Åndens innflytelse, som vitner til deg at ordene du leser kommer fra Gud og lærer deg hans sannhet.

Et forandret hjerte

Etter å ha gitt en bemerkelsesverdig tale om Jesu Kristi forsoning (se Mosiah 2–4), ønsket kong Benjamin å vite om folket “trodde de ord han hadde talt til dem.” De svarte ja, de trodde på hans budskap. Hvorfor? “På grunn av Den Allmektige Herres Ånd som har bevirket en stor forandring i oss – eller i våre hjerter – så vi ikke har lyst til å gjøre ondt mer, men til stadig å gjøre godt” (Mosiah 5:1–2).

Kanskje du har merket noe lignende i ditt hjerte når du har lest Mormons bok. Du har for eksempel kanskje følt deg inspirert til å bli en bedre person, til å vende deg bort fra synd eller å gjøre noe vennlig for noen. Dette er det åndelige vitne du søker om at boken er inspirert av Gud. For som Mormon forklarte: “Alt som innbyr og lokker til å gjøre godt og til å elske Gud og til å tjene ham, [er] inspirert av Gud” (Moroni 7:13; se også 2 Nephi 33:4, 10; Alma 19:33; Ether 4:11–12).

Et opplyst sinn

Da Alma ønsket å hjelpe zoramittene til å “prøve [hans] ord” og selv få vite om hans vitnesbyrd var sant, sammenlignet han Guds ord med et frø: “Hvis dere gir plass så et frø kan bli sådd i deres hjerte,” forklarte han, “vil det begynne å svulme i deres bryst, og når dere føler denne svulmende bevegelse, vil dere begynne å si til dere selv: Dette må nødvendigvis være et godt frø – eller ordet må være godt – for det begynner å utvide min sjel, ja, det begynner å opplyse min forstand, ja, jeg begynner å fryde meg over det” (Alma 32:27–28).

Du “gir plass” til Mormons boks ord i ditt hjerte når du lar dem påvirke ditt liv og veilede dine valg. Og hvordan vil disse ordene “utvide [din] sjel” og “opplyse [din] forstand”? Du merker kanskje at du blir åndelig sterkere. Du føler deg kanskje mer kjærlig og åpen mot andre. Du merker kanskje også at du forstår ting bedre, spesielt åndelige ting – nesten som om et lys skinner i ditt sinn. Og du er kanskje enig i at læresetningene som undervises i Mormons bok er til “å fryde [seg] over.” Slike følelser kan hjelpe deg til å forstå at du virkelig har mottatt et åndelig vitne om sannheten, som Alma erklærte: “Er ikke dette en virkelighet? Jeg sier til dere: Jo, fordi det er lys, og alt som er lys, er godt fordi det kan skjelnes, derfor må dere vite at det er godt” (Alma 32:35).

Du behøver ikke å lure

Dette er bare noen av måtene Ånden kommuniserer til oss på. Det finnes mange andre. Fortsett å lete etter anledninger til å lytte til Åndens røst, og du vil motta hans stadige, bekreftende vitne om Mormons boks sannhet.

President Russell M. Nelson har lovet: “Du behøver ikke å lure på hva som er sant Du behøver ikke å lure på hvem du trygt kan stole på. Ved personlig åpenbaring kan du få ditt eget vitnesbyrd om at Mormons bok er Guds ord, at Joseph Smith er en profet og at dette er Herrens kirke. Uansett hva andre måtte si eller gjøre, kan ingen noensinne fjerne et vitnesbyrd båret til ditt hjerte og sinn om hva som er sant (“Åpenbaring til Kirken, åpenbaring for våre liv”, Ensign eller Liahona, mai 2018, 95).