Kom och följ mig 2024
26 augusti–1 september: ”Klippan, vår Återlösare.” Helaman 1–6


”26 augusti–1 september: ’Klippan, vår Återlösare.’ Helaman 1–6”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2023)

”26 augusti–1 september. Helaman 1–6”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2023)

Bild
vågor som slår mot klippor

26 augusti–1 september: ”Klippan, vår Återlösare”

Helaman 1–6

Helamans bok berättar om både segrar och tragedier bland nephiterna och lamaniterna. Den börjar med ”stora svårigheter bland nephiternas folk” (Helaman 1:1), och svårigheterna fortsätter under berättelsens gång. Här läser vi om politiska intriger, rövarband, hur profeter förkastas samt högmod och otro över hela landet. Men vi finner också exempel som Nephi och Lehi och ”den ödmjukare delen av folket” (Helaman 3:34), som inte bara överlevde utan hade framgång andligt sett. Hur gjorde de det? Hur höll de sig starka när deras civilisation började förfalla och rasa samman? På samma sätt som vi håller oss starka i de ”mäktiga vindar” som djävulen sänder för att ”piska” oss: genom att bygga våra liv på ”klippan, vår Återlösare, som är Kristus, Guds Son … och om människorna bygger på denna grundval kan de inte falla” (Helaman 5:12).

Förslag för lärande hemma och i kyrkan

Helaman 1–6

Högmod håller mig borta från Guds Ande och styrka.

När du läser Helaman 1–6 lägger du kanske märke till ett mönster i nephiternas beteende. När de är rättfärdiga välsignar Gud dem och de får framgång. Efter en tid blir de stolta och ogudaktiga och gör val som leder till förgörelse och lidande. Sedan blir de ödmjuka och inspirerade att omvända sig, och Gud välsignar dem än en gång. Mönstret upprepas så ofta att det ibland kallas ”högmodets kretslopp”.

Bild
högmodets kretslopp

”Högmodets kretslopp.”

Sök efter exempel på det här kretsloppet när du läser Helaman 1–6. Här är några frågor som kan hjälpa dig att förstå det här mönstret:

  • Vilka tecken på högmod ser du bland nephiterna? (Se t.ex. Helaman 3:33–34; 4:11–13.) Ser du liknande tecken på högmod hos dig själv?

  • Vilka är följderna av högmod och ogudaktighet? (Se Helaman 4:23–26.) Vilka är följderna av ödmjukhet och omvändelse? (Se Helaman 3:27–30, 35; 4:14–16.)

  • Vad var det Helaman ville att hans söner skulle minnas? (Se Helaman 5:4–12.) På vilka sätt kan minnet av dessa sanningar hjälpa dig undgå att bli högmodig?

Se även ”Kapitel 18: Akta dig för högmod”, Kyrkans presidenters lärdomar: Ezra Taft Benson (2014), s. 228–239; ”Var när mig varje stund”, Psalmer, nr 63.

Helaman 3:24–35

Tro på Kristus fyller min själ med glädje.

I Helaman 3 beskriver Mormon en glädjens tid då kyrkan blev så välsignad att till och med ledarna blev förvånade. Med tanke på vad du läste i vers 24–32, vad tror du ledde till detta glädjefyllda tillstånd? Dock fortsatte inte alla medlemmar i denna glädje. Lägg märke till skillnaderna mellan personerna som beskrivs i vers 33–35. Vad lär du dig av deras exempel?

Sök efter en personlig tillämpning. Profeten Mormon använde uttryck som ”sålunda ser vi” för att betona viktiga sanningar när han förkortade Mormons bok. Vad ville han till exempel att vi skulle se i Helaman 3:27–30? När du studerar skrifterna kan du stanna upp då och då för att avsluta meningen ”och sålunda ser vi” med avseende på det du har läst.

Helaman 5:6–7

Jag kan hedra Frälsarens namn.

Att läsa Helaman 5:6–7 kan inspirera dig att fundera över vilka namn du har fått, inklusive släktnamn. Vad betyder de här namnen för dig? Hur kan du hedra dem? Ännu viktigare är att fundera över vad det innebär att bära Frälsarens namn (se Moroni 4:3). Hur hedrar du detta heliga namn?

Helaman 5:12–52

Bild
seminary icon
Om jag gör Jesus Kristus till min grundval kan jag inte falla.

Vad innebär det att ”bygga [sin] grundval” på ”klippan, vår Återlösare” (Helaman 5:12)? Hur har du funnit trygghet undan livets stormar i Jesus Kristus? När du läser Helaman 5:12–52, lägg då märke till hur Nephi och Lehi blev välsignade för att de byggde sin tro på sin Återlösares klippa.

En del människor tycker det hjälper att visualisera det de studerar. För att illustrera Helaman 5:12 kan du bygga en liten byggnad på olika slags grundvalar. Sedan kan du skapa ”hans mäktiga storm” genom att spruta vatten på den och använda en fläkt för att skapa vind. Vilka insikter ger det här dig om att bygga din grundval på Jesus Kristus? Vad mer lär du dig av videon ”Absoluta säkringar” (Evangeliebiblioteket) [”A Secure Anchor” i Gospel Library]?

I vers 50 nämns ”de mäktiga bevis” som lamaniterna hade fått. När du läser Helaman 5:12–52 kan det få dig att tänka på de bevis som Gud har gett dig. Till exempel har kanske ”en viskning” från Anden stärkt din tro på Frälsaren (Helaman 5:30, se även Läran och förbunden 88:66). Eller så har du kanske befunnit dig i mörker och ropat till Gud om större tro (se Helaman 5:40–47). Vilka andra upplevelser har hjälpt dig att bygga din grundval på Jesus Kristus?

Se även Russell M. Nelson, ”Templet och din andliga grund”, Liahona, nov. 2021, s. 93–96; Sean Douglas, ”Möta våra andliga orkaner genom att tro på Kristus”, Liahona, nov. 2021, s. 109–111; Gospel Topics, ”Faith in Jesus Christ” [Tro på Jesus Kristus], Gospel Library.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

Helaman 3:24, 33–34; 4:11–15

Min himmelske Fader vill att jag ska vara ödmjuk.

  • Du kan be dina barn rita en egen version av ”högmodets kretslopp” utifrån uppställningen ovan. När ni sedan tillsammans läser Helaman 3:24, 33–34 och 4:11–15 kan de peka på de delar av kretsloppet som de här verserna beskriver. Hur kan vi välja att vara ödmjuka – och förbli så?

Helaman 5:12

Jag ska bygga min grundval på Jesus Kristus.

  • Du kan använda en bild av ett tempel för att inleda en diskussion om varför byggnader behöver en stark grund. Eller så kan ni titta på grunden till ert hem eller er kyrkobyggnad. För att poängtera styrkan i en klippfast grund kan du låta dina barn försöka flytta en sten genom att blåsa på den. När ni läser Helaman 5:12 tillsammans kan du fråga barnen varför de tror att Jesus Kristus är ”en säker grundval” för våra liv. Hur kan vi bygga våra liv på honom? (Se Helaman 3:27–29, 35 och Trosartiklarna 1:4.)

  • Låt dina barn bygga ett torn med hjälp av klossar eller annat material på olika slags grund (exempelvis på bomullstussar eller en platt sten). Hur är den fasta grundvalen som Jesus Kristus? De kan få lägga till en kloss till byggnaden för varje förslag de nämner på vad de kan göra för att följa honom.

Helaman 5:21–52

Den Helige Anden viskar med en mild och stilla röst.

  • Beskrivningen av rösten i Helaman 5:29–30, 45–47 lär oss ett specifikt sätt som den Helige Anden talar till oss på. För att hjälpa dina barn förstå den här sanningen kan ni läsa ”Kapitel 37: Nephi och Lehi i fängelse” (Berättelser ur Mormons bok, s. 99–102). När du berättar om rösten som folket hörde tala, så gör det med mjuk stämma. Upprepa berättelsen några gånger och be barnen viska med dig. Hjälp dem att komma på andra sätt som den Helige Anden kan tala till oss på. För att betona den här principen kan ni tillsammans sjunga ”Den Helige Anden” (Barnens sångbok, s. 56) eller ”Den stilla rösten” (i appen Andlig musik).

Helaman 5:20–52

Omvändelse ersätter andligt mörker med ljus.

  • För att betona det som Helaman 5:20–41 lär oss om mörker och ljus kan du försöka läsa eller sammanfatta de här verserna i mörkret med bara en ficklampa till ljus. Dina barn kan lyssna efter vad folket behövde göra för att mörkret skulle tas bort. Tänd sedan belysningen och läs vers 42–48 tillsammans. Vad säger oss dessa verser om omvändelse?

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
Nephi och Lehi i fängelse

Till och med i fängelset blev Nephi och Lehi beskyddade genom Guds kraft.

© The Book of Mormon for Young Readers, Nephi och Lehi omslutna av en pelare av eld, av Briana Shawcroft; får ej kopieras