Kom och följ mig 2024
19–25 augusti: ”Bevarade genom Guds förunderliga makt.” Alma 53–63


”19–25 augusti: ’Bevarade genom Guds förunderliga makt.’ Alma 53–63”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2023)

”19–25 augusti. Alma 53–63”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2023)

Bild
två tusen unga krigare

Två tusen unga krigare, av Arnold Friberg

19–25 augusti: ”Bevarade genom Guds förunderliga makt”

Alma 53–63

I jämförelse med lamaniternas härar borde Helamans ”lilla här” (Alma 56:33) med unga män inte ha haft någon chans. Förutom att Helamans krigare var få till antalet var de ”alla mycket unga” och hade ”aldrig varit i strid” (Alma 56:46–47). På vissa sätt kan deras situation kännas bekant för dem av oss som ibland känner sig underlägsna och överväldigade i vår tids kamp mot Satan och ondskans makter i världen.

Men Helamans här hade en del övertag mot lamaniterna som inget hade att göra med antal eller stridsteknik. De valde Helaman, en profet, som ledare (se Alma 53:19), ”de hade av sina mödrar lärt att om de inte tvivlade skulle Gud rädda dem” (Alma 56:47) och de hade sin ”stora tro på det som de hade lärts att tro på”. Till följd av detta beskyddades de av ”Guds förunderliga makt” (Alma 57:26). Så när vi ställs inför livets strider kan vi fatta mod. Helamans här lär oss att ”det finns en rättvis Gud och att de som inte tvivlade skulle bli bevarade genom hans förunderliga makt” (Alma 57:26).

Förslag för lärande hemma och i kyrkan

Alma 53:10–22; 56:43–49, 55–56; 57:20–27; 58:39–40

Bild
seminary icon
Att ha tro på Gud hjälper mig att övervinna rädsla.

Om det inte hade varit för deras tro skulle Helamans unga krigare ha haft goda skäl att vara rädda. Men på grund av sin tro hade de ännu större anledning att vara modiga. När du läser om dem i Alma 53–58 kan du titta efter sådant som hjälper dig att möta dina rädslor med tro på Kristus. Fokusera gärna på följande verser: Alma 53:10–22; 56:43–49, 55–56; 57:20–27 och 58:39–40. Den här översikten kan hjälpa dig att skriva ner det du hittar.

Kännetecknande för Helamans unga krigare:

Möjliga anledningar till att deras tro på Kristus var så stark:

Vad de gjorde för att utöva tro på Kristus:

Hur Gud välsignade dem:

För att vinna våra andliga strider behöver vi också Jesu Kristi kraft. Hur kan du få tillgång till hans kraft? Leta efter fler svar i president Russell M. Nelsons tal ”Föra in Jesu Kristi kraft i våra liv” (Liahona, maj 2017, s. 39–42). Du kan jämföra hans undervisning med sådant som Helamans krigare gjorde.

När du har studerat de här sakerna kan du tänka på dina egna andliga strider. Skriv ner vad du känner dig inspirerad att göra för att träna upp din tro på Jesus Kristus.

Se även Neil L. Andersen, ”Sårade”, Liahona, nov. 2018, s. 83–86; ”Skall väl Sions ungdom vackla”, Psalmer, nr 176; ”Hur vi får tillgång till Guds kraft i livet” (video), Evangeliebiblioteket [”Drawing upon the Power of God in Our Lives”, i Gospel Library]; Gospel Topics, ”Faith in Jesus Christ” [Tro på Jesus Kristus], Gospel Library.

Bild
unga krigare med sin mor

De tvivlade inte, av Joseph Brickey

Alma 58:1–12, 31–3761

Jesu Kristi efterföljare blir inte lätt förolämpade.

Både Helaman och Pahoran hade skäl att ta illa vid sig. Helaman fick inte understöd till sin här, och Pahoran blev falskt anklagad av Moroni för att undanhålla det stödet (se Alma 58:4–9, 31–3260). Vad gör intryck på dig med deras reaktioner i Alma 58:1–12, 31–37 och Alma 61? Varför tror du att de gav denna respons?

Äldste David A. Bednar lyfte fram Pahoran som ett exempel på ödmjukhet och lärde att ”de mest storslagna och betydelsefulla exemplen på ödmjukhet finns i Frälsarens eget liv” (”Mild och ödmjuk i hjärtat”, Liahona, maj 2018, s. 32). Begrunda hur Frälsaren visade ödmjukhet. Se till exempel Matteus 27:11–26; Lukas 22:41–42; Johannes 13:4–17. Hur kan du följa hans exempel?

Alma 60:7–14

Jag har ansvaret att lyfta människorna omkring mig.

Moroni skrev att Gud skulle hålla Pahoran ansvarig om han medvetet struntade i de nephitiska härarnas behov. Vad lär du dig av Alma 60:7–14 om att ta hand om människor i nöd? Vad kan du göra för att bli mer medveten om och kunna tillgodose andras behov?

Alma 62:39–51

Om jag är ödmjuk kan livets utmaningar vända mitt hjärta till Gud.

Lägg ett rått ägg och en rå potatis i kokande vatten för att hjälpa dig tänka på hur du kan välja att antingen ”vekna” eller ”förhärdas” av dina prövningar. Studera Alma 62:39–51 medan ditt ägg och din potatis kokar, och lägg märke till hur folket reagerade på Helamans predikan efter deras långa krig mot lamaniterna. Du kan sedan jämföra detta med hur de hade reagerat på hans predikan 13 år tidigare (se Alma 45:20–24). Hur påverkades nephiterna på olika sätt av samma lidanden? När ägget och potatisen är helt kokta knäcker du ägget och skär potatisen. Hur påverkade det kokande vattnet dem på olika sätt? Vad lär du dig om hur vi kan välja att reagera på lidanden? Hur kan du vända dig till Gud i dina lidanden?

Bygg på upplevelser i hemmet. Om du håller en lektion i kyrkan ber du klassdeltagarna berätta vad de lärde sig hemma. Ta till exempel reda på vad de lärde sig om lidanden och ödmjukhet genom att koka ägg och potatis.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

Alma 53:20–21; 56:47–48

Jag kan vara trofast mot Gud, precis som Helamans unga krigare var.

  • Du kan använda många resurser för att återge berättelsen om Helamans krigare, bland annat bilderna i det här studieförslaget och ”Kapitel 34: Helaman och de 2 000 unga krigarna” (Berättelser ur Mormons bok, s. 93–94). Veckans aktivitetssida kan hjälpa dina barn att komma på hur de kan vara som Helamans här. Berätta gärna om några av de unga krigarnas egenskaper i Alma 53:20–21 för att hjälpa dem komma igång. Ni kan också tillsammans sjunga ”Vi vill ge världen hans ord” (Barnens sångbok, s. 92–93).

Alma 56:45–48; 57:21

Jag kan vara trofast mot det som mina föräldrar i rättfärdighet undervisar mig om.

  • Helamans unga krigare förlitade sig på sina mödrars tro när de ställdes inför en stor utmaning. Du kan kanske läsa Alma 56:46–48 med dina barn och be dem lyssna efter vad de här unga männens mödrar hade lärt dem om tro. Du skulle kunna fråga dem vad de har lärt sig av sina föräldrar – eller andra trofasta vuxna – om Frälsaren. Varför är det viktigt att lyda ”noggrant” (Alma 57:21)?

  • Hur kan du – liksom de unga krigarnas mödrar – se till att dina barn vet att du tror på Gud? Ett sätt är att berätta hur din tro påverkar ditt liv. Hur har han till exempel ”räddat” dig när du ”inte tvivlade”?

Bild
mor som undervisar sin son

Frö av tro, av Jay Ward

Alma 53:10–18

Jag kan hålla mina förbund med min himmelske Fader.

  • Dina barn kan kanske prata om ett tillfälle när någon gav och höll ett löfte till dem. Hur kändes det när löftet hölls? Du kan läsa Alma 53:10–18 och be dina barn titta efter hur Helaman, Ammons folk och Ammons folks söner ingick och höll sina löften, eller förbund. Du kan berätta hur din himmelske Fader välsignar dig när du håller dina förbund.

Alma 61:3–14

Jag kan välja att inte bli arg.

Du kan be dina barn tänka på ett tillfälle när de blev anklagade för att ha gjort något de inte hade gjort. Berätta för dem hur det här hände Pahoran (se Alma 60–61, se även ”Kapitel 35: Överbefälhavare Moroni och Pahoran”, Berättelser ur Mormons bok, s. 95–97). Turas om att läsa upp verserna i Alma 61:3–14 för att få veta hur Pahoran reagerade. Vad gjorde Pahoran när Moroni anklagade honom? (Se Alma 61:2–3, 8–9.) Vad kan Frälsarens exempel lära oss om förlåtelse? (Se Lukas 23:34.)

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
två tusen unga krigare

Det är sant, kapten: alla närvarande och på plats, av Clark Kelley Price