Kom och följ mig 2024
2–8 september: ”Kom ihåg Herren.” Helaman 7–12


”2–8 september: ’Kom ihåg Herren.’ Helaman 7–12”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2023)

”2–8 september. Helaman 7–12”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2023)

Bild
Nephi ber på ett torn i trädgården

Illustration av Nephi i ett trädgårdstorn, av Jerry Thompson

2–8 september: ”Kom ihåg Herren”

Helaman 7–12

Nephis far Helaman hade manat sina söner med orden: ”Kom ihåg, kom ihåg.” Han ville att de skulle komma ihåg sina förfäder, komma ihåg profeternas ord och framför allt komma ihåg ”vår Återlösare, som är Kristus” (se Helaman 5:5–14). Uppenbarligen kom Nephi ihåg detta, för detta är samma budskap som han ”outtröttligt” förkunnade för folket åratal senare (Helaman 10:4). ”Hur kunde ni glömma er Gud?” frågade han (Helaman 7:20). Allt Nephis arbete – han predikade, bad, utförde underverk och vädjade till Gud om hungersnöd – var försök att hjälpa folket vända sig till Gud och komma ihåg honom. Att glömma Gud är på många sätt ett ännu större problem än att inte känna honom. Och det är lätt att glömma honom när våra sinnen distraheras av ”denna världs fåfängligheter” och fördunklas av synd (Helaman 7:21, se även Helaman 12:2). Men som Nephis verksamhet visar är det aldrig för sent att minnas honom och vända sig till Herren, vår Gud (se Helaman 7:17).

Förslag för lärande hemma och i kyrkan

Helaman 7–11

Bild
seminary icon
Profeter uppenbarar Guds vilja för folket.

Helaman 7–11 är ett särskilt bra ställe att lära sig om vad profeter gör. När du läser de här kapitlen, var då uppmärksam på Nephis handlingar, tankar och interaktion med Herren. Hur hjälper Nephis verksamhet dig att förstå profeternas roll? Här är några exempel. Vad hittar du mer?

Med tanke på vad du läste, hur skulle du beskriva vad en profet är och vad han gör? Skriv gärna en kort definition. Se sedan vad du skulle lägga till i din definition efter att ha läst avsnittet ”Profet” i Handledning för skriftstudier (Evangeliebiblioteket) eller ”Följ den levande profeten” (Kyrkans presidenters lärdomar: Ezra Taft Benson [2014], s. 145–154).

Lade du märke till hur djärv Nephi var i Helaman 7:11–29? Varför tycker du att det ibland är nödvändigt för profeter att tala oförskräckt, som Nephi gjorde? Du kan söka efter svar i stycket med rubriken ”Bli inte förvånade” i äldste Neil L. Andersen tal ”Guds profet” (Liahona, maj 2018, s. 26).

Med alla de här sanningarna i åtanke, begrunda hur Herren har välsignat dig genom sina profeters verksamhet. Vad har han nyligen lärt dig genom vår levande profet? Vad gör du för att lyssna till och följa Herrens ledning?

Se även Gospel Topics, ”Prophets” [Profeter], Gospel Library.

Helaman 9; 10:1, 12–15

Min tro måste byggas på mer än tecken och underverk.

Om tecken och under vore nog för att förändra någons hjärta skulle alla nephiter ha blivit omvända genom de märkliga tecken Nephi gav i Helaman 9. Men det hände inte. Lägg märke till hur människor reagerade olika på underverket i Helaman 9–10. Du kan till exempel jämföra reaktionerna från de fem männen och överdomarna i Helaman 9:1–20 (se även Helaman 9:39–41; 10:12–15). Vad lär du dig av de här upplevelserna om hur du kan bygga upp din egen tro på Jesus Kristus?

Se även 3 Nephi 1:22; 2:1–2.

Helaman 10:1–12

Herren ger kraft till människor som söker hans vilja och strävar efter att hålla hans bud.

När du studerar Helaman 10:1–12, lägg då märke till vad Nephi gjorde för att vinna Herrens förtroende. Hur visade han att han sökte Herrens vilja hellre än sin egen? Vad inspirerar Nephis upplevelse dig till att göra?

Helaman 10:2–4

Begrundan av Guds ord inbjuder till uppenbarelse.

När du känner dig nedstämd, ängslig eller förvirrad kan du lära en viktig lärdom av Nephis exempel i Helaman 10:2–4. Vad gjorde han när han kände sig ”nedstämd” (v. 3)?

President Henry B. Eyring har sagt: ”När vi begrundar … inbjuder vi till uppenbarelse genom Anden” (se ”Tjäna med Anden”, Liahona, nov. 2010, s. 60). Hur skapar man en vana att begrunda?

Helaman 12

Herren vill att jag ska komma ihåg honom.

Hur kommer du ihåg viktig information – som till exempel en familjemedlems födelsedag eller informationen inför ett prov? Hur liknar det här den ansträngning som krävs för att ”komma ihåg Herren” (Helaman 12:5)? Hur är det annorlunda?

Helaman 12 beskriver flera saker som får människor att glömma Herren. Du skulle kunna skriva ner dem och fundera över om de kan tänkas distrahera dig från honom. Vad hjälper dig att komma ihåg Jesus Kristus? Vad blir du inspirerad att göra till följd av det du lärt dig?

Se även Läran och förbunden 20:77, 79; ”Andaktsfullt ditt huvud böj”, Psalmer, nr 115.

Använd åskådningsundervisning. Frälsaren relaterade ofta evangelieprinciper till vardagliga ting som folket var bekanta med. När du lär dig eller undervisar om Helaman 12:1–6 kan du jämföra de ”föränderliga människobarnen” med hur det känns att försöka balansera på ett ben. Hur kan vi förbli andligt oföränderliga?

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

Helaman 7:20–21

Herren vill att jag ska komma ihåg honom.

  • För att få igång en diskussion om att komma ihåg Herren kan du berätta för dina barn om ett tillfälle när du glömde något. Låt dem berätta om liknande upplevelser de själva haft. Sedan kan ni läsa Helaman 7:20–21 tillsammans och du kan fråga barnen vad de tror det betyder att glömma Gud. Kanske kan dina barn rita bilder av sådant som kan få oss att glömma Herren och använda teckningarna till att täcka över en bild av Jesus. Sedan kan de komma på saker de kan göra för att komma ihåg honom. Medan de delar med sig av sina tankar kan de ta bort en teckning i taget tills bilden av Jesus syns igen.

Helaman 8:13–23

Profeter vittnar om Jesus Kristus.

  • Hjälp dina barn att söka i Helaman 8:13–23 efter namn på profeter som undervisade om Jesus Kristus. De kanske kan skicka vidare en bild av Jesus varje gång de hittar ett namn. Vad har vår levande profet lärt oss om Frälsaren?

  • Ni kan också sjunga en sång tillsammans om profeter, till exempel ”Lyss till profeten” (Barnens sångbok, s. 58–59). Du och barnen skulle kunna välja ut en viktig mening i sången och skriva varsitt ord från meningen på några pappersfotspår. Sedan kan ni lägga fotspåren på golvet så att de leder till en bild av Frälsaren, och barnen kan få följa fotspåren mot bilden. Hur har vi blivit ledda till Jesus Kristus genom att följa profeten?

Helaman 10:1–4

Begrundan av Guds ord inbjuder till uppenbarelse.

  • För att hjälpa dina barn förstå vad det innebär att begrunda kan ni tillsammans läsa ”Begrunda” i Handledning för skriftstudier (Evangeliebiblioteket). Vad finns det för andra ord som liknar begrunda? Ni kanske kan läsa Helaman 10:1–3 tillsammans och ersätta ordet begrunda med de andra orden. Prata med barnen om hur de kan göra begrundan till en del av sina skriftstudier.

Helaman 10:11–12

Jag ska lyda min himmelske Fader.

  • Nephi lydde sin himmelske Fader även när det innebar att göra något svårt. Som ett exempel på detta kan du och dina barn läsa Helaman 10:2, 11–12. Barnen skulle kunna låtsas göra det som Nephi gjorde: gå mot ena sidan av rummet (som om de var på väg hem), stanna, vända om och gå tillbaka till andra sidan rummet (som om de gick tillbaka för att undervisa folket). Vad vill vår himmelske Fader att vi ska göra?

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
Man upptäcker att Seantum är mördaren

Genom profetians gåva löste Nephi mordet på överdomaren.

© The Book of Mormon for Young Readers, Seantum – mördaren blir avslöjad, av Briana Shawcroft; får ej kopieras