Kom och följ mig 2024
23–29 september: ”Stå upp och kom hit till mig.” 3 Nephi 8–11


”23–29 september: ’Stå upp och kom hit till mig.’ 3 Nephi 8–11”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2023)

”23–29 september. 3 Nephi 8–11”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2023)

Bild
Jesus visar sig för nephiterna

Jag är världens ljus, av James Fullmer

23–29 september: ”Stå upp och kom hit till mig”

3 Nephi 8–11

”Se, jag är Jesus Kristus, om vilken profeterna vittnade att han skulle komma till världen” (3 Nephi 11:10). Med dessa ord presenterade den uppståndne Frälsaren sig själv och uppfyllde därmed mer än 600 år av profetior i Mormons bok. ”Den ankomsten och det tillkännagivandet”, skrev äldste Jeffrey R. Holland, ”utgjorde brännpunkten, det största ögonblicket, i Mormons boks hela historia. Det var den manifestation och det tillkännagivande som upplyst och inspirerat varje nephitisk profet … Alla hade talat om honom, sjungit om honom, drömt om honom och bett om att han skulle visa sig – men nu var han faktiskt här. Den största av alla dagar! Den Gud som vänder varje mörk natt till gryningsljus hade kommit” (Christ and the New Covenant [1997], s. 250–251).

Se även ”Jesus Kristus visar sig i det forntida Amerika” (video), Evangeliebiblioteket.

Förslag på hur man lär sig hemma och i kyrkan

3 Nephi 8–11

Jesus Kristus är världens ljus.

Du lägger kanske märke till att teman som har med mörker och ljus att göra upprepas genom hela 3 Nephi 8–11. Vad lär vi oss av de här kapitlen om andligt mörker och ljus? (Se t.ex. 3 Nephi 8:19–23; 9:18; 10:9–13). Vad för in mörker i ditt liv? Vad för in ljus? Varför tror du att Frälsaren presenterade sig som ”världens ljus och liv” (3 Nephi 9:18; 11:11)?

De händelser som beskrivs i 3 Nephi 9–11 är bland de heligaste i Mormons bok. Läs dem långsamt och begrunda dem noga. Här är några frågor som kan vara till hjälp. Skriv gärna ner de intryck du får.

  • Vad skulle jag ha känt om jag hade varit bland de här människorna?

  • Vad med Frälsaren gör intryck på mig i de här kapitlen?

  • Hur vet jag att Jesus Kristus är min Frälsare?

  • Hur har han varit ett ljus i mitt liv?

Se även Sharon Eubank, ”Kristus: Ljuset som lyser i mörkret”, Liahona, maj 2019, s. 73–76.

Skriv ner intryck. När du skriver ner de andliga intryck du får är det troligare att du får fler.

3 Nephi 9–10

Jesus Kristus är ivrig att förlåta.

Äldste Neil L. Andersen har sagt: ”Jag vittnar om att Frälsaren kan och är ivrig att förlåta våra synder” (”Bli omvända … så att jag kan hela er”, Liahona, nov. 2009, s. 41). Sök i 3 Nephi 9–10 efter tecken på Kristi iver att förlåta. Vad hittar du i 3 Nephi 9:13–22 och 10:1–6 som hjälper dig att känna hans kärlek och barmhärtighet? När har du känt att han har ”samlat” och ”vårdat” dig (3 Nephi 10:4)?

3 Nephi 9:19–22

Herren kräver ”ett förkrossat hjärta och en botfärdig ande”.

Före Frälsarens ankomst var djuroffer en symbol för Jesu Kristi offer (se Mose 5:5–8). Vilket nytt bud gav Frälsaren i 3 Nephi 9:20–22? Hur riktar det våra blickar mot honom och hans offer?

Vad innebär det för dig att offra ett förkrossat hjärta och en botfärdig ande? Varför tror du att Frälsaren vill ha det här offret av dig?

3 Nephi 11:1–8

Bild
seminary icon
Jag kan lära mig att höra och förstå Guds röst.

Hur kan du veta när Gud talar till dig? Kanske kan folkets upplevelse i 3 Nephi 11:1–8 hjälpa dig att förstå några principer för att höra och förstå Guds röst. Kanske lägger du märke till vad som kännetecknar Guds röst som folket hörde och vad de gjorde för att förstå den bättre.

Det kan också vara till hjälp att utforska andra skriftställen som beskriver Guds röst eller hans Andes inflytande. Här är några. Efter att ha läst dessa kan du kanske skriva några riktlinjer för hur man känner igen uppenbarelse: 1 Kungaboken 19:11–12; Galaterbrevet 5:22–23; Alma 32:27–28, 35; Helaman 10:2–4; Ether 4:11–12; Läran och förbunden 9:7–9; 11:11–14.

Du kan också ha nytta av att höra från dagens profeter, apostlar och andra ledare i kyrkan som har erfarenhet av att höra och följa Guds röst. Flera av dem berättar om sina upplevelser i videosamlingen ”Hör honom!” i Evangeliebiblioteket [fler videor finns i ”Hear him!” i Gospel Library]. Titta gärna på minst en av dem.

Hur tänker du tillämpa det du lärt dig för att kunna höra och känna igen Guds röst tydligare?

Se även Russell M. Nelson, ”Hör honom”, Liahona, maj 2020, s. 88–92; ”Detta är min älskade Son”, Nordstjärnan, s. LS4; Gospel Topics, ”Personal Revelation” [Personlig uppenbarelse], Gospel Library.

Bild
Jesus visar märkena i sina händer för nephiterna

Den ene efter den andre, av Walter Rane

3 Nephi 11:8–17

Jesus Kristus inbjuder mig att få ett eget vittnesbörd om honom.

Omkring 2 500 personer hade samlats vid templet i Ymnighet när Jesus Kristus visade sig (se 3 Nephi 17:25). Trots detta stora antal inbjöd Frälsaren dem att ”den ene efter den andre” komma och känna på märkena efter spikarna i hans händer och fötter (3 Nephi 11:14–15). Föreställ dig medan du läser hur det kan ha varit att vara där. På vilka sätt inbjuder Frälsaren dig att ”stå upp och komma” fram till honom (se 3 Nephi 11:14)?

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

Eftersom den här söndagen är den femte söndagen i månaden uppmuntras primärlärare att använda lärandeaktiviteterna i ”Appendix B – förbered barnen för ett helt liv på Guds förbundsstig”.

3 Nephi 8–9

När jag befinner mig i mörker kan Jesus Kristus vara mitt ljus.

  • För att hjälpa din familj att relatera till upplevelserna som beskrivs i 3 Nephi 8–9 kan ni återberätta eller lyssna på en inspelning av delar av de här kapitlen i ett mörkt rum. Prata om hur det kan ha varit att befinna sig i mörker i tre dagar. Sedan kan ni prata om varför Jesus Kristus kallade sig världens ljus (se 3 Nephi 9:18). Vad uppmanade Jesus folket, och oss, att göra så att han kan vara vårt ljus? (Se 3 Nephi 9:20–22.)

3 Nephi 10:4–6

Jesus beskyddar sitt folk liksom en höna beskyddar sina kycklingar.

  • Bilden av en höna som samlar sina kycklingar kan vara en effektiv undervisningshjälp för att barnen ska förstå Frälsarens natur och mission. Du kan läsa upp 3 Nephi 10:4–6 medan familjen tittar på en bild av en höna med kycklingar. Varför vill en höna samla in sina kycklingar? Varför vill Frälsaren samla in oss intill sig? Hur kan vi komma till honom för att finna trygghet?

3 Nephi 11:1–15

Jesus Kristus inbjuder mig att komma till honom.

  • Hur ska du hjälpa dina barn att känna Anden när ni läser 3 Nephi 11:1–15 tillsammans? Du kan kanske be dem berätta för dig när de hittar något i de här verserna som hjälper dem att känna Guds kärlek. Du kan göra samma sak med bilderna i det här studieförslaget eller videon ”Jesus Kristus visar sig vid templet” (Evangeliebiblioteket). Berätta för barnen hur du känner dig när du läser och begrundar de här händelserna. Låt dem dela med sig av sina känslor också.

3 Nephi 11:1–8

Gud talar till mig med en mjuk, mild röst.

  • Kanske kan ni läsa en del av de här verserna med en mjuk ”mild röst” (3 Nephi 11:3). Eller så kan ni lyssna på en inspelning av en sång som till exempel ”Om jag lyssnar med mitt hjärta” (i appen Andlig musik) med så låg volym att det är svårt att höra. Vad behövde folket göra för att förstå rösten från himlen (se v. 5–7)? Vad lär vi oss av deras upplevelse?

3 Nephi 11:21–26

Jesus Kristus vill att jag ska döpa mig.

  • När du läser 3 Nephi 11:21–26 kan du be barnen ställa sig upp varje gång de hör ordet ”döpa”. Vad undervisade Jesus om dopet? Om barnen har sett någon döpas ber du dem beskriva vad de såg. Varför vill Gud att vi ska bli döpta?

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
Jesus visar sig för nephiterna

En herde, av Howard Lyon