Kom och följ mig 2024
16–22 september: ”Lyft upp ditt huvud och var vid gott mod.” 3 Nephi 1–7


”16–22 september: ’Lyft upp ditt huvud och var vid gott mod.’ 3 Nephi 1–7”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2023)

”16–22 september. 3 Nephi 1–7”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2023)

Bild
nephiterna bevittnar dagen som inte blev natt

En dag, en natt och en dag, av Jorge Cocco

16–22 september: ”Lyft upp ditt huvud och var vid gott mod”

3 Nephi 1–7

I vissa avseenden var det en spännande tid att tro på Jesus Kristus. Profetior uppfylldes – stora tecken och under bland människorna visade att Frälsaren snart skulle födas. Å andra sidan var det också en tid av ängslan för de troende eftersom de icke troende, trots alla underverk, envist hävdade att ”tiden var förbi” för Frälsaren att födas (3 Nephi 1:5). De här människorna ”åstadkom stor oro i hela landet” (3 Nephi 1:7) och bestämde till och med ett datum då alla troende skulle dödas om inte det tecken som lamaniten Samuel förutsagt – en natt utan mörker – skulle visa sig.

Under dessa svåra omständigheter ”ropade [profeten Nephi] mäktigt till sin Gud för sitt folks skull” (3 Nephi 1:11). Herrens svar är inspirerande för alla som möter förföljelse eller tvivel och behöver veta att ljuset kommer att besegra mörkret: ”Lyft upp ditt huvud och var vid gott mod … jag ska uppfylla allt det som jag har låtit säga genom mina heliga profeters mun” (3 Nephi 1:13).

Förslag för lärande hemma och i kyrkan

3 Nephi 1–7

Att bli omvänd till Jesu Kristi evangelium kräver tålamod och ansträngning.

3 Nephi 1–7 beskriver människor som blev omvända till Herren och andra som inte blev det. Vad var skillnaden mellan de här grupperna? En uppställning som den här kan hjälpa till att organisera tankarna:

Sådant som försvagar omvändelsen

Sådant som stärker omvändelsen

3 Nephi 1:5–11

Inte tro på profetens ord och håna rättfärdiga människor

Tro på profetens ord och be om hjälp

3 Nephi 1:29–30

3 Nephi 2:1–3

3 Nephi 3:12–16

3 Nephi 4:8–10, 30–33

3 Nephi 6:13–18

3 Nephi 7:15–22

Ställ personliga frågor medan du studerar. När du till exempel fyller i den här uppställningen kan du ställa frågor som ”Vad kan jag lära mig av det här?” Det leder till inspiration från den Helige Anden.

3 Nephi 1:1–23

Bild
seminary icon
Tack vare Jesus Kristus kan jag ”vara vid gott mod”.

Din himmelske Fader vet att ditt liv innefattar stunder som är svåra, till och med skrämmande. Men han vill också att du ska få uppleva glädje. Läs 3 Nephi 1:1–23 för att få veta varför de trofasta nephiterna måste ha varit rädda. Vilka anledningar gav Herren dem att ”vara vid gott mod”?

Frälsaren har använt uttryck liknande ”var vid gott mod” vid flera tillfällen – till exempel i Matteus 14:24–27; Johannes 16:33; Läran och förbunden 61:36; 78:17–19. Vad gör intryck på dig med dessa uppmaningar? Du kan läsa omgivande verser för att förstå i vilka situationer Frälsaren uttalade de här orden. Vilka anledningar gav han i vart och ett av fallen till att hjälpa människorna att möta sina rädslor? Hur han har gjort detsamma för dig?

Studera gärna president Russell M. Nelsons tal ”Glädje och andlig överlevnad” (Liahona, nov. 2016, s. 81–84). Vad lär president Nelson dig om att finna glädje i alla situationer? Lägg märke till hur många gånger president Nelson använder orden fokus och fokusera. Du kanske kan jämföra att fokusera med en kamera eller annan lins med att fokusera på Jesus Kristus. Hur tänker du fokusera mer på honom?

Se även ”Grief”, ”Hope”, ”Mental Health” eller andra passande ämnen i avdelningen ”Life Help” [Hjälp i livet] i Gospel Library.

3 Nephi 1:4–21; 5:1–3

Herren ska uppfylla alla sina ord i sin tid.

Läs 3 Nephi 1:4–7 och tänk på hur du skulle ha känt dig om du var en av de troende. Vad gjorde de för att hålla sin tro stark? (Se 3 Nephi 1:4–21 och 5:1–3.) Hur uppfylldes Samuels ord? (Se 3 Nephi 1:19–21.) När har Herren uppfyllt sina ord i ditt liv?

3 Nephi 1:4–15; 5:12–26; 6:10–15; 7:15–26

Jag är Jesu Kristi lärjunge.

Mormon förkunnade: ”Se, jag är Jesu Kristi lärjunge” (se 3 Nephi 5:13). Vad innebär de här orden för dig? Utforska gärna 3 Nephi 1:4–15; 5:12–26; 6:10–15 och 7:15–26 och titta efter Kristi lärjungars egenskaper, trosuppfattningar och handlingar.

Se även ”Jag vill gärna likna Jesus”, Barnens sångbok, s. 40–41.

3 Nephi 2:11–12; 3:1–26

När jag utövar tro på Jesus Kristus behöver jag inte vara rädd.

Nephiternas erfarenheter av rövarband kan innehålla lärdomar som kan hjälpa dig med de andliga faror du möter. Titta efter de här lärdomarna i 3 Nephi 2:11–12 och 3:1–26. Till exempel kan du söka i Giddianhis ord i 3 Nephi 3:2–10 och jämföra dem med hur Satan kan tänkas försöka lura dig. Vad lär du dig av Lachoneus exempel?

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

3 Nephi 1:4–15, 19–21

En ny stjärna visade sig när Jesus Kristus föddes.

  • Veckans aktivitetssida kan hjälpa dina barn att lära sig om de underverk som nephiterna bevittnade när Jesus föddes. Du kan också använda ”Kapitel 41: Tecknen på Kristus födelse” (Berättelser ur Mormons bok, s. 114–116) för att lära dem berättelsen – eller för att hjälpa dem återberätta den för dig.

3 Nephi 1:4–21

Profeternas ord uppfylls alltid.

  • När du och dina barn läser 3 Nephi 1:4–10 ber du dem berätta hur det kan ha känts att vara en av de troende som levde på den tiden. Sedan, när de läser resten av berättelsen i vers 11–15, kan de föreslå olika sätt att avsluta meningen: ”Det jag lär mig av den här berättelsen är …”

  • Dina barn kan kanske hjälpa dig att komma på andra tillfällen när Gud har uppfyllt de löften han gett genom sin profet. Det kan vara roligt för dem att hitta bilder av de här berättelserna i Evangeliebilder (se t.ex. nr 7–8 och 81). Låt dem berätta vad de vet om de här berättelserna, inklusive hur Guds löften uppfylldes. Läs 3 Nephi 1:20 tillsammans och bär ditt eget vittnesbörd om de här sanningarna.

3 Nephi 2:11–12; 3:13–14, 24–26

Vi är starkare när vi samlas tillsammans.

  • Hjälp dina barn att upptäcka varför nephiterna samlades och vilka välsignelser de fick i 3 Nephi 2:11–12 och 3:13–14, 24–26. Varför är det viktigt för oss i dag att samlas i våra familjer och i kyrkan?

  • Kan du komma på något åskådningsexempel som lär oss om styrkan i enighet? Barnen skulle kunna försöka bryta av en pinne och sedan en bunt med pinnar, eller riva itu ett pappersark och sedan en pappersbunt. Hur är vi som pinnarna eller papperen?

3 Nephi 5:12–26; 6:14; 7:15–26

Jag är Jesu Kristi lärjunge.

  • När ni har läst 3 Nephi 5:13 tillsammans ber du barnen att upprepa orden ”Jag är Jesu Kristi lärjunge”. För att förstå vad det innebär att vara en Jesu Kristi lärjunge kan ni tillsammans läsa några av de här exemplen: de omvända lamaniterna (se 3 Nephi 6:14), Mormon (se 3 Nephi 5:12–26) och Nephi (se 3 Nephi 7:15–26). Ni kan också få idéer av en sång, till exempel ”Jag vill gärna likna Jesus” (Barnens sångbok, s. 40–41).

  • Hjälp barnen att rita av sin hand på ett papper och klippa ut den. Skriv ”Jag är Jesu Kristi lärjunge” på ena sidan och be dem rita något de kan göra för att vara en lärjunge på andra sidan.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
nephiterna bevittnar dagen som inte blev natt

En dag, en natt och en dag, av Walter Rane