Kom och följ mig 2024
15–21 april: ”Han manar mig att handla enligt sin vilja.” Enos–Mormons ord


”15–21 april: ’Han manar mig att handla enligt sin vilja.’ Enos–Mormons ord”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2024)

”15–21 april. Enos–Mormons ord”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2024)

Bild
Enos som ung pojke med sin far Jakob och sin mor

Jakob och Enos, av Scott Snow

15–21 april: ”Han manar mig att handla enligt sin vilja”

Enos–Mormons ord

Även om Enos gick ut i skogen för att jaga vilda djur för att stilla sin fysiska hunger, blev han kvar där hela dagen och in på natten eftersom hans ”själ hungrade”. Denna hunger fick Enos att höja sin ”röst så högt att den nådde himlarna”. Han beskrev den här upplevelsen som en kamp inför Gud (se Enos 1:2–4). Av Enos lär vi oss att bön är en uppriktig ansträngning att närma sig Gud och söka att få veta hans vilja. När du ber i det här syftet är det troligare att du upptäcker, liksom Enos gjorde, att Gud hör dig och verkligen bryr sig om dig, dem du älskar, och till och med dina fiender (se Enos 1:4–17). När du känner till hans vilja kan du på ett bättre sätt göra hans vilja. Liksom Mormon kanske du ”inte [vet] allt, men Herren vet allt … varför han manar [dig] att handla enligt sin vilja” (Mormons ord 1:7).

Förslag på hur man lär sig hemma och i kyrkan

Enos 1:1–17

Gud hör och besvarar mina böner.

Dina upplevelser med bön kanske inte är lika dramatiska som den Enos hade, men de behöver inte vara mindre meningsfulla för det. Här är några frågor att tänka på när du studerar Enos 1:1–17:

  • Vilka ord beskriver Enos ansträngningar när han bad?

  • Hur ändrades Enos böner från vers 4 till vers 11?

  • Vad lär jag mig av Enos som kan hjälpa mig förbättra mina böner?

Se även ”Enos ber med stor kraft” (video), Evangeliebiblioteket; ”O bönestund”, Psalmer, nr 89.

Visa upp diskussionsfrågor. Om du undervisar andra kan du sätta upp frågorna du vill diskutera på en framträdande plats så att alla kan se dem. Det hjälper andra att begrunda frågorna och ge mer inspirerade svar.

Enos 1:1–4

Bild
ikon för seminariet
Herren kan hjälpa mig att påverka min familj till det bättre.

Kanske finns det någon i din familj som du önskar att du kunde hjälpa att komma till Kristus, men du undrar om dina ansträngningar gör någon skillnad. Vad kan du lära dig av Enos 1:1–4 om Jakobs inflytande på sin son Enos? Vad betyder till exempel uttrycket ”Herrens fostran och förmaning” för dig? Hur kan du inbjuda hans inflytande till ditt hem?

När du tänker på din egen familj, fundera då på de här frågorna och resurserna:

Äldste Dieter F. Uchtdorf har gett hjälpsamma råd till familjer i ”Beröm till er som värnar om familjen” (Liahona, maj 2016, s. 77–80). Vad inspirerar hans budskap dig att göra för att stärka din familj? (Se särskilt avsnittet ”Att värna om våra familjer”.)

Se även Gospel Topics, ”Family” [Familj], Gospel Library; ”Hem och familj – Genom små medel” (video), Evangeliebiblioteket.

Enos 1:1–18

Jag kan få förlåtelse när jag utövar tro på Kristus.

Ibland kanske du undrar om dina synder har blivit förlåtna, även efter att du har omvänt dig från dessa synder. Vilka insikter får du av Enos upplevelse i Enos 1:1–8? Hur visade Enos sin tro på Jesus Kristus före och efter att han fått förlåtelse?

Jarom–Omni

När jag strävar efter att hålla Guds bud välsignar han mig.

Jaroms och Omnis böcker beskriver båda förhållandet mellan rättfärdighet och framgång. Vad lär du dig av Jarom 1:7–12; Omni 1:5–7, 12–18? Hur skiljer sig världens definition på framgång från Herrens definition? Hur hjälper Herren sitt folk att få framgång (se Alma 37:13; 48:15–16)?

Omni 1:25–26

”Kom till Kristus, som är Israels Helige.”

Inbjudan ”Kom till Kristus” förekommer ofta i Mormons bok. Faktum är att ett av bokens huvudsyften är att ge den här uppmaningen till alla. När du läser Omni 1:25–26, vilka ord eller uttryck hittar du som beskriver hur man kommer till Kristus? Vad ska du göra för att komma till honom mer fullständigt?

Bild
Mormon sammanställer guldplåtarna

Mormon sammanställer plåtarna, av Jorge Cocco

Mormons ord 1:1–8

Gud arbetar genom mig när jag följer hans vägledning.

En anledning till att Herren inspirerade Mormon att ta med Nephis mindre plåtar i Mormons bok var för att Gud visste att de första 116 översatta sidorna skulle gå förlorade (se Läran och förbunden 10; De heliga, vol. 1, kap. 5). Varför är du tacksam för att Mormon följde Herrens uppmaning att ta med de här skrifterna (som består av 1 Nephi till och med Omni)? Vilka anledningar gav Mormon till att ta med dem (se Mormons ord 1:3–7)? När har du sett Gud verka genom dig eller andra?

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

Enos 1:1–5

Jag kan tala med min himmelske Fader genom bön.

  • Hur kan du hjälpa dina barn att göra sina böner mer meningsfulla? Visa dem gärna en bild av Enos när han ber. Låt dem beskriva vad de ser. Sedan kan de blunda och föreställa sig att de talar med sin himmelske Fader ansikte mot ansikte. Vad skulle de vilja prata om? Vad kunde han vilja säga till dem?

  • När du läser upp Enos 1:1–5 kan yngre barn låtsas vara Enos genom att dramatisera att de jagar, går ner på knä i bön, och så vidare. Äldre barn kan lyssna efter ett ord eller en formulering som beskriver Enos böner. Vad lär oss de här verserna om Enos böner? Berätta om en upplevelse när din själ ”hungrade” och du ”ropade till” Herren (Enos 1:4).

Bild
familj som ber

Som Guds barn kan vi be till vår himmelske Fader.

Enos 1:2–16

Min himmelske Fader hör och besvarar mina böner.

  • Hur kan du hjälpa dina barn förstå att vår himmelske Fader hör och besvarar deras böner? Du kan be dem skriva upp några saker de vanligtvis ber om. Sedan kan du hjälpa dem hitta vad Enos bad om i Enos 1:2, 9, 13–14 och 16 (se även ”Kapitel 11: Enos”, Berättelser ur Mormons bok, s. 30–31).

    Vad blev följden av Enos böner (se v. 6, 9, 11)?

    Vad lär vi oss av Enos upplevelse om hur vi kan förbättra våra böner?

  • Sjung en sång om bön tillsammans, till exempel ”Barnets bön” (Barnens sångbok, s. 6–7). Dina barn kanske kan räcka upp handen varje gång de hör ordet ”ber” eller ”bön” eller ett annat ord som upprepas. Berätta för dina barn om några av de sätt som din himmelske Fader har besvarat dina böner på.

Mormons ord 1:3–8

Jag kan vara till hjälp och glädje för andra när jag lyssnar till den Helige Anden.

  • Mormon följde den Helige Andens vägledning när han tog med Nephis mindre plåtar i Mormons bok. Allt vi har studerat i Mormons bok hittills i år har kommit till oss eftersom Mormon valde att lyssna på Anden. Hur kan du hjälpa dina barn lära sig om att lyssna på Anden? Be dem turas om att läsa verserna i Mormons ord 1:3–8. Ni kan prata om vad de lär sig av varje vers. Dina barn kan då

    • berätta vad de har lärt sig av berättelser i Mormons bok i år (bilder från Kom och följ mig kan hjälpa dem minnas)

    • sjunga en sång tillsammans om den Helige Anden, förslagsvis ”Den stilla rösten” (Liahona, apr. 2006, s. LS13)

    • prata om upplevelser då de vägleddes av Anden att göra något som välsignade någon annan.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
Enos ber

Enos ber, av Robert T. Barrett