Kom och följ mig 2024
1–7 april: ”Förlika er därför med Gud genom Kristi försoning.” Jakob 1–4


”1–7 april: ’Förlika er därför med Gud genom Kristi försoning.’ Jakob 1–4”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2024)

”1–7 april. Jakob 1–4”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2024)

Bild
kvinna på knä vid Jesu fötter

Förlåten, av Greg Olsen. Används med tillstånd. www.GregOlsen.com

1–7 april: Förlika er därför med Gud genom Kristi försoning

Jakob 1–4

Nephiterna ansåg att Nephi var deras ”store beskyddare” (se Jakob 1:10). Han hade också skyddat dem mot andliga faror, varnat dem för synd och uppmanat dem att komma till Kristus. Nu föll den uppgiften på Jakob, som Nephi hade invigt till präst och lärare (se Jakob 1:18). Jakob kände ett ansvar att frimodigt varna dem som ”började begå synd” samtidigt som han tröstade ”den sårade själen” hos dem som hade sårats av andras synder (se Jakob 2:5–9). Hur kunde han göra både och? Han skulle rikta dem mot Jesus Kristus – eftersom båda grupperna behövde Frälsarens helande (se Jakob 4). I likhet med Nephis budskap före honom, var Jakobs vittnesbörd en uppmaning om att förlika oss med Gud genom Kristi försoning (se Jakob 4:11).

Förslag på hur man lär sig hemma och i kyrkan

Jakob 1:6–8, 15–19; 2:1–11

Jag har fått ett ”uppdrag av Herren”.

För Jakob var uppgiften att undervisa om Gud ett ”uppdrag av Herren”, så han arbetade flitigt för att ”ära sitt ämbete” (se Jakob 1:17, 19). Vad betyder de här formuleringarna som Jakob använde för dig? Tänk på vad ett förstoringsglas gör. Ger det dig några idéer? När du begrundar Jakob 1:6–8, 15–19 och 2:1–11, tänk då på de ärenden som Herren kan ha åt dig. Vad känner du dig inspirerad att göra för att ”ära” dem?

Se även ”Den Herren kallar, den dugliggör Herren”, i Kyrkans presidenters lärdomar: Thomas S. Monson (2022), s. 209–220; ”Var värdig det kall du har fått” [Rise to Your Call] (video), ChurchofJesusChrist.org.

Jakob 2:12–21

”[Låt inte] detta, era hjärtans högmod, förgöra era själar!”

Nephiterna hade problem med högmod och fokus på rikedomar (se Jakob 2:13), och det problemet var inte unikt för dem eller deras tid. Hur främjar motståndaren kärleken till rikedomar i dag? När du har läst Jakob 2:12–21, beskriv då med egna ord hur Gud vill att du ska se på materiellt välstånd. En psalm som ”Så rikt har du välsignat mig” (Psalmer, nr 149) kan ge ytterligare insikter. Vad inspireras du att göra av det du lär dig?

Jakob 2:22–35; 3:10–12

Bild
ikon för seminariet
Gud gläds åt kyskhet.

När du läser Jakob 2:22–35; 3:10–12, vad hittar du då som hjälper dig förstå varför kyskhet är så viktigt för Gud? Vilka är några av de negativa följderna av omoral – på Jakobs tid och i vår? Vilka välsignelser ger ett kyskt liv?

Äldste David A. Bednar har lärt att vi lever ”i en värld som allt mer hånar fortplantningsförmågans helgd och förringar det mänskliga livets värde” (”Vi tror på att vara kyska”, Liahona, maj 2013, s. 44). Hur hjälper du andra förstå varför du lyder kyskhetslagen? En bra början är förklaringen av Guds normer för sexuella känslor och relationer i ”Din kropp är helig” i Vägledning för de unga: En guide för att göra val (s. 22–29). Vad hittar du mer i den resursen som kan hjälpa dig förklara varför du lever efter kyskhetslagen?

Du kan hitta ytterligare svar i äldste Bednars tal som nämns ovan eller i videon ”Jag väljer att vara ren” (Evangeliebiblioteket).

Hur skiljer sig Guds normer för sexuell renhet från andra budskap du kan stöta på? Vilka välsignelser ger ett kyskt liv?

Se även Gospel Topics, ”Virtue” [Dygd], Gospel Library; ”Dragning till personer av samma kön” i samlingen ”Hjälp i livet” i Evangeliebiblioteket.

Jakob 4

Jag kan förlika mig med Gud genom Jesu Kristi försoning.

Jakob vädjade till folket att de skulle ”förlika [sig] med [Gud] genom Kristi … försoning” (Jakob 4:11). En definition av förlikas är att återställa vänskap eller harmoni. När du begrundar ditt eget liv, tänk då på ett tillfälle när du kan ha känt dig långt borta från din himmelske Fader. Hur hjälper Frälsaren dig att återställa den här relationen? Vilka råd hittar du i det här kapitlet som hjälper dig förlikas med Gud (se v. 4–14)?

Vilka ytterligare insikter får du av Matteus 5:23–24? Hur kan Frälsaren hjälpa dig att förlikas med Gud – och med andra?

Se även 2 Nephi 10:24.

Jakob 4:8–18

Jag kan undvika andlig blindhet genom att fokusera på Frälsaren.

När Jakob arbetade för att vända sitt folk mer fullständigt till Herren varnade han dem för att vara andligt blinda och förakta evangeliets ”tydliga ord” (se Jakob 4:13–14). Enligt Jakob 4:8–18, vad kan vi göra för att undvika andlig blindhet?

Se även Quentin L. Cook, ”Rikta sin blick bortom målet”, Liahona, mars 2003, s. 20–24.

När Frälsaren undervisade använde han jämförelser med vardagslivet. Jesu liknelser hjälpte människor att hitta andliga sanningar i sina vanliga upplevelser. Försök göra detsamma när du undervisar. När du till exempel undervisar om Jakob 4:8–18 kan du fråga eleverna om de har fått en synundersökning. Hur utvärderade läkaren deras fysiska syn? Hur kan vi utvärdera vår andliga syn?

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

Jakob 2:8

Gud helar den sårade själen.

  • För att hjälpa dina barn att förstå hur en ”sårad själ” kan bli helad kan ni prata om hur våra kroppar blir sårade och vad som hjälper dem att läka. Dina barn kanske kan berätta om tillfällen när de gjorde sig illa och vad som hjälpte dem att läka. Du kan även visa dem bandage eller medicin som en del av det här samtalet. Du kanske kan berätta för dem hur Frälsaren har hjälpt dig när din ande behövde helas.

Jakob 2:17–19

Jag kan hjälpa människor i nöd när jag delar med mig till dem.

  • En del människor på Jakobs tid var väldigt rika, men de ville inte dela med sig av det de hade till människor som var fattiga. När du läser det Jakob undervisade dem om i Jakob 2:17–19 kan du ge dina barn bilder eller föremål att hålla i som passar till ord eller uttryck i de här verserna. Du kan förklara att du delar de här föremålen med dem. Sedan kan du kanske be dem berätta om föremålen för dig eller för varandra. Prata om hur du känner dig när du delar med dig. Vad mer kan vi dela med andra för att hjälpa dem känna sig glada?

  • När ni har läst Jakob 2:17 tillsammans kanske dina barn kan nämna några välsignelser som vår himmelske Fader har delat med sig av till dem. Varför vill han att vi delar med oss till varandra?

Jakob 4:6, 10–11

Jag kan stärka min tro på Jesus Kristus.

  • Jakobs tro på Kristus var så stark att den inte kunde rubbas. För att lära dina barn hur man bygger upp en sådan tro kan du fråga dem vad vi gör för att göra kroppen starkare. Vad kan vi göra för att göra vår tro på Jesus Kristus starkare? Läs Jakob 4:6 tillsammans för att hjälpa barnen upptäcka vad Jakob och hans folk gjorde för att göra sin tro ”orubblig”.

  • Ett annat sätt att hjälpa dina barn förstå vad det innebär att vara ”orubblig” i sin tro kan vara att hitta ett stort träd i närheten och be dem att skaka de individuella grenarna. Låt dem sedan försöka skaka stammen. Varför är det svårare att skaka stammen? Vilka formuleringar i Jakob 4:6, 10–11 beskriver vad vi kan göra för att göra vår tro på Jesus Kristus orubblig?

    Bild
    stort träd i park

    Liksom en trädstam kan vår tro på Kristus bli ”orubblig”.

  • För andra jämförelser för att undervisa dina barn om orubblig tro på Jesus Kristus, se Neil L. Andersen, ”Andliga virvelvindar” (Liahona, maj 2014, s. 18–21, och videon ”Andliga virvelvindar”) eller ”Den vise och den dumme mannen” (Barnens sångbok, s. 132, se även Matteus 7:24–27).

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
Jakob skriver på guldplåtar

Jag ska sända deras ord vidare (Läraren Jakob), av Elspeth Caitlin Young