Kom och följ mig 2024
22–28 april: ”Uppfylld av kärlek till Gud och alla människor.” Mosiah 1–3


”22–28 april: ’Uppfylld av kärlek till Gud och alla människor.’ Mosiah 1–3”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2024)

”22–28 april. Mosiah 1–3”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2024)

Bild
Kung Benjamin undervisar sitt folk

Kung Benjamins undervisning tas emot, av Maria Alejandra Gil

22–28 april: ”Uppfylld av kärlek till Gud och alla människor”

Mosiah 1–3

När du hör ordet kung kanske du tänker på kronor, tjänare, och troner. I Mosiah 1–3 får du läsa om en annan sorts kung. I stället för att leva på folkets arbete, arbetade kung Benjamin ”med [sina] egna händer” (Mosiah 2:14). I stället för att låta andra tjäna honom, tjänade han sitt folk ”med all kraft, sinne och styrka som Herren [hade] förunnat [honom]” (Mosiah 2:11). Denne kung ville inte att hans folk skulle tillbe honom. I stället lärde han dem att tillbe sin himmelske Kung, Jesus Kristus. Kung Benjamin förstod att det är ”Herren den Allsmäktige som regerar” (Mosiah 3:5), som kom ”ner från himlen” och gick ”ut bland människorna … för att frälsning ska kunna komma till människobarnen genom tro på hans namn” (Mosiah 3:5, 9).

Förslag på hur man lär sig hemma och i kyrkan

Mosiah 1:1–7

”Utforska [skrifterna] flitigt.”

Lägg i de här verserna märke till hur de heliga uppteckningarna välsignade kung Benjamins folk. Hur är ditt liv bättre för att du har skrifterna?

Mosiah 2:10–26

Bild
ikon för seminariet
När jag tjänar andra, tjänar jag också Gud.

Vad tror du att kung Benjamin skulle säga om du frågade honom varför han tjänade av all sin ”kraft, sinne och styrka” (Mosiah 2:11)? Begrunda detta när du läser Mosiah 2:10–26. Vad lärde kung Benjamin som inspirerar dig att tjäna andra på ett mer meningsfullt sätt? Vad betyder det till exempel för dig att veta att när du tjänar andra människor, tjänar du också Gud (se Mosiah 2:17)? Sök inspiration om hur du kan tjäna någon den här veckan.

Även när vi vet att vi bör tjäna andra ställs vi ibland inför utmaningar. Ett annat sätt att studera Mosiah 2:10–26 är att göra en lista över sanningar som kung Benjamin undervisade om som kan hjälpa dig övervinna de utmaningar som kan hindra dig från att tjäna. Vilka upplevelser har visat dig att det som kung Benjamin lärde är sant?

President Joy D. Jones har berättat om en mäktig upplevelse som förändrade hennes sätt att tjäna andra. Läs om den i ”För honom” (Liahona, nov. 2018, s. 50–52) och tänk på de möjligheter du har att tjäna andra. Du kan till och med skriva ner några och begrunda hur president Jones budskap, tillsammans med Mosiah 2:17, kan påverka hur du hanterar de här möjligheterna. En psalm som ”En sorgbetyngd och fattig man” (Psalmer, nr 18) eller en video som ”Den gamle skomakaren” [The Old Shoemaker] (Gospel Library) kan hjälpa dig att få ytterligare insikter.

Se även Matteus 25:40; ”Faith Murrays berättelse: Att övervinna motgångar genom att tjäna” [Faith Murray’s Story: Overcoming Adversity through Service], ”Kung Benjamin undervisar om att tjäna Gud” (videor), Evangeliebiblioteket; JustServe.org; Gospel Topics, ”Service” [Tjänande], Gospel Library.

Bild
två kvinnor kramas

När jag tjänar andra, tjänar jag också Gud.

Mosiah 2:38–41

Lycka kommer av att hålla Guds bud.

Hur skulle du beskriva glädjen som kommer av lydnad mot Gud? Finns det några uttryck i Mosiah 2:38–41 som kan hjälpa dig förklara varför du håller hans bud?

Mosiah 3:1–20

Jag kan bli en helig genom Jesu Kristi försoning.

Kung Benjamin, liksom alla profeter, vittnade om Jesus Kristus så att hans folk skulle ”kunna få förlåtelse för sina synder och fröjda sig med mycket stor glädje” (Mosiah 3:13). Här är några frågor att begrunda när du läser kung Benjamins vittnesbörd om Frälsaren i Mosiah 3:1–20:

  • Vad lär jag mig i de här verserna om Frälsaren och hans mission?

  • Vad lär jag mig av Mosiah 3:18–19 om vad det innebär att bli en helig?

  • Hur har Jesus Kristus hjälpt mig att övervinna synden, förändra min natur och bli mer som en helig?

Mosiah 3:5–21

”Herren den Allsmäktige … ska komma ner från himlen.”

Vad ger elektrisk kraft dig förmågan att göra? Hur skulle ditt liv vara annorlunda utan den? De här frågorna kan hjälpa dig begrunda den ännu större kraft som Frälsaren kan föra in i ditt liv.

Ängeln som visade sig för kung Benjamin kallade Jesus Kristus ”Herren den Allsmäktige”, en titel som betyder att han har all makt. Vad lär du dig av Mosiah 3:5–21 om hur Frälsaren använder denna makt? Hur har du sett Frälsarens makt i ditt liv och i andras liv? Vad möjliggör hans makt för dig att göra och bli? Hur skulle ditt liv vara annorlunda utan den?

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

Mosiah 2:11–18

När jag tjänar andra, tjänar jag Gud.

  • Veckans aktivitetssida har en enkel krona som dina barn kan göra. De kanske vill turas om att stå på en stol eller pall och låtsas vara kung Benjamin medan du berättar om sådant som kung Benjamin undervisade sitt folk om i Mosiah 2–3. Du kan också läsa ”Kapitel 12: Kung Benjamin” (Berättelser ur Mormons bok, s. 32–35) för dem för att ge dem en översikt över kung Benjamins undervisning.

  • Mosiah 2:17 kan vara en bra vers för dina barn att lära sig. Du kan hjälpa dem upprepa den med några ord i taget. Eller så kan du skriva ner versen, med flera nyckelord som saknas, och be dina barn hitta orden som saknas. Sedan kan du prata med dina barn om varför Gud vill att vi ska tjäna varandra.

  • Du kan hjälpa dina barn att leta i Mosiah 2:11–18 för att få veta vad kung Benjamin gjorde för att tjäna andra. Sedan kan dina barn på pappersremsor skriva ner några sätt som de kan tjäna familjemedlemmar på. Lägg papperen i en behållare, som en påse eller burk, så att dina barn kan välja en varje dag och göra det tjänandet för någon.

Upprepningar är bra för barn. Var inte rädd för att upprepa aktiviteter många gånger, speciellt inte med små barn. Upprepning hjälper barnen att komma ihåg det de lär sig.

Bild
barn som viker ihop ett tygstycke

Kung Benjamin lärde att vi kan tjäna Gud genom att tjäna andra.

Mosiah 2:19–25

Alla mina välsignelser kommer från min himmelske Fader.

  • Kung Benjamins tjänande för sitt folk inspirerades av hans djupa tacksamhet mot Gud. Hur ska du inspirera liknande känslor hos dina barn? Ni kan tillsammans läsa Mosiah 2:21 och påbörja en lista över välsignelser som vår himmelske Fader har gett oss. Sedan kanske du kan lägga till andra välsignelser i listan som barnen kommer på.

  • Här är en lek ni kan leka för att hjälpa dina barn känna igen vår himmelske Faders välsignelser. Barnen kan skicka runt en bild av Frälsaren när de sjunger eller lyssnar på en sång om tacksamhet (se ”Tacksamhet” i ämnesregistret i Barnens sångbok). Sluta sjunga eller avbryt musiken då och då och be den som håller i bilden att berätta om en välsignelse han eller hon är tacksam för. Hur kan vi, enligt Mosiah 2:22–24, visa att vi är tacksamma för våra välsignelser?

Mosiah 3:5–10, 19

Jesus Kristus hjälper mig att bli mer som han.

  • En ängel berättade viktiga sanningar om Jesu Kristi liv och verksamhet för kung Benjamin. Du och dina barn kan leta efter bilder på några av de händelser som nämns i Mosiah 3:5–10 (se t.ex. Evangeliebilder, nr 30, 41, 42, 5759). När du läser Mosiah 3:5–10 kan dina barn räcka upp handen när de hör något i skriftställena som syns på en av bilderna.

  • Har dina barn någon gång hjälpt till att laga mat med hjälp av ett recept? Ni kanske kan prata om den upplevelsen och använda Mosiah 3:19 för att hitta på ett ”recept” på hur vi kan bli som Jesus Kristus. Hur hjälper Jesus oss att bli som han är?

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
Kung Benjamin predikar för sitt folk

Kung Benjamins tal, av Jeremy Winborg