Kom och följ mig 2024
29 april—5 maj: ”En mäktig förändring.” Mosiah 4–6


”29 april–5 maj: ’En mäktig förändring.’ Mosiah 4–6”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2024)

”29 april–5 maj. Mosiah 4–6”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2024)

Bild
Kung Benjamin undervisar sitt folk

I er Guds tjänst, av Walter Rane

29 april—5 maj: ”En mäktig förändring”

Mosiah 4–6

Har du någonsin hört någon tala och känt dig inspirerad att ändra ditt liv? Du kanske bestämde dig för att leva lite annorlunda – eller till och med mycket annorlunda – på grund av det du hörde. Kung Benjamins predikan var en sådan predikan, och de sanningar han lärde ut hade en sådan inverkan på de människor som hörde dem. Kung Benjamin berättade för folket om det en ängel hade lärt honom – underbara välsignelser var möjliga genom ”Kristi försonande blod” (Mosiah 4:2). Tack vare hans budskap förändrade de sin syn på sig själva (se Mosiah 4:2), Anden förändrade deras önskningar (se Mosiah 5:2), och de slöt förbund med Gud om att de alltid skulle göra hans vilja (se Mosiah 5:5). Det var på det här sättet kung Benjamins ord påverkade hans folk. Hur påverkar de dig?

Förslag på hur man lär sig hemma och i kyrkan

Mosiah 4

Genom Jesus Kristus kan jag få och behålla förlåtelse för mina synder.

Ibland, även när du har känt dig förlåten för dina synder, kan du ha svårt att behålla den känslan och hålla dig kvar på rättfärdighetens stig. Kung Benjamin lärde sitt folk hur de kunde både ta emot och behålla sina synders förlåtelse. När du studerar kapitel 4 i Mosiah kan du ställa dig frågor som de här:

Vers 1–8.På vilka villkor ger Gud förlåtelse för dina synder? Vad lär du dig om honom i de här verserna som inspirerar dig att omvända dig? Hur kan man veta att man har omvänt sig?

Vers 11–16.Vad händer, enligt de här verserna, om vi gör det som beskrivs i vers 11? Hur har du eller någon du älskar upplevt de här förändringarna? Jämför de här förändringarna med de förändringar som beskrivs i Mosiah 3:19.

Vers 16–30.Hur kan du behålla dina synders förlåtelse genom att berätta för andra om det du har? Hur kan du tillämpa vers 27 på dina ansträngningar att bli kristuslik?

På vilket sätt är vi alla tiggare? Enligt de här verserna, hur bör vi behandla alla Guds barn (se Mosiah 4:26)? Vilka behöver din hjälp?

Se även Becky Craven, ”Behåll växeln”, Liahona, nov. 2020, s. 58–60.

Mosiah 4:5–10

Bild
ikon för seminariet
Jag tror och litar på Gud.

Kung Benjamins uppmaning att tro och lita på Gud är lika viktig i dag som den var i forna tider. När du läser Mosiah 4:5–10, sök då efter sanningar om Gud som ger dig anledning att lita på honom. Lägg märke till de uppmaningar kung Benjamin ger i vers 10. Varför skulle tillit till Gud göra det lättare att göra det som kung Benjamin uppmanar till?

Du kan söka i några av de här ytterligare skriftställena för att göra en lista över Guds egenskaper: Jeremia 32:17; 1 Johannesbrevet 4:8; 2 Nephi 9:17; Alma 32:22; Mormon 9:9; Ether 3:12; Läran och förbunden 19:1–3; 88:41 (se även videon ”Kristuslika egenskaper”, Evangeliebiblioteket). Du kan använda din lista för att komma på olika sätt att avsluta en mening som den här: ”Eftersom jag vet att Gud är , kan jag lita på att han .”

Vår tillit till Gud ökar när vi får erfarenheter av honom. Vad i Mosiah 4:1–3 hjälpte kung Benjamins folk att få ”insikt om Guds godhet” (v. 6)? Tänk på erfarenheter du haft av Gud. Vad har de här erfarenheterna lärt dig om honom? Vilka steg tar du (eller kan du ta) för att fördjupa din tro på eller tillit till Gud?

Se även Jeffrey R. Holland, ”Guds storhet”, Liahona, nov. 2003, s. 70–73; Gospel Topics ”Gud Fadern” [God the Father], Gospel Library; ”Han lever, Fader vår”, Psalmer, nr 197.

Berätta om heliga upplevelser. Vissa upplevelser är för heliga eller personliga för att man ska berätta om dem. När du ber andra berätta om upplevelser, pressa dem inte att berätta om de inte vill.

Mosiah 4:29–30

Jag måste ge akt på mina tankar, ord och gärningar.

Gud ger oss inte en lista över varje möjlig synd. Vad gör han i stället enligt Mosiah 4:29–30? Begrunda hur dina tankar, ord och gärningar påverkar dig själv och andra. Hur påverkar de din relation med Gud? Hur ger du akt på dig själv?

Mosiah 5:1–5

Herrens Ande kan orsaka en mäktig förändring i mitt hjärta.

Det är vanligt att människor säger: ”Jag kan inte förändras. Jag är bara sådan.” Kung Benjamins folks upplevelse visar oss däremot hur Herrens ande verkligen kan förändra våra hjärtan. När du läser Mosiah 5:1–5, tänk då på hur den ”mäktiga förändring” som leder till sann omvändelse har skett – eller kan ske – i ditt liv. Tänk på de subtila, gradvisa förändringarna och de ”mäktiga” upplevelserna. Hur hjälper de här upplevelserna dig när du ställs inför frestelser?

Se även Hesekiel 36:26–27; Alma 5:14; ”En hjärtats förvandling”, ”Kung Benjamins folk sluter förbund” (videor), Evangeliebiblioteket.

Bild
Kristus botar en sjuk kvinna

Helande händer, av Adam Abram

Mosiah 5:5–15

Jag tar på mig Kristi namn när jag ingår förbund med honom.

Vad lär du dig av Mosiah 5:7–9 om vad det innebär att ta på sig Jesu Kristi namn? Vad lär sakramentsbönerna (se Moroni 4–5) om det här? Hur kan du visa att du ”tillhör” Frälsaren?

Se även D. Todd Christofferson, ”Varför förbundsstigen?Liahona, maj 2021, s. 116–119.

Förslag på hur man kan undervisa barn

Mosiah 4:1–3, 10

Omvändelse ger glädje.

  • För att undervisa om omvändelsens glädje kanske du kan låta dina barn kladda eller smutsa ner sina händer och lägga märke till hur det känns när de har tvättat sig. Sedan kan du jämföra det med hur människorna i Mosiah 4:1–3 kände sig före och efter att deras synder blivit förlåtna. Bär ditt vittnesbörd om Frälsarens kraft att rena oss andligen.

  • Vet dina barn hur man omvänder sig fullständigt och uppriktigt? Hjälp dem hitta vad kung Benjamins folk gjorde i Mosiah 4:1–3, 10. De kan också gå igenom ”Omvända sig, omvändelse” i Handledning för skriftstudier. Hur gör Jesus Kristus omvändelsen möjlig?

Mosiah 4:12–26

Jesu Kristi evangelium inspirerar mig att behandla andra med kärlek och vänlighet.

  • Att tjäna andra får oss att må bra. Dina barn kanske kan berätta om ett tillfälle då de älskade eller tjänade någon och hur det kändes. Vilka anledningar finns det till att människor kanske inte vill tjäna andra? Vad kan vi säga till någon för att inbjuda dem att hjälpa behövande? Sök efter förslag i Mosiah 4:16–26.

  • Kung Benjamin lärde att när vi kommer till Kristus och får förlåtelse för våra synder blir vi ”fyllda av Guds kärlek” (Mosiah 4:12). Det leder till att vi är kärleksfulla och vänliga mot andra. Du och dina barn kan söka i Mosiah 4:13–16, 26 (eller en sång som ”Jag går med dig”, Barnens sångbok, s. 78–79) och hitta fraser som beskriver hur vi kan tjäna andra. De kan sedan dramatisera de här sakerna eller rita bilder av dem och gissa varandras fraser. Hur kan vi visa vänlighet hemma, i skolan eller i kyrkan?

Bild
ung flicka som leker med en baby

Jesus Kristus lärde oss att vara vänliga mot andra.

Mosiah 5:5–15

När jag ingår förbund med Gud tar jag på mig Kristi namn.

  • Dina barn kanske tycker att det är roligt att skapa namnbrickor med namnet ”Jesus Kristus” på och sätta fast dem på sina kläder över hjärtat (se den här veckans aktivitetssida). Medan de gör det kan du läsa Mosiah 5:12 för dem och prata om hur förbund, eller löften, med Gud är som att alltid ha Kristi namn ”skrivet i [våra] hjärtan”.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
Kristus matar fåglar

I hans ständiga vård, av Greg K. Olsen