Kom och följ mig 2024
6–12 maj: ”I Herrens kraft.” Mosiah 7–10


”6–12 maj: ’I Herrens kraft.’ Mosiah 7–10”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2024)

”6–12 maj. Mosiah 7–10”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2024)

Bild
Ammon undervisar kung Limhi

Minerva Teichert (1888–1976) Ammon inför kung Limhi, 1949–1951, olja på masonit, 90 x 120 cm. Brigham Young University Museum of Art, 1969.

6–12 maj: ”I Herrens kraft”

Mosiah 7–10

När kung Mosiahs folk åtnjöt ”oavbruten fred” i Zarahemla (Mosiah 7:1), vände sig deras tankar till en annan grupp nephiter, som många år tidigare hade lämnat dem för att bo i Lehi-Nephis land. Generationer hade gått och Mosiahs folk hade inte hört någonting från dem. Så Mosiah bad Ammon leda en sökpatrull för att hitta nephiterna som hade lämnat dem. Sökpatrullen fann att dessa nephiter, ”till följd av ondska” (Mosiah 7:24) var i träldom under lamaniterna. Men i och med Ammons och hans bröders ankomst fanns det plötsligt hopp om befrielse.

Ibland är vi som de här fångna nephiterna, vi lider på grund av våra synder och undrar hur vi någonsin ska finna frid igen. Ibland är vi som Ammon och känner oss manade att nå ut till andra för att till sist finna att våra ansträngningar har inspirerat dem att ”lyfta upp sina huvuden och fröjda sig, och sätta sin lit till Gud” (se Mosiah 7:19). Oavsett våra omständigheter behöver vi alla omvända oss och ”vända [oss] till Herren med helhjärtat uppsåt” i tro på att han ”ska … befria [oss]” (Mosiah 7:33).

Förslag på hur man lär sig hemma och i kyrkan

Mosiah 7:14–33

Jesus Kristus har makten att befria mig.

Mötet med Ammon gav kung Limhi hopp och han ville förmedla det hoppet till sitt folk. Kanske kan hans ord ge dig hopp också. Som bakgrund kan du gå igenom Limhis folks situation i Mosiah 7:20–25. Fundera sedan på de här frågorna när du läser Mosiah 7:14–33:

  • Vad sa Limhi för att stärka sitt folks tro på och hopp i Kristus?

  • Vilka fraser hjälper dig känna hopp (se v. 19, 33)?

  • Vilka upplevelser har hjälpt dig lita på att Gud kan och kommer att befria dig?

Se även: ”Han kommer, Förlossar’n för Israels hus”, Psalmer, nr 5.

Mosiah 7:26–27

Jag skapades ”till Guds avbild”.

I Mosiah 7:26–27 förklarade Limhi några av de sanningar som Abinadi undervisade om. Vilka sanningar kan du hitta i de här verserna? Hur påverkar de här sanningarna hur du ser på Gud och dig själv?

Se även Russell M. Nelson, ”Din kropp: En fantastisk gåva att värdesätta”, Liahona, aug. 2019, s. 50–55.

Mosiah 8:13–19

Bild
ikon för seminariet
Herren ger oss profeter, siare och uppenbarare till människornas nytta.

När Limhi hörde Ammons vittnesbörd om att Herren hade upprest en siare ”gladde han sig mycket och gav tack till Gud” (se Mosiah 8:19). Varför tror du att han kände så? Vad lär du dig om siare av Ammons ord i Mosiah 8:13–19?

I vår tid stöder vi första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum som profeter, siare och uppenbarare. Hur har de varit ”till stor nytta” för dig (Mosiah 8:18)? Vad har de lärt dig om Jesus Kristus?

Hur kan du, liksom Ammon, tala frimodigt om behovet av profeter, siare och uppenbarare (se Mosiah 8:13–18)? Vad kan du till exempel dela med din familj eller på sociala medier om

  • sanningar som har återställts i vår tid genom Joseph Smith och andra Herrens profeter (såsom Guds natur, vår gudomliga identitet eller familjens eviga natur). En genomgång av ”Återställelsen av Jesu Kristi evangeliums fullhet” eller ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen” (Evangeliebiblioteket) kan hjälpa dig komma på några av de här sanningarna.

  • budens och förrättningarnas välsignelser (som Visdomsordet, kyskhetslagen eller besegling av familjer).

Förra månaden hörde vi från profeter, siare och uppenbarare under generalkonferensen. Vilka budskap inspirerade dig? Vad ska du göra annorlunda baserat på det du har lärt dig? Vad sa Herrens siare om ”sådant som ska hända” (Mosiah 8:17)?

Se även Gospel Topics, ”Prophets” [Profeter], Gospel Library.

Mosiah 9–10

Jag kan möta mina svårigheter ”i Herrens kraft”.

Zeniff medgav att hans misstag hade försatt hans folk i en svår situation. Men senare, i strid mot lamaniterna, hjälpte han sitt folk att möta sina utmaningar med tro på Herren. När du läser Mosiah 9–10, leta då efter vad Zeniffs folk gjorde för att visa sin tro. Hur stärkte Gud dem? Hur har han stärkt dig? Vad innebär det för dig att gå framåt ”i Herrens kraft” (Mosiah 9:17; 10:10–11)?

Mosiah 10:11–17

Mina val kan påverka flera generationer.

När du läser Mosiah 10:11–17, ta då reda på hur handlingar och inställningar hos tidigare generationer lamaniter påverkade de generationer som följde. Vad säger det här om hur dina val kan påverka andra – på gott och ont – även människor som ännu inte är födda?

Använd åskådningsundervisning. Åskådningsundervisning gör lärandet roligt och minnesvärt. Kanske kan en rad dominobrickor visa hur människors val kan påverka deras efterkommande (se Mosiah 10:11–17).

Förslag på hur man kan undervisa barn

Mosiah 7:19

Gud hjälpte människor i skrifterna, och han kan hjälpa mig.

  • När kung Limhis folk var i nöd återgav han skriftställen för att bygga upp deras tro. Fråga dina barn om berättelser ur skrifterna eller personer som hjälper dem att ha tro. Sedan kan du läsa Mosiah 7:19 för dem och gå igenom berättelserna som nämns i den här versen (se ”Påsken” och ”Israeliterna i öknen” i Berättelser ur Gamla testamentet, s. 70–76). Dina barn kanske vill dramatisera dem. Hur hjälpte Herren folket i de här berättelserna? Hur kan han hjälpa oss?

  • För fler exempel på hur Herren hjälper oss, välj några verser ur ”Mormons boks berättelser” eller ”Nephis mod” (Barnens sångbok, s. 62–63, 64–65) att sjunga tillsammans med barnen. Hjälp dem se hur Herren hjälpte människorna i Mormons bok och hur han kan hjälpa oss.

Mosiah 8:16–18

Gud har gett oss profeter, siare och uppenbarare.

  • Ett sätt att undervisa om siare är att jämföra dem med sådant som hjälper oss se bättre, som glasögon, kikare eller ett mikroskop. När du sedan läser Mosiah 8:17 för dina barn kan de kupa händerna för ögonen som om de tittar genom kikare varje gång de hör ordet ”siare” (se även Mose 6:35–36). Prata med dem om sådant som Herren hjälper profeter att ”se” som vi inte kan. Vad har våra profeter eller siare, som Joseph Smith, uppenbarat för oss?

  • När du har läst Mosiah 8:16–18 med dina barn kan du hjälpa dem komma på sätt att avsluta en mening som En siare är som … som hjälper oss … . En siare är till exempel som en trafikskylt som leder oss till Jesus.

  • Du kan också rita fotavtryck på papper och be dina barn rita bilder på dem av sådant som profeter, siare och uppenbarare har gett oss råd om att göra. Lägg fotspåren i en bana runt rummet och låt dina barn gå på de här fotspåren. Hur kan en siare vara ”till stor nytta” för oss (se Mosiah 8:17–18)?

Mosiah 9:14–18; 10:10–11

När jag är svag kan Herren stärka mig.

  • När barn står inför utmaningar känner de sig ibland svaga och hjälplösa. Hur ska du hjälpa dina barn att förlita sig på Herrens styrka? Du kan fråga dem vad vi gör för att bli fysiskt starka. Vad menas med att ha ”mänsklig styrka” (Mosiah 10:11)? Vad innebär det att ha ”Herrens kraft” (Mosiah 9:17–18; se även 10:10)? Hur tar vi emot Herrens kraft? Dina barn kan rita en bild av sådant som hjälper dem ta emot Herrens styrka.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
Joseph Smith med Moroni

Syn till Joseph Smith, av Clark Kelley Price