Kom och följ mig 2024
13–19 maj: ”Ett ljus … som aldrig kan förmörkas.” Mosiah 11–17


”13–19 maj: ’Ett ljus … som aldrig kan förmörkas.’ Mosiah 11–17”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2024)

”13–19 maj. Mosiah 11–17”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2024)

Bild
Abinadi vittnar för kung Noa

Abinadi inför kung Noa, av Andrew Bosley

13–19 maj: ”Ett ljus … som aldrig kan förmörkas”

Mosiah 11–17

Stora bränder kan börja med en enda gnista. Abinadi var bara en man som vittnade mot en mäktig kung och hans hov. På det stora hela taget förkastades hans ord, och han dömdes till döden. Men hans vittnesbörd om Jesus Kristus, som är det ”ljus … som aldrig kan förmörkas” (Mosiah 16:9), tände något inom den unge prästen Alma. Den här omvändelsens gnista växte sakta när Alma ledde många andra till omvändelse och tro på Jesus Kristus. Lågorna som dödade Abinadi dog så småningom ut, men den brinnande tro som hans ord skapade skulle få en varaktig inverkan på nephiterna, och på människorna som läser hans ord i dag. De flesta av oss kommer aldrig att ställas inför riktigt samma sak som Abinadi på grund av våra vittnesbörd, men vi har alla stunder när det är ett mått på vår tro och vårt mod att följa Jesus Kristus. Vittnesbördets och modets flammor i ditt hjärta kanske flammar upp av att du studerar Abinadis vittnesbörd.

Se även ”Abinadi vittnar om Jesus Kristus” (video), Evangeliebiblioteket.

Förslag på hur man lär sig hemma och i kyrkan

Mosiah 11–1317

Bild
ikon för seminariet
Jag kan stå upp för Jesus Kristus, även när jag står ensam.

När du studerar Mosiah 11–1317, titta då på bilderna av Abinadi i det här lektionsförslaget. Vad lär du dig om att stå som vittne om Kristus? Du kan särskilt fokusera dina studier på skriftställen och frågor som de här:

När har du känt att du stod ensam i att försvara Frälsaren och hans evangelium? Hur hjälpte han dig att känna att han var med dig? När du begrundar det här kan du läsa berättelsen om Elisha och hans unga tjänare i 2 Kungaboken 6:14–17. Vad inspirerar dig i den här berättelsen?

Du kan också söka på sidorna 31–33 i Vägledning för de unga: En guide för att göra val efter uttryck som ger dig mod att försvara sanningen. Eller så kan du göra detsamma i texten till en psalm som ”Gör vad är rätt” eller ”Låt oss sträva fram” (Psalmer, nr 160, 166).

Hur ska du tillämpa det du lärde dig av Abinadi? Videon ”Våga stå ensam” (Evangeliebiblioteket) skildrar situationer där du kan stå för Kristus och hans evangelium. Vilka andra exempel kan du komma på?

Se även Romarbrevet 1:16; 2 Timoteusbrevet 1:7–8; ”Kapitel 8: En uppmaning till mod”, Kyrkans presidenters lärdomar: Thomas S. Monson (2022), s. 135–147; Gospel Topics, ”Faith in Jesus Christ” [Tro på Jesus Kristus], Gospel Library.

Undervisa genom Anden. ”Kraftfull evangelieundervisning kräver inte bara lektionsförberedelser utan även god andlig förberedelse … [för att] lättare höra och följa Andens vägledning när du undervisar” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 17).

Mosiah 12:19–37

Jag behöver anstränga mig av hjärtat för att förstå Guds ord.

Kung Noas präster kände till Guds ord. De kunde citera skriftställen och gjorde anspråk på att undervisa buden. Ändå verkade deras liv inte påverkas av Frälsarens evangelium. Varför var det så?

Tänk på det här när du läser Mosiah 12:19–37. Vad tror du att det innebär att använda hjärtat till att förstå Guds ord? Vilka ord eller fraser inspirerar dig till att göra förändringar i ditt sätt att lära dig evangeliet?

Mosiah 13:11–26

Guds bud bör stå skrivna i mitt hjärta.

Begrunda Abinadis iakttagelse att buden ”inte var skrivna i prästernas hjärtan” (se Mosiah 13:11). Vad kan det här uttrycket betyda? När du läser Mosiah 13:11–26, fundera då över om de här buden är skrivna i ditt hjärta.

Se även Jeremia 31:31–34; 2 Korintierbrevet 3:3.

Mosiah 14–15

Jesus Kristus led för mig.

Lägg märke till ord och uttryck i Mosiah 14–15 som beskriver Frälsaren och det han genomled för dig. Vilka verser fördjupar din kärlek och tacksamhet till honom?

Mosiah 15:1–12

Hur är Jesus Kristus både Fadern och Sonen?

Abinadi lärde att Gud Sonen – Jesus Kristus – skulle bli Återlösaren (se Mosiah 15:1), skulle bo i köttet, och vara både människa och Gud (v. 2–3). Han underkastade sig fullständigt Faderns vilja (v. 5–9). Därför är Jesus Kristus både Guds Son och den fullkomlige jordiske representationen av Gud Fadern (se Johannes 14:6–10).

Jesus Kristus är också Fadern i den bemärkelsen att när vi tar emot hans återlösning blir vi ”hans avkomlingar” och ”Guds rikes arvingar” (Mosiah 15:11–12). Med andra ord blir vi andligen pånyttfödda genom honom (se Mosiah 5:7).

Varför tycker du att det är viktigt att känna till de här sanningarna om vår himmelske Fader och Jesus Kristus? Hur stärker Abinadis vittnesbörd din tro på dem?

Förslag på hur man kan undervisa barn

Mosiah 11–1317

Jag kan stå upp för Jesus Kristus, även när jag står ensam.

  • Någon gång i livet utsätts vi alla för påtryckningar att göra val som går emot vår tro på Jesus Kristus. Vad kan dina barn lära sig av Abinadi om att stå som ett vittne om Jesus Kristus, även när det är inte är populärt? Konstverken i det här lektionsförslaget eller ”Kapitel 14: Abinadi och kung Noa” (i Berättelser ur Mormons bok, s. 38–42) kan hjälpa dem att föreställa sig berättelsen i Mosiah 11–1317. Fråga vad de gillar med Abinadi.

  • Dina barn kanske kan tycka om att dramatisera delar av Abinadis berättelse. Sedan kan de dramatisera verkliga scenarier för att öva på vad de kan göra om andra vill att de ska göra något som är fel. Eller så kan de berätta om tillfällen när de var modiga i att följa Jesus Kristus. Hur följde Abinadi Jesus Kristus (se Mosiah 13:2–9; 17:7–10)? Varför gjorde inte kung Noa det han visste var det rätta (se Mosiah 17:11–12)?

Mosiah 12:33–36; 13:11–24

Jag bör lyda de tio budorden.

  • Kung Noas präster kände till buden men hade dem inte ”skrivna i [sina] hjärtan” (Mosiah 13:11). Hur kan du hjälpa dina barn att ha kunskap om buden och att älska dem? De kanske kan skriva buden från Mosiah 12:33–36 och 13:11–24 på hjärtformade papperslappar. När de gör det kan du prata med dem om vad de här buden betyder och hur de ska följa dem. Hur skriver vi dessa bud i våra hjärtan?

  • Ni kan även sjunga en sång om buden tillsammans, till exempel ”Håll alla buden” (Barnens sångbok, s. 68–69). Vilka välsignelser kommer av att hålla buden?

Bild
far och son läser skrifterna

Skrifterna lär oss Guds bud.

Mosiah 14; 16:4–9

Min himmelske Fader sände Jesus Kristus för att leda mig tillbaka till honom.

  • Även om det är ett kort kapitel innehåller Mosiah 14 flera ord och uttryck som beskriver Jesus Kristus. Du och dina barn kanske kan göra en lista över dem när ni läser kapitlet tillsammans. Sedan kan ni prata om hur ni känner för Frälsaren när ni studerar de här orden och uttrycken.

  • För att undervisa om Kristus citerade Abinadi profeten Jesaja, som jämförde oss med vilsna får. Kanske kan dina barn berätta om upplevelser när de tappade bort något eller gick vilse. Hur kändes det för dem? Vad gjorde de? Sedan kan ni tillsammans läsa Mosiah 14:6 och 16:4–9. Hur är vi som får som irrar bort från Gud? Hur hjälper Jesus Kristus oss att komma tillbaka?

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
Abinadi vittnar för kung Noa

Hans ansikte lyste med utomordentlig lyster, av Jeremy Winborg