Riippuvuus
Askel 7: Nöyryys


“Askel 7: Nöyryys,” Riippuvuuksista toipumisen ohjelma: Opas riippuvuuksista toipumiseen ja paranemiseen (2005), 41–46

“Askel 7,” Riippuvuuksista toipumisen ohjelma, 41–46

Askel 7

Nöyryys

Avainperiaate: Pyydä nöyrästi taivaallista Isää poistamaan vajavuutesi.

Kaikki askelet vaativat nöyryyttä, mutta askel 7 vaatii sitä aivan erityisesti: ”Pyydä nöyrästi taivaallista Isää poistamaan vajavuutesi.” Askelessa 6 kehittämämme nöyrä sydän sai meidät polvillemme pyytämään askelessa 7 Herraa poistamaan vajavuutemme. Kun olimme edistyneet tähän vaiheeseen, olimme valmiita rukoilemaan ilman mitään muuta vaikutinta kuin halumme olla sydämeltämme ja mieleltämme yhtä taivaallisen Isämme ja Herramme Jeesuksen Kristuksen kanssa. Emme enää tyytyneet tapojen tai edes elämäntyylin muutoksiin. Olimme viimein valmiita sallimaan Jumalan muuttaa todellisen luonteemme.

Askel 7 edusti jokaiselle meistä sellaista täydellistä antautumista Vapahtajalle, että monikaan meistä ei voinut muuta kuin huutaa sydämessään Alman tavoin: ”Oi Jeesus, sinä Jumalan poika, armahda minua” (Alma 36:18). Aito katumus täytti sydämemme, ei vain siksi, että olimme kärsineet tai tuottaneet kärsimystä muille, vaan koska surimme sitä, että emme voineet poistaa omia vajavuuksiamme edes toipuessamme.

Saatuamme osaksemme Jumalan rakkautta halusimme luopua kaikista synneistämme, jopa kaikesta taipumuksestamme syntiin, jotta voisimme tuntea Hänet paremmin. Viimein tarjosimme vapaaehtoisesti ja koko sydämestämme koko sielumme Jumalalle ja pyysimme Häntä antamaan meille anteeksi ja tekemään meidät Hänen kuvakseen. Lopultakin olimme oivaltaneet, ettei mikään muu nimi, ei mikään muu tapa eikä keino voi tuoda meille täyttä syntiemme anteeksiantoa. Salaamatta mitään me anoimme Isältä, että Hän loppumattomassa armossaan antaisi meille anteeksi kaiken ylpeytemme, kaikki rikkomuksemme ja vajavuutemme. Pyysimme Häntä suomaan meille armoa, jotta voisimme Hänen avullaan pitää yllä tätä uutta elämäntapaa.

Herra ei aloittanut tällaista koko luonteemme vallankumouksellista muutosta ennen kuin sallimme Hänen tehdä niin. Askelessa 7 teimme päätöksemme. Meidän oli omasta tahdostamme nöyrryttävä. Meidän oli luovuttava jokaisesta hitusestakin itseriittoista ylpeyttä ja myönnettävä, että yrityksemme pelastaa itsemme olivat olleet riittämättömiä. Meidän oli tutkisteltava kuningas Benjaminin opettamaa totuutta ja elettävä sen mukaan – että me kaikki olemme kerjäläisiä Jumalan edessä eikä meillä ole mitään pelastuksen toivoa omine ponnistuksinemme, vaan ainoastaan Jeesuksen Kristuksen laupeuden ja armon kautta (ks. Moosia 2:21; 4:19–20).

Askel 7 merkitsi jokaiselle meistä sitä hetkeä, jolloin viimein antaudumme varauksetta iankaikkiselle totuudelle, jota opetetaan kohdassa Moosia 16:4: ”Koko ihmissuku joutui kadotetuksi; ja katso, se olisi ollut loppumattomasti kadotettu, ellei Jumala olisi lunastanut kansaansa sen kadotetusta ja langenneesta tilasta.” Kokemuksemme opetti meille, että askelen 7 ottaminen ei vapauttanut meitä siitä työstä, joka meidän oli tehtävä. Meidän täytyi yhä olla kärsivällisiä ja ”ponnistella eteenpäin lujina Kristuksessa” (2. Nefi 31:20).

Emme olleet täysin vapautuneet halusta tehdä syntiä. Meidän oli opittava hyväksymään elämä Jumalan ehdoilla ja odottamaan Hänen tarkoitustensa ja ajoituksensa toteutumista – jopa omien vajavuuksiemme poistamisessa. Ottaessamme askelen 7 opimme elämään osoittaen samanlaista nöyryyttä ja kärsivällisyyttä Jumalaa kohtaan kuin Alma ja hänen veljensä, kun heidän kuormansa kevenivät mutta eivät poistuneet: ”He alistuivat iloiten ja kärsivällisesti kaikkeen Herran tahtoon” (Moosia 24:15). Hylkäsimme viimein sen ajatuksen, että voisimme tulla täydellisiksi omin avuin ja hyväksyimme sen totuuden, että Jumala haluaa meidän voittavan heikkoutemme tässä elämässä tulemalla Kristuksen luokse ja tulemalla täydellisiksi Hänessä. Havaitsimme, että Hänen armonsa avulla me kykenimme kieltäytymään kaikesta jumalattomuudesta ja ymmärtämään, että pelastuksemme ei tule oman voimamme vaan Hänen voimansa ansiosta (ks. Moroni 10:32).

Jokaiseen askeleeseen liittyy varoitus, eikä askel 7 ole poikkeus. Meidän, jotka olemme omaksuneet nämä periaatteet, täytyy varoittaa sinua siitä, ettet voi odottaa ottavasi tätä askelta ilman uhrausta – ja oikeutetusti niin. Opin ja liittojen kohdassa 59:8 Herra käskee: ”Uhraa uhri Herralle, Jumalallesi, vanhurskaasti, nimittäin särkyneen sydämen ja murtuneen mielen uhri.” Tämä uhri on askelen 7 ydin. Jopa silloin, kun tunnet vielä uudelleensyntymäsi tuskia, muista, että Hänen kärsimyksensä, ei sinun, takaa vapautumisesi synnistä. Sinun uhrauksesi on vain vaatimaton muistutus Hänen ”suuresta ja viimeisestä uhristaan” (Alma 34:14) sinun puolestasi.

Kun luovutat kaiken Jumalan käsiin, olet viimein tehnyt kaiken voitavasi saadaksesi Hänen päivänselvän todistuksensa siitä, että syntisi ovat anteeksi annetut ja että menneisyytesi on todella menneisyyttä. Niiden ihmisten tavoin, jotka kääntyivät Mormonin kirjassa, voit todistaa, että olet saanut ”Jumalan voiman ja Hengen, joka [on] Jeesuksessa Kristuksessa” (3. Nefi 7:21). Alman tavoin voit huudahtaa: ”En enää voinut muistaa tuskiani; niin, syntieni muisto ei enää raastanut minua. Ja oi, mikä ilo, ja minkä ihmeellisen valon minä näinkään; niin, minun sieluni täyttyi yhtä suuresta ilosta kuin tuskani oli ollut!” (Alma 36:19–20.)

Toiminta-askelet

Tavoittele Vapahtajan sovitustyön voimaa omaan elämääsi mietiskelemällä sakramenttirukouksia

Yksi tehokas mietiskelytapa on ajatella jotakin pyhien kirjoitusten jaetta tai kohtaa, kun rukoilet, että ymmärtäisit sen merkityksen ja soveltumisen omaan elämääsi. Koska jokaisen meistä on tehtävä sakramenttirukouksissa toistettu liitto, voisit mietiskellä niitä.

Kun noudatat profeettojen kutsua soveltaa pyhiä kirjoituksia elämääsi, haluat ehkä lukea kohdat Moroni 4:3 ja 5:2 sekä pohtia nöyrästi noita pyhiä sanoja minämuodossa. Esimerkiksi ”Oi Jumala, iankaikkinen Isä, [minä pyydän] sinua Poikasi Jeesuksen Kristuksen nimessä siunaamaan ja pyhittämään tämän leivän [minun sielulleni, kun sitä nautin] – – ja [pidän] hänen käskynsä, jotka hän on antanut [minulle], jotta hänen Henkensä olisi aina [minun kanssani].”

Rukoile Jumalaa nöyrästi, että Hän tekisi puolestasi sen, mitä et voi itse tehdä

Kun pidät sydämessäsi yksinkertaisen rukouksen, kuten ”Herra, mitä Sinä haluat minun tekevän?” tai ”Tapahtukoon Sinun tahtosi”, sinua muistutetaan jatkuvasti siitä, että olet täysin riippuvainen Herrasta. Jumalan rakkaus, sinun rakkautesi Häneen ja Hänen rakkautensa sinua kohtaan, auttaa sinua muodostamaan sellaisen suhteen, johon voit antautua varauksetta. Hait tätä rakkautta kaikki ne vuodet, jotka olit riippuvuuden ansassa. Askelella 7 löydät tavan saada rauhan, kun astut ”Herran lepoon” (Moroni 7:3, katso myös Alma 58:11; Ezra Taft Benson, ”Jeesus Kristus, lahjat ja odotukset”, Valkeus, joulukuu 1987, s. 3–5).

Tutki ja ymmärrä

Seuraavat pyhien kirjoitusten kohdat ja kirkon johtajien sanat voivat auttaa sinua ottamaan askelen 7. Käytä näitä pyhien kirjoitusten kohtia ja kysymyksiä mietiskelyyn, tutkimiseen ja kirjoittamiseen. Kirjoita rehellisesti ja yksityiskohtaisesti.

Nöyryyden valitseminen

”Kun sanoin teille, että te olette siunattuja, koska teidät pakotettiin olemaan nöyriä, ettekö luule, että vielä siunatumpia ovat ne, jotka itse todella nöyrtyvät sanan tähden?” (Alma 32:14.)

  • Useimmat meistä tulivat toipumiskokouksiin epätoivoisina, riippuvuuksiemme seurausten ajamina. Meidät pakotettiin nöyrtymään. Sillä nöyryydellä, jota kuvataan askelessa 7, on kuitenkin toinen syy. Se on vapaaehtoista. Se on tulos omasta valinnastasi nöyrtyä. Kuinka nöyrtymistä koskevat tunteesi ovat muuttuneet sen jälkeen, kun aloit toipua?

Ilosta täyttynyt

”Ja se oli nähnyt itsensä omassa lihallisessa tilassaan, jopa maan tomuakin vähäisempänä. Ja he kaikki huusivat kuuluvasti yhteen ääneen sanoen: Oi armahda ja pelasta meidät Kristuksen sovitusveren kautta, niin että me saisimme syntimme anteeksi ja sydämemme voisi puhdistua; sillä me uskomme Jeesukseen Kristukseen, Jumalan Poikaan, joka loi taivaan ja maan ja kaiken ja joka on tuleva alas ihmislasten keskuuteen.

Ja tapahtui, että kun he olivat puhuneet nämä sanat, Herran Henki tuli heidän päällensä, ja he täyttyivät ilosta saatuaan anteeksiannon synneistään ja saatuaan omantunnonrauhan suuren uskon tähden, joka heillä oli Jeesukseen Kristukseen, joka oli tuleva.” (Moosia 4:2–3.)

  • Kuningas Benjaminin kansa piti sellaisen rukouksen, jonka me pidämme ottaessamme askelen 7. He tunsivat rauhaa ja iloa, kun Herran Henki tuli heidän päälleen ja antoi heille anteeksi heidän syntinsä. Pohdi kokemuksia, joissa olet tuntenut samoin. Kirjoita, millaista olisi, jos näistä tunteista tulisikin elämäntapasi.

Usko Jumalaan

”Uskokaa Jumalaan; uskokaa, että hän on ja että hän on luonut kaiken sekä taivaassa että maan päällä; uskokaa, että hänellä on kaikki viisaus ja kaikki valta sekä taivaassa että maan päällä; uskokaa, että ihminen ei käsitä kaikkea, minkä Herra voi käsittää.

Ja vielä, uskokaa, että teidän täytyy tehdä parannus synneistänne ja hylätä ne ja nöyrtyä Jumalan edessä, ja pyytäkää vilpittömin sydämin, että hän antaa teille anteeksi; ja nyt, jos uskotte kaiken tämän, katsokaa että teette sen.

Ja vielä minä sanon teille, niin kuin olen sanonut ennenkin, että koska olette tulleet tuntemaan Jumalan kirkkauden, tai jos olette tunteneet hänen hyvyyttään tai maistaneet hänen rakkauttaan ja olette saaneet syntinne anteeksi, mikä saa teidän sielussanne aikaan näin tavattoman suuren ilon, niin minä tahdon teidän muistavan ja pitävän aina muistissa Jumalan suuruuden ja oman mitättömyytenne ja hänen hyvyytensä ja pitkämielisyytensä teitä ansiottomia luotuja kohtaan ja nöyrtyvän aina nöyryyden syvyyksiin asti, huutaen avuksi Herran nimeä päivittäin ja pysyen lujina uskossa siihen, mikä on tuleva, minkä enkelin suu puhui.

– – Jos te tämän teette, te saatte aina riemuita ja olla täynnä Jumalan rakkautta ja säilyttää aina syntienne anteeksiannon; ja te kehitytte hänen kirkkautensa tuntemisessa, joka teidät loi, eli sen tuntemisessa, mikä on oikeaa ja totta.” (Moosia 4:9–12.)

  • Kirjoita rukoillen luettelo niistä asioista, jotka meidän on kuningas Benjaminin mukaan tehtävä. Kuinka nämä asiat liittyvät askelen 7 ottamiseen?

  • Mitä lupauksia seuraa siitä, että menettelee kuten kuningas Benjamin neuvoi? (Katso viimeinen jae.)

  • Jos saisit nämä lupaukset, mikä elämässäsi muuttuisi?

Lain ja käskyjen noudattaminen

”Sillä tätä tarkoitusta varten laki annettiin; sen vuoksi laki on tullut meille kuolleeksi, ja meidät on tehty eläviksi Kristuksessa uskomme tähden; kuitenkin me noudatamme lakia käskyjen tähden” (2. Nefi 25:25).

  • Meidät tehdään ”eläviksi Kristuksessa uskomme tähden” Häneen. Mitä se tarkoittaa, että laki on meille kuollut? Miksi pidämme jatkuvasti lain tai noudatamme käskyjä?

  • Mitä ajattelet nykyään lain noudattamisesta?

  • Kuinka käskyjen pitäminen ilmentää rakkauttasi Jumalaan?

Jumalan rakkaus

”Kun asetamme Jumalan ensimmäiselle sijalle, kaikki muu asettuu oikealle paikalleen tai jää pois elämästämme. Rakkautemme Herraa kohtaan määrää sen, mihin kohdistamme kiintymyksemme, kuinka käytämme aikamme, mitä harrastamme ja millainen on tärkeysjärjestyksemme.” (Ezra Taft Benson, ”Suurin käsky”, Valkeus, heinäkuu 1988, s. 3.)

  • Kun olet tähän saakka tullut tuntemaan Jumalan armoa ja hyvyyttä, olet todennäköisesti alkanut tuntea Jumalan rakkautta – rakkautta Häntä kohtaan ja Hänen rakkauttaan sinua kohtaan. Mieti, oletko tuntenut rakkauden lisääntyvän käydessäsi läpi näitä askelia, ja kirjoita siitä.

  • Kuinka askelta 7 voidaan pitää suurimpana rakkautesi osoituksena tähän mennessä?

Kristuksen nimen ottaminen päällesi

”Ja tapahtuu, että jokaisen, joka tekee tämän, havaitaan olevan Jumalan oikealla puolella, sillä hän on tunteva sen nimen, jolla häntä kutsutaan; sillä häntä kutsutaan Kristuksen nimellä” (Moosia 5:9).

  • Useimmat meistä ajattelevat aivan oikeutetusti Kristuksen nimen päällensä ottamisen kuuluvan kasteen ja sakramentin yhteyteen. Ajattele hetki sitä, mitä voisi merkitä se, että sinua kutsuttaisiin Kristuksen nimellä ja saisit Hänen maineensa omaksesi.

  • Mitä sinun pitää tehdä, jotta sinun havaittaisiin olevan Jumalan oikealla puolella? Minkä liiton teet, kun sinut kastetaan ja kun nautit sakramentin?

  • Kirjoita niistä tunteista, joita koet ajatellessasi Hänen halukkuuttaan antaa nimensä tai maineensa sinulle vastikkeeksi kaikista vajavuuksistasi.

Heikkouksistasi luopuminen

”Uskonnolla, joka ei vaadi kaiken uhraamista, ei ole milloinkaan riittävästi voimaa saada aikaan elämään ja pelastukseen johtavaa uskoa” (Lectures on Faith, toim. Joseph Smith, 1985, s. 69; ks. myös lainaus Won Youg Kon artikkelissa ”Uhraus on ilo ja siunaus”, Liahona, marraskuu 2005, s. 92).

  • Jotkut ihmiset, jotka lukevat nämä sanat, ajattelevat ”kaiken” viittaavan kaikkeen omaisuuteen. Kuinka kaikkien heikkouksiesi luovuttaminen Herralle on lisännyt ymmärrystäsi siitä, mitä kaiken uhraaminen tarkoittaa?