Riippuvuus
Askel 12: Palveleminen


“Askel 12: Palveleminen,” Riippuvuuksista toipumisen ohjelma: Opas riippuvuuksista toipumiseen ja paranemiseen (2005), 71–76

“Askel 12,” Riippuvuuksista toipumisen ohjelma, 71–76

Askel 12

Palveleminen

Avainperiaate: Koettuasi hengellisen heräämisen Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta vie tämä sanoma toisille ja toteuta näitä periaatteita kaikissa toimissasi.

Palveleminen auttaa sinua kasvamaan Hengen valossa koko loppuelämäsi ajan. Askelessa 10 opit arvioimaan elämääsi päivittäin ja ottamaan vastuun teoistasi. Askelessa 11 opit muistamaan Vapahtajaa joka hetki, jotta voisit saada Pyhän Hengen ohjausta niin usein kuin mahdollista. Askel 12 tuo tullessaan kolmannen ankkurin – muiden palvelemisen – joka takaa toipumisen jatkumisen ja syntien anteeksiannon.

Pysyäksesi vapaana riippuvuudesta sinun täytyy suuntautua itsestäsi ulospäin ja palvella. Halu auttaa toisia on hengellisen heräämisen luonnollinen seuraus.

Sinulla on toivon sanoma toisille riippuvuudesta kärsiville, kaikille murheellisille ja huolien painamille ihmisille, jotka ovat halukkaita harkitsemaan elämänsä muuttamista hengellisellä tavalla, ja kenelle tahansa, joka etsii totuutta ja vanhurskautta. Sanoma on, että Jumala on ihmeiden Jumala, aivan kuten Hän on aina ollut (ks. Moroni 7:29). Elämäsi todistaa sen. Sinusta on tulossa uusi ihminen Jeesuksen Kristuksen sovitustyön ansiosta. Jaat tämän sanoman parhaiten yrittäessäsi palvella muita. Kun palvelet, ymmärryksesi ja tietosi tästä tapahtumasarjasta vahvistuu ja syvenee.

Todistaminen Hänen laupeudestaan ja armostaan on yksi kaikkein tärkeimmistä palveluksista, jonka voit tarjota. Toisten taakkojen kantaminen ystävällisten tekojen ja epäitsekkään palvelemisen avulla on osa uutta elämäntapaasi Kristuksen seuraajana (ks. Moosia 18:8).

Presidentti Ezra Taft Benson on opettanut: ”Miehet ja naiset, jotka luovuttavat elämänsä Jumalalle, huomaavat, että Hän pystyy saamaan heidän elämästään irti paljon enemmän kuin he itse saisivat. Hän syventää heidän ilonsa, avartaa heidän näkemyksensä, kirkastaa heidän ymmärryksensä, vahvistaa heidän lihaksensa, kohottaa heidän mielialaansa, moninkertaistaa heidän siunauksensa, lisää heidän mahdollisuuksiaan, lohduttaa heidän sieluaan, antaa heille ystäviä ja vuodattaa heille rauhan. Se, joka kadottaa elämänsä Jumalan palveluksessa, löytää iankaikkisen elämän.” (”Jeesus Kristus – lahjat ja odotukset, Valkeus, joulukuu 1987, s. 4.)

Pohdi rukoillen tapoja palvella etsimällä aina Pyhän Hengen johdatusta. Jos olet halukas, löydät monia tilaisuuksia kertoa oppimistasi hengellisistä periaatteista. Löydät tapoja todistaa toisille ja tilaisuuksia palvella heitä monilla muilla tavoilla. Kun palvelet muita, säilytät nöyryytesi keskittymällä evankeliumin periaatteisiin ja toimintatapoihin, jotka olet oppinut. Vain silloin voit olla varma, että vaikuttimesi ja innoituksesi ovat hyviä. Varmista, että annat avokätisesti odottamatta tiettyä tulosta. Kunnioita toisten tahdonvapautta. Muista, että useimpien meistä täytyi ”käydä pohjalla”, ennen kuin olimme valmiita tutkimaan ja soveltamaan näitä periaatteita. Sama on totta useimpien niiden kohdalla, joita haluat auttaa.

Kun saat tietää muista, jotka taistelevat riippuvuutta vastaan omassa tai läheistensä elämässä, haluat ehkä kertoa heille tästä oppaasta ja MAP-perhepalveluiden riippuvuuksista toipumisen ohjelmasta. Jos he haluavat puhua, salli heidän tehdä niin. Kerro avuksi jotakin omasta tarinastasi, niin että he tietävät, että osaat suhtautua asiaan oikein. Älä anna neuvoja äläkä yritä muuttaa heitä mitenkään. Anna heille vain yksinkertaisesti tietoa tästä ohjelmasta ja hengellisistä periaatteista, jotka ovat koituneet siunaukseksi omassa elämässäsi.

Saatat huomata, että vaikka riippuvuudesta kärsivä ei olekaan valmis perehtymään näihin hengellisiin periaatteisiin, hänen perheenjäsenensä tai ystävänsä saattaa olla vastaanottavainen. Itse asiassa kuka tahansa näinä vaarallisina aikoina elävä voisi hyötyä evankeliumin periaatteiden oppimisesta ja soveltamisesta. Saatat ajoittain tuntea innoitusta antaa jollekulle oman kappaleen tätä opasta Mormonin kirjan kanssa. Näin tekemällä lahjoitat itse asiassa ne työkalut, jotka ovat auttaneet sinua rakentamaan elämäsi uudelleen tulemalla Kristuksen luokse.

Kun teet jotakin jonkun muun hyväksi tai jaat toivon ja toipumisen sanomaa, älä anna toisen ihmisen tulla liian riippuvaiseksi itsestäsi. Velvollisuutesi on rohkaista muita riippuvuuden kanssa kamppailevia kääntymään taivaallisen Isän ja Vapahtajan puoleen saadakseen ohjausta ja voimaa. Lisäksi sinulla pitäisi olla halu rohkaista heitäkin kääntymään Herran valtuutettujen palvelijoiden puoleen. Herra voi antaa suuria siunauksia niiden kautta, joilla on pappeuden avaimet.

Kun yrität auttaa muita, sinun täytyy ymmärtää, että heidän on vaikea toipua, elleivät perheenjäsenet tue heitä tai ymmärrä, että toipuminen vie aikaa. Kuitenkin kuka tahansa voi toipua, reagoivatpa muut – jopa läheisimmät rakkaat ihmiset – miten tahansa.

Kun viet muille sanomaa toipumisesta evankeliumin periaatteiden avulla, sinun pitää olla kärsivällinen ja sävyisä. Uudessa elämässäsi ei ole sijaa itsekeskeisyydelle eikä minkäänlaiselle ylemmyydentunteelle. Älä koskaan unohda, mistä olet tullut ja kuinka Jumalan armo pelasti sinut. Jeesus Kristus tekee saman ”kaikissa tapauksissa” niille, jotka tekevät parannuksen ja kääntyvät Hänen puoleensa (Moosia 29:20).

Innossasi auttaa muita huolehdi siitä, että säilytät tasapainon sanoman levittämisen ja oman ohjelmasi noudattamisen välillä. Sinun täytyy kiinnittää huomio ensisijaisesti näiden periaatteiden soveltamiseen itseesi. Yrityksesi esittää näitä ajatuksia toisille ovat juuri niin tehokkaita kuin kykysi ylläpitää omaa toipumistasi.

Nämä periaatteet, jotka olet oppinut ja joita olet noudattanut voittaaksesi riippuvuutesi, ovat samoja periaatteita, jotka johdattavat sinua toimimaan Herran suunnitelman mukaisesti kaikilla elämäsi alueilla. Käyttämällä näitä evankeliumin periaatteita voit pysyä vahvana loppuun asti, kuten Herra on käskenyt, ja voit tehdä sen iloiten.

Toiminta-askelet

Todista julkisesti, pidä kunniassa kutsumuksiasi ja kykyjäsi palvelemalla toisia, pidä perheilta ja perherukous, valmistaudu menemään temppeliin ja palvelemaan siellä

Todistuksesi taivaallisen Isän ja Hänen rakkaan Poikansa Jeesuksen Kristuksen rakkaudesta ja armosta ei ole enää teoriaa. Siitä on tullut elävää todellisuutta. Olet kokenut sen itse. Kun olet tiedostanut Heidän rakkautensa sinua kohtaan, olet tiedostanut Heidän rakkautensa muitakin kohtaan.

Presidentti Howard W. Hunter on opettanut: ”Niillä meistä, jotka ovat saaneet osansa sovituksesta, on velvollisuus todistaa uskollisesti Herrastamme ja Vapahtajastamme” (”The Atonement and Missionary Work”, uusien lähetysjohtajien seminaari, 21. kesäkuuta 1994, s. 2; ks. lainaus artikkelissa Neal A. Maxwell,”Todistamme suurenmoisesta ja loistavasta sovituksesta”, Liahona, huhtikuu 2002, s. 9).

Todista perheellesi sanoin ja teoin oman kotisi rauhassa. Todista normaaleissa perheilloissa, perherukouksissa sekä perheen tutkiessa pyhiä kirjoituksia. Todista osallistuessasi perheesi kanssa palveluhankkeisiin ja eläessäsi elämääsi Kristuksen kaltaisella tavalla. Voit todistaa myös kirkon tilaisuuksissa, kuten paasto- ja todistuskokouksissa tai luokissa tai palvellessasi muuten kirkossa.

Pidä saamasi kirkon tehtävät kunniassa. Jos sinulla ei ole tehtäviä seurakunnassasi tai vaarnassasi, kerro piispallesi, että haluat palvella. Voit toimia toisten siunaukseksi osallistumalla sukututkimustyöhön ja valmistautumalla palvelemaan Jumalaa ja muita temppelissä ja tekemään siellä liitot Herran kanssa. Presidentti Gordon B. Hinckley on opettanut: ”Temppelipalvelu on kaiken opetuksemme ja aktiivisuutemme hedelmä” (”Avaussanat”, Liahona, marraskuu 2005, s. 4). Tässä oppaassa opetetut periaatteet johdattavat sinut temppeliin. Ne lisäävät haluasi palvella siellä.

Vaikka et ehkä aikaisemmin pitänyt sitä mahdollisena, voit nyt kuvitella astuvasi sisään pyhän temppelin ovista nauttiaksesi täysin siemauksin siellä vallitsevasta rauhasta ja tunteaksesi Herran läheisyyttä Hänen huoneessaan. Temppelistä löydät hengellistä voimaa jatkaa toipumista. Vanhin Joseph B. Wirthlin kahdentoista apostolin koorumista on todistanut: ”Säännöllinen temppelityö voi antaa hengellistä voimaa. Se voi toimia päivittäisen elämän ankkurina ja opastuksen, suojan, turvallisuuden, rauhan ja ilmoituksen lähteenä.” (”Hyvän etsiminen”, Valkeus, heinäkuu 1992, 84.)

Palvele toisia, jotka kamppailevat riippuvuuden kanssa, kertomalla toipumisen periaatteista; sovella näitä periaatteita kaikilla elämän alueilla

MAP-perhepalveluiden riippuvuuksista toipumisen ohjelma tarjoaa suurenmoisia mahdollisuuksia palvella. Voit palvella toisia osallistumalla kokouksiin ja kertomalla kokemuksistasi, uskostasi ja toivostasi. Voit tukea toisia ja vahvistaa heitä.

Kun olet soveltanut evankeliumin periaatteita käytäntöön, olet oppinut, että sovitus koskee kaikkia elämän alueita. Presidentti Boyd K. Packer kahdentoista koorumista on todistanut: ”Jostakin syystä me ajattelemme, että Kristuksen sovitus koskee ainoastaan lunastusta lankeemuksesta, hengellisestä kuolemasta kuolevaisen elämän lopussa. Se on paljon muutakin. Se on alati läsnä oleva voima käytettäväksi arkielämässä. Kun syyllisyys vaivaa tai raastaa tai kun murhe painaa meitä, Hän voi parantaa meidät.” (”Mestarin käden kosketus”, Liahona, heinäkuu 2001, s. 26.)

Voit levittää tätä sanomaa muille esimerkilläsi ja kannustavilla sanoillasi. Kun kohtaat ihmisiä päivän mittaan, tervehdi heitä hymyillen. Osoita kiitollisuutta siitä, mitä he tekevät. Kun tilaisuuksia tarjoutuu, todista siitä toivosta, joka tulee Jeesuksen Kristuksen sovitustyön kautta.

Tutki ja ymmärrä

Pyhät kirjoitukset ja kirkon johtajien opetukset auttavat sinua jatkamaan toipumistasi. Tutki seuraavia pyhien kirjoitusten kohtia ja lausuntoja. Käytä niitä rukouksen kaltaisen mietiskelyn, henkilökohtaisen tutkimisen ja ryhmäkeskustelujen aikana.

Kääntymys ja toipuminen

”Sana kääntyä tarkoittaa kääntymistä yhdestä uskosta tai toimintatavasta toiseen. Kääntymys on hengellinen ja moraalinen muutos. Sana kääntynyt ei tarkoita ainoastaan Jeesuksen ja Hänen opetustensa älyllistä hyväksymistä vaan myös liikkeellepanevaa uskoa Häneen ja Hänen evankeliumiinsa – uskoa, joka saa aikaan muutoksen, todellisen muutoksen ihmisen ymmärryksessä elämän tarkoituksesta ja hänen uskollisuudessaan Jumalaa kohtaan mielenkiinnon kohteissa, ajatuksissa ja käyttäytymisessä.” (Marion G. Romney julkaisussa Conference Report, Guatemalan aluekonferenssi 1977, s. 8; ks. Richard G. Scott, ”Täydellinen kääntymys tuo onnen”, Liahona, heinäkuu 2002.)

  • Vapahtaja neuvoi Pietaria vahvistamaan veljiään sen jälkeen kun hän palaisi takaisin eli kääntyisi (ks. Luuk. 22:32). Kirjoita presidentti Romneyn esittämästä kääntymyksen määritelmästä ja siitä, kuinka se soveltuu sinun kokemukseesi toipumisesta.

  • Miltä sinusta tuntuu vahvistaa toisia, kun he toipuvat riippuvuuskäyttäytymisestään?

Suurta edistystä pienin askelin

”Älkää väsykö tekemään hyvää, sillä te laskette suuren työn perustusta. Ja pienestä lähtee se, mikä on suurta.” (OL 64:33.)

  • Kirjoita, miltä sinusta tuntuu, kun ajattelet eläväsi näiden periaatteiden mukaan kaikilla elämäsi alueilla. Kuinka auttaa ymmärrys siitä, että suuret teot tehdään pienin askelin?

Muiden vahvistaminen

”Tämän vuoksi minä kerskun, että kenties voin olla väline Jumalan käsissä jonkun sielun johdattamisessa parannukseen; ja tämä on minun iloni.

Ja katso, kun näen monien veljieni todella katuvan ja tulevan Herran Jumalansa luokse, silloin sieluni täyttyy ilosta; silloin muistan, mitä Herra on tehnyt hyväkseni, aivan niin, että hän on kuullut rukoukseni; niin, ja silloin muistan hänen armahtavan käsivartensa, jonka hän ojensi minua kohti.” (Alma 29:9–10.)

  • Olemme oppineet, että halukkuutemme todistaa näistä periaatteista on toipumisen kannalta ratkaisevan tärkeää. Kuinka omista kokemuksistasi kertominen auttaa sinua pysymään vahvana toipumisessasi?

”[Kun] olette halukkaita suremaan surevien kanssa, niin, ja lohduttamaan niitä, jotka ovat lohdutuksen tarpeessa, ja olemaan Jumalan todistajina kaikkina aikoina ja kaikessa ja kaikkialla, missä lienettekin, aina kuolemaan asti, jotta Jumala lunastaisi teidät ja teidät luettaisiin ensimmäiseen ylösnousemukseen kuuluvien joukkoon, jotta saisitte iankaikkisen elämän –

nyt minä sanon teille, että jos tämä on teidän sydämenne halu, mitä teillä on sitä vastaan, että teidät kastetaan Herran nimeen, todistukseksi hänen edessään, että te olette tehneet hänen kanssaan liiton, että palvelette häntä ja pidätte hänen käskynsä, jotta hän vuodattaisi Henkeään runsaammin teidän päällenne?” (Moosia 18:9–10.)

  • Riippuvuudesta saamasi kokemuksen vuoksi pystyt tuntemaan myötätuntoa niitä kohtaan, jotka kamppailevat riippuvuuden kanssa; toipumiskokemuksesi auttaa sinua lohduttamaan heitä. Kirjoita lisääntyneestä halustasi ja kyvystäsi olla Jumalan todistajana kuljettuasi toipumisen askelet.

Palveleminen Herran avulla

”Lunastaja valitsi epätäydellisiä ihmisiä opettamaan tietä täydellisyyteen. Niin Hän teki silloin; niin Hän tekee nytkin.” (Thomas S. Monson, ”Henkilökohtainen vaikutuksenne”, Liahona, toukokuu 2004, s. 20.)

  • Joskus meitä mietityttää, olemmeko valmiita kertomaan toipumisesta toisille, koska emme itse vielä noudata näitä periaatteita täydellisesti. Kuinka pelkojasi hälventää sen oivaltaminen, että Vapahtaja toimii epätäydellisten ihmisten avulla?

Jumalan voima pelastukseksi

”Minä en häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima ja se tuo pelastuksen kaikille, jotka sen uskovat” (Room. 1:16).

  • Kirjoita ajatuksistasi ja tunteistasi, joita sinulla on, kun katsot taaksepäin ja otat huomioon, että riippuvuutesi voittamiseen tarvittiin hengellinen kokemus. Kirjoita mahdollisista haluttomuuden tunteistasi, joita sinulla saattaa olla kertoa muille, että olet parantunut soveltamalla Kristuksen evankeliumin periaatteita.

”Kulje tietäsi sinne, minne minä tahdon, niin Lohduttaja ilmoittaa sinulle, mitä sinun tulee tehdä ja minne sinun tulee mennä.

Rukoile aina, ettet joutuisi kiusaukseen ja jäisi palkkaasi vaille.

Ole uskollinen loppuun asti, niin katso, minä olen sinun kanssasi. Nämä sanat eivät ole ihmisestä eivätkä ihmisistä vaan minusta, nimittäin Jeesuksesta Kristuksesta, sinun Lunastajastasi, Isän tahdosta.” (OL 31:11–13.)

  • Pyhät kirjoitukset ovat täynnä ohjausta niille, jotka haluavat pitää yllä hengellistä elämäntapaa, joka johtaa heidät takaisin Jumalan luokse. Mitä erityistä johdatusta löydät näistä jakeista?