2023
15 måter å skape glede på når du føler deg ensom
September 2023


Bare digitalt

15 måter å skape glede på når du føler deg ensom

Føler du deg ensom? Vår himmelske Fader har gitt oss mange måter å føle hans lys og kjærlighet på, for å bære oss gjennom vanskelige tider.

Bilde
kvinner som ser trist og lykkelig ut

For mange år siden nevnte en venn at hver gang hun har en vanskelig dag (eller uke), og hun trenger litt mer lys i livet, finner hun et bud å holde. Naturligvis prøver hun alltid å holde budene på grunn av sin kjærlighet til Gud. Hun har også funnet ut at hun kan føle enda mer lys – akkurat da – ved bevisst å finne noen å tjene, ved å gjøre mer slektshistorie, ved å lese flere skrifter eller ved å uttrykke mer takknemlighet for velsignelsene vår himmelske Fader har gitt henne. Min venns ord har blitt værende hos meg, og de minner meg om at “når vi mottar en velsignelse fra Gud, er det ved lydighet mot den lov den er betinget av” (Lære og pakter 130:21). Jeg har nå med meg den samme tanken når jeg trenger ekstra håp, trøst, fred eller glede.

Når vi ønsker å motta mer glede1 i livet vårt fordi vi føler oss ensomme (eller når som helst!), kan vi følge Herrens innbydelser med denne lovede velsignelsen. Her er 15 eksempler på de innbydelsene som ble gitt gjennom hans apostler, som har gitt meg større glede, og som også kan gi deg mer glede!2

1. Fokuser på forbindelser du har

Vi føler oss ofte ensomme på grunn av spesielle forbindelser vi skulle ønske at vi hadde. Men husk at det alltid er noen man kan strekke seg ut til. Det kan være familie, venner, kolleger, omsorgsbrødre og -søstre eller andre ledere i Kirken. Tenk på og få kontakt med dem Herren har gitt deg for å løfte og velsigne deg.

President Dallin H. Oaks har sagt: “Verdsett og utvid dine familieforbindelser … Verdsett dine vennskap og muligheter til læring og tjeneste, for denne innsatsen kan også føre til den glede som er evig.”3 Og som eldste Quentin L. Cook i De tolv apostlers quorum oppfordret oss til: “Jeg oppfordrer dere til å ikke fokusere på forbindelsene dere ikke har – men isteden fokusere på de familieforbindelsene dere har. Hvis dere gjør det, vil dere bli velsignet med større nærhet og glede sammen med deres kjære.”4

2. Strekk ut hånden og tjen

Å fokusere på andre kan hjelpe oss å overvinne ensomhet. Det kan være vanskelig å strekke ut hånden i disse tidene, eller vi kan lure på om folk vil ønske hjelp av oss. Men vi kan be vår himmelske Fader om å få vite hvem som trenger vår hjelp, og han vil veilede oss til dem vi kan velsigne (og som også helt sikkert vil velsigne oss til gjengjeld), for det er alltid noen som trenger våre hjelpende hender.

President M. Russell Ballard, fungerende president for De tolv apostlers quorum, minnet oss på:

“Vi lever i en verden med usikkerhet, kompleksitet og forvirring. Hverdagens krav kan slite oss ut. Jeg tror det finnes ett enkelt, men dyptgripende prinsipp som kan hjelpe oss å frigjøre oss fra dette innviklede nettet av utfordringer for å finne fred i sinnet og lykke: Tjeneste for hverandre.

Det er mange små og enkle måter og omstendigheter der vi kan tjene og vise kjærlighet til andre i hjemmet, i kirken og i vårt lokalsamfunn.

Store ting tilveiebringes ved enkle og små velgjerninger av vennlighet og tjeneste. Til sammen blir de et liv fylt av kjærlighet til vår himmelske Fader, hengivenhet til Jesu Kristi verk og en følelse av fred og glede hver gang vi gjør noe for en annen.”5

3. Bær vitnesbyrd om vår himmelske Fader og Jesus Kristus

Enten det er ansikt til ansikt, på sosiale medier eller selv i dagbøker eller FamilySearch Memories for fremtidige generasjoner, kan vi vitne om vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Dette kan hjelpe oss å føle oss som eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum, som sa: “En av de største gledene i mitt liv er å vitne om vår Forløser og innby andre til å følge ham. Jeg innbyr alle til å lære om Jesus Kristus og komme til ham.”6

Alma fortalte også om en lignende opplevelse da han skrev: ”Kanskje jeg kan være et redskap i Guds hånd til å bringe en eller annen sjel til omvendelse, og dette er min glede” (Alma 29:9).

4. Syng en salme

Som Det første presidentskap har sagt:

“Salmene kan være til stor nytte for oss som enkeltpersoner. Salmene kan oppløfte vår ånd, gi oss mot og drive oss til å handle i rettferdighet. De kan fylle vår sjel med himmelske tanker og gi oss en fredens ånd …

La oss lære dem utenat og grunne på dem, fremsi og synge dem og ta del i deres åndelige næring.”7

Vi kjenner også til det store løftet i Lære og pakter 25:12: “For min sjel fryder seg ved hjertets sang, ja, de rettferdiges sang er en bønn til meg, og den skal bli besvart med en velsignelse på deres hoder.”

Du kan finne mye forskjellig musikk som vil oppmuntre deg, i ”Musikk”-delen av Evangeliebibliotek-appen.

5. Stol på Gud og at han vet hvordan du føler deg

Ensomheten vår går kanskje ikke så fort over, men vår himmelske Fader og Jesus Kristus vil alltid være med oss. Og sammen med dem trenger vi aldri å føle oss helt alene. Når vi stoler på at de kjenner oss og vet hva vi føler, kan vår ånd bli oppløftet. Som President Henry B. Eyring, førsterådgiver i Det første presidentskap, delte:

“Mørket som kommer når vi opplever vanskeligheter, kan få oss til å føle oss isolert og alene. Men da Jesus Kristus sonet for oss i Getsemane hage, gjorde han det ikke bare for våre synder. Han følte også smerten og ensomheten vi føler når det dukker opp prøvelser. Uansett hvor ukjent veien foran oss måtte være, finnes det alltid én som har gått den samme veien og kan lede oss videre.

Når jeg nå vet dette, lover jeg at vi kan føle både glede og optimisme i våre prøvelser – ikke bare fordi vi forventer at tidene skal bli bedre eller lettere, men fordi vi stoler på ham. Vi stoler nok på ham til å be om hjelp. Vi stoler på at han fullkomment forstår hva vi føler i denne tiden. Dette vil gi oss tillit til at alt på en eller annen måte vil bli bra.”8

Eldste Bednar har også gitt et lignende løfte: “Frelseren forstår vår lidelse fullkomment. Fordi han har båret våre skuffelser, skrøpeligheter og kvaler, kan han støtte og styrke oss. Han vil styrke vårt sinn og vår ånd. Han vil styrke oss fysisk og på enhver nødvendig måte for at vi skal kunne gjøre det vi trenger å gjøre. Når vi vender oss til ham, er vi aldri alene.”9

6. Søk forandring og vekst

Noen ganger blir vi velsignet med å overvinne ensomheten ved å engasjere oss i ny læring og aktiviteter. Dette innbefatter det president Russell M. Nelson kalte “gleden ved daglig omvendelse”10 og også livslang læring av nye ferdigheter.

President Nelson sa: “La oss ta imot Guds fullkomne og dyrebare gave. La oss kaste våre byrder og synder for Frelserens føtter og oppleve gleden som kommer av omvendelse og forandring.”11

Eldste Cook delte også fordelene ved å vokse på andre måter:

“Frelseren, som betalte prisen for våre synder, fritok oss ikke fra personlig ansvar for hvordan vi lever. Verdien av arbeid, flittighet, arbeide av all vår makt, utvikle våre talenter og å forsørge familien, har blitt universelt forkynt i Skriftene fra begynnelsen av.

Min utfordring til deg er å granske dine mål og avgjøre hvilke som vil hjelpe deg å oppfylle familieforpliktelser, holde deg på din paktssti og la deg få den gleden Herren ønsker for deg. Husk at å ha et mål lar deg spare tid og innsats ved å planlegge på forhånd og ikke gå glipp av viktige forutsetninger og tidsfrister.”12

Også Frelseren viste oss betydningen av kontinuerlig utvikling, for han “gikk fram i visdom og alder og i velvilje hos Gud og mennesker” (Lukas 2:52).

7. Fokuser på dine pakter

Selv i våre vanskeligste tider kan vi fokusere på de evige velsignelsene vi har, som så mange mennesker i verden ennå ikke har, gjennom våre pakter. Overvei velsignelsene og prestedømskraften vi kan benytte oss av, blant annet å delta i nadverden hver uke og få tilgang til kraften vi mottok (eller kan motta) i Herrens hus. Eldste Bednar har undervist om denne store velsignelsen og gleden:

“Å etterleve og elske paktsforpliktelser skaper en forbindelse med Herren som er dypt personlig og åndelig mektig. Når vi ærer betingelsene for hellige pakter og ordinanser, kommer vi gradvis nærmere ham og opplever den virkning hans guddommelighet og det at han virkelig lever, har i vårt liv.

Jeg vitner om at en paktsforbindelse med Guds oppstandne og levende Sønn er mulig, virkelig og den ypperste kilden til trygghet, fred, glede og den åndelige styrke som gjør oss i stand til å ‘føre krig’ og ‘frykt[e] ei, selv om mørkets makt er stor’”13

Eldste Stevenson sa videre: “Den kostelige perle er ordinanser, pakter, løfter og instruksjoner som mottas [i tempelet]. Det er den lykke og glede de føler på begge sider av sløret når de mottar tempelets velsignelser og kommer til Kristus.” Han oppfordret oss også til å “reflektere over den fred som kommer ved tempelarbeid og tjeneste.”14

8. Studer Frelserens ord for å komme nærmere ham

President Eyring delte:

“Når jeg studerer Frelserens ord og hans liv, blir jeg kjent med ham og elsker ham for det han har gjort for hver enkelt av oss …

“For så har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv” (Johannes 3:16).

“Gaven Guds Sønn er en uvurderlig gave. Han er gaven som lyser opp vår vei og løfter oss. Han er gaven som oppholder oss gjennom de vanskelige dagene på vår jordiske reise. Han er gaven som tilbyr guddommelig kjærlighet, varig håp og sann glede.”15

Jo mer vi lærer om Frelseren og kommer nærmere ham, desto mer av hans sanne glede kan vi føle. Lehi fortalte hvordan dette velsignet ham da han, mens han leste i Skriftene, “ble fylt av Herrens ånd” (1 Nephi 1:12).

Vi har også dette løftet når vi leser Mormons bok, slik eldste Ronald A. Rasband i De tolv apostlers quorum sa: “Jeg oppfordrer dere til å lese Mormons bok og følge Jesu Kristi læresetninger som finnes i denne hellige boken. Når du gjør det, kan du finne større glede og fred i dette liv og i det kommende liv. Jeg vet at dette er sant.”16

9. Omtal andre på en storsinnet måte

Å dele gode ord om andre kan også hjelpe oss å føle oss bedre! President Eyring sa: “Jeg kan love dere fred og glede når dere omtaler andre på en storsinnet måte i Kristi lys.”17

10. Husk å takke

En takknemlig holdning kan alltid snu en dag! Som eldste Dieter F. Uchtdorf i De tolv apostlers quorum delte:

“Uavhengig av våre omstendigheter, uavhengig av våre utfordringer eller prøvelser, er det noe hver dag å omfavne og verdsette. Det er noe hver dag som kan bringe oss takknemlighet og glede hvis vi bare vil se og verdsette det.

Kanskje vi burde se mindre med øynene og mer med hjertet. Jeg elsker sitatet: ‘Man ser bare klart med hjertet. Alt det viktige er usynlig for øynene’ [Antoine de Saint-Exupéry, Den lille prinsen, overs. Richard Howard (2000), 63].

Vi er befalt å ‘takke for alle ting’ [Mosiah 26:39]. Er det ikke da bedre å se med våre øyne og vårt hjerte selv de små ting vi kan være takknemlige for, heller enn å forstørre det negative i vår nåværende tilstand?”18

11. Vær forenet

Kanskje din ensomhet kan komme av å føle at ingen forstår dine tanker og ideer. Husk i så fall dette løftet fra president Eyring:

“Vi vet av erfaring at glede kommer når vi blir velsignet med enhet. Som vår himmelske Faders åndebarn lengter vi etter den glede vi en gang hadde sammen med ham i livet før dette. Han ønsker å oppfylle dette hellige ønsket om enhet av kjærlighet til oss.

Han kan ikke gi oss det som enkeltpersoner. Den glede av enhet som han så gjerne vil gi oss, er ikke isolert. Vi må søke den og kvalifisere oss for den sammen med andre. Da er det ikke rart at Gud oppfordrer oss til å komme sammen så han kan velsigne oss. Han vil at vi skal samle oss i familier. Han har opprettet klasser, menigheter og grener og befalt oss å møte sammen ofte. I disse sammenkomstene som Gud har tilrettelagt for oss, ligger vår store mulighet. Vi kan be om og arbeide mot den enhet som vil gi oss glede og øke vår styrke til å tjene…

Til de tre nephittene lovet Frelseren glede i enhet med ham som deres siste belønning etter deres trofaste tjeneste. Han sa, “Dere skal ha en fylde av glede, og dere skal ta plass i min Faders rike. Ja, deres glede skal være fullkommen, likesom Faderen har gitt meg en fylde av glede. Og dere skal være likesom jeg er, og jeg er likesom Faderen, og Faderen og jeg er ett.[3 Nephi 28:10].”19

Fortsett å søke anledninger til å rådføre seg med hverandre i familier, menigheter og andre enheter. Og overvei prinsippene som kan føre til effektiv rådgivning sammen i Generell håndbok: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, 4.4.

12. Skap noe

Finn noe å skape, enten det er et smil, et kunstverk, et møbel eller en ren plass. Overvei disse ordene fra eldste Uchtdorf: “Hva tror du er den største form for lykke som er mulig å oppnå? For meg er svaret på dette spørsmålet Guds lykke. Dette fører til et annet spørsmål: Hva er vår himmelske Faders lykke? Å skape og være medfølende er to mål som bidrar til vår himmelske Faders fullkomne lykke … Å skape gir dyp tilfredsstillelse og oppfyllelse.”20

13. Innby Den hellige ånd inn i ditt liv.

Den hellige ånd bringer glede inn i vårt liv, så alt vi gjør for å invitere ham inn i vår dag, kan hjelpe oss å føle denne gleden. Skriftene lærer oss: “Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, langmodighet, mildhet, godhet, trofasthet” (Galaterne 5:22–23). Og i Lære og pakter 11:13 er vi lovet av Frelseren: ”Jeg vil gi deg av min Ånd som skal opplyse ditt sinn, som skal fylle din sjel med glede.”

14. Vær lydig

Lykke er “en tilstand av stor lykke… et resultat av rettferdig livsførsel. Hensikten med jordelivet er at alle mennesker skal kunne ha glede (se 2 Nephi 2:22–25). Full glede vil bare komme gjennom Jesus Kristus (se Johannes 15:[10–]11D&C 93:33–34101:36).”21

Selv om vi ikke er lovet en verden fri for utfordringer og vanskeligheter ved å være lydige, kan lydigheten hjelpe oss å ha styrke og glede til å komme gjennom vanskelighetene. Eldste Benjamín De Hoyos i De sytti underviste oss: “Lykke er sjelens tilstand. Denne gledens tilstand er et resultat av rettferdig livsførsel.”22

Og vi har invitasjonen fra Mosiah 2:41 om å “tenke på hvor velsignet og lykkelige de er som holder Guds befalinger. For se, de blir velsignet i alle ting, både timelig og åndelig.”

15. Be

Vårhimmelske Fader elsker hver av oss dypt som sitt barn. Han ønsker at vi skal føle gleden ved å være hans elskede sønner og døtre. Han er alltid der for oss, og vi kan alltid vende oss til ham. Og som Lære og pakter 136:29 underviser, “Hvis du er sørgmodig, påkall Herren din Gud i oppriktighet så din sjel kan glede seg.”

Eldste Rasband har minnet oss på: “Vår himmelske Fader og Jesus Kristus elsker oss så høyt. Vi er Guds barn. Vi bør dele denne viktige sannheten med alle vi kjenner. Vi er aldri alene. Vår himmelske Fader og Jesus Kristus er venner som bestandig støtter oss.”23

I alle ting: Følg Jesus Kristus

Fremfor alt kommer vår viktigste og evige glede av å følge Frelserens eksempel i alle ting! President Ballard sa: “Jeg takker Gud vår Fader for at han sendte sin Sønn Jesus Kristus til jorden. Frelseren overvant død og synd. Hvis vi følger ham, kan vi oppleve evig glede.”24

Eldste Cook har delt et lignende uttrykk: “Vi tenker over og fryder oss over alt Frelseren har gjort for oss. Han ga sitt liv som en stedfortredende forsoning, overvant døden og tilbød forløsning for hele menneskeheten. Jeg lover at å følge hans lys og eksempel vil bringe mer glede, lykke og fred i dette liv enn noe annet.”25

Og til slutt sa eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum så veltalende at “det håp, den fred og glede som kommer av å følge Jesus Kristus, ikke kan overdrives. Den betyr alt.”26

President Nelson har i sannhet sagt: “Jesus Kristus er glede.”27 Og han fortsatte med et fantastisk løfte om at “Hellige kan være lykkelige under enhver omstendighet. Vi kan føle glede selv om vi har en dårlig dag, en dårlig uke eller til og med et dårlig år!… Mine kjære brødre og søstre, gleden vi føler har lite å gjøre med omstendighetene i vårt liv, og alt å gjøre med hva vi fokuserer på. Når vårt livs fokus er på Guds frelsesplan … og [på] Jesus Kristus og hans evangelium, kan vi føle glede uavhengig av hva som skjer – eller ikke skjer – i vårt liv. Glede kommer fra og på grunn av ham. Han er kilden til all glede. Vi føler det ved juletider når vi synger: “La oss forene her vår sang” [La oss forene her vår sang, Salmer, nr. 124]. Og vi kan føle det hele året.”28