2023
Deltagelse i arbeidet med frelse og opphøyelse – Nylige budskap fra profeter, apostler og andre av Kirkens ledere
September 2023


Bare digitalt

Deltagelse i arbeidet med frelse og opphøyelse – Nylige budskap fra profeter, apostler og andre av Kirkens ledere

Se hva Kirkens ledere nylig har undervist på sosiale medier om arbeidet med frelse og opphøyelse.

Bilde
kvinne som rører ved kanten av Frelserens kjortel

Kvinne som rører ved kanten av Frelserens kjortel, av Judith Mehr

“Hensikten med denne gjenopprettede kirkes lære og retningslinjer,” sa president Dallin H. Oaks, førsterådgiver i Det første presidentskap, “er å forberede Guds barn til frelse i Det celestiale rike og til opphøyelse i høyeste grad.”1 Vi snakker ofte om dette arbeidet – arbeidet med frelse og opphøyelse – men hva betyr det?

Når vi kommer til Kristus og hjelper andre å gjøre det samme, deltar vi i Guds verk til frelse og opphøyelse. Dette arbeidet veiledes av de to store bud om å elske Gud og vår neste (se Matteus 22:37–39) …

“Arbeidet med å frelse og opphøye sjeler fokuserer på fire guddommelig forordnede ansvarsoppgaver …

  • Etterleve Jesu Kristi evangelium.

  • Ha omsorg for de trengende.

  • Innby alle til å motta evangeliet.

  • Forene familier for evigheten.”2

Se hva Kirkens ledere nylig har delt på sosiale medier om hvordan vi kan etterleve, ha omsorg, innby og forene oss.

Be om veiledning for å hjelpe de trengende

Bilde
President Russell M. Nelson

“På denne nasjonale bønnedagen har jeg grunnet på hvordan uttrykket ‘tanker og bønner’ blir brukt og er i utvikling. For mange er dette fortsatt et oppriktig uttrykk for kondolanse og omtanke. For andre betraktes den som en antatt mangel på handling i møte med tragedier.

Jeg har fast tro på at det å be for de trengende er til behag for Gud. Han befaler oss faktisk å vende oss til ham og be for andre! Det er imidlertid min egen personlige erfaring at når jeg ber Gud i bønn om veiledning om hva jeg kan gjøre for å hjelpe til med å yte tjeneste, løfte, elske og støtte de trengende, besvarer han disse bønnene med konkrete og enkle ting jeg faktisk kan gjøre for å velsigne et av hans barn.

Jeg inviterer dere til å overveie hvordan deres tanker og bønner kan være en katalysator for Gud til å inspirere og lede dere mot vennlighet, medfølelse og gavmildhet. Tenk deg hvor mye godt du kan gjøre i verden – og i din egen familie, på skolen og på arbeidsplassen. Når vi søker å være hans helbredende og hjelpende hender, vil vi visselig opphøye Herren.”

President Russell M. Nelson, Facebook, 5. mai 2022, facebook.com/russell.m.nelson

Tilgi andre og se dem som brødre og søstre

Bilde
President Russell M. Nelson

“Far, forlat dem, for de vet ikke hva de gjør” (Lukas 23:34).

Disse ordene, uttalt av Frelseren Jesus Kristus mens han hang på korset, gir oss et mønster å følge i vårt eget liv. Han lærte oss å elske våre fiender, gjøre godt mot dem som hater oss, og til og med å be for dem som forfølger oss.

Når vi velger å tilgi andre, lar vi Herren fjerne giften fra vår sjel. Vi tillater ham å lindre og bløtgjøre vårt hjerte, slik at vi kan se andre, spesielt de som har krenket oss, som Guds barn og som våre brødre og søstre.

Jeg vil be deg overveie med bønnens hjelp om det er noen du bør tilgi eller noen du bør be om å tilgi deg. Jeg lover at Frelseren vil lindre deg fra sinne, bitterhet og smerte. Fredsfyrsten vil gi deg fred.

Måtte vi vende oss til den oppstandne Herre når han hjelper oss å oppleve tilgivelsens glede og mirakel.”

President Russell M. Nelson, Facebook, 2. apr. 2023, facebook.com/russell.m.nelson

Del ditt lys

Bilde
Eldste Dieter F. Uchtdorf

“Som et ungt voksent medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige kan du oppleve øyeblikk da du lurer på hva du kan gjøre for å påvirke verden. Jeg lærte tidlig at hvis du ønsker å forandre verden, må du først forandre deg selv.

Jeg elsker Gordon B. Hinckleys opplevelse som ung misjonær da hans far sa til ham: ‘Glem deg selv og begynn å arbeide.’ Verden trenger din entusiasme, din energi, din tro og ditt vitnesbyrd. Det er mange måter å dele ditt lys med andre på og gjøre verden til et bedre sted …

Uansett hvordan du velger å dele det lyset du har, vil andre ha nytte av dine erfaringer. Du vil komme nærmere Frelseren når du deltar i sunne aktiviteter og tjener andre. Jeg lover at det vil forandre deg og verden til det bedre.”

Eldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 3. feb. 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Vær oppmerksom på våre ansvarsoppgaver

Bilde
Eldste Dieter F. Uchtdorf

“Familien min var flyktninger to ganger. Første gang var jeg bare fire år. Den andre gangen var jeg elleve. Jeg reflekterte over dette da jeg hadde det privilegium å tale til siste dages hellige feltprester fra hele verden … 

Mitt hjerte blir fylt av sorg når jeg tenker på den verdensomspennende strømmen av flyktninger og emigranter, og lidelsene til så mange familier og uskyldige barn. De er våre brødre og søstre. Vi bør være oppmerksomme på våre ansvarsoppgaver som kristne. 

Landets lover må adlydes, og lovene må også gjenspeile vår villighet som kristne til å hjelpe de fattige og trengende, være villige til å sørge med dem, trøste dem, be sammen med dem, dele våre midler og muligheter rikelig med dem og absolutt være deres venner. 

Å forplikte oss til denne slags tjeneste vil best uttrykke Kristi rene kjærlighet til våre medmennesker. Kristus-lignende medfølelse og medfølelse med våre medmennesker vil forandre oss. Det vil føre til en positiv forandring i verdens fremtid. Både vårt ønske og vår handling om å hjelpe noen som er syk, sulten eller i vanskeligheter, vil bringe fred til vårt eget liv. Dette vil velsigne ditt lokalsamfunn og vil bringe Kristi fred til verdens nasjoner. Derfor kan og bør hver dag være en dag med ny begynnelse.”

Eldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 10. okt. 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

La kjærlighet være din motivasjon

Bilde
Eldste David A. Bednar

“Når det gjelder å dele evangeliet, gir det enkle mønsteret ‘vise kjærlighet, dele og innby’ oss et større fokus på alle aspekter ved Herrens verk. Etterlevelse av disse grunnleggende prinsippene i evangeliet på en naturlig måte, vil sette oss i stand til å hjelpe andre til å komme til Kristus ved å inngå og holde pakter. Kanskje er vi ikke en gang klar over at vi sprer evangeliet, fordi det å dele og innby er et naturlig uttrykk for vår genuine kjærlighet til andre. Det er ganske enkelt en del av hvem vi er! 

“Skriftene sier at ‘kjærligheten er tålmodig’ og ‘den tåler alt’ (1 Korinter 13:4, 7). Kjærlighet har ingen tidsbegrensning eller en utløpsdato. Når vi deler og innbyr andre, motivert av kjærlighet, blir vi ikke utålmodige. Vi fortsetter å prøve, og vi stoler på Herren mens vi prøver å nå ut til andre.”

Eldste David A. Bednar, Facebook, 2. aug. 2021, facebook.com/davida.bednar.

Fremme Faderens plan for lykke

Bilde
Eldste Quentin L. Cook

“Mange av dere som leser dette, er en del av generasjon Z. Dere har vokst opp med en naturlig kunnskap om internett, smartenheter, sosiale medier og annen beslektet teknologi som vi i de eldre generasjonene har måttet gjøre en innsats for å lære. For dere er det å ‘like’, ‘dele’ og ‘direktemeldinger’ like vanlig som å ringe, banke på og skrive et brev i generasjonene før dere. Men sammen med deres enorme kunnskap om den digitale verden rundt dere, har dere noe enda større i deres besittelse – dere har grunnvollen til å være den mest dyktige generasjonen noensinne for å fremme vår himmelske Faders plan for lykke til alle hans barn. Og vi trenger deres hjelp.

Jeg deler med dere en oppfordring …: Husk at dine valg betyr noe. Når du hver dag velger å følge Jesu Kristi eksempel, vil du oppleve fremgang, lykke og en hensikt som vil velsigne ditt liv på ufattelige måter.”

Eldste Quentin L. Cook, Facebook, 26. jan. 2023, facebook.com/quentin.lcook.

Forbered deg på å komme inn i Herrens hus

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

Byggingen av [Monrovia Liberia tempel] har ennå ikke begynt, men jeg fortalte en stor samling i Liberia at tiden for individuell forberedelse til tempelet begynner nå. 

Tidligere kan personer som forberedte seg til å tilbe i Herrens hus, ha tenkt over hva slags offer de skulle gi for å komme inn i dette hellige hus.

Men i dag skulle Kirkens medlemmer i Liberia – så vel som siste dages hellige over hele verden – følge Jesu Kristi eksempel og ofre et ‘sønderknust hjerte og en angrende ånd’ (3 Nephi 9:20). De av oss som fokuserer på å forberede oss på denne måten, vil være et helligere folk når vi har anledning til å delta i tempeltjeneste.”

Eldste D. Todd Christofferson, Facebook, 10. mars 2023, facebook.com/dtodd.christofferson.

Ha stor tro og mot

Bilde
Eldste Neil L. Andersen

“Jeg har blitt så imponert over de unge voksne og ungdommene jeg har møtt her [i Tokyo]. Japan er et land med 125 millioner innbyggere. Bare 1 % av befolkningen er kristne, og færre enn 10 % av de kristne er medlemmer av Kirken. Det krever stor tro og mot å leve som Jesu Kristi etterfølgere og dele sin tro med andre.

Jeg snakket med dem om åpent å dele at de tror, og følge Jesus Kristus. Jeg uttrykte for dem den kjærlighet vi har til dem og til den de er. Jeg fortalte dem at Herren trenger at de fortsetter å være Jesu Kristi hengivne disipler blant dette meget vakre og imponerende folket.”

Eldste Neil L. Andersen, Facebook, 27. mai 2022, facebook.com/neill.andersen.

Elsk Gud

Bilde
Eldste Ronald A. Rasband

Josva 22:5 forklarer fire forskjellige trinn som lærer oss hvordan vi kan elske Gud og oppfylle det første og største bud:

  • Vandre på alle hans veier. Vi vandrer på hans veier når vi bryr oss om ting han bryr seg om. Han bryr seg om deg, så hvorfor skulle vi ikke ha omsorg for hans barn også?

  • Hold hans bud. President Russell M. Nelson har sagt: ‘Guds lover er helt og holdent motivert av hans uendelige kjærlighet til oss og hans ønske om at vi skal bli alt det vi kan bli’ (‘Guds kjærlighet og lover’ [Brigham Young andakt ved universitetet, 17. sep. 2019], speeches.byu.edu).

  • Hold deg fast til Ham. Når du holder fast til Gud, holder du deg nær ham og kan høre ham bedre.

  • Tjen ham av hele ditt hjerte og av hele din sjel. Tjeneste for min familie og for Kirken har vært en av de største velsignelsene i å forme den jeg er.

Forplikt deg nå til å elske Gud. Jeg lover at alt annet vil falle på plass hvis du setter ham først. Å elske Gud er nøkkelen til lykke og vil forberede deg til å møte det som kommer.”

Eldste Ronald A. Rasband, Facebook, 13. feb. 2022, facebook.com/RonaldARasband.

Vit at Jesus Kristus er involvert i sitt verk

Bilde
Eldste Dale G. Renlund

“Et av de viktigste prinsippene for gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium, er at han er nært involvert i arbeidet med å frelse sjeler.”

Eldste Dale G. Renlund, Facebook, 2. mars 2021, facebook.com/DaleGRenlund.

Gå omkring og gjør vel

Bilde
Eldste Dale G. Renlund

“Hvordan vi takler fordeler og ulemper er en del av livets prøve. Vi vil ikke bli dømt så mye for det vi sier, men for hvordan vi behandler de sårbare og vanskeligstilte. Som siste dagers hellige søker vi å følge Frelserens eksempel, å gå omkring og gjøre vel. Vi viser vår kjærlighet til vår neste ved å arbeide for å sikre verdigheten til alle vår himmelske Faders barn. Når vi blir mer lik Frelseren, utvikler vi mer empati, forståelse og nestekjærlighet.”

Eldste Dale G. Renlund, Facebook, 19. juli. 2021, facebook.com/DaleGRenlund.

Bli et sammenføyende ledd i familiegenerasjoner

Bilde
Eldste Gerrit W. Gong

“Måtte vi, gjennom vår tro på Jesus Kristus, bli et sammenføyende ledd i våre generasjoner. Måtte vi få kontakt med våre forfedre og velsigne vår nåværende og fremtidige familie – familiene vi har og familiene vi ønsker oss.”

Eldste Gerrit W. Gong, Facebook, 21. mars 2023, facebook.com/gerritw.gong.

Arbeid ved siden av Herren

Bilde
Eldste Gerrit W. Gong

“Under den verdensomspennende andakten i forrige måned oppfordret jeg deg til å bli en bedre ‘deg’ når du arbeider ved siden av Herren.

Som Jesu Kristi disipler innbyr vår pakt med Gud og med hverandre oss til å være gode og gjøre godt. Som dere vet, yter Kirken humanitær bistand uten hensyn til rase, religiøs tilhørighet eller nasjonalitet. Vi samarbeider med partnere av alle trosretninger, eller ingen tro. Vi bistår ved umiddelbare og langsiktige behov. Vi føler himmelens velsignelser når vi uttrykker vår kjærlighet til Gud ved å gjøre alt som er mulig for våre brødre og søstre, hans sønner og døtre, overalt, på alle måter vi kan.

Hvis du leter etter måter å bli en bedre ‘deg’, kan du vurdere å laste ned JustServe.org-appen for å finne muligheter i nærheten av deg.”

Eldste Gerrit W. Gong, Facebook, 12. feb. 2021, facebook.com/gerritw.gong.

Husk hvem du er

Bilde
Eldste Ulisses Soares

“Når du søker å finne ut og videreføre hvem du er, og fra hvor og hvem du kom, vil du få vite hvem han er – din Frelser Jesus Kristus, og jeg lover deg at du vil finne renhet og fred, perspektiv og hensikt, og du vil finne kraft og plass i Guds familie.”

Eldste Ulisses Soares, Facebook, 5. mars 2022, facebook.com/soares.u.

Oppdag Slektshistorier

Bilde
Eldste Ulisses Soares

“Hvilke familiehistorier henter du styrke fra? Hvilke tradisjoner holder du fast ved? Hvis du ikke kommer på noen, trenger du ikke å bli motløs. Vi oppfordrer deg til å oppdage dem, og husk at slektshistorie ikke handler om fortiden langt borte. Det er en kombinasjon av fortid og nåtid som gjør deg unik.”

Eldste Ulisses Soares, Facebook, 2. mars 2022, facebook.com/soares.u.

Rådfør dere med hverandre om arbeidet med å frelse og opphøye sjeler

Bilde
President Camille N. Johnson

“Hjelpeforeningen skulle være et trygt sted hvor søstre kan dele sine erfaringer, rådføre seg med hverandre, bidra til meningsfylt undervisning i evangeliet og føle vår himmelske Faders og Frelserens kjærlighet …

Den Generelle håndboken oppfordrer oss til å bruke tid på hvert møte i Hjelpeforeningen til å rådføre oss med hverandre om emner knyttet til arbeidet med frelse og opphøyelse, som kan omfatte alt fra å tjene sammen i våre lokalsamfunn til å forstå et emne i evangeliet eller å møte en bestemt utfordring – alltid fokusere på vår Frelser.

Vi håper presidentskapene for hver lokale hjelpeforening ydmykt vil velge emner som er nødvendige for kvinnene som er i deres gruppe. Denne tiden kan være en verdifull ressurs for å lære av og yte tjeneste til hverandre slik Jesus Kristus ville ha gjort.”

President Russell M. Nelson, Facebook, 8. jan. 2023, facebook.com/RSGeneralPresident.

Få tilgang til og benytte seg av prestedømmets kraft

Bilde
President Camille N. Johnson

“Søstre, dere har tilgang til prestedømskraft! Velsignelsene ved prestedømskraft er tilgjengelige for alle medlemmer av Kirken som holder sine pakter – kvinner, menn og barn.

Jeg lærer at for å kunne benytte meg av prestedømmets kraft, må jeg gjøre mer enn bare å adlyde budene. Jeg må legge til side det som hører denne verden til, og vie mine talenter, tid og ressurser til Gud. Det er et hjerte, en makt, et sinn og en styrke som er et engasjement for arbeidet med frelse og opphøyelse – Israels innsamling – som gjør det mulig for meg å benytte meg av den prestedømskraft som jeg er blitt begavet med.

President Russell M. Nelson har lovet at ‘De som er blitt begavet i Herrens hus, mottar en gave av Guds prestedømskraft i kraft av sin pakt, sammen med en gave av kunnskap slik at de kan vite hvordan de skal dra nytte av denne kraften (‘Åndelige skatter’, generalkonferansen, okt. 2019).

Som svar på løftet hans, har jeg arbeidet med å granske livet mitt. Jeg skrev en liste: ‘Hva gjør jeg på en dag/uke/måned?’ Så stilte jeg meg selv spørsmålet med et ydmykt hjerte: ‘Hva er ikke lenger verdig min tid og energi?’ Akkurat slik profeten antydet, fikk ting som en gang virket viktige, mindre prioritet, og noen aktiviteter ble rett og slett strøket av listen. For selv om de tilsynelatende var harmløse, var de en distraksjon.

Selvransakelsen min var ikke en engangshendelse. Jeg lærer at en omhyggelig granskning av min tid og energi er, som president Nelson sa, en ‘livslang prosess med å vie mitt liv til Herren’ (‘Åndelige skatter’, generalkonferansen, okt. 2019), og det har forandret min forståelse av hva jeg må gjøre for å benytte meg av den prestedømskraft jeg har tilgang til hvis jeg holder mine pakter.

Vil du bli med meg for å søke tilgang til og dra nytte av prestedømmets kraft?”

President Camille N. Johnson, Facebook, 13. nov. 2022, facebook.com/mrussell.ballard.

Be og lytt.

Bilde
Søster Kristin M. Yee

“Frelseren utfører sitt verk gjennom hver enkelt av oss. Så la oss be for hverandre og lytte til hvordan han vil at vi skal velsigne andre rundt oss. Han vil svare fordi han elsker ditt gode hjerte, og han elsker dem som er på din vei. Måtte du føle hans kjærlighet til deg, når du ser og velsigner andre, slik han ville ha gjort.”

Søster Kristin M. Yee, Facebook, 8. feb. 2023, facebook.com/RS2ndCounselor.

Hjelp barn med å delta i arbeidet med å frelse og opphøye sjeler

Bilde
Søster Susan H. Porter

“Når jeg besøker forskjellige primærgrupper rundt om i verden, blir jeg alltid inspirert av hvor villige og dyktige barn er til å delta i arbeidet med frelse og opphøyelse. Barn som har blitt døpt etterlever sine dåpspakter!

Vårt håp som presidentskap er at alle barn kan forstå og etterleve paktene de inngår i dåpen – så vel som å forberede seg til andre ordinanser på Frelserens paktssti.

Vi gleder oss over å dele nye ressurser for foreldre og primærledere for å hjelpe barn og ungdom å forstå velsignelsene og privilegiene ved å inngå og holde hellige pakter. Jeg håper du vil finne og gjennomgå disse ressursene i håndboken Kom, følg med meg i Evangeliebibliotek-appen eller ChurchofJesusChrist.org.”

President Susan H. Porter, Facebook, 28. okt. 2022, facebook.com/russell.m.nelson.

“Se, deres små”

Bilde
Søster Amy A. Wright

“Da Frelseren formante folket i oldtidens Amerika til å ‘se sine små’ (3 Nephi 17:23), oppfordret han dem ikke bare til å se dem, men til å se nøye på dem. Se inn i øynene deres, og se deres guddommelige verdi, kapasitet og potensial. Den samme oppfordringen om våre dyrebare små har blitt gitt oss i dag. Våre barn har blitt invitert av en Guds profet til å hjelpe til med Israels innsamling. Jeg vitner om at de har evnen til å gjøre det. Jeg ble så inspirert av barna jeg møtte under mitt nylige besøk på Filippinene, da de fortalte hva de kan gjøre for å bidra til å bygge opp Guds rike.

Hvordan har du sett barn etterleve Jesu Kristi evangelium, ha omsorg for de trengende, innby alle til å motta evangeliet og forene familier for evigheten innenfor din innflytelsessfære?”

Søster Amy A. Wright, Facebook, 18. jan. 2023, facebook.com/Primary1stCounselor.