2023
Omsorgstjeneste med tålmodighet
September 2023


“Omsorgstjeneste med tålmodighet”, Liahona, sep. 2023.

Prinsipper for omsorgstjeneste

Omsorgstjeneste med tålmodighet

Vi kan utvikle evnen til å være mer tålmodig, i livet og i tjeneste for andre.

Bilde
tre kvinner som spaserer sammen

I 2 Korinter 12:7–8 forteller Paulus om at han ba tre ganger om at “en torn i kjødet” måtte vike fra ham. Men bønnen hans ble ikke besvart ved at utfordringen ble fjernet. I stedet sa Herren til ham: “Min nåde er tilstrekkelig for deg”. Paulus viste tålmodighet og tro ved måten han reagerte på: “Derfor vil jeg helst rose meg av min skrøpelighet, for at Kristi kraft kan bo i meg” (vers 9).

Herren lærte også Moroni at ved Jesu Kristi nåde kan vi lære og vokse i styrke: “Hvis menneskene kommer til meg, vil jeg vise dem deres svakhet. Jeg gir menneskene svakhet så de kan være ydmyke, og min nåde er tilstrekkelig for alle mennesker som ydmyker seg for meg, for hvis de ydmyker seg for meg og har tro på meg, da vil jeg la det svake bli til styrke for dem” (Ether 12:27).

Omsorgstjeneste med tålmodighet

I likhet med Paulus har de fleste av oss bedt om lindring mange ganger i vårt liv – noen ganger mange flere enn tre ganger. Noen ganger er det riktig tidspunkt for at velsignelsen kan gis, og andre ganger blir vi, i likhet med Paulus, undervist og styrket. I disse stundene kan vi lære tålmodighet og lære å vente på Herrens tidsplan.

Vi trenger den Kristus-lignende egenskapen tålmodighet når vi yter tjeneste også. Vi kan hjelpe dem som har en rekke utfordringer og nivåer av forståelse av evangeliet, og det krever tålmodighet og kjærlighet å betjene mennesker som kanskje ikke er mottagelige.

Bilde
kvinne med hodet hevet

Foto: Getty Images

Utvikle tålmodighet

Når vi blir kjent med Frelseren, vil vi bedre kunne forstå hva han ville gjort for å yte omsorgstjeneste i vårt sted. Hvordan kan vi utvikle den Kristus-lignende egenskapen tålmodighet?

  • Forstå at jordelivet er fullt av situasjoner som prøver vår tålmodighet, og at det til tider er normalt å føle seg frustrert. Husk at med øvelse og tro på Herren kan vi forbedre vår reaksjon på stressende situasjoner. Vær tålmodig med din innsats for å være mer tålmodig!

  • Be Gud om hjelp når du føler at du strever med å være tålmodig. Et dypt åndedrag og en bønn kan bidra til å gi ro og fred.

  • Å lytte til åndelig oppløftende musikk som gir en fredelig stemning, kan hjelpe deg å arbeide deg gjennom utålmodighet.

  • Erkjenn Herrens tidsplan i ditt liv. Vår vilje og våre ønsker skulle tilpasse seg hans tidsplan.

  • Å ha tålmodighet er et tankesett. Husk at det å føle seg panisk eller være i en konstant tilstand av hast sjelden forbedrer vårt liv.

Forslag til omsorgstjeneste med tålmodighet

Noen ganger er vår omsorgstjeneste å hjelpe andre å ha tålmodighet gjennom prøvelser. Her er noen måter vi kan hjelpe til på:

  • Vis personen eller familien at vi er glad i og bryr oss om dem til tross for enhver utfordring de står overfor, selv om de av en eller annen grunn tror at det ikke er mulig å være glad i dem.

  • Fortell dem om erfaringer da du måtte lære tålmodighet, og at du kan forstå hvor vanskelig det kan være. Hjelp dem å føle at de ikke er alene hvis de føler seg utålmodige eller frustrerte.

  • Be om at de må være i stand til å ha tålmodighet gjennom vanskelige prøvelser, og la dem vite at vår himmelske Fader vil høre deres bønner slik at de kan føle denne styrken.

  • Ha et lyttende øre når de trenger noen å snakke med. Å ha en forståelsesfull venn, er en av de beste måtene å utholde en vanskelig prøvelse eller situasjon på.