2023
En titt på vår profets upprepade förmaningar
Mars 2023


Endast digitalt: Unga vuxna

En titt på vår profets upprepade förmaningar

Berika din kommande upplevelse av generalkonferensen genom att gå igenom president Nelsons förmaningar som han upprepat i sina senaste tal.

Bild
en hand som håller i en megafon

Generalkonferensen står för dörren – vilket innebär att uppenbarelse genom profeter är på gång!

Låt oss i vår väntan på nya maningar inte glömma vad vi lärt oss de senaste konferenserna. Herrens ord upphör ju faktiskt inte med att gälla var sjätte månad. Det vi hör den här konferensen tillför något till det vi har lärt oss under tidigare konferenser, det ersätter inte den undervisningen.

Förmaningarna

Om du tittar på de senaste talen från vår profet, president Russell M. Nelson, märker du att han har varit mycket angelägen om att upprepa vissa sanningar. Den här upprepningen skapar ”en kraftfull konsert av tydlighet och en varning så högljudd att den vida överträffar den ljudstyrka som ett enstaka framträdande någonsin kan uppbåda”.1 Och vad varnar han oss för? ”Motståndarens våldsamma attacker.”2

Skrifterna varnar oss för att i de sista dagarna ska ”människornas hjärtan … svika dem” (Läran och förbunden 45:26) och falska kristusgestalter ska ”bedra även de verkligt utvalda” (Joseph Smith – Matteus 1:22). Detta gäller i vår tid. Du känner troligen någon som en gång var en Jesu Kristi lärjunge men som nu har förlorat sitt vittnesbörd. Motståndaren hotar verkligen vår tro när vi nu närmar oss Kristi andra ankomst.

Vår profet är som en ”väktare” på tornet (Hesekiel 33:2). Hans kallelse innebär att han ”blåser i hornet och varnar folket” (Hesekiel 33:3). Och president Nelsons förmaningar är mer än bara en kungörelse om fara – de utgör en plan för att hjälpa oss var och en att förbereda sig och stå emot andliga attacker. Och nu är det perfekta tillfället att gå igenom hans undervisning!

Handlingsplanen

Stärk din tro på Jesus Kristus

Det här har president Nelson sagt om att bygga upp och bibehålla ett vittnesbörd som kan stå emot motståndarens attacker:

  • ”Jag vädjar till dig att ta ansvar för ditt vittnesbörd. Kämpa för det. Ta hand om det. Vårda det. Ge det näring så att det växer.”3

  • ”Ett vittnesbörd som inte dagligen får näring ’genom Guds goda ord’ [Moroni 6:4] [kan] förfalla … Vi behöver dagligen dyrka Herren och studera hans evangelium.”4

  • ”Studera med en önskan att tro … Låt Herren leda dig på din färd till andliga upptäckter.”5

Ta dig tid för Herren

Världen kommer aldrig att bli tillräckligt tyst för att du ska kunna höra Anden. Du måste avsätta tid åt att vara still och lyssna. Ägnar du tid åt att försöka höra honom?

  • ”Ge [Herren] en god del av din tid. När du gör det, lägg då märke till vad som händer med ditt positiva andliga momentum.”6

  • ”Vi bestämmer själva hur vi prioriterar och avgör hur vi ska använda vår energi, vår tid och våra medel … Motarbeta världens lockelser genom att ta dig tid för Herren i ditt liv – varenda dag.”7

  • ”Vi [kan] fylla [vår tid] … med världens larm och ståhej. Eller så kan vi använda vår tid till att höra Herrens röst viska hans vägledning, tröst och frid.”8

Ingå och håll förbund

När du ingår förbund med din himmelske Fader avger du förenande löften om syfte och handling. Och ju mer förenad du är med honom, desto starkare blir du i din kamp mot motståndaren.

  • ”Gud har en särskild kärlek för varje person som sluter förbund med honom i dopets vatten. Och den gudomliga kärleken fördjupas när ytterligare förbund ingås och hålls i trofasthet.”9

  • ”Jag vädjar till er av hela mitt hjärta att gå in på förbundsstigen och stanna kvar där.”10

  • ”När ni är trogna de förbund ni ingått i templet får ni styrka av hans kraft … Ni [kan] stå starka eftersom er andliga grund är solid och orubblig.”11

Löftena

Dessa tre budskap tillsammans – stärk din tro, ta dig tid för Herren och håll förbunden – visar på ett viktigt faktum: President Nelson vet att vi lever i de sista dagarna, och han gör allt han kan för att hjälpa oss att stå starka.

Nu när du har hört hans ”hornstöt” (Hesekiel 33:4) är det upp till dig att skrida till verket! Tillämpa profetens uppmaningar. Gör ändringar i din rutin för att följa handlingsplanen. Och när du gör det blir du ”ett mäktigare redskap i Herrens händer”.12 Du blir ”beväpnad med prästadömets kraft”.13 Du kommer att kunna ”vända utmaningar till oförliknelig utveckling och möjligheter”.14 Och du blir redo att ta emot ytterligare sanningar, förmaningar och förberedelser från Herren genom hans profet under nästa generalkonferens.