2022
Finn tilflukt under naturkatastrofer
August 2022


Bare digitalt

Finn tilflukt under naturkatastrofer

Som følge av alvorlige naturkatastrofer i sine hjemland, har siste dagers hellige vist hvordan tillit til Jesus Kristus kan gi fred i urolige tider.

Bilde
Oversvømte boliger og andre bygninger i Indonesia

Frelseren profeterte at i de siste dager skal det “bli hunger og jordskjelv både her og der” (Matteus 24:7). Vi ser at denne profetien utspiller seg i stadig større grad rundt oss hvert år, med naturkatastrofer over hele verden.

Mange trofaste medlemmer av Kirken har blitt prøvet på grunn av virkningene av naturens destruktive krefter. Likevel er deres standhaftighet og tro både ydmykende og inspirerende når de “venter på Herren” (Jesaja 40:31) og stoler på hans lovede velsignelser.

Som følge av alvorlige naturkatastrofer i sine hjemland, har siste dagers hellige vist hvordan tillit til Jesus Kristus kan gi fred i urolige tider.

Vente i tro

I november 2020 herjet orkanene Eta og Iota flere land i Sentral-Amerika. Ødeleggelsene forårsaket av stormene var overveldende. Som områdepresident for området Mellom-Amerika mottok eldste Brian K. Taylor i De sytti en uforglemmelig tekstmelding fra en stavspresident i Honduras. Stavspresidentens familie bodde i et midlertidig tilfluktssted etter at stormen tvang dem ut av deres hjem. I tekstmeldingen sto det: “Vi fortsetter med samme tro og håp om at vi vil komme sterkere ut av denne opplevelsen: mer ydmyke, mer hjelpsomme – og villige til å underkaste oss det Herren anser som klokt.”1

Det er lett å bli motløs og fortvilet på denne moderne “trengselens dag” (Nahum 1:7). Men vi er ikke alene i våre kamper og vår lidelse. Vår himmelske Faders svar på Joseph Smiths desperate bønner fra dypet av Liberty fengsel er akkurat like aktuelt for hver enkelt av oss: “Fred være med din sjel, din motgang og dine lidelser skal kun vare et øyeblikk, og så, hvis du trofast holder det ut, skal Gud opphøye deg i det høye” (Lære og pakter 121:7–8).

Herren lover oss at han vil rette opp i ting hvis vi utholder våre vanskeligheter med tro. Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum har undervist:

“Mens vi arbeider og venter sammen på svarene på noen av våre bønner, gir jeg dere mitt apostoliske løfte om at de blir hørt og de blir besvart, selv om det kanskje ikke blir akkurat når eller slik vi ønsket det. Men de blir alltid besvart på det tidspunktet og på den måten en allvitende og evig medfølende forelder burde besvare dem.”2

Takket være vår himmelske Faders plan for lykke kan vi huske at “når verden ufred sår, Kristus gir oss fred”.3

Tjeneste for andre

Som Hjelpeforeningens president på stavsplan i Japan samarbeidet søster Junko Yoshida med medlemmer av Hjelpeforeningen på stavsplan om å samle inn 1000 håndklær til innbyggere som var rammet av alvorlige oversvømmelser i begynnelsen av juli 2020. Søster Yoshida sa: “Jeg ønsket å hjelpe folk … Jeg begynte umiddelbart å arbeide … Vi hadde samlet inn ca. 1000 håndklær og filler i løpet av en kort periode på omtrent fire dager.”4

Lignende Kristus-lignende tjeneste ble vist i desember 2021, da voldsomme tornadoer raste gjennom midtvesten i USA, og mange hjemløse og titusenvis av mennesker sto uten elektrisitet. Istedenfor å la ødeleggelsene av deres hjem svekke dem, begynte medlemmene i de berørte delstatene umiddelbart å yte tjeneste og hjelpe til i sine lokalsamfunn. Kevin D. Releford, en stavspresident i Hendersonville i Tennessee, sa at han ble “overveldet av den barmhjertige, Kristus-lignende tjeneste våre medlemmer har gjort for hverandre, for sine naboer … Medlemmene la armene rundt sine naboer og sørget for at de hadde et sted å bo og at de fikk den støtten de trengte”.5

Eldste Moisés Villanueva i De sytti underviste: “Jesus Kristus viste oss at i tider med prøvelser og motgang, kan vi se andres vanskeligheter. Beveget av medlidenhet kan vi nå ut og løfte dem. Og når vi gjør det, blir vi også oppløftet ved vår Kristus-lignende tjeneste. President Gordon B. Hinckley sa: ‘Den beste motgift jeg vet mot bekymring, er arbeid. Den beste medisin for fortvilelse, er tjeneste. Den beste kur for tretthet, er utfordringen med å hjelpe en som er enda mer sliten.’”6

Vi kan finne fred

Disse historiene er gode eksempler på hvordan det å sentrere vårt liv om Frelseren kan hjelpe oss ikke bare å finne fred i urolige tider, men også la oss være en kilde til fred for andre.

Frelseren sa: “Fred etterlater jeg dere. Min fred gir jeg dere. Ikke som verden gir, gir jeg dere. La ikke deres hjerte forferdes, frykt ikke! ” (Johannes 14:27).

Jesus Kristus, Fredsfyrsten, er oppmerksom på oss. Vi kan stole på at han gjør våre byrder lette (se Matteus 11:28–30). Enten stormene vi opplever i dette liv, er bokstavelige eller billedlige, “[kan Frelseren] gi beskyttelse og fred for til slutt å lede deg til sikkerhet og ly mot livets stormer”.7