2022
Steiner i form av forberedelse, planlegging og utholdenhet
August 2022


“Steiner i form av forberedelse, planlegging og utholdenhet”, Liahona, aug. 2022.

Steiner i form av forberedelse, planlegging og utholdenhet

Når du kartlegger din fremtid, kan du bygge din grunnvoll på den viktigste steinen – Frelseren Jesus Kristus.

Bilde
slynge og steiner

Forberedelse

Du kjenner sannsynligvis historien om David og Goliat. Goliat var en stor kriger som representerte filistrene. David var en ung sauegjeter som sto for Israel. David visste at Gud var på hans side. Han var ikke redd for å kjempe mot Goliat, for Goliat trosset den levende Guds hærstyrker.

For å forberede seg til det påfølgende slaget, valgte David seg ut fem glatte steiner fra en bekk og la dem i gjetertasken sin. Han gikk så for å møte Goliat i kamp. Det var ingen lang kamp. David klarte å drepe Goliat med bare én stein. (Se 1 Samuel 17:40–50.)

Hvis David visste at Gud var på hans side og at han bare trengte én stein, hvorfor tok han seg bryet med å velge fem steiner? Ifølge beretningen i Skriftene var David trygg. Han sa til Goliat: “Herren råder for krigen. Og han skal gi dere i vår hånd.” (1 Samuelsbok 17:47). Kastet David bort tiden sin på jakt etter fem steiner? Hadde han ikke tilstrekkelig tro?

Det jeg lærte av denne historien, er at vi må forberede oss godt for fremtiden. Vi er kanskje ikke i stand til å forandre det som vil skje, men vi kan velge hvordan vi forbereder oss på det som vil skje. Når du utruster deg for din usikre fremtidige karrière, dine uforutsette utfordringer og ditt uutforskede fremtidige liv, kan du bruke bare én stein, eller du vil kanskje trenge fem steiner. Stol på Herren og forbered deg godt til det du vil møte i fremtiden.

Planlegging

I Ethers bok lærer vi om reisen til Jareds bror og hans familie og venner, da de dro til det lovede land. Etter at de kom frem til kysten, bodde de i telt i fire år.

“Da fire år var gått kom Herren igjen til Jareds bror og sto i en sky og talte med ham, og i tre timer talte Herren med Jareds bror og refset ham fordi han ikke husket å påkalle Herrens navn” (Ether 2:14).

Jareds bror omvendte seg fra det onde han hadde gjort, og Gud tilga ham og rådet ham til ikke å synde mer. Gud lovet også at han ville føre folket til “et land som er utvalgt fremfor alle andre land” som han skulle gi dem til arv (Ether 2:15).

Så befalte Herren Jareds bror å bygge båter. Da Jareds bror var ferdig, ba han Herren om hjelp. Han ønsket å få vite hvordan hans folk skulle kunne puste i båtene (se Ether 2:19).

Herren var barmhjertig og svarte: “Se, du skal lage et hull øverst og også et i bunnen, og når dere trenger luft, skal dere åpne hullet og få luft. Og hvis det skulle skje at vannet kommer inn til dere, skal dere stenge hullet, så dere ikke omkommer i vannmassene” (Ether 2:20).

Det var ikke så komplisert.

Så spurte Jareds bror: “Se, O Herre, vil du tillate at vi skal krysse dette store vann i mørke?” (Ether 2:22).

Denne gangen hjalp Herren Jareds bror å være selvhjulpen med hensyn til å finne en løsning. “Hva vil du jeg skal gjøre så dere kan få lys i båtene deres?” For se, dere kan ikke ha vinduer, for de vil bli slått i stykker. Heller ikke skal dere ta ild med dere” (Ether 2:23; se også vers 24–25).

Jareds bror forsto situasjonen og søkte en løsning som ville fungere best gitt omstendighetene hans folk ville oppleve mens de krysset det “store dyp” (Ether 2:25).

Jareds bror bestemte seg for å “smelte … seksten små stener. Og de var hvite og klare som gjennomsiktig glass. Og han bar dem i hendene opp på toppen av fjellet og ropte igjen til Herren” (Ether 3:1).

Bilde
Jareds bror ser Herrens finger

Brother of Jared Seeing the Finger of the Lord [Jareds bror ser Herrens finger], av Arnold Friberg

Han ba Gud røre ved steinene med fingeren sin og berede dem så de kunne “skinne i mørket”. Gud gjorde som Jareds bror ba om, og Jared la de seksten steinene i åtte båter, én i hver ende, og “de ga lys til båtene.” (Se Ether 3:4–6; 6:2.)

Sammenlign denne opplevelsen med planleggingen for din fremtid. Hver dag lærer og stikker du ut kursen for fremtiden. Enten det betyr utdannelse, karrierebeslutninger eller familieplaner, kan Herren gi deg veiledning. Å bli gift for evigheten og stifte familie er en del av veien som fører til det lovede opphøyelsens land. Herren er spesielt interessert i den kursen du tar for å komme dit.

Akkurat slik Herren hjalp jaredittene ved å berøre steinene, kan han gi deg lys for å hjelpe deg å se gjennom tider med avgjørelser, mørke og tvil. Å motta Herrens veiledning gjennom Ånden er som å bli berørt av Guds finger og motta kraft og åndelig lys for å lede familien til det lovede land.

Utholdenhet

Den siste viktige steinen jeg ønsker å nevne, er nedtegnet i Lære og pakter 50:44: “Derfor er jeg midt iblant dere, og jeg er den gode hyrde og Israels klippe. Den som bygger på denne klippe, skal aldri falle.”

Jesus Kristus underviste sine disipler om en forstandig mann og en uforstandig mann, slik det står i Matteus 7. Hver mann ønsket å gi sin familie et trygt og komfortabelt hjem, og hver av dem sto overfor den samme utfordringen: “Regnet skylte ned, og flommen kom.”1

Den eneste forskjellen er at den forstandige mannen bygget sitt hus på fjell og huset sto fast, mens den uforstandige mannen bygget huset sitt på sand og det ble skylt vekk. Til syvende og sist, og for evig, er vår grunnvoll viktig. Jeg håper og ber om at vi alle vil finne og holde oss på den sikre grunnvoll når vi etablerer vårt liv for fremtiden.

I Helaman 5:12 blir vi minnet om: “Og nå, mine sønner, husk, ja, husk at det er på vår Forløsers klippe som er Kristus, Guds Sønn, at dere må bygge deres grunnvoll, så djevelen, når han sender ut sine mektige vinder, ja, sine piler i hvirvelvinden, ja, når all hans hagl og hans mektige storm slår mot dere, skal det ikke ha noen makt over dere til å trekke dere ned i elendighetens og den evige pines avgrunn fordi klippen dere er bygget på, er en sikker grunnvoll, og hvis menneskene bygger på denne grunnvoll, kan de ikke falle.”

Det er et løfte fra Gud! Hvis vi bygger vår grunnvoll på Jesus Kristus, kan vi ikke falle!

Når du fortsetter å planlegge din fremtid, tenk på disse 22 steinene: Fem forberedelsessteiner, slik David hadde. Seksten steiner med planlegging, som illustrert av Jareds bror, og den viktigste steinen – vår grunnstein, vår klippe – Frelseren Jesus Kristus.

Hele livet skulle være fylt med Jesu Kristi evangelium. Jesu Kristi evangelium er ikke en del av vårt liv, men vårt liv er faktisk en del av Jesu Kristi evangelium. Tenk på det. Vårt jordiske liv er bare en del av hele planen for frelse og opphøyelse.

Gud er vår himmelske Fader. Han elsker oss alle. Han kjenner vårt potensial mye bedre enn vi kjenner oss selv. “Han kjenner ikke bare detaljene i vårt liv. Gud kjenner detaljene i detaljene i detaljene i vårt liv.”2

Jeg vitner om at Jesus Kristus vil komme igjen, men denne gangen vil han komme i stor herlighet og storhet. Jeg håper vi vil være forberedt til å ta imot ham.

Til da: “Sett din lit til Herren av hele ditt hjerte, og stol ikke på din forstand! Kjenn ham på alle dine veier! Så skal han gjøre dine stier rette” (Salomos ordspråk 3:5–6).

Fra en tale, “22 Stones” [22 steiner], som ble holdt under en andakt ved Brigham Young University–Idaho, 27. april 2021.