2022
Omvändelse är vårt mål
Maj 2022


Omvändelse är vårt mål

Det finns ingen ersättning för den tid du tillbringar i skrifterna, med att höra den Helige Anden tala direkt till dig.

I lite mer än tre år har vi nu varit på en resa tillsammans som medlemmar i Herrens kyrka. Det var i oktober 2018 som första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum uppmanade oss att lära oss om Jesus Kristus genom att studera skrifterna på ett nytt och inspirerande sätt, med materialet Kom och följ mig till vår hjälp.

På alla resor är det bra att stanna upp då och då för att bedöma vår utveckling och se till att vi fortfarande rör oss mot vårt mål.

Omvändelse är vårt mål

Betänk de här insiktsfulla orden från inledningen till Kom och följ mig:

”Syftet med alla evangeliestudier och all evangelieundervisning är att fördjupa vår omvändelse till vår himmelske Fader och Jesus Kristus …

Men det slags evangelielärande som stärker vår tro och leder till omvändelsens underverk sker inte på en gång. Det sträcker sig bortom klassrummet och in i våra hjärtan och hem. Det kräver konsekventa dagliga ansträngningar att förstå och leva efter evangeliet. Evangelielärande som leder till sann omvändelse kräver den Helige Andens inflytande.”1

Det är det underverket vi söker – när en person har en upplevelse i skrifterna2 och den upplevelsen välsignas med den Helige Andens inflytande. Den sortens erfarenheter är dyrbara grundstenar i vår omvändelse till Frälsaren. Och som President Russell M. Nelson nyligen påminde oss så måste andliga grunder hela tiden förstärkas.3 Långvarig omvändelse är en livslång process.4 Omvändelse är vårt mål.

För att vara mest effektiva måste dina upplevelser med skrifterna vara dina egna.5 Att läsa eller höra om någon annans upplevelser och insikter kan vara till hjälp, men det ger inte samma kraft till omvändelse. Det finns ingen ersättning för den tid du tillbringar i skrifterna, med att höra den Helige Anden tala direkt till dig.

Vad undervisar den Helige Anden mig om?

Varje vecka när jag öppnar min lektionsbok Kom och följ mig skriver jag den här frågan högst upp på sidan: ”Vad undervisar den Helige Anden mig om den här veckan när jag läser de här kapitlen?”

När jag studerar skrifterna begrundar jag den frågan om och om igen. Och utan undantag kommer de andliga intrycken, och jag antecknar dem i min lektionsbok.

Så hur vet jag när den Helige Anden undervisar mig? Det sker vanligtvis på små och enkla sätt. Ibland verkar ett skriftställe stå ut från sidan och fånga min uppmärksamhet. Vid andra tillfällen känns det som om mitt sinne blir upplyst av en bredare insikt om en evangelieprincip. Jag känner också den Helige Andens inflytande när min fru Anne Marie och jag samtalar om det vi läser. Hennes perspektiv inbjuder alltid Anden.

Profeten och påskhögtiden

I år studerar vi Gamla testamentet – heliga skrifter som fyller våra själar med ljus. När jag läser Gamla testamentet känns det som om jag tillbringar tid med pålitliga ledsagare: Adam, Eva, Enok, Noa, Abraham och så många andra.

Den här veckan, när vi studerar 2 Moseboken kapitel 7–13, lär vi oss om hur Herren befriade Israels barn efter århundraden av fångenskap i Egypten. Vi läser om nio plågor – nio imponerande manifestationer av Guds makt – som farao bevittnade utan att uppmjuka sitt hjärta.

Sedan berättade Herren för sin profet Mose om en tionde plåga – och hur varje familj i Israel kunde förbereda sig för den. Som en del av en ritual som de skulle kalla påskhögtiden, skulle israeliterna offra ett felfritt lamm av hankön. Sedan skulle de markera dörrkarmarna till sina hem med lammets blod. Herren lovade att alla hem som var märkta med blodet skulle skyddas från den fruktansvärda plåga som skulle komma.

I skrifterna står det: ”Och Israels barn … gjorde så som Herren … befallt Mose” (2 Moseboken 12:28). Det finns något väldigt kraftfullt i detta enkla uttalande om lydnad.

Eftersom Israels barn följde Moses råd och handlade i tro, räddades de från plågan och befriades med tiden från sin fångenskap.

Vad undervisade då den Helige Anden mig om i dessa kapitel den här veckan?

Här är några tankar som blivit kvar hos mig:

  • Herren verkar genom sin profet för att beskydda och rädda sitt folk.

  • Tron och ödmjukheten att följa profeten föregick beskyddets och befrielsens underverk.

  • Blodet på dörrkarmen var ett yttre tecken på en inre tro på Jesus Kristus, Guds Lamm.

Profeten och Herrens löften

Jag är imponerad av jämförelsen mellan hur Herren välsignade sitt folk i den här berättelsen i Gamla testamentet och hur han också välsignar sitt folk i dag.

När Herrens levande profet, president Nelson, introducerade Kom och följ mig som ett sätt att studera skrifterna, uppmanade han oss att förvandla våra hem till trons helgedomar och centrum för evangelielärande.

Sedan lovade han fyra specifika välsignelser:

  1. Era sabbatsdagar kommer att vara en fröjd.

  2. Era barn kommer att tycka att det är spännande att lära sig om och leva efter Frälsarens lärdomar.

  3. Fiendens inflytande i ert liv och i era hem kommer att minska.

  4. Förändringarna i er familj blir dramatiska och stärkande.6

Vi har inga dagboksanteckningar från dem som upplevde påskhögtiden med Mose i Egypten. Men vi har många vittnesmål från heliga som, med samma tro, följer president Nelsons råd i dag och får de utlovade välsignelserna.

Här är några sådana vittnesmål:

En ung mor sa: ”Vi talar om Kristus och vi gläds i Kristus i vårt hem. För mig har det varit den största välsignelsen – att mina barn kan växa upp med de här evangeliesamtalen i hemmet som för dem närmare Frälsaren.”7

En äldre broder kallade sina studier av skrifterna genom Kom och följ mig ”en kanal fylld med gudomligt ljus som hjälper oss att se evangeliets lära som är nödvändig för vårt andliga välbefinnande”.8

En ung hustru beskrev välsignelserna i sitt äktenskap: ”Jag har lärt känna min mans hjärta djupare, och jag har kunnat öppna mitt hjärta mer för honom när vi studerar tillsammans.”9

En mor till en stor familj lade märke till hur hennes ansträngningar att undervisa sin familj förändrades. Hon berättade: ”När jag ser tillbaka var det som om jag spelade piano med handskar på. Jag gick igenom det rutinmässigt, men musiken lät inte helt rätt. Nu är handskarna borta, och även om min musik fortfarande inte är perfekt så hör jag skillnaden. Kom och följ mig har gett mig vision, förmåga, fokus och mening.”10

En ung make sa: ”Mina viktigaste prioriteringar hemma har blivit tydligare sedan Kom och följ mig blivit till en regelbunden del av mina morgnar. Studierna får mig att tänka mer på det som betyder mest för mig, som templet, min relation till min fru och mitt ämbete. Jag är tacksam för att mitt hem är en fristad där Gud kommer först.”11

En syster berättade: ”Mina dagliga upplevelser med Kom och följ mig är sällan anmärkningsvärda, men med tiden kan jag se hur jag förändras av sådana ständiga, fokuserade skriftstudier. Sådana studier ödmjukar mig, undervisar mig och förändrar mig lite i taget.”12

En återvänd missionär berättade: ”Programmet Kom och följ mig har fört mig närmare den nivå av skriftstudier jag hade på min mission, och jag har kunnat gå från en inställning där skriftstudier varit en del av en checklista till verkligt berikande stunder där jag lär känna Gud.”13

En broder sa: ”Jag känner att den Helige Anden bjuds in mer i mitt liv och jag känner Guds uppenbarade vägledning när jag ska fatta beslut. Jag har fler djupgående samtal beträffande det vackra i Kristi enkla lära och hans försoning.”14

En sjuåring berättade: ”Jag ska döpas snart, och Kom och följ mig förbereder mig. Jag och min familj pratar om dop och nu känner jag mig inte nervös inför mitt dop. Kom och följ mig hjälper den Helige Anden att komma in i mitt hjärta och jag känner mig varm när jag läser skrifterna.”15

Och slutligen, från en flerbarnsmor: ”När vi studerat Guds ord har han hjälpt vår familj att gå från oro till kraft; från prövning och utmaning till befrielse; från stridighet och kritik till kärlek och frid; och från motståndarens inflytande till Guds inflytande.”16

Dessa och många andra trofasta Kristi efterföljare har symboliskt satt Guds Lamms blod på ingången till sina hem. De visar sin inre beslutsamhet att följa Frälsaren. Deras tro föregår underverket. Det är underverket där en person har en upplevelse i skrifterna och den upplevelsen välsignas med den Helige Andens inflytande.

När vi studerar skrifterna finns det ingen andlig hungersnöd i landet. Som Nephi sa: ”De som hörsammar Guds ord och håller fast vid det, de ska aldrig förgås. Inte heller ska motståndarens frestelser och brinnande pilar slå dem med blindhet för att leda dem till undergång” (1 Nephi 15:24).

När Israels barn i forna tider följde Herrens vägledning som de fick genom profeten Mose, välsignades de med trygghet och frihet. När vi i dag följer Herrens vägledning som vi får genom vår levande profet president Nelson, välsignas vi på samma sätt med omvändelse i våra hjärtan och beskydd i våra hem.

Jag vittnar om att Jesus Kristus lever. Det här är hans kyrka, återställd på jorden genom profeten Joseph Smith. President Russell M. Nelson är Herrens profet i dag. Jag älskar och stöder honom. I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022, s. vii.

  2. ”Vi är var och en ansvariga för vår egen andliga tillväxt” (Russell M. Nelson, ”Inledande ord”, Liahona, nov. 2018, s. 8).

  3. Se Russell M. Nelson, ”Templet och din andliga grund”, Liahona, nov. 2021, s. 93–96.

  4. Det här är en viktig anledning till varför president Nelson vädjat till oss att ”ta er tid för Herren! Gör er egen andliga grund fast och tålig nog att motstå tidens tand genom att göra det som får den Helige Anden att alltid vara med er” (”Ta dig tid för Herren”, Liahona, nov. 2021, s. 120).

  5. ”Oavsett vad andra kanske säger eller gör kan ingen ta ifrån dig det vittnesbörd som burits till ditt hjärta och förstånd angående vad som är sant” (Russel M. Nelson, ”Uppenbarelse för kyrkan, uppenbarelse för våra liv”, Liahona, maj 2018, s. 95).

  6. Se Russell M. Nelson, ”Bli exemplariska sista dagars heliga”, Liahona, nov. 2018, s. 113. President Nelson upprepade den här uppmaningen i april förra året: ”Din beslutsamhet att göra ditt hem till din tros främsta helgedom bör aldrig upphöra. Allteftersom tro och helighet minskar i denna fallna värld kommer ditt behov av heliga platser att öka. Jag uppmanar dig att fortsätta göra ditt hem till en verkligt helig plats ’och … inte [låta dig] rubbas’ [Läran och förbunden 87:8, kursivering tillagd] från detta viktiga mål” (”Det vi lär oss och aldrig kommer att glömma”, Liahona, maj 2021, s. 79).

  7. Personlig korrespondens; se även 2 Nephi 25:26.

  8. Personlig korrespondens.

  9. Personlig korrespondens.

  10. Personlig korrespondens.

  11. Personlig korrespondens.

  12. Personlig korrespondens.

  13. Personlig korrespondens.

  14. Personlig korrespondens.

  15. Personlig korrespondens.

  16. Personlig korrespondens.