2022
Gudomlig kärlek i Faderns plan
Maj 2022


Gudomlig kärlek i Faderns plan

Syftet med denna återställda kyrkas lära och riktlinjer är att förbereda Guds barn för frälsning i det celestiala riket och för upphöjelse i dess högsta grad.

Evangelieplanen visar vår himmelske Faders kärlek till alla sina barn. För att förstå detta måste vi försöka förstå hans plan och hans bud. Han älskar sina barn så mycket att han gav sin enfödde Son Jesus Kristus till att vara vår Frälsare och Återlösare, att lida och dö för oss. I den återställda Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga har vi en unik kunskap om vår himmelske Faders plan. Den ger oss ett annat sätt att se på jordelivets syfte, den gudomliga domen som följer på det och den slutliga härliga bestämmelsen för alla Guds barn.

Jag älskar er, mina bröder och systrar. Jag älskar alla Guds barn. När Jesus fick frågan ”Vilket är det största budet i lagen?” lärde han detta: att älska Gud och att älska vår nästa är de första av Guds stora bud.1 De här buden kommer först eftersom de manar oss att växa andligen genom en strävan att efterlikna Guds kärlek till oss. Jag önskar att vi alla hade en bättre förståelse av den kärleksfulla lära och de riktlinjer som vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus har fastställt i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Det jag säger här är ett försök att förtydliga hur Guds kärlek förklarar den läran och kyrkans inspirerade riktlinjer.

I.

Ett vanligt missförstånd om den dom som slutligen följer på jordelivet är att goda människor hamnar på en plats som kallas himlen och onda människor hamnar på en evig plats som kallas helvetet. Det här felaktiga antagandet att det endast finns två slutliga mål antyder att de personer som inte kan hålla alla bud som krävs för himlen av nödvändighet måste ha helvetet som evig destination.

En kärleksfull himmelsk Fader har en bättre plan för sina barn. Den uppenbarade läran i Jesu Kristi återställda kyrka är att alla Guds barn – med undantag som är alltför begränsade för att beaktas här – slutligen hamnar i ett härlighetsrike.2 ”I min Fars hus finns många rum”,3 lärde Jesus. Genom nutida uppenbarelse vet vi att dessa rum finns i tre olika härlighetsriken. I den slutliga domen blir var och en av oss dömd efter sina gärningar och sitt hjärtans önskningar.4 Innan dess måste vi lida för de synder vi inte har omvänt oss från. Skrifterna är tydliga med det.5 Sedan bereder vår rättfärdige Domare oss rum i ett av dessa härlighetsriken. Sålunda, som vi vet genom nutida uppenbarelse, ”ska [alla] dömas … och var och en ska efter sina egna gärningar ta emot sitt eget herradöme i de boningar som är beredda”.6

Herren har valt att uppenbara jämförelsevis lite om två av dessa härlighetsriken. Herren har däremot uppenbarat mycket om det högsta härlighetsriket, om vars härlighet Bibeln säger: ”Solen har sin glans.”7

I den ”celestiala” härligheten8 finns det tre grader eller nivåer.9 Den högsta av dessa är upphöjelse i det celestiala riket, varigenom vi kan bli som vår Fader och hans Son Jesus Kristus. För att hjälpa oss utveckla de gudomliga egenskaper och den förändring i vår natur som är nödvändig för förverkligandet av vår gudomliga potential, har Herren uppenbarat lärosatser och upprättat bud baserade på evig lag. Det är det vi undervisar om i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, eftersom syftet med denna återställda kyrkas lära och riktlinjer är att förbereda Guds barn för frälsning i den celestiala härligheten och, i synnerhet, för upphöjelse i dess högsta grad.

De förbund som ingås och de välsignelser som utlovas de trofasta i Guds tempel är nyckeln. Detta förklarar vårt världsomfattande byggande av tempel som kören sjöng så vackert om. Det finns de som är förbryllade över den här betoningen och inte förstår att templets förbund och förrättningar leder oss mot att uppnå upphöjelse. Detta kan endast förstås mot bakgrund av den uppenbarade sanningen om tre härlighetsgrader. Tack vare vår himmelske Faders stora kärlek till alla sina barn har han gett oss andra härlighetsriken – som äldste Quentin L. Cook förklarade i går – som alla är underbarare än vi kan förstå.10

Jesu Kristi försoning gör allt detta möjligt. Han har uppenbarat att han ”förhärligar Fadern och frälser alla hans händers verk11. Den frälsningen beviljas i olika härlighetsriken. Vi vet genom nutida uppenbarelse att ”alla riken är givna en lag”12. För att förtydliga:

”För den som inte kan hålla ett celestialt rikes lag kan inte uthärda en celestial härlighet.

Och den som inte kan hålla ett terrestrialt rikes lag kan inte uthärda en terrestrial härlighet.

Och den som inte kan hålla ett telestialt rikes lag kan inte uthärda en telestial härlighet.”13

Med andra ord, vilket härlighetsrike vi får i den slutliga domen avgörs av vilka lagar vi väljer att följa i vår himmelske Faders kärleksfulla plan. I den planen finns det flera riken så att alla hans barn kan tilldelas ett rike som de kan ”uthärda”.

II.

Lärdomarna och riktlinjerna i Herrens återställda kyrka tillämpar dessa eviga sanningar på ett sätt som endast helt kan förstås mot bakgrund av vår himmelske Faders kärleksfulla plan för alla sina barn.

Därför respekterar vi den personliga handlingsfriheten. De flesta känner till kyrkans stora ansträngningar att främja religionsfriheten. Dessa ansträngningar främjar vår himmelske Faders plan. Vår strävan är att hjälpa alla hans barn – inte bara våra egna medlemmar – att åtnjuta den dyrbara valfriheten.

På liknande sätt får vi ibland frågan varför vi skickar ut missionärer till så många länder, även bland kristna folkgrupper. Vi får också frågan varför vi ger enorm humanitär hjälp till personer som inte är medlemmar i vår kyrka utan att koppla detta till vårt missionsarbete. Vi gör det därför att Herren har lärt oss att se alla hans barn som våra bröder och systrar, och vi vill dela vårt andliga och timliga överflöd med alla.

Eviga lärosatser ger också ett särskilt perspektiv på barn. Med det perspektivet ser vi barnafödande och fostran av barn som en del av den gudomliga planen. Det är en glädjefylld och helig plikt för dem som fått möjlighet till det. Därför befalls vi att undervisa om och kämpa för principer och levnadssätt som ger bästa möjliga förutsättningar för alla barns utveckling och lycka inom Guds plan.

III.

Slutligen är Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga helt korrekt känd för att vara en familjeinriktad kyrka. Men det saknas förståelse av det faktum att vårt fokus på familjen inte begränsas till jordiska relationer. Eviga relationer är också fundamentala i vår teologi. Den återställda kyrkans mission är att hjälpa alla Guds barn bli värdiga det Gud önskar ska bli deras slutliga bestämmelse. Genom den återlösning som ges genom Kristi försoning kan alla uppnå evigt liv (upphöjelse i det celestiala riket), som moder Eva förkunnade att ”Gud ger till alla de lydiga”14. Detta är mer än frälsning. President Russell M. Nelson har påmint oss: ”I Guds eviga plan gäller frälsningen den enskilde [men] upphöjelsen gäller familjen.”15

Grundläggande för oss är Guds uppenbarelse att upphöjelse endast kan uppnås genom trofasthet mot förbunden i ett evigt äktenskap mellan man och kvinna.16 Denna gudomliga lära är anledningen till att vi undervisar om att ”kön är nödvändigt för den enskildes förjordiska, jordiska och eviga identitet och uppgift”.17

Det är också därför Herren har krävt att hans återställda kyrka ska motsätta sig sociala och rättsliga påtryckningar att backa från hans lära om äktenskapet mellan man och kvinna, att motsätta sig förändringar som ändrar skillnaderna mellan män och kvinnor eller förvirrar eller ändrar könstillhörigheten.

Den återställda kyrkans position vad gäller de här grundprinciperna väcker ofta motstånd. Vi förstår det. Vår himmelske Faders plan tillåter ”en motsats till allting”18, och Satans mest energiska motstånd riktas mot det som är viktigast i den planen. Därför försöker han motsätta sig framskridande mot upphöjelse genom att förvränga äktenskapet, avskräcka från barnafödsel eller skapa förvirring om könstillhörighet. Men vi vet att i längden förändras inte vår kärleksfulle himmelske Faders gudomliga syfte och plan. Personliga omständigheter kan förändras, och Guds plan försäkrar oss om att i längden får de trofasta som håller sina förbund möjlighet att kvalificera sig för varje utlovad välsignelse.19

En unik och värdefull undervisning som hjälper oss att förbereda oss för evigt liv, ”den största av alla Guds gåvor”20, är tillkännagivandet om familjen från 199521. Dess uttalanden skiljer sig naturligtvis från en del nuvarande lagar, sedvänjor och åsikter, så som samboskap och samkönat äktenskap. De som inte helt förstår Faderns kärleksfulla plan för sina barn anser kanske att det här tillkännagivandet om familjen inte är mer än ett uttalande om riktlinjer som kan ändras. Vi framhåller däremot att tillkännagivandet om familjen, som är grundat på oåterkalleliga lärosatser, definierar de familjerelationer som kan möjliggöra den viktigaste delen av vår eviga utveckling.

Det är bakgrunden till de unika lärosatserna och riktlinjerna i den återställda Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

IV.

I många relationer och omständigheter i jordelivet måste vi var och en leva med olikheter. Som Kristi efterföljare som bör älska våra medmänniskor bör vi leva i fred med dem som inte tror som vi gör. Vi är alla barn till en kärleksfull himmelsk Fader. Han har förutbestämt liv efter döden och slutligen ett härlighetsrike för oss alla. Gud vill att vi alla ska sträva efter hans högsta möjliga välsignelser genom att hålla hans högsta bud, förbund och förrättningar, som alla kulminerar i att hans heliga tempel byggs över hela världen. Vi måste sträva efter att sprida dessa evighetens sanningar till andra. Men med den kärlek vi är skyldiga alla våra medmänniskor, accepterar vi alltid deras beslut. Som en profet i Mormons bok lärde måste vi sträva framåt med ”kärlek till Gud och till alla människor”22.

Som president Russell M. Nelson förkunnade under vår senaste konferens: ”Det har aldrig funnits en tid i världshistorien då kunskapen om vår Frälsare har varit viktigare för oss personligen och mer relevant för varje mänsklig själ. … Kristi rena lära är mäktig. Den förändrar livet för var och en som förstår den och försöker införliva den i sitt liv.”23

Må vi alla tillämpa denna heliga lära i våra egna liv, ber jag i Jesu Kristi namn, amen.