2022
Styrkan i andligt momentum
Maj 2022


Styrkan i andligt momentum

Jag vill föreslå fem specifika åtgärder vi kan vidta för att uppehålla ett positivt andligt momentum.

Mina kära bröder och systrar, jag älskar er. Jag gläds åt det här tillfället att tala till er i dag. Jag ber dagligen att ni ska vara beskyddade från motståndarens våldsamma attacker och ha styrkan att ta er igenom de utmaningar ni ställs inför.

Vissa prövningar är ytterst privata bördor som ingen annan kan se. Andra spelas upp på världens scen. Den väpnade konflikten i Östeuropa är en av dem. Jag har varit i Ukraina och Ryssland många gånger. Jag älskar de länderna, människorna och deras språk. Jag gråter och ber för alla som påverkas av den här konflikten. Som kyrka gör vi allt vi kan för att hjälpa dem som lider och kämpar för att överleva. Vi uppmanar var och en att fortsätta fasta och be för alla människor som skadas av den här katastrofen. Alla krig är fasansfulla brott mot allt som Herren Jesus Kristus står för och undervisar om.

Ingen av oss kan kontrollera nationer eller andras handlingar, eller ens det våra egna familjemedlemmar gör. Men vi kan kontrollera oss själva. Min uppmaning i dag, kära bröder och systrar, är att ni avslutar konflikter som härjar i era hjärtan, era hem och era liv. Gräv ner alla tendenser att skada andra – det kan vara sådant som ett häftigt humör, en skarp tunga eller bitterhet mot någon som har sårat er. Frälsaren befallde oss att vända andra kinden till1, att älska våra fiender och att be för dem som illvilligt utnyttjar oss2.

Det kan vara plågsamt svårt att släppa taget om ilska som känns så berättigad. Det kan verka omöjligt att förlåta dem vars destruktiva handlingar har skadat oskyldiga. Och ändå uppmanade Frälsaren oss att förlåta alla människor.3

Vi är alla Fridsfurstens efterföljare. Nu, mer än någonsin, behöver vi den frid som bara han kan ge. Hur kan vi förvänta oss att fred ska råda i världen när vi individuellt inte söker frid och harmoni? Bröder och systrar, jag vet att det jag föreslår inte är lätt. Men Jesu Kristi efterföljare bör vara föredömen som hela världen kan följa. Jag vädjar till er att göra allt ni kan för att avsluta de personliga konflikter som nu rasar i era hjärtan och i era liv.

Jag vill understryka min uppmaning till handling genom ta upp ett begrepp jag påmindes om nyligen när jag såg en basketmatch.

I den matchen bestod första halvan av en omväxlande strid fram och tillbaka. Sedan, under de fem sista sekunderna av första halvan, satte guarden i ena laget en snygg trepoängare. Med bara en sekund till godo snodde hans lagkamrat bollen på inkastet och gjorde ytterligare ett mål vid slutsignalen! Så laget ledde med fyra poäng när de gick till omklädningsrummet med en påtaglig känsla av ökat momentum. De kunde ta med sig denna känsla av momentum in i andra halvlek och vinna matchen.

Momentum är ett kraftfullt begrepp. Vi har alla upplevt det i en eller annan form – till exempel i ett fordon som ökar farten eller med en meningsskiljaktighet som plötsligt blir till ett gräl.

Så jag frågar: ”Vad kan utlösa andligt momentum?” Vi har sett exempel på både positivt och negativt momentum. Vi känner personer som följer Jesus Kristus, som blev omvända och växte i sin tro. Men vi känner också till personer som en gång var starka i sin tro, som fallit bort. Momentum kan svänga åt båda hållen.

Vi har aldrig behövt positivt andligt momentum mer än vi gör nu, för att bromsa farten varmed ondskan och tidens mörka tecken intensifieras. Positivt andligt momentum för oss stadigt framåt, mitt i den rädsla och osäkerhet som skapas av pandemier, tsunamier, vulkanutbrott och väpnade konflikter. Andligt momentum kan hjälpa oss att trotsa motståndarens obevekliga, ondskefulla angrepp och omintetgöra hans försök att urholka vår personliga andliga grund.

Många handlingar kan skapa positivt andligt momentum. Lydnad, kärlek, ödmjukhet, tjänande och tacksamhet4 är bara några få.

I dag vill jag föreslå fem specifika åtgärder vi kan vidta för att uppehålla ett positivt andligt momentum.

För det första: Gå in på förbundsstigen och stanna kvar där.

För inte så länge sedan hade jag en intensiv dröm där jag träffade en stor grupp människor. De ställde många frågor till mig, varav den mest förekommande handlade om förbundsstigen och varför den är så viktig.

I min dröm förklarade jag att vi går in på förbundsstigen genom att döpas och ingå vårt första förbund med Gud.5 Varje gång vi tar del av sakramentet lovar vi återigen att ta på oss Fräsarens namn, att minnas honom och att hålla hans bud.6 I gengäld försäkrar Gud att vi alltid ska ha hans Ande hos oss.

Senare ingår vi ytterligare förbund i templet, där vi får ännu härligare löften. Förrättningar och förbund ger oss åtkomst till gudomlig kraft. Förbundsstigen är den enda stig som leder till upphöjelse och evigt liv.

I min dröm frågade sedan en kvinna hur någon som har brutit sina förbund kan komma tillbaka till den stigen. Mitt svar på hennes fråga tar mig till mitt andra förslag:

Upptäck glädjen i daglig omvändelse.

Hur viktigt är det med omvändelse? Alma lärde att vi ”inte [ska] predika något annat än omvändelse och tro på Herren”.7 Omvändelse krävs av varje ansvarig person som önskar sig evig härlighet.8 Det finns inga undantag. I en uppenbarelse till profeten Joseph Smith tillrättavisade Herren tidiga ledare i kyrkan för att de inte undervisade sina barn om evangeliet.9 Omvändelse är nyckeln till utveckling. Ren tro för oss stadigt framåt på förbundsstigen.

Var inte rädd för och skjut inte upp din omvändelse. Satan gläds över dina kval. Gör slut på dem. Kasta ut hans inflytande ur ditt liv! Börja i dag med att uppleva glädjen i att lägga av den naturliga människan.10 Frälsaren älskar oss alltid, men särskilt när vi omvänder oss. Han lovade att även om ”bergen viker undan och höjderna tas bort, ska min godhet inte vika ifrån dig”.11

Om du känner att du har irrat dig för långt bort från förbundsstigen eller för länge och inte kan återvända så är det helt enkelt inte sant.12 Kontakta din biskop eller grenspresident. Han är Herrens representant och hjälper dig att få känna den glädje och lättnad som omvändelse ger.

Men tänk på att när man återvänder till förbundsstigen så innebär det inte att livet blir lätt. Stigen är besvärlig och känns ibland som en brant uppförsbacke.13 Men den här klättringen uppåt är utformad för att testa och undervisa oss, förfina vår karaktär och hjälpa oss att bli heliga. Det är den enda stig som leder till upphöjelse. En profet14 beskrev ”deras välsignade och lyckliga tillstånd som håller Guds bud. För se, de är välsignade i allt, både timligt och andligt. Och om de trofast håller ut intill änden tas de emot i himlen … [och får] vistas hos Gud i ett tillstånd av oändlig lycka.”15

Vandringen på förbundsstigen, tillsammans med daglig omvändelse, underblåser andligt momentum.

Mitt tredje förslag: Lär dig om Gud och hur han verkar.

En av våra största utmaningar i dag är att skilja mellan Guds sanningar och Satans förfalskningar. Det är därför Herren uppmanar oss att ”alltid [be] … så att [vi] kan besegra Satan och … undkomma Satans tjänares händer, som stöder hans verk”16.

Mose gav ett exempel på hur man skiljer mellan Gud och Satan. När Satan kom och frestade Mose upptäckte han bedrägeriet eftersom han just hade pratat med Gud ansikte mot ansikte. Mose insåg snabbt vem Satan var och befallde honom att gå bort.17 När Satan envisades visste Mose hur han skulle kalla på Gud och få mer hjälp. Mose fick gudomlig styrka och tillrättavisade den onde igen och sa: ”Gå bort från mig, Satan, för endast denna enda Gud kommer jag att tillbe.”18

Vi borde följa det exemplet. Kasta ut Satans inflytande ur ditt liv! Följ honom inte ner i ”eländets och det oändliga lidandets avgrund”19.

Med skrämmande hastighet kan ett vittnesbörd som inte dagligen får näring ”genom Guds goda ord”20 förfalla. Motgiftet mot Satans ränker är således uppenbart: Vi behöver dagligen dyrka Herren och studera hans evangelium. Jag vädjar till dig att låta Gud råda i ditt liv. Ge honom en god del av din tid. När du gör det, lägg då märke till vad som händer med ditt positiva andliga momentum.

Förslag nummer 4: Sök och förvänta dig underverk.

Moroni försäkrade oss att ”Gud [inte] har upphört att vara en underverkens Gud”21. Varje helig skrift visar hur villig Herren är att medla i livet för dem som tror på honom.22 Han delade på Röda havet för Mose, hjälpte Nephi att hämta mässingsplåtarna och återställde sin kyrka genom profeten Joseph Smith. Vart och ett av dessa underverk tog tid och var kanske inte exakt vad personerna ursprungligen bad Herren om.

På samma sätt välsignar Herren dig med underverk om du har tro på honom, ”utan att tvivla”23. Gör det andliga arbetet med att söka underverk. Be Gud i bön att hjälpa dig utöva en sådan tro. Jag lovar att du själv kan få uppleva att Jesus Kristus ”ger den trötte kraft och ökar den maktlöses styrka”24. Få saker accelererar ditt andliga momentum mer än insikten om att Herren hjälper dig att flytta ett berg i ditt liv.

Förslag nummer 5: Avsluta konflikterna i ditt personliga liv.

Jag upprepar min uppmaning att avsluta konflikterna i ditt liv. Utöva den ödmjukhet, det mod och den styrka som krävs för att både förlåta och att söka förlåtelse. Frälsaren har lovat att ”om [vi] förlåter människorna deras överträdelser, ska [vår] himmelske Far också förlåta [oss]”.25

Om två veckor firar vi påsk. Till dess uppmanar jag dig att försöka avsluta en personlig konflikt som har tyngt dig. Kan det finnas en mer passande tacksamhetsgärning till Jesus Kristus för hans försoning? Om förlåtelse för närvarande verkar omöjligt, vädja då om kraft genom Jesu Kristi försonande blod att hjälpa dig. När du gör det lovar jag dig personlig frid och ett andligt momentum som skjuter i höjden.

När Frälsaren sonade för hela mänskligheten öppnade han upp en möjlighet för dem som följer honom att få åtkomst till hans helande, stärkande och återlösande kraft. Dessa andliga förmåner är tillgängliga för alla som söker efter att höra och följa honom.

Mina kära bröder och systrar, jag vädjar till er av hela mitt hjärta att gå in på förbundsstigen och stanna kvar där. Upplev glädjen i daglig omvändelse. Lär er om Gud och hur han verkar. Sök efter och förvänta er underverk. Sträva efter att avsluta konflikterna i era liv.

När ni agerar efter dessa strävanden lovar jag att ni kan fortsätta framåt på förbundsstigen med ökat momentum, oavsett vilka hinder ni möter. Och jag lovar er större styrka att motstå frestelser, mer sinnesfrid, frihet från rädsla och större enighet i era familjer.

Gud lever! Jesus är Kristus! Han lever! Han älskar oss och hjälper oss. Om detta vittnar jag i vår Återlösare Jesu Kristi heliga namn, amen.

Slutnoter

  1. Se 3 Nephi 12:39.

  2. Se 3 Nephi 12:44.

  3. Se Läran och förbunden 64:10; se även v. 9.

  4. Som aposteln Paulus sa: ”Tacka Gud i allt” (1 Tessalonikerbrevet 5:18). Ett av de säkraste botemedlen mot förtvivlan, missmod och andlig håglöshet är tacksamhet. Vilka saker kan vi tacka Gud för? Tacka honom för jordens skönhet, för evangeliets återställelse och för de oräkneliga sätt på vilka han och hans Son gör sin kraft tillgänglig för oss här på jorden. Tacka honom för skrifterna, för änglar som svarar på våra vädjanden till Gud om hjälp, för uppenbarelse och för eviga familjer. Och framför allt, tacka Gud för gåvan av hans Son, och för Jesu Kristi försoning som gör det möjligt för oss att uppfylla den mission för vilken vi har sänts till jorden.

  5. För att förstå vad förbundsstigen är, är det viktigt att förstå att ett förbund är ett ömsesidigt åtagande mellan Gud och ett av hans barn. I ett förbund sätter Gud villkoren, och vi går med på de villkoren. I gengäld ger Gud löften till oss. Många förbund åtföljs av yttre tecken – eller heliga förrättningar – som vi tar del av i vittnens närvaro. Ett dop, till exempel, är ett tecken till Herren på att personen som döps har ingått ett förbund att hålla Guds bud.

  6. Se Moroni 4:3; 5:2; Läran och förbunden 20:77, 79.

  7. Mosiah 18:20.

  8. Se Mose 6:50, 57.

  9. Se Läran och förbunden 93:40–48.

  10. Se Mosiah 3:19.

  11. Se Jesaja 54:10, betoning tillagd; se även 3 Nephi 22:10. Det engelska ordet för vänlighet [kindness] har översatts från den hebreiska termen hesed, ett kraftfullt ord med en djup betydelse som omfattar vänlighet, barmhärtighet, förbundskärlek, och mer.

  12. Det är möjligt att gottgöra vissa synder men inte andra. Om en person förgriper sig på eller överfaller någon, eller om någon tar livet av någon annan, kan fullständig gottgörelse inte ske. Syndaren i de fallen kan bara gottgöra till en viss del, och har en stor skuld kvar. Tack vare Herrens villighet att förlåta återstoden av skulden som ska betalas, kan vi komma till honom oavsett hur långt bort vi har förirrat oss. När vi omvänder oss uppriktigt så förlåter han oss. Den eventuella skulden som kvarstår mellan våra synder och vår förmåga att till fullo gottgöra dem kan enbart betalas genom att vi tillämpar Jesu Kristi försoning, varigenom han kan ge oss en nådegåva. Hans villighet att förlåta den skuld vi har att betala är en ovärderlig gåva.

  13. Se 2 Nephi 31:18–20.

  14. Den nephitiske profeten kung Benjamin.

  15. Mosiah 2:41.

  16. Läran och förbunden 10:5; betoning tillagd.

  17. Se Mose 1:16; se även v. 1–20.

  18. Mose 1:20.

  19. Helaman 5:12.

  20. Moroni 6:4.

  21. Mormon 9:15; se även v. 19.

  22. Aposteln Johannes förklarade att han skrev ner Frälsarens underverk ”för att [vi] ska tro att Jesus är Messias” (Johannes 20:31).

  23. Mormon 9:21.

  24. Jesaja 40:29.

  25. Matteus 6:14.