2022
Stadig i stormarna
Maj 2022


Stadig i stormarna

När livets stormar kommer kan du stå stadigt eftersom du står på den klippa som din tro på Jesus Kristus utgör.

Mina kära bröder och systrar, vi har i dag välsignats med att höra inspirerade Guds tjänare ge råd och uppmuntran. Var och en av oss, var vi än är, vet att vi lever i allt svårare tider. Min bön är att jag ska kunna hjälpa er stå stadiga i de stormar vi möter, med ett fridfullt hjärta.1

Det vi ska börja med är att minnas att vi var och en är ett älskat barn till Gud och att han har inspirerade tjänare. Dessa Guds tjänare har förutsett tiden vi lever i. Aposteln Paulus skrev till Timoteus: ”Du ska veta att i de sista dagarna blir det svåra tider.”2

Alla som har ögon till att se tidernas tecken och öron till att höra profeternas ord vet att det är sant. De största farorna kommer till oss från ondskans krafter. Dessa krafter ökar. Och därför kommer det att bli svårare, inte lättare, att hedra förbunden vi måste ingå och hålla för att efterleva Jesu Kristi evangelium.

För dem av oss som är oroliga för oss själva och för dem vi älskar finns det hopp i löftet som Gud har gett om en säker plats i kommande stormar.

Låt mig berätta om denna plats. Den har upprepade gånger beskrivits av levande profeter. I Mormons bok berättar till exempel en inspirerad och kärleksfull far för sina söner hur de ska stärka sig själva för att stå stadigt i de stormar som väntar dem: ”Och kom ihåg, mina söner, kom ihåg att det är på klippan, vår Återlösare, som är Kristus, Guds Son, som ni måste bygga er grundval, så att när djävulen sänder sina mäktiga vindar, ja, sina pilar i virvelvinden, ja, när allt hans hagel och hans mäktiga storm piskar er, skall detta inte ha någon makt att dra er ned till eländets och det oändliga lidandets avgrund, tack vare den klippa som ni är byggda på och som är en säker grundval, och om människorna bygger på denna grundval kan de inte falla.”3

Det elände och oändliga lidande som han talade om är de fruktansvärda följderna av våra synder om vi inte helt och hållet omvänder oss från dem. De växande stormarna är Satans frestelser och tilltagande angrepp. Det har aldrig varit viktigare än nu att förstå hur man bygger på denna säkra grundval. För min del finns det inget bättre ställe att titta i än i kung Benjamins sista predikan, också nedtecknad i Mormons bok.

Kung Benjamins profetiska ord är tillämpliga på oss i vår tid. Han hade personligen upplevt krigets fasor. Han hade försvarat sitt folk i strid och förtröstat på Guds kraft. Han såg tydligt Lucifers hemska makt att fresta, att försöka övervinna och göra Guds barn modfällda.

Han uppmanade sitt folk och oss att bygga på den enda säkra klippan, som är Frälsaren. Han förklarade att vi är fria att välja mellan rätt och fel och att vi inte kan undvika följderna av våra val. Han talade på ett direkt och skarpt sätt eftersom han kände till den sorg som skulle drabba dem som inte lyssnade till och följde hans varningar.

Så här beskrev han följderna som kommer av vårt val att antingen följa Andens maningar eller att följa de onda budskap som kommer från Satan, vars uppsåt det är att fresta och förgöra oss:

”För se, ett ve har uttalats över honom som föredrar att lyda den [onde] anden, för om han föredrar att lyda honom och blir kvar och dör i sina synder, dricker han fördömelse till sin egen själ. För han får som lön evigt straff, eftersom han har överträtt Guds lag mot sitt eget bättre vetande. …

Om den människan därför inte omvänder sig utan framhärdar och dör som fiende till Gud, så väcker den gudomliga rättvisans fordringar hennes odödliga själ till livligt medvetande om hennes egen skuld, vilket får henne att rygga tillbaka från Herrens närhet, och fyller hennes bröst med skuldkänslor och smärta och ångest, vilka är som en outsläcklig eld vars lågor flammar uppåt i evigheters evighet.”

Kung Benjamin fortsatte: ”O, alla ni gamla män, och likaså ni unga män, och ni små barn som kan förstå mina ord, för jag har talat tydligt till er för att ni ska kunna förstå: Jag ber att ni ska väckas till hågkomst om deras hemska belägenhet som har fallit i överträdelse.”4

För min del skapar kraften i denna varning att omvända sig en bild i mitt sinne av den säkra tid då du och jag ska stå inför Frälsaren efter det här livet. Vi vill av hela vårt hjärta inte rygga tillbaka utan i stället se upp på honom, se honom le och höra honom säga: ”Bra, du gode och trogne tjänare! … Gå in i din herres glädje!”5

Kung Benjamin klargör hur vi kan få hopp om att få höra dessa ord om vi i detta liv lär oss hur vår natur kan förändras genom Jesu Kristi försoning. Det är det enda sättet som vi kan bygga på den säkra grundvalen och på så sätt stå fasta under kommande frestelsers och prövningars stormar. Kung Benjamin beskriver denna förändring i vår natur med en vacker metafor som alltid berört mitt hjärta. Den användes av profeter under tusentals år och av Herren själv. Det är följande: Vi måste bli som ett barn – ett litet barn.

En del får svårt att acceptera detta. De flesta av oss vill vara starka. Vi kanske tycker att det är att vara svag att vara som ett barn. De flesta föräldrar ser fram emot när deras barn beter sig mindre barnsligt. Men kung Benjamin, som förstod såväl som någon annan människa vad det betyder att vara stark och modig, gör det klart för oss att man inte är barnslig bara för att man är som ett barn. Det är att vara som Frälsaren, som bad till sin Fader om styrka att kunna göra sin Faders vilja och sona alla sin Faders barns synder, och sedan gjorde det. Vår natur måste förändras för att bli som ett barn så att vi kan få den styrka vi behöver för att stå stadigt och känna frid i tider av fara.

Här är kung Benjamins gripande beskrivning av hur denna förändring går till: ”För den naturliga människan är en fiende till Gud och har så varit från Adams fall, och kommer att så vara i evigheters evighet, om hon inte ger efter för den Helige Andens maningar och lägger av den naturliga människan och blir en helig genom Herren Kristi försoning och blir som ett barn: undergiven, mild, ödmjuk, tålmodig, kärleksfull, villig att underkasta sig allt som Herren anser lämpligt att lägga på henne, alldeles som ett barn underkastar sig sin far.”6

Vi får den förändringen när vi sluter och förnyar förbund med Gud. Det för med sig kraften i Kristi försoning så att våra hjärtan kan förändras. Vi kan känna det varje gång vi som en Kristi lärjunge tar del av sakramentet, utför en tempelförrättning för en avliden förfader, vittnar om Frälsaren eller tar hand om någon som behöver hjälp.

Med dessa erfarenheter blir vi med tiden som ett barn i vår förmåga att älska och lyda. Vi börjar stå på den säkra grunden. Vår tro på Jesus Kristus leder oss till omvändelse och till att hålla hans bud. Vi lyder och vi får kraft att motstå frestelser, och vi får den Helige Andens utlovade sällskap.

Vår natur förändras till att bli som ett litet barn, lydig mot Gud och mer kärleksfull. Den förändringen gör att vi kan ha glädje av de gåvor som kommer genom den Helige Anden. Att ha Andens sällskap tröstar, vägleder och stärker oss.

Jag har lärt mig en del av vad kung Benjamin menade när han sa att vi kunde bli som ett litet barn inför Gud. Jag har lärt mig av många erfarenheter att den Helige Anden oftast talar med en stilla röst, som är lättast att höra när ens hjärta är saktmodigt och undergivet, som ett barns. Faktum är att bönen som fungerar är: ”Jag vill endast det du vill. Säg bara vad det är, så gör jag gör det.”

När livets stormar kommer kan du stå stadigt eftersom du står på den klippa som din tro på Jesus Kristus utgör. Den tron leder dig till att omvända dig dagligen och ständigt hålla dina förbund. Då kommer du alltid att minnas honom. Och genom hatets och ogudaktighetens stormar känner du dig stadig och hoppfull.

Dessutom kommer du att upptäcka att du når ut för att lyfta andra till säkerheten på klippan tillsammans med dig. Tro på Jesus Kristus leder alltid till större hopp och till känslor av kärlek till andra, vilket är Kristi sanna kärlek.

Jag bär mitt högtidliga vittnesbörd om att Herren Jesus Kristus har gett dig uppmaningen: ”Kom till mig.”7 Han inbjuder dig, av kärlek till dig och till dem du älskar, att komma till honom för att få frid i det här livet och evigt liv i den kommande världen. Han vet mycket väl vilka stormar du kommer att möta i ditt prövning som en del av lycksalighetsplanen.

Jag vädjar till dig att ta emot Frälsarens uppmaning. Som ett saktmodigt och kärleksfullt barn, ta emot hans hjälp. Ingå och håll förbunden han erbjuder i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. De stärker dig. Frälsaren känner till stormarna och tillflyktsorterna på vägen hem till honom och till vår himmelske Fader. Han vet vägen. Han är vägen. Det vittnar jag om i Jesu Kristi heliga namn, amen.