2022
Opetamme Jumalan lupauksia
Helmikuu 2022


Vanhemmille

Opetamme Jumalan lupauksia

Kuva
dad with son sitting on his shoulders

Rakkaat vanhemmat

Jokainen meistä voi päästä lähemmäksi Jumalaa, kun teemme liittoja Hänen kanssaan. Tämän kuukauden numero voi auttaa teitä opettamaan lapsillenne liitoista, joita Jumala teki kansansa kanssa muinaisina aikoina, sekä liitoista, joita teemme Hänen kanssaan tänä päivänä. Seuraavat ideat voivat auttaa teitä keskustelemaan lastenne kanssa liitoista ja vahvana pysymisestä vaikeina aikoina.

Evankeliumiaiheisia keskusteluja

Liittokansaksi tulemisesta

Opettaaksesi ideoita, jotka ovat sivulla 12 olevassa kohdassa ”Evankeliumin perusasioita”, voisit piirtää polun, joka johtaa taivaaseen. Laita polun varrelle merkkejä, jotka kuvaavat välttämättömiä toimituksia, kuten kastetta, ja niihin liittyviä liittoja, joita teemme. Mitä lapsesi voivat tehdä valmistautuakseen seuraavaan toimitukseensa? Kuinka jo tekemiemme liittojen pitäminen valmistaa meitä tekemään lisää liittoja? Kuinka meidän lupauksemme Jumalalle auttavat meitä pysymään lähellä Häntä?

Voit myös kertoa periaatteista, jotka löytyvät vanhin Neil L. Andersenin artikkelista sivulta 6. Mitä siunauksia ja vastuita tulee siitä, että kuuluu Jumalan liittokansaan?

Uskoen kohti haasteita

Lue joitakin lainauksia artikkelista, joka käsittelee sinnikkyyden kehittämistä (s. 16). Pyydä perheenjäseniä kertomaan tilanteista, jolloin heitä siunattiin sen vuoksi, että he kestivät jonkin vaikean ajan läpi. Keskustelkaa sitten näistä kysymyksistä: Kuinka Jumala auttoi teitä selviytymään siitä vaikeasta ajasta? Mitä sellaista opimme tästä artikkelista, mikä voi auttaa meitä kulkemaan eteenpäin, kun meillä on vaikeuksia, kun teemme virheitä tai kun epäonnistumme? Mitä muuta me voimme tehdä perheenä valmistautuaksemme haasteisiin, joita saattaa tulla?

Voit myös lukea vanhin Ojediranin artikkelin sivulta 42 saadaksesi tietoa siitä, mitä tarkoittaa se, että on ”särkynyt sydän” (3. Nefi 9:20). Kuinka nöyryys auttaa meitä voittamaan haasteemme?

Tule ja seuraa minua -opetusohjelmaa tukevaa aineistoa

Sivuilla 46–48 on lisää tietoa Nooan arkista ja muuta aineistoa perheenne viikoittaisen Tule ja seuraa minua -opiskelun tueksi.

Tule ja seuraa minua Hauskaa tekemistä perheelle

Kymmenysten maksaminen tuo kiitollisuutta

Jakeessa 1. Moos. 14:20 kerrotaan, että Abraham maksoi kymmenykset. Vanhin David A. Bednar on opettanut, että ”taivaan ikkunoista virtaa elämäämme [hengellisiä siunauksia], kun pidämme kymmenysten lain” (”Taivaan ikkunat”, Liahona, marraskuu 2013, s. 18).

  1. Keskustelkaa perheen kesken siunauksista, joita olette huomanneet noudatettuanne kymmenysten lakia.

  2. Pyydä yhtä henkilöä kirjoittamaan siunaukset muistiin.

  3. Käykää luettelo läpi yhdessä ja keskustelkaa tavoista, joilla nämä siunaukset tekevät elämästänne parempaa.

Vanhin Bednar opetti myös, että ”yksi hienovarainen mutta huomionarvoinen siunaus, jonka saamme [noudattaessamme kymmenysten lakia], on kiitollisuuden hengellinen lahja, jonka ansiosta [arvostamme sitä], mitä meillä on – –. Kiitollista ihmistä rikastuttaa tyytyväisyys.” (”Taivaan ikkunat”, s. 18.) Kuinka perheenne on nähnyt kiitollisuuden olevan siunaus kymmenysten maksamisesta?

Nooan eläimet – 20 kysymystä

1. Moos. 6–11; Moos. 8

Herra antoi Nooalle täsmällisiä ohjeita valmistaakseen häntä ja hänen perhettään tulevaa vedenpaisumusta varten. ”Nooa teki niin kuin Herra oli häntä käskenyt” (1. Moos. 7:5). Vaikka sateesta ei näkynyt vielä merkkiäkään, Nooa kuunteli ja kokosi eläimet arkkiin.

  1. Kerro lyhyesti Nooasta ja arkista (ks. 1. Moos. 6–8). Keskustelkaa siitä, kuinka Nooaa käskettiin auttamaan eläimiä pääsemään arkkiin (ks. 1. Moos. 6:20; 7:14).

  2. Mainitse erilaisia eläimiä, joita Nooa on saattanut tuoda arkkiin.

  3. Pelaa sitten 20 kysymystä -peliä perheesi kanssa. Pyydä yhtä henkilöä ajattelemaan eläintä, joka oli arkissa. Jokainen esittää vuorollaan kysymyksiä, joihin voi vastata vain kyllä tai ei, ja yrittää arvata, mikä eläin on kyseessä.

  4. Jatkakaa kysymysten esittämistä, kunnes joku arvaa eläimen oikein tai kunnes on esitetty 20 kysymystä.

  5. Jatkakaa peliä, kunnes kaikki ovat saaneet vuorollaan ajatella jotakin eläintä.

Keskustelu: Millä eri tavoilla Nooa toimi uskossa? Mitä asioita Herra on pyytänyt meitä tekemään? Kuinka meitä siunataan perheenä, jos noudatamme Jeesuksen Kristuksen opetuksia?