2022
Eläminen ”ikään kuin” Jumalan lupaukset olisivat täyttyneet
Helmikuu 2022


Eläminen ”ikään kuin” Jumalan lupaukset olisivat täyttyneet

Eräs yksinkertainen ilmaus on auttanut minua näkemään tapoja, joilla Jumala pitää lupauksensa, myös ne, jotka ovat patriarkallisessa siunauksessani – vaikka en ehkä koekaan niitä juuri nyt.

Kuva
young adult woman

Valokuvakuvitus Getty Images

Toisinaan iankaikkinen näkökulma voi tuntua sekä siunaukselta että kiroukselta. Vaikka minua lohduttaa tieto siitä, että asiat lopulta järjestyvät, iankaikkisuus tuntuu todella pitkältä ajalta odottaa. Vanhin Neal A. Maxwell (1926–2004) kahdentoista apostolin koorumista opetti: ”Jumala elää ikuista nykyhetkeä, jossa menneet, nykyiset ja tulevat ovat jatkuvasti Hänen edessään.”1 Tämä opetus saa minut ajattelemaan, että Jumala paitsi näkee minut odottamassa lupauksia nyt, Hän näkee myös noiden lupausten täyttymisen vaikutuksen iankaikkisuudessa. Vaikka minulla ei tällä hetkellä ole aviomiestä tai lapsia tämän maan päällä, Hän näkee minut vaimona ja äitinä. Vaikka osoitan päivittäin inhimillistä heikkoutta ja haurautta, Hän näkee minut kirkastettuna, täydellisenä olentona. Ja koska Hän näkee minut niissä iankaikkisissa rooleissa, voin katsoa eteenpäin ja elää ”ikään kuin” (Jar. 1:11) nuo asiat olisivat jo toteutuneet.

Eläminen ”ikään kuin” edellyttää uskoa siihen, että Jumala on lupausten pitäjä. Vaikka ”lupausten pitäjä” ei olekaan pyhien kirjoitusten ilmaus, siitä on tullut yksi lempikuvauksistani Hänestä. Pyhät kirjoitukset ovat lupausten kirjoja. Hänen pyhä temppelinsä on lupausten huone. Liittoni Hänen kanssaan ovat minun henkilökohtaisia lupauksiani. Hänen työnsä on lupausten työtä. Ja Hän on lupausten pitäjä, joka on halukas vuodattamaan siunauksia kansansa päälle (ks. OL 109:21). Hän muisti Raakelia, vapautti Daavidin, ruokki sarpatilaisen naisen, johdatti israelilaiset luvattuun maahan ja aloitti kauan luvatun evankeliuminsa palautuksen. Ja mikä tärkeintä, Hän lähetti ainosyntyisen Poikansa toteuttamaan ”ihmisen kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän” (Moos. 1:39). Todellakin kaikkialla pyhissä kirjoituksissa ”Herra on ilmoittanut itsensä ja täydellisen luonteensa – –, jotta ihmisen mieli voi varauksetta luottaa Häneen” (Bible Dictionary, ”Faith”).

Koska Jumala on lupausten Jumala, minun on aika ajoin vaikea ymmärtää, miksi tietyt lupaukset eivät ole vielä täyttyneet elämässäni. Tunnen monia muita, jotka ovat tunteneet samoin lukiessaan patriarkallista siunaustaan tai pohtiessaan muita pappeuden siunauksia ja Pyhän Hengen kehotuksia. Kuinka me siis elämme ”ikään kuin” nuo lupaukset olisivat täyttyneet? Haluaisin esittää kolme ehdotusta.

1. Pohdi erilaisia lupauksia

Yksi tärkeä tekijä siinä, että uskomme taivaallisen Isän olevan lupausten pitäjä, on olla tietoisia niistä erilaisista lupauksista, joita Hän on antanut meille. Jotkin lupaukset tuntuvat innostavammilta tai merkittävämmiltä kuin toiset, ja ne ovat usein niitä, joihin meillä on taipumus keskittyä. Vaikka ymmärrämmekin, etteivät monet näistä lupauksista täyty tässä elämässä, me toivomme saavamme osan niistä kuolevaisuudessa ja elävämme uskollisesti saavuttaaksemme jonakin päivänä niiden täyttymisen. Esimerkiksi odotamme innolla sitä, että ”ylösnousemus tulisi kaikkien ihmisten osaksi” (2. Nefi 9:22), että kokisimme iloa siitä, että johdattaisimme yhden sielun Hänen luokseen (ks. OL 18:15), että pääsisimme eroon pistävästä piikistä ruumiissamme (ks. 2. Kor. 12:7), että saisimme iankaikkisen avioliiton ja perheen ja lopulta korotuksen ja tulisimme taivaallisten vanhempiemme kaltaisiksi2.

Toiset lupaukset voivat olla pieniä ja yksinkertaisia, ja toisinaan niitä pidetään jopa itsestäänselvyyksinä. Nämä lupaukset tekevät ilon löytämisen kuolevaisuudessa mahdolliseksi, ja niihin kuuluu esimerkiksi se, että Kristuksen Henki on aina meidän kanssamme (ks.OL 20:77), tieto siitä, että Hänen armonsa riittää (ks. 2. Kor.12:9), saamme ”rauhan tässä maailmassa” (OL 59:23) ja olemme onnellisia kaikissa olosuhteissa3. Kristus lupaa: ”En minä jätä teitä orvoiksi, vaan tulen luoksenne” (Joh. 14:18).

Hänen lupauksensa ovat yhtä äärettömiä kuin Hänen voimansa ja Hänen rakkautensa. Kun käytämme aikaa siihen, että ymmärrämme täydellisemmin, mitä Hän on luvannut, me voimme lisätä sen todennäköisyyttä, että näemme suuremmassa määrin Hänen lupaustensa täyttyvän ja luotamme siksi enemmän Häneen lupausten pitäjänä.

2. Huomaa Hänen kätensä vaikutus

Luulen, että elämässä on ollut monia kertoja, jolloin olen niin kovasti keskittynyt näennäisesti merkittävämpiin lupauksiin tai johonkin tiettyyn lupaukseen, jota toivoin, etten huomannut sitä, mitä Herra teki hyväkseni sillä hetkellä. Meillä on taipumus löytää todisteita siitä, mitä me etsimme. Jos odotamme täyttymystä, näemme päivässämme Herran kumppanuuden. Näemme ovia, joita Hän avaa meille. Me näemme varmuutta (ks. Alma 58:11), jota Hän lähetti meille.

Yksi tapa, jonka avulla olen oppinut näkemään Hänen toveruutensa, on peräisin presidentti Henry B. Eyringilta, joka on toinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa. Hän opetti pitämään päivittäin kirjaa siitä, kuinka olemme nähneet Jumalan ojentavan kätensä siunatakseen meitä joka päivä.4 Tämä päivittäinen pohdiskelu ja muistiin merkitseminen on saattanut muuttaa minua enemmän kuin mikään muu asia. Tämän ansiosta aloin nähdä, että Herra kulki kanssani joka päivä ja täytti enemmän lupauksia kuin olisin voinut kuvitella.

Elämme maailmassa, jossa monet keskittyvät elämässään oleviin puutteisiin. Liian monet meistä aloittavat päivän ajatuksilla, että me emme riitä, ja päättävät sen tunteeseen, että olemme epäonnistuneet. Meistä saattaa tuntua, ettei meillä ole riittävästi aikaa, rahaa, tarmoa, rohkeutta, toivoa, uskoa jne. Tämänkaltaisen näkökulman vuoksi on hyvin vaikea nähdä minkäänlaisten lupausten täyttymistä.

Laulussa ”As Now We Take the Sacrament” sanotaan: ”Me pohdimme Sinun kestävää armoasi, rajatonta rakkauttasi.”5 Vuosien ajan valmistautuessani sakramenttiin keskityin virheisiin, joita olin tehnyt edellisellä viikolla tai aiempina viikkoina, ja puutteisiin, joita minulla oli. Näin vain sen, kuinka kaukana olin Kristuksen kaltaisena olemisesta. Kun Henki opetti minua näiden sanojen avulla, aloin keskittyä siihen, kuinka olin nähnyt Hänen ”kestävän armonsa” ja ”rajattoman rakkautensa” kuluneella viikolla. Pohtiessani näin lupausten täyttymisen. Näin, että Hän oli ollut kanssani. Hän oli lohduttanut, tehnyt minut kykeneväksi ja vahvistanut minua. Hän oli pitänyt lupauksensa.

3. Auta Häntä pitämään lupauksensa muille

Kuva
close-up of one person’s hand being held by another person’s hands

Pari joulua sitten minulla oli lukuisia kokemuksia, jotka syvensivät ymmärrystäni Hänen halustaan täyttää lapsilleen antamansa lupaukset. Sen sijaan että olisin pelännyt taas uutta yksinäistä joulunaikaa, päätin, että pyrkisin olemaan Hänen välineenään millä tahansa tavalla Hän haluaa minun olevan. Niinpä kysyin Häneltä joka päivä, kenen pitäisi saada tuntea Hänen rakkautensa sinä päivänä ja kuinka voisin parhaiten osoittaa tuota rakkautta Häntä kohtaan. Pyhän Hengen välityksellä näin ihmeitä ja tunsin iloa siitä, että olin välineenä Hänen käsissään joidenkin pienten ja yksinkertaisten lupausten täyttämisessä. Rukoilen edelleen joka päivä, että voin olla tuona välineenä Häntä varten.

Kun päätämme luottaa Jumalaan ja elää ”ikään kuin” lupaukset olisivat täyttyneet, me saamme voimaa nousta vuoteesta, elää uskollisesti ja odottaa kärsivällisesti silloinkin kun se tuntuu vaikealta. Abrahamin ja Saaran tavoin me päätämme pitää lupauksen antajaa luotettavana (ks. Hepr. 11:11). Abrahamin tavoin me pyrimme olemaan epäilemättä Jumalan lupausta (ks. Room. 4:20) ja toivomaan, ”vaikka toivoa ei ollut” (Room. 4:18).

Eläminen ”ikään kuin” näyttää jokaisen kohdalla erilaiselta. Omalla kohdallani se tarkoittaa, että teen parannusta nopeasti ja säännöllisesti luottaen siihen, että pyrkimykseni auttavat minua tulemaan Hänen kaltaisekseen. Pidän jo tekemäni liitot tietäen, että nyt tekemäni valinnat siunaavat tulevaa aviomiestäni ja perhettäni. Rukoilen voimaa olla kavahtamatta (ks. OL 19:18) yksinäisyyttä ja etsin tilaisuuksia kohottaa muita. Luon nyt kodin, jossa minusta tuntuisi hyvältä kasvattaa lapsia.

Hänen lupauksiinsa luottaminen ei aina ole helppo valinta. Herraan turvautuminen edellyttää Jeesukseen Kristukseen kohdistuvaa uskoa, joka voi toisinaan tuntua miltei enemmältä kuin mihin pystymme. Kuitenkin Alma todisti: ”Sillä hän täyttää kaikki lupauksensa, jotka hän sinulle antaa, sillä hän on täyttänyt lupauksensa, jotka hän on antanut meidän isillemme” (Alma 37:17). Jumalan lupaukset ovat varmoja, ja tiedän, että Vapahtaja tarjoaa kaiken tarvitsemamme avun ja tuen, kun pyrimme tuntemaan taivaallisen Isämme ja luottamaan Häneen, joka vahvistaa ”sanansa – – jokaista yksityiskohtaa myöten” (Alma 25:17). Tosiaankin, ”ei ole sinun kaltaistasi jumalaa, ei ylhäällä taivaassa eikä alhaalla maan päällä. Sinä pidät voimassa liiton ja osoitat rakkautta palvelijoillesi, jotka vilpittömin sydämin elävät tahtosi mukaan.” (1. Kun. 8:23.)

Viitteet

  1. Neal A. Maxwell, ”Huolehtikaa sielun elämästä”, Liahona, toukokuu 2003, s. 70.

  2. Ks. OL 132:20; ”Äiti taivaassa”, evankeliumiaiheinen tutkielma, lds.org/topics?lang=fin&old=true&path=/topics.

  3. Eliza R. Snow, lainattuna julkaisussa Russell M. Nelson, ”Ilo ja hengellinen selviytyminen”, Liahona, marraskuu 2016, s. 82.

  4. Ks. Henry B. Eyring, ”Oi muistakaa, muistakaa”, Liahona, marraskuu 2007, s. 66–69.

  5. ”As Now We Take the Sacrament”, Hymns, 169.