2022
Patriarkalliset siunaukset – oivalluksia profeetoilta ja patriarkoilta
Helmikuu 2022


Julkaistaan vain sähköisenä

Patriarkalliset siunaukset – oivalluksia profeetoilta ja patriarkoilta

Opi lisää patriarkallisten siunausten tarkoituksista ja lupauksista.

Kuva
nuori nainen saa siunauksen

Valokuva Jeremy Hall

”Muistan ensimmäisen kerran, jolloin annoin patriarkallisen siunauksen”, sanoo Vjatšeslav A. Protopopov, patriarkka, joka asuu Moskovassa Venäjällä. ”Olin tietenkin pohtinut, tutkinut ja valmistautunut hengellisesti. Olin hermostunut, mutta kun hetki tuli, Henki täytti huoneen ja poisti kaikki pelot ja mieleni estot. Henki auttoi minua kuulemaan sanat, jotka tulivat sydämeeni.”

Veli Protopopovin tavoin patriarkat kaikkialla kirkossa julistavat sukulinjoja ja antavat patriarkallisia siunauksia ilmoituksen hengen avulla. Tässä on profeettojen ja apostolien opetuksia sekä neljän patriarkan ajatuksia tämän hengellisen johdatuksen pyhän lähteen saamisesta ja sen noudattamisesta.

Henkilökohtaisia viestejä taivaalliselta Isältä

”Kautta maailman jalot patriarkat valmistautuvat hengellisesti antamaan patriarkallisia siunauksia”, vanhin Gerrit W. Gong kahdentoista apostolin koorumista on sanonut. ”Kun patriarkka laskee kätensä päänne päälle, hän tuntee Jumalan rakkauden teitä kohtaan ja ilmaisee sen. Hän julistaa tiedon sukulinjastanne Israelin huoneessa. Hän tuo julki Herralta tulevia siunauksia.”1

Patriarkka Clayne A. Steed Albertasta Kanadasta sanoo: ”Yhä uudelleen minut saa nöyräksi annettujen siunausten ainutlaatuisuus – sanat, ilmaukset ja lauseet. Pyhän Hengen johdatuksella niistä tulee vaikutelmia, ajatuksia ja sanoja, jotka saavat äänen minun – välittäjän – kauttani, jotta taivaallinen Isä voi siunata lapsiaan. Voin vain alkaa arvostaa niiden sanojen merkitystä, sillä se ei ole minun siunaukseni – se on Jumalan siunaus” Hänen lapsilleen.

”Aivan kuten meillä on monia erottavia tekijöitä yksilöllisyydessämme ja kokemuksissamme, myös patriarkallinen siunauksemme on henkilökohtainen”, sanoo Emile E. Bailly Loiret’sta Ranskasta. ”Jokainen taivaallisen Isämme lapsista voi tietää ilmoituksen voimalla, että tämä siunaus tulee Jumalalta hänelle henkilökohtaisesti.”

”Patriarkallinen siunauksesi on sinun ja vain sinun”, presidentti Thomas S. Monson (1927–2018) on sanonut. Se saattaa olla lyhyt tai pitkä, yksinkertainen tai syvällinen. Pituus ja kieliasu eivät ole ratkaisevia patriarkallisessa siunauksessa. Henki on se, joka ilmaisee todellisen merkityksen.”2

Oma tehtävämme luvatuissa siunauksissa

Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on muistuttanut meille, että ”joko suoran sukulinjan tai lapseksi ottamisen kautta” jokainen meistä on ”oikeudellinen Jumalan Abrahamille antamien lupausten perillinen. Me olemme Abrahamin jälkeläisiä. Yksi pääsyistä, miksi me saamme patriarkallisen siunauksen, on se, että se auttaa meitä ymmärtämään täydemmin, keitä me olemme Abrahamin jälkeläisinä, ja tuntemaan velvollisuutemme.”3 Patriarkallinen siunauksemme voi auttaa meitä huomaamaan sekä sen työn että siunaukset, jotka taivaallinen Isä on valmistanut meitä varten vanhurskautemme kautta.

”Patriarkallinen siunaus auttaa meitä kasvamaan uskossa ja todistuksessa, voittamaan koettelemuksia ja olemaan onnellisia”, veli Protopopov sanoo. ”Kun tutkimme siunausta, meille ilmoitetaan enemmän innoituksen kautta, ja sen kautta, kuinka haluamme olla vanhurskaita ja pyrimme noudattamaan elävien profeettojen käskyjä ja opetuksia. Jos tutkimme säännöllisesti siunaustamme, se auttaa meitä pääsemään lähemmäksi Jeesusta Kristusta sekä näkemään ja arvostamaan vanhurskautta maanpäällisissä kokemuksissamme.”

”Tahdonvapaus on jumalallinen lahja”, veli Steed sanoo. ”Kun käytämme tuota lahjaa viisaasti tekemällä vanhurskaita valintoja, niin siitä, mikä on mahdollista, tulee yhä uudelleen todellisuutta, kun Herra siunaa meitä yksilöinä. Herra ei tuputa väkisin siunauksia lapsilleen. Meidän täytyy toimia vanhurskaudessa ja kuuliaisuudessa saadaksemme luvatut siunaukset.”

Kuten presidentti Russell M. Nelson on opettanut: ”Teidän patriarkallinen siunauksenne – – auttaa teitä toteuttamaan tulevaisuuden mahdollisuutenne. Te voitte kirjaimellisesti vaatia Herralta niiden siunausten täyttymistä uskollisuutenne kautta.”4.

Iankaikkinen näkökulma

”Toivon, että useammat ihmiset ymmärtäisivät, ettei patriarkallinen siunauksenne ole pelkästään tätä maanpäällistä elämää varten vaan myös iankaikkisuuksia varten”, Keith L. Stapleton Georgiasta Yhdysvalloista sanoo. ”Pitäkää mielessä, että taivaallinen Isä on tuntenut meidät aivan alusta asti. Me olemme Hänen lapsiaan. Hän tietää meistä kaiken tuosta ajasta alkaen tämän maanpäällisen elämän kautta iankaikkisuuksiin. Siksi patriarkallinen siunauksemme voi soveltua mihin tahansa olemassaolomme osuuteen.”

”Toisinaan joku on huolissaan, koska patriarkallisessa siunauksessa annettu lupaus ei ole vielä täyttynyt”, presidentti Boyd K. Packer (1924–2015), entinen kahdentoista apostolin koorumin presidentti, on opettanut. ”Esimerkiksi siunauksessa saatetaan ilmaista, että jäsen menee naimisiin, eikä hän löydä kumppania. Se ei tarkoita, että siunaus jäisi toteutumatta. On hyvä tietää, että asiat tapahtuvat Herran hyväksi näkemänä aikana, eivätkä aina meidän. Asioilla, joilla on iankaikkinen luonne, ei ole aikarajoja. Kuolevaisuutta edeltäneestä olemassaolosta lähtien aina kuoleman verhon jälkeiseen olemassaoloon elämämme on iankaikkista.”5

Presidentti James E. Faust (1920–2007), entinen toinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa, on samalla tavoin sanonut, että ”patriarkallinen siunaus on pyhä ohjenuora, joka koostuu neuvoista, lupauksista ja Herralta tulleesta tiedosta. Siunauksen saajan ei pidä kuitenkaan odottaa, että siunauksessa kerrottaisiin yksityiskohtaisesti kaikki, mitä hänelle tulee tapahtumaan, tai että siinä olisi vastaukset kaikkiin kysymyksiin. Jos siunauksessa ei mainita jotakin suurta elämän tapahtumaa kuten lähetystyötä tai avioliittoa, se ei välttämättä merkitse sitä, että se jäisi tapahtumatta. Oma siunaukseni on lyhyt, ehkäpä kolme neljännestä yhden arkin toisesta puolesta, mutta silti se on ollut täysin riittävä ja täydellinen minulle.” Presidentti Faust sanoi myös, että ”patriarkallisia siunauksia pitäisi lukea nöyrästi, rukoillen ja usein.”6

”Hengellinen kypsyytemme muuttuu jatkuvasti parempaan suuntaan ponnistelujemme mukaisesti”, veli Bailly sanoo. ”Siksi on hyvä lukea patriarkallista siunaustamme yhä uudelleen aika ajoin, koska voimme saada uusia vaikutelmia, tunteita ja lisää ymmärrystä mielemme ylentämiseksi. Taivaallinen Isä ei koskaan lakkaa toivomasta meille jokaiselle kaikkea sitä hyvää, mitä pystymme ottamaan vastaan. Kaikki tämä koittaa oikeaan aikaan, kun olemme valmiita niihin joko tässä elämässä tai sen jälkeen.”

Viitteet

  1. Gerrit W. Gong, ”Liittoon kuuluminen”, Liahona, marraskuu 2019, s. 82.

  2. Presidentti Thomas S. Monson, ks. ”Patriarkallinen siunauksesi – valkeuden Liahona”, Valkeus, tammikuu 1987, s. 55.

  3. ”Lähetyssaarnaajaksi tuleminen”, Liahona, marraskuu 2005, s. 47.

  4. Russell M. Nelson, ”Thanks for the Covenant”, Brigham Youngin yliopiston hartaustilaisuus 22. marraskuuta 1988, s. 5, speeches.byu.edu.

  5. Boyd K. Packer, ”Vaarnan patriarkka”, Liahona, marraskuu 2002, s. 45.

  6. James E. Faust, ”Patriarchal Blessings”, Brigham Youngin yliopiston hartaustilaisuus, 30. maaliskuuta 1980, s. 2, speeches.byu.edu.