2022
Täydellisyyden harjoittaminen
Helmikuu 2022


Julkaistaan vain sähköisenä

Täydellisyyden harjoittaminen

Vuoden 2021 Brigham Youngin yliopiston naisten konferenssin puheesta.

Vapahtaja, jonka armo tekee iankaikkisen täydellisyyden mahdolliseksi, antaa meille tilaisuuksia harjoittaa täydellisyyttä tässä elämässä.

Kuva
kuva Vapahtajan käsistä, jotka ojentuvat naista kohti

Olen harjoittanut lakia yli 30 vuotta. Mielestäni on syytäkin kutsua sitä lain harjoittamiseksi.

En ole koskaan ottanut täydellistä todistajanlausuntoa enkä suorittanut täydellistä ristikuulustelua – on aina ollut joku toinen kysymys tai parempi kysymys, jonka olisin voinut esittää.

En ole koskaan kirjoittanut täydellistä kirjelmää, koska jälkeenpäin ajatellen on aina ollut joku asia, jonka olisin voinut ilmaista selkeämmin.

Enkä ole koskaan esittänyt täydellistä suullista argumenttia tuomarin tai oikeuden edessä. Miltei aina keskellä yötä argumentin jälkeen olen ajatellut jotakin todella nokkelaa ja vakuuttavaa, mitä olisin voinut sanoa.

Mutta uskon, että se, kuinka olen palvellut asiakkaitani, on ollut paitsi tyydyttävää myös arvokasta. Olen harjoittanut lakia tarkoituksenani muuttuminen, kehittyminen ja täydelliseksi tekeminen. Vaikka ponnisteluni ovat olleet epätäydellisiä, ne ovat riittäneet, koska minä harjoittelin.

Sarian esimerkki

Yksi parhaista ystävistäni Mormonin kirjassa on Saria. Olen aina iloinen voidessani lukea hänestä 1. Nefin kirjasta. Voin samaistua häneen. Hänen reaktionsa tuntuvat minusta aidoilta. Saria harjoitti uskoa, kun hän jätti Jerusalemiin kultansa ja hopeansa eikä ottanut mukaansa erämaahan mitään muuta kuin perheensä ja joitakin tarpeellisia muonavaroja. Muistattehan, kuinka luvussa 3 Lehi näki unen, että Lehin ja Sarian poikien pitäisi palata Jerusalemiin hakemaan pronssilevyt Labanilta.

Sarian tilanne paheni, kuten saamme tietää kaksi lukua myöhemmin luvusta 1. Nefi 5. Hänen poikansa olivat olleet poissa jo jonkin aikaa – emme tiedä varmasti, kuinka kauan, mutta tiedämme, että he olivat matkanneet takaisin Jerusalemiin, lähteneet kotiin hakemaan kaikkia kallisarvoisia tavaroitaan ja käyttäneet useita keinoja saadakseen levyt yhteistyöhaluttomalta Labanilta. Ja Saria oli huolissaan!

Saria reagoi samalla tavoin kuin ehkä itsekin olisin tehnyt. Hän oli huolissaan pojistaan, hän suri heidän tähtensä, hän valitti hieman, ja jossakin vaiheessa hän sanoi Lehille jotakin siitä, että tämä oli näkyjen näkijä, mitä hän luultavasti myöhemmin katui.

Mutta Saria harjoitti uskoa. Hän kuunteli Lehin hänelle lausumia lohdullisia sanoja. Hän harjoitti kärsivällisyyttä. Hän harjoitti Herraan turvautumista. Hän harjoitti aviomiehensä tukemista. Ja kun hänen poikansa palasivat pronssilevyt mukanaan, hänen ilonsa oli täysi! Ja sitten hän tiesi ”varmasti” (1. Nefi 5:8), että heidän tehtävänsä oli Herran antama. Hänen harjoittamansa usko oli itse asiassa niin vahva, että hän oli halukas nousemaan laivaan, jonka hänen poikansa – jotka eivät olleet mitään laivanrakentajia – olivat rakentaneet purjehtiakseen tuntemattomaan määränpäähän, joka osoittautui luvatuksi maaksi.

Saria harjoitteli. Hän harjoitti uskoa Herraan Jeesukseen Kristukseen sekä kärsivällisyyttä ja pitkämielisyyttä. Hän harjoitti täydellisyyttä.

Kuolevainen täydellisyys verrattuna iankaikkiseen täydellisyyteen

Me voimme olla täydellisiä yksittäisissä tehtävissä. Esimerkiksi me voimme olla täydellisiä lukiessamme Mormonin kirjaa joka päivä. Me voimme maksaa kymmenyksemme täydellisesti. Tai voimme soittaa jonkin kappaleen täsmällisesti onnistuen jokaisen sävelen kohdalla. Mutta mietin, pohtiiko muusikko, joka esittää jonkin musiikkikappaleen virheettä, silti sitä, onko hän ilmaissut oikean määrän tunnetta. Minulle se on ero kuolevaisen täydellisyyden – jokaisen oikean sävelen soittamisen – ja iankaikkisen täydellisyyden välillä – taivaallisen laulun luomisessa. Tuota taivaallista laulua voi soittaa vain Vapahtajan kanssa ja hänen ansiostaan.

Presidentti Russell M. Nelson on opettanut meille: ”Täydellisyys on edessäpäin. Se voi tulla täydeksi vasta ylösnousemuksen jälkeen ja vain Herran kautta. Se odottaa kaikkia, jotka rakastavat Häntä ja pitävät Hänen käskynsä.”1

Moronin esitti viimeisenä pyyntönään meille: ”Niin, tulkaa Kristuksen luokse ja tulkaa täydellisiksi hänessä ja kieltäkää itseltänne kaikki jumalattomuus; ja jos te kiellätte itseltänne kaiken jumalattomuuden ja rakastatte Jumalaa koko väkevyydestänne, mielestänne ja voimastanne, silloin hänen armonsa riittää teille, niin että te hänen armostaan voitte olla täydellisiä Kristuksessa” (Moroni 10:32).

Jerediläisten esimerkki

Muistattehan Jeredin veljen ja hänen kansansa, joita käskettiin rakentamaan laivoja Herran ohjeiden mukaisesti? Laivat olivat pieniä, kevyitä vedessä ja tiiviitä kuin astia.

Ja suunnattoman uskonsa osoittaen nuo jerediläiset menivät rakentamiensa laivojen sisään ja ”hautautuivat monta kertaa meren syvyyksiin niiden – – aaltojen tähden, jotka sortuivat heidän päälleen. – – Ja tuuli [ei] koskaan lakannut puhaltamasta – – heidän ollessaan vesillä”, kunnes 344 päivän kuluttua he saapuivat luvattuun maahan. (Ks. Et. 6:6, 8, 11,12.)

Mutta muistakaa, että ennen kuin jerediläiset menivät laivoihin kohti luvattua maata, kun he matkasivat erämaassa, he ”rakensivat laivoja, joissa he kulkivat suurten vesien poikki, ja Herran käsi ohjasi heitä alati” (Et. 2:6). He olivat harjoitelleet laivan rakentamista ja harjoittaneet uskoa Herraan ennen kuin heidän 344 päivän matkansa alkoi. Tietenkin Herra olisi voinut johdattaa heitä noiden vesistöjen ympäri heidän matkatessaan erämaassa. Mutta Hän ei tehnyt niin! Hän antoi heidän harjoitella laivan rakentamista, ja mikä on tärkeää, Hän antoi heille tilaisuuksia harjoittaa uskoaan Häneen. Luulen, että heidän harjoituksensa valmisti heitä siihen hyvin pitkään matkaan luvattuun maahan.

Vapahtaja tekee täydellisyydestä mahdollista

Me harjoittelemme täydellisyyttä palataksemme taivaalliseen kotiimme. Ja Vapahtaja, jonka armo tekee iankaikkisen täydellisyyden mahdolliseksi, antaa meille tilaisuuksia harjoitella.

Päämäärämme on täydellisyys, kuolevainen ja iankaikkinen. Harjoitus tekee täydelliseksi yhdessä Vapahtajan kanssa. Hän on ratkaisevan merkittävä. Presidentti Russell M. Nelson on neuvonut meitä: ”Tehkäämme – – parhaamme ja yrittäkäämme kehittyä joka päivä. Kun meissä ilmenee epätäydellisyyttä, voimme yrittää korjata sitä. Me voimme olla anteeksiantavaisempia omien ja rakkaittemme vikojen suhteen. Me voimme saada lohtua ja olla pitkämielisiä.”2

Jatkakaa harjoittelemista! Rakas profeettamme on muistuttanut meille: ”Herra rakastaa ponnistelemista, koska ponnistelu tuo palkintoja, joita ei voi saada ilman ponnistelua.”3

Todistan, että Herra rakastaa teitä ja haluaa teidän palaavan kotiin. Täydellisyys on edessäpäin Hänessä ja Hänen kanssaan.

Viitteet

  1. Russell M. Nelson, ”Kohti täydellisyyttä”, Valkeus, tammikuu 1996, s. 87.

  2. Russell M. Nelson, ”Kohti täydellisyyttä”, s. 87.

  3. Russell M. Nelson, Joy D. Jonesin puheessa ”Aivan erityisen korkea kutsumus”, Liahona, toukokuu 2020, s. 16.