2020
Wees waakzaam en bid onophoudelijk
November 2020


Wees waakzaam en bid onophoudelijk

Vandaag breid ik mijn oproep tot gebed uit tot alle mensen in alle landen op aarde.

Geliefde broeders en zusters, in de laatste week van zijn sterfelijke bediening leerde Jezus zijn discipelen: ‘Wees waakzaam en bid onophoudelijk om te ontkomen aan de dingen die gebeuren gaan en om voor de Mensenzoon te kunnen verschijnen.’1

Onder al ‘die dingen die gebeuren zullen’ vóór zijn wederkomst zijn ‘oorlogen en geruchten van oorlogen […], hongersnoden, […] besmettelijke ziekten en aardbevingen in verscheidene plaatsen.’2

In de Leer en Verbonden zegt de Heiland: ‘En alle dingen zullen in beroering zijn; en […] alle mensen zullen door vrees bevangen worden.’3

Het is duidelijk dat we in een tijd leven waarin de dingen in beroering zijn. Veel mensen zijn bang voor de toekomst. Velen hebben hun hart afgekeerd van hun geloof in God en zijn Zoon, Jezus Christus.

De nieuwsbulletins doen continu verslag van geweldplegingen. Op internet verschijnt veel dat moreel verwerpelijk is. Begraafplaatsen, kerken, moskeeën, synagogen en heiligdommen worden gevandaliseerd.

Een mondiale pandemie heeft bijna alle einden van de aarde bereikt. Miljoenen mensen zijn geïnfecteerd, ruim een miljoen zijn overleden. Diploma-uitreikingen, kerkdiensten, huwelijken, zendingswerk en nog veel meer belangrijke levensgebeurtenissen zijn ontregeld. Bovendien zitten ontelbaar veel mensen thuis in een isolement.

Economische omwentelingen hebben velen voor problemen gesteld, in het bijzonder de kwetsbaarsten van de kinderen van onze hemelse Vader.

We zien dat mensen hartstochtelijk hun recht op vreedzaam protest uitoefenen en we zien rellen van boze actievoerders.

Tegelijkertijd blijven wereldwijd conflicten de kop opsteken.

Ik denk vaak aan wie onder u lijden, zich zorgen maken, bang zijn of zich eenzaam voelen. Ik verzeker u dat de Heer u kent en dat Hij Zich bewust is van uw zorgen en angst. Hij houdt van u – innig, persoonlijk, onmetelijk en eeuwig.

Elke avond bid ik de Heer om iedereen te zegenen die onder leed, pijn, eenzaamheid en verdriet gebukt gaat. Ik weet dat andere kerkleiders hetzelfde doen. Ons hart gaat uit naar u, zowel individueel als gezamenlijk, en onze gebeden worden ten behoeve van u naar God opgezonden.

Vorig jaar was ik een paar dagen in het noordoosten van de Verenigde Staten. Ik bezocht Amerikaanse en kerkelijke historische sites, hield bijeenkomsten met onze zendelingen en leden, en sprak met regerings- en bedrijfsleiders.

Op zondag 20 oktober sprak ik in een grote bijeenkomst bij Boston in Massachusetts. Terwijl ik sprak, kreeg ik de ingeving om te zeggen: ‘Ik verzoek u dringend […] te bidden voor dit land, voor onze leiders, voor ons volk, en voor de gezinnen in deze grote natie, die door God is gegrondvest.’4

Ik zei ook dat Amerika en veel andere naties, net als in het verleden, op een kritiek kruispunt staan en onze gebeden nodig hebben.5

Mijn verzoek kwam niet voor in mijn aantekeningen. Het kwam van de Geest, die mij aanspoorde de aanwezigen te vragen om voor hun land en zijn leiders te bidden.

Vandaag breid ik mijn oproep tot gebed uit tot alle mensen in alle landen op aarde. Hoe u ook bidt of tot wie u ook bidt, oefen uw geloof – welk geloof u ook aanhangt – en bid voor uw land en voor de leiders van uw land. Zoals ik vorig jaar oktober in Massachusetts heb gezegd, staan we op een belangrijk kruispunt in de geschiedenis, en de naties van de aarde hebben grote behoefte aan goddelijke inspiratie en raad. Het gaat hier niet over politiek of wetgeving. Het gaat over vrede en de genezing die de mensenziel, maar ook de ziel van landen – hun steden en dorpen – ten deel kan vallen door middel van de Vredevorst en de Bron van alle genezing, de Heer Jezus Christus.

De afgelopen maanden drong het gevoel zich aan mij op dat de beste manier om de huidige wereldsituatie positief te beïnvloeden, is dat alle mensen meer op God vertrouwen en hun hart in oprecht gebed tot Hem wenden. De veiligste en zekerste weg om deze roerige tijden met vertrouwen door te komen, is ons te verootmoedigen en naar hemelse inspiratie te zoeken, zodat we dat wat voor ons ligt kunnen doorstaan of overwinnen.

In de Schriften staan gebeden die Jezus op aarde heeft uitgesproken, maar ook zijn leringen over gebed. U kent vast wel het Onze Vader:

‘Onze Vader, Die in de hemelen zijt, uw naam worde geheiligd.

‘Uw Koninkrijk kome. Uw wil geschiede, zoals in de hemel zo ook op de aarde.

‘Geef ons heden ons dagelijks brood.

‘En vergeef ons onze schulden, zoals ook wij onze schuldenaren vergeven.

‘En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze. Want van U is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid, tot in eeuwigheid. Amen.’6

Dit gerichte, prachtige gebed, dat vaak in het christendom wordt opgezegd, maakt duidelijk dat het volkomen gepast is om ‘onze Vader, Die in de hemelen zijt’ zelf om oplossingen te vragen voor wat ons zorgen baart. Laten we dus om goddelijke leiding bidden.

Ik roep u op om altijd te bidden.7 Bid voor uw familie. Bid voor de leiders van de naties. Bid voor de moedige mensen die in de frontlinies slag leveren tegen sociale, milieu-, politieke en biologische plagen. Plagen die alle mensen op aarde treffen: de rijken en de armen, de jongeren en de ouderen.

De Heiland heeft ons geleerd om voor iedereen te bidden. Hij heeft gezegd: ‘Heb uw vijanden lief; zegen hen die u vervloeken; doe goed aan hen die u haten; en bid voor hen die u beledigen en u vervolgen.’8

Aan het kruis op Golgotha, waar Jezus voor onze zonden is gestorven, bracht Hij in praktijk wat Hij had gepredikt: ‘Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen.’9

Oprecht bidden voor wie we als onze vijanden zouden kunnen beschouwen, laat zien dat we geloven dat God ons hart en het hart van anderen kan veranderen. Dergelijke gebeden sterken ons in ons voornemen om noodzakelijke veranderingen in ons eigen leven, gezin en gemeenschap aan te brengen.

Waar u ook woont, welke taal u ook spreekt, of welke problemen u ook hebt, God hoort en antwoordt u op zijn eigen manier en op zijn eigen tijd. Omdat we zijn kinderen zijn, kunnen we ons tot Hem wenden voor hulp, troost, en een fris verlangen om een positieve wending aan de wereld te geven.

Bidden voor gerechtigheid, vrede, de armen en de zieken is vaak niet genoeg. Na geknield gebeden te hebben, moeten we opstaan en doen wat we kunnen doen om te helpen – om zowel onszelf als anderen te helpen.10

De Schriften bevatten veel voorbeelden van gelovige mensen die hun gebeden aan daden koppelden om hun eigen leven en dat van anderen een extra impuls te geven. Zo lezen we in het Boek van Mormon over Enos. Uit een studie blijkt dat ‘ongeveer twee derde van zijn korte boek een gebed of een reeks gebeden beschrijft, en de resterende een derde wat hij deed als gevolg van de antwoorden die hij had ontvangen.’11

Onze eigen kerkgeschiedenis bevat veel voorbeelden van gebeden die een kentering teweegbrachten, te beginnen met Joseph Smiths eerste luid gebed in de lente van 1820, op een open plek in het bos vlak bij de blokhut van zijn ouders. Josephs gebed, waarin hij om vergeving en goddelijke raad vroeg, opende de hemelen. Wij zijn, welbeschouwd, de begunstigden van de profeet Joseph en andere getrouwe heiligen der laatste dagen. Mannen en vrouwen die op hun knieën gingen en deden wat nodig was om De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen te vestigen.

Ik denk vaak aan de gebeden van getrouwe vrouwen zoals Mary Fielding Smith, die Gods hulp inriep en moedig met haar gezin de toenemende vervolging in Illinois achter zich liet en naar deze veilige vallei reisde, waar haar kinderen geestelijk en stoffelijk voorspoedig werden. Na eerst vurig op haar knieën te hebben gebeden, ging zij hard aan het werk om haar tegenspoed te boven te komen en voor haar gezin te zorgen.

Gebed zal ons verheffen en verenigen, als individu, als gezin, als kerk, en als wereldgemeenschap. Gebed zal van invloed zijn op de wetenschappers die onderzoek doen naar vaccins en medicijnen, om een einde aan deze pandemie te maken. Gebed zal troost schenken aan wie een dierbare hebben verloren aan de dood. Het zal ons leiden, zodat we weten wat we moeten doen voor onze persoonlijke bescherming.

Broeders en zusters, ik druk u op het hart om veel meer te bidden. Ik druk u op het hart om in uw binnenkamer te bidden, in uw dagelijks leven, in uw gezin, in uw wijk, en altijd in uw hart.12

Namens de leiders van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen dank ik u voor uw gebeden voor ons. Ik druk u op het hart te blijven bidden, zodat wij de inspiratie en openbaring mogen ontvangen om de kerk door deze moeilijke tijd heen te loodsen.

Gebed kan ons veranderen. Gemotiveerd door oprecht gebed, kunnen we onszelf verbeteren en anderen helpen hetzelfde te doen.

Uit eigen ervaring ken ik de kracht van gebed. Onlangs was ik alleen in mijn werkkamer. Ik had net een medische behandeling aan mijn hand ondergaan. Mijn hand was bont en blauw, opgezwollen, en deed pijn. Ik zat aan mijn bureau, maar ik kon mij niet concentreren op belangrijke zaken, omdat ik veel pijn had.

Ik knielde in gebed en vroeg de Heer om hulp, zodat ik me kon concentreren en mijn werk kon doen. Ik stond op en ging terug naar de stapel papieren op mijn bureau. Bijna onmiddellijk werd het helder in mijn hoofd en kon ik de dringende zaken afhandelen.

De huidige chaotische wereldsituatie kan in het licht van de vele problemen en complicaties angstaanjagend zijn. Maar het is mijn stellige overtuiging dat we, als we bidden en onze hemelse Vader om de benodigde zegeningen en leiding vragen, zullen weten hoe we ons gezin, onze medemens, onze gemeenschap en zelfs ons land tot zegen kunnen zijn.

De Heiland bad en ging daarna ‘het land door […], terwijl Hij goeddeed’,13 door de armen te voeden, behoeftigen moed in te spreken en steun te bieden, en door met zijn liefde, vergevensgezindheid, vrede en rust de helpende hand te bieden aan wie tot Hem wilde komen. Hij blijft ons zijn helpende hand bieden.

Ik nodig alle kerkleden uit, maar ook onze buren en vrienden uit andere geloofsrichtingen overal, te doen wat de Heiland zijn discipelen heeft aangeraden: ‘Wees waakzaam en bid onophoudelijk14 voor vrede, voor troost, voor veiligheid, en voor kansen om elkaar te dienen.

Hoe groot is de kracht van het gebed, en hoezeer zijn onze gebeden van geloof in God en zijn geliefde Zoon nu in de wereld nodig! Laten we de kracht van het gebed gedenken en waarderen. In de naam van Jezus Christus. Amen.