2020
Blijvende verandering
November 2020


Blijvende verandering

Door Jezus Christus krijgen we de kracht om blijvende verandering aan te brengen. Als wij ons nederig tot Hem wenden, zal Hij ons vermogen om te veranderen doen toenemen.

Het is werkelijk fijn om hier te zijn.

Afbeelding
Een vrouw betaalt op een markt

Stel u voor dat iemand naar de markt gaat om iets te kopen. Als ze de verkoper meer betaalt dan het product waard is, geeft de verkoper haar wisselgeld.

Afbeelding
Een vrouw ontvangt wisselgeld

Koning Benjamin leerde zijn volk in het oude Amerika welke geweldige zegeningen wij van onze Heiland, Jezus Christus, ontvangen. Hij schiep de hemelen en de aarde, en alle schoonheid waarvan wij genieten. 1 Door zijn liefdevolle verzoening biedt Hij ons de mogelijkheid om van zonde en de dood verlost te worden. 2 Wanneer we Hem onze dankbaarheid betonen door zijn geboden ijverig na te leven, zegent Hij ons onmiddellijk, en zo blijven wij altijd bij Hem in de schuld staan.

Hij geeft ons veel, veel meer dan wat wij Hem ooit kunnen teruggeven. Wat kunnen wij dan wel geven aan Hem Die de ongelooflijke prijs voor onze zonden heeft betaald? Wij kunnen een klein beetje van onszelf inwisselen en veranderen. Wij kunnen Hem onze verandering geven. Dat kan een andere denkwijze zijn, een andere gewoonte of een andere richting in ons leven. In ruil voor zijn onschatbare prijs voor ieder van ons vraagt de Heer van ons een verandering van hart. Bij de verandering die Hij van ons vraagt, heeft Hij geen baat, maar wij. Onze barmhartige Heiland moedigt ons vervolgens aan om blijvend te veranderen.

Nadat ze de woorden van koning Benjamin hadden gehoord, verklaarden de mensen dat hun hart was veranderd en riepen zij uit: ‘Dankzij de Geest van de almachtige Heer, die een grote verandering in ons […] heeft teweeggebracht, [zijn] wij niet meer geneigd om kwaad te doen, maar wél om voortdurend goed te doen.’ 3 In de Schriften staat niet dat ze onmiddellijk volmaakt werden, maar dat hun verlangen naar verandering hen tot handelen aanzette. Hun verandering van hart betekende dat zij de natuurlijke mens aflegden en zich aan de Geest overgaven in hun streven om meer op Jezus Christus te gaan lijken.

President Henry B. Eyring leert ons: ‘Ware bekering komt, als we er ten volle in geloof aan werken, met grote inspanning en wat pijn. En dan kan de Heer ons […] het wonder van reiniging en verandering schenken.’ 4 Als we onze inspanningen combineren met het vermogen van de Heiland om ons te veranderen, worden we nieuwe wezens.

Toen ik jong was, stelde ik me voor dat ik op een steil oplopend pad naar mijn doel liep: het eeuwige leven. Elke keer als ik iets verkeerds deed of zei, voelde ik hoe ik langs het pad naar beneden gleed. En dan moest ik weer van voren af aan beginnen. Het deed me denken aan dat ene vakje op het bordspel Slangen en ladders waardoor je weer terug naar het begin van het spel moet! Het was ontmoedigend! Maar toen ik de leer van Christus 5 ging begrijpen, en hoe ik die in mijn dagelijks leven kan toepassen, vond ik hoop.

Afbeelding
Volharding is een onderdeel van het veranderingsproces

Jezus Christus heeft ons een patroon voor voortgaande verandering gegeven. Hij nodigt ons uit om geloof in Hem te hebben, hetgeen ons tot bekering inspireert – ‘welk geloof en welke bekering […] een verandering van hart brengt’. 6 Als we ons bekeren en ons hart tot Hem wenden, neemt ons verlangen toe om verbonden met Hem te sluiten en ze na te leven. We volharden tot het einde door deze beginselen ons hele leven toe te passen en de Heer te vragen om ons te veranderen. Volharden tot het einde betekent veranderen tot het einde. Ik begrijp nu wel dat ik niet met ieder falen helemaal opnieuw moet beginnen, maar dat ik met elke poging voortga in mijn proces van verandering.

Een geïnspireerde zin in het jongevrouwenthema luidt: ‘[Ik] koester de gave van bekering en probeer […] elke dag vooruit te gaan.’ 7 Ik bid dat wij deze gave mogen koesteren en bewust naar verandering streven. Soms is het een ernstige zonde die ons tot verandering noopt. Maar meestal proberen we ons karakter te verfijnen om de eigenschappen van Jezus Christus te ontwikkelen. Onze dagelijkse keuzes bevorderen of belemmeren onze vooruitgang. Door kleine maar gestage, weloverwogen veranderingen kunnen we ons verbeteren. Wees niet ontmoedigd. Verandering is een levenslang proces. Ik ben dankbaar dat de Heer geduld met ons heeft terwijl wij ons best doen om te veranderen.

Door Jezus Christus krijgen we de kracht om blijvende verandering aan te brengen. Als wij ons nederig tot Hem wenden, zal Hij ons vermogen om te veranderen doen toenemen.

Naast de transformerende kracht van de verzoening van onze Heiland zal ook de Heilige Geest ons steunen en leiden zolang wij ons best doen. Hij kan ons zelfs laten weten welke veranderingen nodig zijn. We kunnen ook hulp en bemoediging krijgen door middel van priesterschapszegens, gebed, vasten en tempelbezoek.

Zo kunnen ook familieleden, leidinggevenden en vrienden ons helpen bij onze inspanningen om te veranderen. Toen ik 8 jaar was, speelden mijn oudere broer, Lee, en ik vaak met onze vrienden in de takken van een boom in onze buurt. We genoten samen van de tijd met onze vrienden in de schaduw van die boom. Op een dag viel Lee uit de boom en brak hij zijn arm. Met een gebroken arm kon hij niet goed zelf de boom in klimmen. Maar het leven in de boom was niet hetzelfde zonder hem. Dus duwden sommigen van ons hem van achteren terwijl anderen aan zijn goede arm trokken. Met weinig moeite zat Lee weer in de boom. Zijn arm was nog gebroken, maar hij was weer bij ons en genoot van onze vriendschap terwijl hij genas.

Ik vergelijk mijn belevenissen in de boom vaak met onze activiteit in het evangelie van Jezus Christus. In de schaduw van evangelietakken genieten we dankzij onze verbonden van veel zegeningen. Sommigen zijn misschien uit de veiligheid van hun verbonden gevallen en hebben onze hulp nodig om naar de veilige evangelietakken terug te keren. Het kan moeilijk voor ze zijn om dat alleen te doen. Kunnen we hier een beetje zachtjes trekken en daar een beetje duwen, zodat ze onder het genot van onze vriendschap kunnen genezen?

Als u door wegvallen gewond bent, laat anderen u dan alstublieft helpen om terug te keren tot uw verbonden en de zegeningen die ze bieden. De Heiland kan u genezen en veranderen, terwijl u omringd bent door mensen die u liefhebben.

Ik kom vaak vrienden tegen die ik al jaren niet meer heb gezien. Soms zeggen ze: ‘Je bent helemaal niet veranderd!’ Elke keer schrik ik een beetje, omdat ik hoop dat ik door de jaren heen wel veranderd ben. Ik hoop dat ik sinds gisteren veranderd ben! Ik hoop dat ik een beetje vriendelijker en begripvoller ben, en wat minder kritisch. Ik hoop dat ik vlotter op andermans noden reageer en dat ik een klein beetje geduldiger ben.

Ik wandel graag in de bergen bij ons huis. Vaak krijg ik onderweg een steentje in mijn schoen. Na verloop van tijd stop ik en schud ik mijn schoen uit. Maar ik ben verbaasd hoelang ik met pijn verderga voordat ik stop en me ontdoe van wat me stoort.

Wandelend op het verbondspad komt er soms een steentje in onze schoen in de vorm van een slechte gewoonte, een zonde of een verkeerde houding. Hoe sneller we die uit ons leven schudden, hoe meer vreugde en voldoening we op onze levensreis beleven.

Verandering in stand houden kost moeite. Ik kan me niet voorstellen dat ik op mijn wandeling zou stoppen om het irritante, pijnlijke steentje dat ik pas uit mijn schoen had gehaald, er weer in te doen. Dat wil ik net zomin als een prachtige vlinder weer in zijn cocon wil kruipen.

Ik getuig dat we dankzij Jezus Christus kunnen veranderen. Wij kunnen onze gewoonten aanpassen, ons denken veranderen en ons karakter verfijnen zodat we meer zoals Hij worden. En met zijn hulp kan verandering blijvend zijn. In de naam van Jezus Christus. Amen.