2020
Treed de toekomst vol geloof tegemoet
November 2020


Treed de toekomst vol geloof tegemoet

De toekomst zal heerlijk zijn voor hen die zijn voorbereid, en die zich blijven voorbereiden om een werktuig in de handen van de Heer te zijn.

We hebben een onvergetelijke avond gehad. Geliefde zusters, het is een eer om nu bij u te zijn. Ik heb de afgelopen maanden heel vaak aan u gedacht. U bent met ruim acht miljoen zusters. U bent niet alleen talrijk genoeg om de wereld te veranderen, maar hebt daartoe ook de geestelijke kracht. Ik heb u dat tijdens deze pandemie zien doen.

Sommigen onder u moesten ineens op zoek naar schaarse boodschappen, of naar een nieuwe baan. Velen gaven kinderen les en zorgden voor buren. Sommigen heetten zendelingen thuis eerder welkom dan verwacht, terwijl anderen hun huis in een opleidingscentrum voor zendelingen omtoverden. U hebt door middel van technologie contact onderhouden met familieleden en vrienden, eenzame mensen gediend, en samen met anderen Kom dan en volg Mij bestudeerd. U hebt nieuwe manieren gevonden om van de sabbat een verlustiging te maken. En u hebt beschermende mondkapjes gemaakt – miljoenen zelfs!

Ik voel vol mededogen en liefde mee met de vele vrouwen over de hele wereld van wie dierbaren zijn overleden. Wij wenen met u mee. En wij bidden voor u. Wij prijzen, en bidden voor, alle mensen die zich onvermoeibaar inzetten voor de gezondheid van hun medemens.

Jongevrouwen, jullie hebben ook bijzondere dingen gedaan. Hoewel sociale media met twistzieke boodschappen werden overspoeld, hebben velen van jullie manieren gevonden om anderen te bemoedigen en het licht van de Heiland te laten schijnen.

Zusters, u bent allemaal erg heldhaftig geweest! Ik sta versteld van uw kracht en uw geloof. U hebt laten zien dat u in moeilijke omstandigheden moedig kunt doorzetten. Ik heb u lief, en ik verzeker u dat de Heer u liefheeft, en dat Hij het geweldige werk ziet dat u verzet. Dank u wel! Nogmaals, u hebt bewezen dat u letterlijk de hoop van Israël bent!

U belichaamt de hoop die president Gordon B. Hinckley voor u had toen hij 25 jaar geleden tijdens de algemene ZHV-bijeenkomst van september 1995 ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’ presenteerde. 1 Het is opmerkelijk dat hij besloot om deze belangrijke proclamatie aan de zusters van de kerk te presenteren. Daarmee onderstreepte president Hinckley de onvervangbare invloed die vrouwen op het plan van de Heer hebben.

Maar nu wil ik graag weten wat u dit jaar hebt geleerd. Bent u dichter tot de Heer gekomen, of voelt u zich verder van Hem af staan? En hoe hebben de actualiteiten uw toekomstbeeld beïnvloed?

Toegegeven, de Heer heeft ontnuchterende uitspraken over onze tijd gedaan. Hij waarschuwde dat in onze tijd ‘het hart van de mensen [zou] bezwijken’ 2 en dat zelfs de uitverkorenen het risico zouden lopen misleid te worden. 3 Hij zei tegen de profeet Joseph Smith dat ‘vrede van de aarde [zou] worden weggenomen’ 4 en dat de mensheid rampen zouden overkomen. 5

Maar de Heer heeft ook onthuld hoe bijzonder deze bedeling is. Hij heeft de profeet Joseph Smith geïnspireerd om te zeggen: ‘Het werk van de Heer in deze laatste dagen is van […] groot belang. […] De heerlijkheid en grootsheid die ermee gepaard gaan, zijn niet te beschrijven en onovertrefbaar.’ 6

Nu is grootsheid misschien niet het woord waarmee u de afgelopen maanden zou willen beschrijven! Hoe moeten we omgaan met de sombere profetieën en de heerlijke uitspraken over onze tijd? De Heer heeft ons deze eenvoudige maar magnifieke verzekering gegeven: ‘Indien u voorbereid bent, zult u niet vrezen.’ 7

Wat een belofte! Zij kan letterlijk onze toekomstvisie veranderen. Ik hoorde onlangs een vrouw met een sterk getuigenis toegeven dat ze door de pandemie en een aardbeving in de Salt Lake Valley besefte dat ze niet zo goed voorbereid was als ze had gedacht. Toen ik vroeg of ze het over haar voedselvoorraad of over haar getuigenis had, zei ze glimlachend ‘Ja!’

Als voorbereiding de sleutel is om deze bedeling en onze toekomst vol geloof tegemoet te treden, hoe kunnen we ons dan het beste voorbereiden?

De profeten van de Heer sporen ons al tientallen jaren aan om voor noodgevallen voedsel en water op te slaan en voor financiële reserves te zorgen. De huidige pandemie heeft bevestigd hoe wijs die raad was. Ik spoor u aan om ervoor te zorgen dat u in materieel opzicht bent voorbereid. Maar ik bekommer me nog meer om uw geestelijke en emotionele voorbereiding.

In dat opzicht kunnen we veel van opperbevelhebber Moroni leren. Als bevelhebber van de Nephitische legers kwam hij voor vijandige troepen te staan die sterker, talrijker en gemener waren. Dus bereidde Moroni zijn volk op drie essentiële manieren voor.

Ten eerste liet hij ze veilige toevluchtsoorden inrichten – hij noemde die ‘beveiligde plaatsen’. 8 Ten tweede bereidde hij ‘de gedachten van het volk erop voor’ om de Heer ‘getrouw te zijn’. 9 En ten derde hield hij er niet mee op om zijn volk lichamelijk en geestelijk voor te bereiden. 10 Laten we eens over die drie beginselen nadenken.

Beginsel nummer één: maak beveiligde plaatsen.

Moroni versterkte alle Nephitische steden met aarden wallen, forten en muren. 11 Toen de Lamanieten oprukten, ‘waren [zij] buitengewoon verbaasd wegens de wijsheid van de Nephieten bij het in gereedheid brengen van hun beveiligde plaatsen’. 12

Voor ons geldt ook dat als er tumult om ons heen is, we plaatsen moeten maken waar wij zowel lichamelijk als geestelijk veilig zijn. Als uw woning uw persoonlijke heiligdom van geloof wordt, waar de Geest heerst, dan is uw woning uw voorste verdedigingslinie.

En zo zijn ook de ringen van Zion ‘een toevlucht voor de storm’, 13 omdat ze geleid worden door mensen die met priesterschapssleutels priesterschapsgezag uitoefenen. Volgt u de raad op van hen die de Heer bevoegdheid heeft gegeven om u te leiden, dan zult u zich veiliger voelen.

De tempel, het huis des Heren, is een unieke beveiligde plaats. Daar wordt u, zusters, door de priesterschapsverbonden die u sluit, begiftigd met priesterschapsmacht. 14 Daar wordt uw gezin voor eeuwig verzegeld. Eerder dit jaar, zelfs toen u maar heel beperkt toegang tot onze tempels had, gaf uw begiftiging u voortdurend toegang tot Gods macht, zolang u uw verbonden met Hem nakwam.

Eenvoudig gezegd, is een beveiligde plaats overal waar u de Heilige Geest kunt voelen en u zich door Hem kunt laten leiden. 15 Als de Heilige Geest met u is, kunt u de waarheid verkondigen, zelfs als die tegen de heersende opinies indruist. En u kunt in een sfeer van openbaring oprechte vragen over het evangelie overpeinzen.

Geliefde zusters, ik spoor u aan om van uw woning een beveiligde plaats te maken. En ik herhaal mijn aansporing aan u om uw begrip van de priesterschapsmacht en van tempelverordeningen en -zegeningen te vergroten. Als u zich op beveiligde plaatsen kunt terugtrekken, kunt u de toekomst makkelijker vol geloof tegemoet treden.

Beginsel nummer twee: bereid uw gedachten voor om God trouw te zijn.

We hebben een enorm project op ons genomen om het leven van de Salt Laketempel te verlengen en de capaciteit te vergroten.

Afbeelding
Verbouwingswerkzaamheden Salt Laketempel

Sommigen trokken de noodzaak van dergelijke buitengewone maatregelen in twijfel. Maar toen de Salt Lake Valley eerder dit jaar door een aardbeving met een kracht van 5,7 op de schaal van Richter werd getroffen, schudde deze eerbiedwaardige tempel zo hard dat de bazuin van het beeld van de engel Moroni naar beneden viel! 16

Afbeelding
Engel Moroni zonder bazuin

Net zoals de stoffelijke fundamenten van de Salt Laketempel sterk genoeg moeten zijn om natuurrampen te doorstaan, moet ons geestelijke fundament stevig zijn. Wanneer figuurlijke aardbevingen ons leven dan laten schudden, kunnen wij wegens ons geloof ‘standvastig en onverzettelijk’ blijven. 17

De Heer heeft ons geleerd ons geloof te vergroten door ‘kennis [te zoeken] door studie en ook door geloof’. 18 We versterken ons geloof in Jezus Christus door ons streven om zijn geboden te onderhouden en ‘Hem altijd indachtig te zijn’. 19 Verder wordt ons geloof telkens groter als we ons geloof in Hem uitoefenen. Dat is de betekenis van kennis door geloof opdoen.

Een voorbeeld: telkens als we het geloof hebben om Gods wetten te gehoorzamen – zelfs als de overheersende opinies de spot met ons drijven – of telkens als we amusement of ideologieën weerstaan die het overtreden van verbonden aanbevelen, oefenen we ons geloof uit, wat er vervolgens toe leidt dat we ons geloof vergroten.

Verder is er maar weinig dat ons geloof beter opbouwt dan ons regelmatig in het Boek van Mormon onderdompelen. Geen enkel ander boek getuigt zo krachtig en duidelijk van Jezus Christus. De profeten in het boek, die door de Heer geïnspireerd werden, zagen onze tijd en selecteerden de leerstellingen en waarheden waar wij het meest aan zouden hebben. Het Boek van Mormon is écht onze overlevingsgids voor deze laatste dagen.

Uiteraard voelen we ons helemáál veilig als we ons onder één juk met onze hemelse Vader en Jezus Christus scharen! Een leven zonder God is een leven vol angst. Een leven mét God is een leven vol gemoedsrust. Dat komt doordat de getrouwen geestelijke zegeningen ten deel vallen. Persoonlijke openbaring ontvangen, is een van de grootste van die zegeningen.

De Heer heeft beloofd dat wij, als we erom vragen, ‘openbaring op openbaring’ kunnen krijgen. 20 Ik beloof dat de Heer u met meer leiding en met de oneindige gaven van de Geest zal zegenen, als u uw vermogen vergroot om openbaring te ontvangen.

Beginsel nummer drie: houd nooit op met uw voorbereiding.

Zelfs toen alles goed ging, bleef bevelhebber Moroni zijn volk voorbereiden. Hij hield er niet mee op. Hij werd nooit laks.

De tegenstander staakt zijn aanvallen niet. Dus wij mogen nooit met onze voorbereiding ophouden! Hoe zelfredzamer we zijn – in stoffelijk, emotioneel en geestelijk opzicht – hoe beter voorbereid we zijn om Satans onophoudelijke aanvallen af te slaan.

Geliefde zusters, u bent er goed in om voor uzelf en uw dierbaren beveiligde plaatsen te scheppen. Verder hebt u een onweerstaanbare goddelijke gave om het geloof van anderen op te bouwen. 21 En u houdt daar nooit mee op. U hebt dat dit jaar weer laten zien.

Ga er alstublieft mee door! Uw oplettendheid bij het bewaken van uw thuis, en het inspireren van geloof in het hart van uw dierbaren, zal generaties lang vruchten afwerpen.

Mijn geliefde zusters, we hebben zó veel om naar uit te kijken! De Heer heeft u hier geplaatst omdat Hij wist dat u het vermogen had om u goed door de ingewikkelde omstandigheden van het eind van deze laatste dagen heen te slaan. Hij wist dat u de grootsheid van zijn werk zou inzien en er maar al te graag aan zou meewerken.

Ik zeg niet dat de tijd die nog in het verschiet ligt makkelijk zal zijn, maar ik beloof u dat de toekomst heerlijk zal zijn voor hen die zijn voorbereid, en die zich blijven voorbereiden om een werktuig in de handen van de Heer te zijn.

Mijn geliefde zusters, laten we deze tijd niet slechts doorstaan. Laten we de toekomst vol geloof tegemoet treden! Roerige tijden bieden ons een kans om geestelijk te gedijen. Het zijn tijden waarin onze invloed veel dieper doordringt dan in rustiger tijden.

Ik beloof u dat God ons zal zegenen als wij beveiligde plaatsen scheppen, onze gedachten voorbereiden om God trouw te zijn, en nooit ophouden met onze voorbereiding. Hij zal ons ‘bevrijden; ja, in zover dat Hij onze ziel gerust [zal stellen] en ons een groot geloof [zal schenken], en ons [zal doen] hopen op onze bevrijding in Hem’. 22

Bereidt u zich voor om de toekomst vol geloof tegemoet te treden, dan komen deze beloften u beslist toe! Dit getuig ik, en ik spreek mijn liefde voor u en mijn vertrouwen in u uit. In de heilige naam van Jezus Christus. Amen.